2017-01-30, 12:18
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det finns uppgifter i Kanadensisk press om att den ene gm har arabiskt ursprung och att den andre är från Quebec. Länk finns i tråden.

Dock så tycks båda GMs vara araber.
http://newobserveronline.com/report-arabs-arrested-canada-mosque-shooting/
Citera
2017-01-30, 12:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det finns uppgifter i Kanadensisk press om att den ene gm har arabiskt ursprung och att den andre är från Quebec. Länk finns i tråden.

EDIT: Länk finns här

Tack för infon! Jag hade missat att de uppgifterna kom från en faktisk nyhetskanal och inte från något anonymt twitterkonto.
Citera
2017-01-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Dock så tycks båda GMs vara araber.
http://newobserveronline.com/report-arabs-arrested-canada-mosque-shooting/

Vad fan är det för efterbliven skitsida?

De hänvisar till La Presse, som i sin tur enbart skrivit att en av de misstänkta är marockan...
Senast redigerad av Eloger 2017-01-30 kl. 12:29.
Citera
2017-01-30, 12:29
Medlem
kajus333s avatar
"About 765,000 people live in the city of Quebec, and 6,760 of them identified themselves as Muslims during the last national census.

Mr. Trudeau posted a message on Twitter on Saturday welcoming refugees to Canada and included a photograph of himself with a child under the hashtag #WelcomeToCanada. Since Mr. Trudeau took office in late 2015 the country has admitted nearly 40,000 refugees, many of them fleeing the war in Syria." NYT 1-30-2017.

Man bör vänta på polisutredningen, tycker jag.
Citera
2017-01-30, 12:32
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Vad fan är det för efterbliven skitsida?

De hänvisar till La Presse, som i sin tur enbart skrivit att en av de misstänkta är marockan...

Håller med dig, man ska nog ta den sajten med en nypa salt.
Citera
2017-01-30, 12:41
Medlem
valleros avatar
Omöjligt att tolka medias tystnad på något annat sätt än att de gripna är muslimer.
Hade de varit nationalistiska högerextremister, så tror jag att det hade kablats ut direkt.

Men nog finns det väl en del tecken på att det faktiskt skulle kunna vara någon form av högerextremistisk terror. Trudeaus uttalande ("alla är välkomna oavsett religion") häromdagen borde kunnat mobilisera en hel del knäppgökar. Dessutom så är timingen maximalt dålig för ett attentat av muslimer mot muslimer. De hade inte kunnat välja ett sämre läge.

Skulle det visa sig vara muslimska GM, så blir det en stor politisk vinst för Trump, och ytterligare en käftsmäll för "öppna era hjärtan"-liberalerna (däribland Trudeau).

Än så länge så håller jag det som öppet. Att attentatet skulle vara något annat än en religiöst/politiskt motiverad handling (som typ en kriminell uppgörelse) håller jag som osannolikt.
Citera
2017-01-30, 12:43
Medlem
shbous avatar
Spekuleras i att en av gm var från marocko, är detta ett av de länder som tilldelats inreseförbud? Kom ju väldigt passande isåfall för Trumpan.

Edit: det gör oavsett, iofs
Senast redigerad av shbou 2017-01-30 kl. 12:47.
Citera
2017-01-30, 12:43
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
"About 765,000 people live in the city of Quebec, and 6,760 of them identified themselves as Muslims during the last national census.

Mr. Trudeau posted a message on Twitter on Saturday welcoming refugees to Canada and included a photograph of himself with a child under the hashtag #WelcomeToCanada. Since Mr. Trudeau took office in late 2015 the country has admitted nearly 40,000 refugees, many of them fleeing the war in Syria." NYT 1-30-2017.

Man bör vänta på polisutredningen, tycker jag.

Om det nu är minst en invandrare som ligger bakom dådet så förstår jag inte logiken i att omedelbart gå ut och välkomna fler invandrare till landet. Nyliberalerna verkar ha en övertro att man kan lösa alla problem med ökad öppenhet hela tiden. Ett naivt självskadebeteende som förhoppningsvis passerat sitt bäst före datum snart.
Citera
2017-01-30, 12:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Spekuleras i att en av gm var från marocko, är detta ett av de länder som tilldelats inreseförbud? Kom ju väldigt passande isåfall för Trumpan.

Marocko är inte med på den listan.
Citera
2017-01-30, 12:47
Medlem
Kom ju passande, Ranstorp uttalade sig ju här om dagen och sa att AQ och IS kommer få lättare rekrytera nu när Trump stängt gränserna och gjort inträdesförbud, kan nog ligga lite i det, sprider en hatkänsla.
Citera
2017-01-30, 12:49
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Nej, Marockaner är inte med på den listan (vilket är rätt udda).
Det finns än så länge inga tillförlitliga nyhetskällor.
Citera
2017-01-30, 12:50
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Om det nu är minst en invandrare som ligger bakom dådet så förstår jag inte logiken i att omedelbart gå ut och välkomna fler invandrare till landet. Nyliberalerna verkar ha en övertro att man kan lösa alla problem med ökad öppenhet hela tiden. Ett naivt självskadebeteende som förhoppningsvis passerat sitt bäst före datum snart.

Jag inser inte att öppenhet skulle vara mer "självskadebeteende" och naivare än ett inreseförbud. Terrorister kan alltid ta sig förbi gränshinder. De som nedlåter sig till terrorism ( och därmed förklarar sig vara icke-människor ) gör som de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in