2017-02-02, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tror Swedbank är rätt nöjda med att kunna säga upp en hel del olönsamma småkunder som i princip bara har lön eller socialbidrag in på kontot. Kostar bara en jävla massa att administrera sådana kunder.

Om det framstår som uppenbart att kunden medvetet övertrasserat sitt konto kan de sägas upp utan att man kan anklagas för diskriminering av fattiga småkunder.
exakt. om du aldrig har pengar sen går direkt till automaten efter läst fb o tar ut 10k så lär dom ju förstå :P
Citera
2017-02-02, 12:37
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfmamma
hur märkte du att det gick då? om jag har 100kr på kontot inte fan testar jag o trycka att jag vill ha 4000 då jag räknar att det inte kommer gå? :P

Fick 2000kr av en kompis som jag ska fixa röka åt. Så jag tog ut pengarna och fixa rökat och kollade mitt saldo där det till min förvåning stod att det inte hade dragits något. Testade att ta ut 2000kr igen utan lycka.
Så jag swishade pengarna till min flickvän och tog ut 2000kr med hennes kort. Det var bara summan på kortet som jag kunde ta ut. Mer än 2000 funkade inte. Lika bra det också.
Citera
2017-02-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Svårt att kräva pengar från de som redan har stora skulder! De är de stora vinnarna.

Har du inga skulder och sköter din ekonomi rent allmänt kommer du bli återbetalningsskyldig.

Jag är inte helt säker på detta. Säg att du hade haft skuld hos kronofogden på 300.000 kronor och
levt på existensminimum. Och igår så hade du haft 2.000 kronor på ditt Swedbank kort.
Och du lyckades ta ut 12.000 kronor.

När du vaknat imorse så hade ditt saldo varit -10.000 kronor. Överens?
Du hade haft 12 tusen i cash, där hemma.

På vilket sätt hade du varit en vinnare? Jag är ärligt nyfiken på hur du tänker nu.
Citera
2017-02-02, 12:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Där har du faktiskt fel.
Det är en rättighet att få öppna ett sparkonto i en bank (ej transaktionskonto dock). Det kallas kontraheringsplikt och är den av bankoktrojen.
Det bara en huvudregel som gäller bara om du inte missbrukat/misskött ett konto. Det är ingen mänsklig rättighet att öppna konto i valfri bank och sen missbruka det.
Citera
2017-02-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det bara en huvudregel som gäller bara om du inte missbrukat/misskött ett konto. Det är ingen mänsklig rättighet att öppna konto i valfri bank och sen missbruka det.

Det enda han skrev är att du hade fel, att det faktiskt är en rättighet att få öppna ett bankkonto.
Så han har fortfarande rätt.

Allt snack om att missköta ett konto, har han inte snackat om, det är bara du som la till det nu.
Citera
2017-02-02, 12:43
Medlem
Människor använder fortfarande sedlar?
Citera
2017-02-02, 12:44
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
En del i Malmö som blev rika igår.
En del korkade blattar tror att de blev "rika"
Helt obegripligt vad korkade vissa människor är!
Citera
2017-02-02, 12:45
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag är inte helt säker på detta. Säg att du hade haft skuld hos kronofogden på 300.000 kronor och
levt på existensminimum. Och igår så hade du haft 2.000 kronor på ditt Swedbank kort.
Och du lyckades ta ut 12.000 kronor.

När du vaknat imorse så hade ditt saldo varit -10.000 kronor. Överens?
Du hade haft 12 tusen i cash, där hemma.

På vilket sätt hade du varit en vinnare? Jag är ärligt nyfiken på hur du tänker nu.

Skulden på swedbank kommer ju bara läggas på hög hos kronofogden. Man kan ju inte ta pengar från någon som lever på existensminimum. Hur ska banken någonsin få tillbaka sina 10 000 tycker du? Ta från hans soc pengar som redan är det minsta man kan leva på?
Citera
2017-02-02, 12:47
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Från Konsumenternas.se:
Citat:
Särskilda skäl för att neka någon ett konto kan exempelvis vara att kunden tidigare varit ohederlig mot banken, att det finns misstanke om penningtvätt eller risk för att banken främjar brottslig verksamhet genom att erbjuda ett konto. Det framgår av lagen om insättningsgaranti. Enligt allmänna råd från Finansinspektionen bör banken inte neka dig att få ett konto enbart på grund av en betalningsanmärkning.

Flashbackare har råkat ut för detta. Finns flera fall där även skötsamma personer nekats konto för att bankerna blivit för giriga.
Citera
2017-02-02, 12:47
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Satans otur att man inte bor i Malmö just nu då.....

Har hänt mig endast en gång tidigare att jag kunde ta ut mer pengar än vad jag hade, Minns det så väl skulle ta ut min sista 100 lapp och i all hast och stress så tryckte jag in 1000kr istället för 100kr men fick ändå ut en 1000 lapp hahah
En tusenlapp ur en bankomat? Vaknade du sen?
Citera
2017-02-02, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Skulden på swedbank kommer ju bara läggas på hög hos kronofogden. Man kan ju inte ta pengar från någon som lever på existensminimum. Hur ska banken någonsin få tillbaka sina 10 000 tycker du? Ta från hans soc pengar som redan är det minsta man kan leva på?
men kontot står ju på minus = när socbidrag kommer så tar banken det automatiskt.
skulle tro att banken skiter i hur mycket du har o leva på eller inte,.
Citera
2017-02-02, 12:51
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Det enda han skrev är att du hade fel, att det faktiskt är en rättighet att få öppna ett bankkonto.
Så han har fortfarande rätt.

Allt snack om att missköta ett konto, har han inte snackat om, det är bara du som la till det nu.
Så du anser inte att att det är att missköta sitt konto om man övertrasserar ett konto vid ett systemfel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in