Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nej det blir rörlighet för alla, t.ex. sådana som mina föräldrar som tidigare sålde sin villa på en avfolkningsort. De hade stor vinst nominellt sett men egentligen hade de inte hade gjort någon vinst alls om vi beaktar inflationen.
Du menar att reavinstskatten på fastigheter är skatt på inflation. Det är vad du vill säga?
Om räntan fortfarande varit 10% så hade jag ju hållit med dig, i konsekvens med mina tidigare resonemang kring vad fastighetspriset består i. Men t.ex. effekten på priset p.g.a. skattesänkningar; det är inte att räkna som inflation. T.ex. sänkningen av fastighetsskatten och sänkningen av jobbskatterna (jobbskatteavdraget) har kraftigt bidragit till ökade bopriser. Detta är inte inflation. Det blir ju tvärtom väldigt orättvist när villaägare fått ett kraftigt ökat värde p.g.a. skattesänkningar sedan också ska få skattesänkningar på vinsten som tack för detta.
Sen har ju räntan sjunkit också. Värdeökningen här är inte att betrakta som inflation.
Jag förstår hur du resonerar, men resonemanget håller inte hela vägen.
Det känns lite som du introducerar rättigheter här, som bara ska gälla vissa.
Vad är problemet med att skjuta upp reavinst-skatten. Det kan du väl göra redan idag? Uppenbart är detta förslag inte riktigt hederligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Om de inte hade haft stark ekonomi i form av aktiekapital skulle de inte ha kunnat flytta. Jag håller inte med om att de smiter från notan, tvärtom får de betala en massa skatt på nominell vinst men som inte alls är någon vinst.
De kan kan skjuta upp skatten. De behöver inget aktiekapital. Talade ingen om detta för dom?