2017-02-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Många som har minus idag.

Vet du detta med säkerhet eller gissar du bara? Jag vet nämligen ingen som står på minus idag.
Citera
2017-02-02, 15:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Ibland har jag haft 30 kronor kvar på ett av mina bankkonto.
Sedan har jag tankat bilen, lite lätt tankspridd, för 500 kronor.

Då har jag övertrasserat mitt konto och efter någon dag så står det -470 kronor
på mitt saldo. Inte nog med det, varje dag tickar det ränta också på skulden.
Så givetvis var jag snabb med att betala in 470 kronor till banken och nollade
min skuld.

Varför tror ni att det skulle vara någon skillnad med det som hände igår?
Jag är nyfiken på hur ni tänker.

Ingen skillnad. Förutom att de som plundrade bankomaterna i de flesta fall var människor som aldrig någonsin har mer än några tusingar på sitt konto. De lever redan på existensminimum (på pappret iaf) och har därför inga tillgångar som kan tas. De har troligen redan skulder och att de späs på med 50 tusen till skiter de i.

Jag är nyfiken på hur du tänker som inte förstår detta?
Citera
2017-02-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Vet du detta med säkerhet eller gissar du bara? Jag vet nämligen ingen som står på minus idag.

Läst i den här tråden, på Twitter och Facebook.
Citera
2017-02-02, 15:44
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Och du tror att dessa idioters affärer tidigare var "vita" & skedde via bankernas system?

Dessa kriminella element i Malmö som kostar svenskar 12-14 miljoner kronor varje dag i det kommunala utjämningssystemet bryr sig inte ett skit om att deras skuld ökar till samhället då dessa bidragstagande parasiter endast har kommit till Sverige för bidragens skull.

Eller tror du att det är för Sveriges väder de är här?
Jag bara påpekade att livet inte blir enklare om du blir av med möjligheten att betala med kort.
Detta för att lyckas övertrassera sitt konto med 5000:-. Snacka om svagbegåvade losers.
Citera
2017-02-02, 15:45
Medlem
Det är klart det finns någon handfull personer som utnyttjat detta och som inte kommer drabbas av bankens jakt genom att ha använt målvakter, redan vara grymt skuldsatta eller anmält sitt kort stulet i samband med att de låtit någon annan ta ut pengar.

Men majoriteten är garanterat tjugoåriga lyxfällankandidater som tycker att det är att "tjäna" pengar att handla på rea, som tycker att man har pengar kvar i slutet på månaden om man kan ta SMS-lån eller som inte förstår att de lämnar spår efter sig när man tar ut med sitt eget kort.

En del av dessa har garanterat blivit bajsnödiga och anmält sina kort stulna efter att de är använda, problemet är att de tagit ut pengarna själva och garanterat finns på bankernas övervakningsfilmer.

Tror att Swedbank kommer förlora några tusenlappar, men vi pratar promille av vad som totalt togs ut.
Citera
2017-02-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Läst i den här tråden, på Twitter och Facebook.

Ok. Saker man kan läsa i den här tråden, på Twitter och på Facebook tar jag med en stor nypa salt.
Citera
2017-02-02, 15:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Jag tror att i långa loppet kommer inte de "fria uttagen" vara den största smällen för swedbank, det mesta kommer att regleras i sinom tid och det dom går miste om är bara en piss i havet. Då blir det värre med alla som kommer begära ersättning för strulet som ledde till bankomatöppningarna, när folk inte kunde betala öht, och allt arbete att utreda dessa ersättningar, missnöjda kunder osv, försämrad goodwill. I den första mastodonttråden på facebook(som raderades efter någon timme) så var det bl a en kille som var förtvivlad, han satt på en bar i thailand och inte kunde betala barnotan och dom hade ringt polisen som var på väg, sista inlägget var i stil med 'nu är polisen här, jag får tillbringa natten i fängelse', hur kommer swedbank att kompensera honom?

Därför ska man alltid ha med sig minst två olika kort från olika banker när man reser. Tekniska system kan alltid drabbas av problem.
Citera
2017-02-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Ok. Saker man kan läsa i den här tråden, på Twitter och på Facebook tar jag med en stor nypa salt.

Folk som själva säger att de fått minus på kontot.

Tror du själv att det bara är att ta ut pengar sen komma undan med det?
Citera
2017-02-02, 16:04
Avstängd
dacks avatar
Har det kommit någon uppgift från Swedbank om hur mycket pengar som är på drift?
Och om någon som vet hur mycket en fullmatad bankomat kan innehålla i rena pengar på ett ungefär.
Citera
2017-02-02, 16:11
Medlem
Jag är fortfarande lite intresserad av omfattningen av denna fadäsen, hur mycket ligger Swedbank ute med?

1) Är det klarlagt vilka städer det gäller? Hela Sverige?

2)När började det, i tråden misstänker någon redan i måndags?

3)Ni som sett folk vid bankomaterna, hur många såg ni i kön?

4)Vad tror ni, med tanke på fråga 3, hur många gjorde detta?

5)Hur mycket pengar tror ni snittet var 1000,5000, 10000?

Lågt räknat var det 1000 pers som gick 1000 spänn i minus, dvs Swedbank har 1 mille i nya lån.
Högt räknat var det 10000 a 10000 spänn dvs 100 miljoner.
Citera
2017-02-02, 16:13
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Så om man har swedbank så är det mina pengar som spottas ut? Någonting som självklart kommer tas ur min ficka!
Citera
2017-02-02, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Har det kommit någon uppgift från Swedbank om hur mycket pengar som är på drift?
Och om någon som vet hur mycket en fullmatad bankomat kan innehålla i rena pengar på ett ungefär.
2,4 miljoner enligt detta inlägg https://www.flashback.org/showpost.php?p=9795164&postcount=11*

Nu har jag ingen insikt i det hela men jag har svårt att tro att alla bankomater lastas fulla med 2,4miljoner varje gång det är dags för påfyllning. Tror snarare att det baseras på läge. En bankomat mitt i centrala Stockholm bör ju rimligtvis hålla mer pengar än en bankomat i Krokom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in