2017-01-29, 18:34
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Jag har läst vad du skriver, det handlar inte om det. Det verkar handla om att du absolut inte kan förstå att jag inte tycker som du.

Jag är väl medveten om att ränta tillkommer OM MAN INTE betalar hela räkningen innan förfallodatum. Men OM,OCH NÄR jag skulle välja att köpa något på kredit är det inte en dålig deal att göra det med kortet jag har idag.

Och jag VET att man inte behöver binda sig till ett företag, men det du inte förstår är att JAG VILL , helst, ha med ett företag att göra. Jag vill inte ha 5 olika kort för 5 olika funktioner. Jag vill helst ha ETT kort som jag sköter mitt slösande med.

Du kan liksom inte förneka att, om man tittar enbart på räntan och kreditkostnaden, så är mitt kort ett bättre val än Preem Mastercard. Och om jag väljer att någon gång ta något på kredit, så är det något jag klarar av. Alla har inte enorma summor pengar att punga ut vid ett tillfälle, och då funkar kredit bra i min situation. Du måste förstå att alla inte är , eller har samma förutsättningar som du.

Men då har du ju redan ett kreditkort? Hela diskussionen handlar ju om kreditkort vs. debetkort, inte ditt kreditkort vs. Preems.
Citera
2017-01-29, 18:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har läst vad du skriver, det handlar inte om det. Det verkar handla om att du absolut inte kan förstå att jag inte tycker som du.

Jag är väl medveten om att ränta tillkommer OM MAN INTE betalar hela räkningen innan förfallodatum. Men OM,OCH NÄR jag skulle välja att köpa något på kredit är det inte en dålig deal att göra det med kortet jag har idag.

Och jag VET att man inte behöver binda sig till ett företag, men det du inte förstår är att JAG VILL , helst, ha med ett företag att göra. Jag vill inte ha 5 olika kort för 5 olika funktioner. Jag vill helst ha ETT kort som jag sköter mitt slösande med.

Du kan liksom inte förneka att, om man tittar enbart på räntan och kreditkostnaden, så är mitt kort ett bättre val än Preem Mastercard. Och om jag väljer att någon gång ta något på kredit, så är det något jag klarar av. Alla har inte enorma summor pengar att punga ut vid ett tillfälle, och då funkar kredit bra i min situation. Du måste förstå att alla inte är , eller har samma förutsättningar som du.

Att du vet med dig att du inte klarar av att hantera en kredit är väl och bra, du skall inte skaffa sådan.

Det gör dock inte ditt val till ett bättre val än motsvarande kreditkort förutsatt att man har ordnad ekonomi och alltså endast använder kreditkort som substitut för ett debetkort, där man då åtnjuter fördelar framför sagda debetkort.

Själv har jag alltid en buffert på minst två månadslöner, rejält mycket mer investerat på börsen och då är kreditkort som betalas direkt när räkningen kommer ett billigare sätt att konsumera än att använda debitkorten jag också har.
Citera
2017-01-29, 18:37
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noto
Låter bra, personer som har det lite tomt i plånboken ska INTE ha kreditkort. De som har ordnad ekonomi kan med fördel nyttja dessa och tjäna många sköna tusenlappar per år.

Jag håller med, jag tycker inte man ska vara i närheten av varken delbetalningar,kreditkort eller lån om man har "dåligt" med pengar, eller om man behöver låna för att täcka räkningar, mat osv.
Citera
2017-01-29, 18:37
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:

Finns väldigt mycket fördelar med att använda kreditkortet istället för vanliga betalkortet. Anser att det är korkat att använda betalkortet som inte genererar någon form av cashback. Kostar ingenting att få dessa bonusar helt enkelt.

Dessutom du är utomlands så är det bättre att alltid använda kreditkortet för alla köp. Blir du skimmad behöver du inte oroa dig alltför mycket, pengarna har blivit snodda från banken och inte från ditt lönekonto. Med andra ord ett väldigt drygt problem mindre att handskas med.
Citera
2017-01-29, 18:41
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att du vet med dig att du inte klarar av att hantera en kredit är väl och bra, du skall inte skaffa sådan.

Det gör dock inte ditt val till ett bättre val än motsvarande kreditkort förutsatt att man har ordnad ekonomi och alltså endast använder kreditkort som substitut för ett debetkort, där man då åtnjuter fördelar framför sagda debetkort.

Själv har jag alltid en buffert på minst två månadslöner, rejält mycket mer investerat på börsen och då är kreditkort som betalas direkt när räkningen kommer ett billigare sätt att konsumera än att använda debitkorten jag också har.

Du ger mig huvudvärk.

Jag klarar av krediter. Jag bara undviker dem. Jag har i 99% av 100% tillräckligt med pengar för att för att köpa varan direkt och då gör jag det. Jag har mer än två månadslöner undanlagda samt två fonder med 20 års sparande, så du behöver inte oroa dig för mig.

Kortet jag har använder jag i nuläget endast som debit, jag har nog handlat på kredit en eller två gånger och det betalades av inom tre månader och funkade mycket bra. Min ekonomi räcker och blir över så det är inte påtal om dålig ekonomi här.
Betalar av allt såfort räkningen kommer, men det är skönt att veta att man kan utnyttja krediten utan att göra en dålig deal (eller behöva använda ett annat kort för det) när man väl skulle behöva.
Citera
2017-01-29, 18:43
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanHistoryXL
Finns väldigt mycket fördelar med att använda kreditkortet istället för vanliga betalkortet. Anser att det är korkat att använda betalkortet som inte genererar någon form av cashback. Kostar ingenting att få dessa bonusar helt enkelt.

Dessutom du är utomlands så är det bättre att alltid använda kreditkortet för alla köp. Blir du skimmad behöver du inte oroa dig alltför mycket, pengarna har blivit snodda från banken och inte från ditt lönekonto. Med andra ord ett väldigt drygt problem mindre att handskas med.

...Det är därför jag har ett kreditkort...Vet inte om du missade det, men jag är för kreditkort, inte emot.
Citera
2017-01-29, 18:49
Medlem
Kreditkort är inte till för personer som har svag ekonomi och/eller som har dålig impulskontroll.

Jag har samma köpbeteende i dag som jag hade innan jag skaffade mitt kreditkort för en herrans massa år sedan. Enda skillnaden är att jag betalar hela månadens inköp på en gång istället för löpande under månaden som man gör med ett debitkort. Jag har därför full kontroll eftersom jag måste godkänna köpen på fakturan. Skulle jag ha blivit skimmad eller att någon på annat sätt fått tag på mina kortuppgifter så nekar jag bara till dessa köp utan problem.

Jag får tillbaka 1% av det jag köpt i rena pengar. Betalar ingen ränta, ingen fakturaavgift, ingenting. När du handlar för 100 kr så kostar det dig 100 kr medan det för mig kostar 99 kr.

Några av fördelarna med kreditkortet jag har.
  • 60 dagar räntefri kredit på 250,000 kr
  • Ingen fakturaavgift
  • Ingen årsavgift
  • 1% tillbaka på allt jag köper
  • 10% rabatt på biluthyrning
  • Upp till 25% på elektronik
  • 15 öre drivmedelsrabatt (flera gånger per år upp till 25 öre)
  • Tillgång till lounger på flygplatsen
  • Reseförsäkring
  • Försenat baggage
  • Försenad ankomst
  • Allriskförsäkring (drulle)
  • Leveransförsäkring
  • Prisskyddsförsäkring (90 dagar)
  • Självriskförsäkring för bl.a. bilbärgning och vägassistans
  • Förlängd garanti med 1 år
  • Evenemangsskydd
  • Försäkring mot tankning av fel bränsle, bortappade bilnycklar etc
  • Spärrtjänst för körkort, kreditkort, mobiltelefon, nycklar etc
  • ID-skydd, blir jag kapad står försäkringen för ev kostnader som jag får upp till 500,000 kr och bestrider allt åt mig
Citera
2017-01-29, 18:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du ger mig huvudvärk.

Jag klarar av krediter. Jag bara undviker dem. Jag har i 99% av 100% tillräckligt med pengar för att för att köpa varan direkt och då gör jag det. Jag har mer än två månadslöner undanlagda samt två fonder med 20 års sparande, så du behöver inte oroa dig för mig.

Kortet jag har använder jag i nuläget endast som debit, jag har nog handlat på kredit en eller två gånger och det betalades av inom tre månader och funkade mycket bra. Min ekonomi räcker och blir över så det är inte påtal om dålig ekonomi här.
Betalar av allt såfort räkningen kommer, men det är skönt att veta att man kan utnyttja krediten utan att göra en dålig deal (eller behöva använda ett annat kort för det) när man väl skulle behöva.

Men hallå, först argumenterar du emot mig sedan kovänder du plötsligt och är nu för kreditkort?????

Skärp dig, jag tror att du trollar helt enkelt.
Citera
2017-01-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Kreditkort är inte till för personer som har svag ekonomi och/eller som har dålig impulskontroll.

Jag har samma köpbeteende i dag som jag hade innan jag skaffade mitt kreditkort för en herrans massa år sedan. Enda skillnaden är att jag betalar hela månadens inköp på en gång istället för löpande under månaden som man gör med ett debitkort. Jag har därför full kontroll eftersom jag måste godkänna köpen på fakturan. Skulle jag ha blivit skimmad eller att någon på annat sätt fått tag på mina kortuppgifter så nekar jag bara till dessa köp utan problem.

Jag får tillbaka 1% av det jag köpt i rena pengar. Betalar ingen ränta, ingen fakturaavgift, ingenting. När du handlar för 100 kr så kostar det dig 100 kr medan det för mig kostar 99 kr.

Några av fördelarna med kreditkortet jag har.
  • 60 dagar räntefri kredit på 250,000 kr
  • Ingen fakturaavgift
  • Ingen årsavgift
  • 1% tillbaka på allt jag köper
  • 10% rabatt på biluthyrning
  • Upp till 25% på elektronik
  • 15 öre drivmedelsrabatt (flera gånger per år upp till 25 öre)
  • Tillgång till lounger på flygplatsen
  • Reseförsäkring
  • Försenat baggage
  • Försenad ankomst
  • Allriskförsäkring (drulle)
  • Leveransförsäkring
  • Prisskyddsförsäkring (90 dagar)
  • Självriskförsäkring för bl.a. bilbärgning och vägassistans
  • Förlängd garanti med 1 år
  • Evenemangsskydd
  • Försäkring mot tankning av fel bränsle, bortappade bilnycklar etc
  • Spärrtjänst för körkort, kreditkort, mobiltelefon, nycklar etc
  • ID-skydd, blir jag kapad står försäkringen för ev kostnader som jag får upp till 500,000 kr och bestrider allt åt mig

Vad är det för kreditkort om jag får fråga? Re:member more? Låter nästan lite för bra för att vara sant.
Citera
2017-01-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iFi1ip
Vad är det för kreditkort om jag får fråga? Re:member more? Låter nästan lite för bra för att vara sant.

Det undrar jag också. Remember kan det inte vara, då det kostar 295 kr (efter första året).
Citera
2017-01-29, 19:36
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Men toppen, jag får precis samma sak på bank och kreditkortet jag har. Och en del annat som Preem Mastercard INTE erbjuder. Och skulle jag vilja ta något på kredit så kan jag göra det, med räntefria dagar och utan uppläggningsavgift och aviavgift.
Swedbank har inte 1% bonus på varken bankkort eller kreditkort.

Men du är all over the place när man läser dina sista inlägg.
Extremt mycket text, inlägg, frågor, och falska påståenden när allt du vill ha sagt är "Jag vill ha det jag redan har och jag vill inte ändra mig".

Kör på ditt swedbankkort. Ingen bryr sig. Men ställ inga frågor när du ändå inte läser svaren (alternativt förstår svaren), och gör för fan inga mer påståenden när dom alla är falska.
Citera
2017-01-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Men hallå, först argumenterar du emot mig sedan kovänder du plötsligt och är nu för kreditkort?????

Skärp dig, jag tror att du trollar helt enkelt.

Nä, han tycker att ett Swedbankkort man betalar 295 kr/år för och får 1/4 av Preem-kortets återbäring är bättre för att krediträntan är 10% istf 19% (inkl aviavgift), även fast han nästan aldrig tänker utnyttja krediten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in