2017-02-01, 23:03
Medlem
är det i hela landet eller bara i malmö och gbg?
Citera
2017-02-01, 23:03
Medlem
Som en akut åtgärd har Swedbank tillfälligt stoppat alla uttag från kunder som har ett kort kopplat till ett konto i banken. Det gäller endast bankkorten, kunder med Mastercards betal- och kreditkort påverkas inte, enligt Gabriel Francke Rodau.
Citera
2017-02-01, 23:04
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyridan
Haha kul för de som trodde verkligen man få saker gratis från automaten. Finns ju kamera vid sidan om, och man lär få brev hemskickat för återbetalning XD

Om man är så skuldsatt att man oavsett inte kan betala, så är det ju bara att fortsätta i samma bana.
Finns det inget att utmäta så får ju banken inga pengar tillbaka oavsett.
Misstänker att det kommer anmälas många stulna kort också.
Citera
Medlem
Vi kan ju bara hoppas att bankomaten har loggat uttagen på ett bra sätt så att bedragarna blir återbetalningsskyldiga och får betala övertraseringsavgift. Mindre troligt att personerna blir straffade för bedrägeriförsök. Det är så många personer som det rör sig om att hela rättsväsendet skulle få fullt upp.

Undrar vad som utlöste denna händelse. Säkert en hel kedja med händelser det senaste dygnet. Är det en hackerattack eller en mjukvaruuppgradering. En förbannad anställd eller en främmande makt som testar sårbarheten i det finansiella systemet.
Citera
Medlem
Jag måste be TS oförbehållsamt om ursäkt. Det är faktiskt sant det han påstått, tydligen har dessutom samma sak hänt även i Göteborg. Hörde det precis på radionyheterna kl 23. Nu har Swedbank blockerat uttagningsmöjligheterna på alla bankomater tills problemet är åtgärdat.
De som har medvetet "övertrasserat" sina konton lär dock få vara beredda på att betala tillbaka den tillfälliga rikedomen.
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Hindra folk från att använda bankomaten uppenbarligen.
Så svårt är det väl inte att begripa det?
Med vilket lagstöd ska kan de hindra bankkunder från att ta ut pengar i en automat?

Inte i alla län är polisen ute.

http://www.dn.se/ekonomi/swedbank-stoppar-bankomatuttag-efter-haveri/
Citat:
Polisen i Göteborg hänvisar till Swedbank.

– Vi är medvetna om att det är tekniska problem som gör att folk tar ut pengar. Men det är inte en polisiär fråga utan vi hänvisar till Swedbank, säger Stefan Gustafsson, presstalesperson på polisen region Västra Götaland till DN.
Citera
2017-02-01, 23:05
Bannlyst
Har Polisen spärrat av bankomaterna så att dom själva kan ta ut pengar. Alla vet hur ohederliga Kling & Klang är.
Citera
2017-02-01, 23:05
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Här var det 8 blattar vid Bankmaten nere på gatan

Ingen aktivitet här (1 automat) - å andra sidan bor det inte så många utlänningar här....
Citera
2017-02-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hcore
Undra om detta började i måndagskväll? Var på en krog där jag drack ett par bira och glodde hockey. Insåg efter att betalningen gått igenom att jag hade glömt föra över pengar till kortkontot. Men fick kvitto på att köpet gått igenom.

Jag är paranoid med kortkapningar så jag har alltid minimalt med cash på kortkontot dit jag för över via mobilbanken när det krävs.

Får se när pengarna dras, ej gjorts ännu. Likaså lunchen jag köpte idag.

Det är inte att vara paranoid. Det är att vara aktsam om sina pengar och det är stor skillnad. Du gör helt rätt. Spärra dessutom kortet från internetköp, framförallt utomlands, så blir du ännu säkrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
9[url]http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2995692/URL]

Lite som den här liraren. Träffade honom utanför netto på västra fäladen för något år sedan. Mycket speciell människa, han borde ha en egen tråd.

måste öppna swedbank konto dom verkar ha anställt ett par inavlade personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Ska bli härligt att få läsa om alla korkade inavel som om ett par dagar blir återbetalningsskyldiga på hela beloppet.

Väldigt många förutsätter att alla som "länsat automater" har stoppat in sitt bankkort i automaten. Vet vi detta? Är det bekräftat att man MÅSTE stoppa in ett kort för att påbörja ett uttag? Eller är det, som någon skrivit, "bara att trycka på rätt knappar..." ?

Någon som vet EXAKT hur något av kvällens uttag har gjorts?
Citera
Avslutad
Ett utmärkt tillfälle för rånare att spana in folk som står och tar ut stora summor pengar för att sedan råna personen på allt. Tråkigt för den personen sedan att vara återbetalningsskyldig till Swedbank för pengar man inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in