2017-01-30, 10:48
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du menar ju allvar att det är ett basalt behov att bo själv i en femrummare?

Och du inser inte att mycket av den "brist" du upplever beror på att boytan är extremt orättvist fördelad?

Att ensamhushåll bor i femrummare tror inte jag är det största problemet, nej. Sen påstod jag inte heller att det är ett basalt att bo själv i en femrummare heller. Halmgubbar hela tiden.
Citera
2017-01-30, 10:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Senast jag kollade var detta ett diskussionsforum och senast jag kollade var detta en tråd om bostadspolitik.

Nej detta är en tråd om bostadsbrist, inte en tråd där du som inte har skött dig ska gnälla över att andra inte ordnar upp det åt dig.
Citera
2017-01-30, 10:53
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej detta är en tråd om bostadsbrist, inte en tråd där du som inte har skött dig ska gnälla över att andra inte ordnar upp det åt dig.

Jag tar mig som ett exempel, jag tror inte jag är ensam om min situation. Sen gör du dina egna felaktiga tolkningar. Men visst beklagar jag mig över att det är mer eller mindre omöjligt i min situation att ordna ett boende på kort varsel.

Så lösningen på bristen på ettor... det är att dom som bor i dom flyttar ihop till femrummaren?? Eller...??
Citera
2017-01-30, 10:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tar mig som ett exempel, jag tror inte jag är ensam om min situation. Sen gör du dina egna felaktiga tolkningar.

Så lösningen på bristen på ettor... det är att dom som bor i dom flyttar ihop till femrummaren?? Eller...??

Du är ett exempel på en person som har fått problem eftersom du inte har skött dig, du är inte ett exempel på bostadsbrist.
Citera
2017-01-30, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att ensamhushåll bor i femrummare tror inte jag är det största problemet, nej. Sen påstod jag inte heller att det är ett basalt att bo själv i en femrummare heller. Halmgubbar hela tiden.

problemet är att bostadsytan är extremt ojämnt fördelad. Om Annyca sitter och trycker på en femma själv så innebär det att en arbetande barnfamilj får trängas i en mindre bostad. Och de i sin tur tar upp yta för ett par som skulle behöva flytta ut från sin etta.

Du ser inte problemet? Det är inte ettor det är brist på i första hand. Att du upplever brist beror på att Annyca mfl har råd att bo onödigt stort och hyresregleringen som möjliggör detta vansinne.
Citera
2017-01-30, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej det är att folk kan flytta vidare när familjen växer. Hyresregleringen omöjliggör detta och därmed upplever du "brist" på ettor.

Men en solklar lösning är att folk i större utsträckning delar på bostäderna som finns. Det är naturligt i hela europa utom i just sverige.
Citera
2017-01-30, 11:03
Medlem
Citat:
Vilket inte finns heller.

Fast skälet till att det inte finns är hyresregleringen. Vi har fortfarande riktigt mycket boyta/person i sverige. I Linköping finns det exempelvis där 5r byggts om så att varje sovrum har en rejäl låsbar ytterdörr. Sedan delas det på kök/badrum/vardagsrum men det är ett seperat hyreskontrakt på varje rum.

Än så länge hyrs det bara ut till folk som besöker Linköping ett par månader i tjänsten (då alternativet är hotell) men med sådana lösningar skulle det gå snabbt att få hyreskontrakt till alla. Eftersom hyresreglering och systemet med bostadsbidrag gör det meningslöst så händer inget.

Med hyreskontrakt till alla som vill så skulle det också bli mer omsättning så att varje person hamnar i rätt boende sett till ekonomi och egna prioriteringar. Vissa vill kanske ha sportbil och båt medans andra vill bo centralt och lite lyxigare.
Citera
2017-01-30, 11:07
Medlem
http://www.di.se/nyheter/sjukvarden-viktigaste-politiska-fragan-just-nu/

Säga vad man vill om den främste fåntratten i tråden. Han sätter i alla fall
bostadsbristen betydligt högre än vad den hamnade i den här enkäten om
viktigaste frågor just nu. Han har trots allt skrivit 10tusentals inlägg i den
här tråden vilket tyder på "engagemang".

Konstigt att bostadsfrågan hamnar så långt ner. Men kan det vara att de
flesta trots allt bor någonstans och någorlunda bra och inte kan se sig
själva som bostadslösa. Men sjuka tror de sig kunna bli. Igår i TVnyheter
intervjuade man en gubbe i keps som ivrigt rökte medan han svarade på
frågan. Vilka typer det finns.
Citera
2017-01-30, 11:10
Medlem
http://www.svd.se/dramatiskt-okande-behov-av-bostader-for-seniorer

De bostadslösa ungdomarna i tråden kanske kan trösta sig med att åtminstone
somliga gamlingar kommer att få problem framöver. I problemkomplexet ingår
de välmående villaägarna som inte har råda att betala skatt på den gigantiska
vinst de gjort bara på att bo, helt utan att anstränga sig.
Senast redigerad av litesliten 2017-01-30 kl. 11:43.
Citera
2017-01-30, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.svd.se/dramatiskt-okande-behov-av-bostader-for-seniorer

De bostadslösa ungdomarna i tråden kanske kan trösta sig med att åtminstone
somliga gamlingar kommer att få problem framöver. I problemkomplexet ingår
de välmående villaägarna som inte har råda att betala skatt på den gigantiska
vinst de gjort bara på att bo, helt utan att anstränga sig.

Problemet är ju skattesystemet som får de äldre att behålla sina bostäder trots att de egentligen gärna hade flyttat till mindre bostäder som passat deras behov bättre.

Många har helt enkelt inte råd att flytta eftersom deras pension inte medger lån på en ny bostad. Eller att det nya amorteringskravet ger pensionären en helt annan kalkyl.

Och vad händer med priserna när ingen vill sälja pga idiotiska regler tror du?
Citera
2017-01-30, 11:39
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kron-ett-hallbart-os-ni-kanske-borde-borja-med-staden/

"I praktiken går vi i snabb fart mot en tudelning av folket, där den ena gruppen betalar ganska lite för att bo bra och samtidigt bli miljonärer på det, medan den andra gruppen betalar allt mer för att i bästa fall bo alls. Möjligheten att röra sig mellan grupperna stängs samtidigt mer för varje prisuppgång och skärpning av kraven för att låna pengar. Någon lösning är inte i sikte."

Äga eller bli ägd. Inget människovärde, bara en människas ekonomiska värde. Det är så
de självgoda översittarna vill ha det.

Den värste översittaren i tråden har all anledning att gnugga händerna. Få se om han
svarar på det här. Ett tips kan vara att för säkerhets skull dela upp citatet från VBK i
små bitar för att kunna slakta det med ännu mera blodflöde som följd.
Citera
2017-01-30, 11:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kron-ett-hallbart-os-ni-kanske-borde-borja-med-staden/

Äga eller bli ägd. Inget människovärde, bara en människas ekonomiska värde. Det är så
de självgoda översittarna vill ha det.

Självklart ska vi reglera hyresmarknaden ännu mer så att alla har chans att bo centralt.

Max 12k i månaden för 164 m^2 paradvåning vid stureplan får det kosta, så att alla har råd att hyra en sån. Det är sann rättvisa det.

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in