2017-02-01, 17:33
Medlem
Jag har funderat på hur TM:s facebok försvunnit,nån måste ju ha raderat den, och jag får känslan att ingen annan kan göra det än den isländska polisen?

Folket på Grönland är förbannade för att dessa två blivit uthängda innan dom ens bevisats vara skyldiga.
Därav min tanke att isländska polisen eller myndigheter hjälpt till att radera kontot.

Då är frågan,varför är inte NO:s konto raderat?
Citera
2017-02-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Jag har funderat på hur TM:s facebok försvunnit,nån måste ju ha raderat den, och jag får känslan att ingen annan kan göra det än den isländska polisen?

Det kan väl va nån som har hans lösenord? Flickvän, familj etc
Citera
2017-02-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Är det så troligt att de skulle släppas fria med utreseförbud? Känner inte till hur det fungerar på Island.
Det man ska tänka på är hur det fungerar i Norden eftersom avtalet om den Nordiska Passunionen från 1954 föreskriver passfrihet i hela Norden för nordiska medborgare och fri rörlighet.
Nordiska medborgare behöver inte heller kunna legitimera sig.

Det har att göra med den tyska ockupationen av Norge/Danmark under andra världskriget att det blev så....
Mer om detta kan man läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_passunionen

Inte tillrådligt att frisläppa dem utan vidare alltså utan mycket goda skäl. De kan försvinna i princip vart som helst inom Norden och behöver varken pass eller annan legitimationshandling för det.

Jag tror inte på det, de är tryggare i arresten pga det otroliga utspridandet av anklagelser, namn och bilder över ett mycket stort område.
Pga isoleringen kanske de inte har detta klart för sej, men jag kan tänka mej att visste de detta om problemet med att vistas utanför arresten skulle de förmodligen böna och be att få kvarstanna i häkte. De är inte trygga och säkra utanför häktet på grund av de anklagelser och utpekanden som redan gjorts ....

Situationen har i det avseendet likheter med Fersenska mordet som skedde utanför Bondepalatset i Stockholm den 20 juni 1810. Det var i princip en ren lynchning av en uppretad folkmassa och han blev tydligen ihjälstampad.

Mer på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fersenska_mordet

Man kan också läsa om det i Heidenstams "Svenskarna och deras hövdingar" som var läsebok i Sveriges Barndomsskolor i början av förra seklet (finns på Projekt Runeberg på nätet).
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-01 kl. 18:33.
Citera
2017-02-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror att jag läste någonstans i Isländsk press att man valt att gå ut med de misstänktas namn och bild, för att minska risken för misstänksamhet och spekulationer mot grönlänningar på Island. Det är inte brukligt att offentliggöra den informationen annars.

Samtidigt är de misstänkta ju inte varken åtalade eller dömda ännu. Konsekvenserna för en person efter ett eventuelllt frikännande kan ju bli ödestigra.

Vi vet ju inte om de båda är skyldiga, vad vi än tror.

Vem har valt å gå ut med namnen? Polisen eller journalister?
Var det kanske en läcka?
Blev namnen uppgivna för att skydda någon, eller var det grävande journalister som ville tjena pengar?
Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-01 kl. 18:28.
Citera
2017-02-01, 19:08
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Jag kan egentligen inte svara på hur troligt det är, trots ett långt samtal med min advokatväninna nu på morgonen. Detta fall är så ovanligt, om inte helt unikt, iom alla ingredienser av utländska medborgare, inget erkännande, inget 100% säkert som vittnen eller något dylik, inget samband mellan BO och GM, plus smuggling av det hittills största narkotikabeslaget.

Utreseförbud blir det med all säkerhet, OM INTE det finns nya bevis eller nya argument imorgon för att förlänga häktningen.

Låter ju jättemärkligt. De har båda befunnit sig i den bil där Birnas blod hittats och man vet att hon är mördad. Hur kan man då släppa dem från häktningen? Det är misstänkta mördare, som kan fly Island, prata ihop sig om vad som hänt och begå nya våldsbrott. Har man så tamt rättssystem på Island? Då är det tur att man har så lite allvarliga våldsbrott. Älskar Island, no offence, är där varje sommar, men det låter så märkligt att de skulle kunna gå fria från häktning i det här läget.
Citera
2017-02-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Det kan väl va nån som har hans lösenord? Flickvän, familj etc

Tog för lång tid för det.
Citera
2017-02-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Låter ju jättemärkligt. De har båda befunnit sig i den bil där Birnas blod hittats och man vet att hon är mördad. Hur kan man då släppa dem från häktningen? Det är misstänkta mördare, som kan fly Island, prata ihop sig om vad som hänt och begå nya våldsbrott. Har man så tamt rättssystem på Island? Då är det tur att man har så lite allvarliga våldsbrott. Älskar Island, no offence, är där varje sommar, men det låter så märkligt att de skulle kunna gå fria från häktning i det här läget.

Jag utgår ifrån att det blir en förlängning av häktningstiden, dom kommer inte hinna att få fram alla resultat från forensikerlabbet. Möjligen har dom fått några indikationer som kan leda till att misstankarna stärkts, vilket leder till förlängd häktningstid mer eller mindre per automatik.

På fri fot är knappast troligt för dessa personer.

EDIT. Att neka "ända in i kaklet" är snarast vanligt när det gäller skambrott som detta.
Senast redigerad av Remark 2017-02-01 kl. 19:24.
Citera
2017-02-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Frågan kan vara fel ställd.

Man ska kanske fråga sej om de här personerna överhuvudtaget VILL bli utsläppta i Reykjavik med dess uppretade befolkning innan det här är ordentligt klarlagt.....
Citera
2017-02-01, 20:30
Medlem
Fra Grönlands media

Citat:
Grím Grímsson siger i dag at politiet har ”et klart billede” af hvordan Birna blev dræbt, og at de ”véd temmelig meget om, hvilke handlinger der er sket”, i forbindelse med hendes drab.
”Ja, vi har det overordnede billede fastlagt, med henblik på, at beskrive hvad der er sket
”, bekræfter Grím Grímsson, men ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen lige nu.

http://www.kamikposten.gl/2017/01/31/6977/

Citat:
Den røde bil var lejet af de 2 besætningsmedlemmer fra fredag den 13. til lørdag den 14. januar, og de var begge ude at køre i bilen om morgenen.
Den yngste af mændene skulle angiveligt være meget beruset lørdag morgen, og er ikke set mellem kl. ca. 04.30 og 06.10, men blev kørt til Polar Nanoq trawleren og sat af kl. 06.10. Han var derefter ikke mere med i den røde bil.
Den ældste af besætningsmedlemmerne kørte bilen fra kl. 06.10 til den blev afleveret på udlejningsstedet lidt efter frokosttid*, alene.
Den ældste er ikke set mellem kl. 03.30 og kl. 06.10, og igen ikke fra kl. ca. 07.00 morgen til kl. 11.00.

Hva gjorde den eldste mellom kl. 03.30 og 06.10 (05.25?)?
Hva gjorde den yngste mellom kl. 04.30 og 06.10 (05.25)?

(*"frokost" är lunch på svenska)
Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-01 kl. 20:35.
Citera
2017-02-01, 20:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom

Folket på Grönland är förbannade för att dessa två blivit uthängda innan dom ens bevisats vara skyldiga.
Därav min tanke att isländska polisen eller myndigheter hjälpt till att radera kontot.

Då är frågan,varför är inte NO:s konto raderat?
Det är väl danskarna som sent omsider har börjat utreda hans knarkkontakter. Haschet fraktades väl ombord i Danmark.
Citera
2017-02-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är väl danskarna som sent omsider har börjat utreda hans knarkkontakter. Haschet fraktades väl ombord i Danmark.

TM konto är iaf raderat men inte NO skulle det va polisen tycker man båda två skulle vara raderade,och att nån annan än polisen skulle raderat tror jag inte på för då skulle hans konto varit raderat för länge sen.
Citera
2017-02-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

I begynnelsen ble en tredjeperson tatt inn til avhör, men senere löslatt på grunn av at de ikke kunne koble han til drapet, bare till smuglingen av hasj. Det var to ulike saker. Det kan godt väre som reedMe sier, grunnen til at TMs facebook er stengt, er at dansk /grönlandsk/ islandsk politi etterforsker smuglingssaken. At de ikke ser noen grunn til å stenge NOs konto fordi han ikke er mistenkt for smuglingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in