Citat:
Ursprungligen postat av
Tradern69
Det fanns ett skäl att straffen blev strängare 2015 när det gäller missbruk av anabola steroider. Medianstraffet för Clostebol är 2 år. I Johaugs fall finns flera fall av oaktsamhet/grov okatsamhet. Därför skall straffet vara mellan 2-4 år..
Detta har frågats tidigare I tråden. Hur definieras oaktsamhet? Är det specificerat?
Här är det intressant att jämföra med det civila livet. Jag tänker på vaccinationsdebatten tex. Det finns folk som låter bli att vaccinera sig eller sina barn pga att de läst om vacciners biverkningar. Nu talar jag inte bara om att läsa på nätet utan redan att läsa bipacksedeln kan vara avskräckande.
Men i vaccindebatten får dessa kritik. Gör de egna bedömningar? Tror de de vet mer än läkarna? Den förhärskande uppfattningen är att läkaren vet bättre och att man inte skall tro att ens egen granskning kan tillföra något.
Inom sporten så verkar det vara tvärtom. Där skall man inte lita på läkaren utan själv kolla upp att läkaren inte missat i sitt jobb, annars så är man oaktsam eller...? Jag anser att den auktoritet läkare normalt åtnjuter gör att om man ordinerats något av läkaren så kan man inte per automatik anses ha varit oaktsam. Johaug fick salvan av läkaren, hon läste inte på förpackningen, sen använde hon salvan. Det är inte självklart oaktsamhet, och det är inte många steg.