2017-01-29, 02:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jävla efterblivet beslut. Inte för att jag bryr mig allt för mycket om beslutet men vems idé var det att ha födelselandet som utgångsläge för att porta någon?

Har varit "prat" även om att Trump tänker skärpa reglerna ifrån andra länder...(dvs EU), så att du vet. När det är sagt, så är det sist och slutligen USA`s val !

Ingen annans, vem man släpper in. Deras land, deras regler.
2017-01-29, 02:08
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Vidare har vi de med dubbla medborgarskap som inte skulle släppas in i USA på grund av denna regel; det var väl knappast tänkt att denna regel kom till för att förhindra den flerfaldige olympiamästaren Mo Farah (britt och somalier) från att tävla i USA?
Det hela är ett tillfälligt förbud om 90 dagar. Och din olympiamästarneger kan fortfarande resa till USA - men inte på VISA waiver utan han måste gå via intervju på amerikanska ambassaden.
2017-01-29, 02:11
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Antingen drar man tillbaks denna regel och ser till att den blir mer anpassad mot terrorister eller så kommer man få oerhörda problem; om inte folk med västerländska pass kan komma in i USA kommer amerikaner få svårt att resa snart.
Tja...
https://www.theguardian.com/us-news/live/2017/jan/28/world-digests-donald-trumps-order-to-ban-refugees-from-muslim-countries
Citat:
Hamaseh Tayari, a UK resident who holds an Iranian passport, has been on holiday in Costa Rica with her boyfriend for the last week. She was due to fly back to Glasgow, where she works as a vet, this morning but was denied entry onto the flight because her flight went via New York and she would need a transit visa, which was revoked.

Tayari, who grew up in Italy, has never experienced anything like this. She says: “This has really shocked me. We just discovered [what Trump did] at the airport when we went to check in. I want people to know that this is not just happening to refugees. I am a graduate and I have a PhD. It has happened to a person who is working and who pays tax.”
2017-01-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergatroll1
Vi ska på klassresa till USA den 22 April vilket innebär att vi åker inom dessa 90 dagar då inreseförbudet skulle gälla. Jag har en kompis i en förövrigt svensk skola och klass, som är ifrån Irak. Nu trodde jag inreseförbudet bara gällde om man kommer direkt ifrån MENA länderna och inte om man redan har medborgarskap i t.ex europa. Men nu hörde jag på nyheterna att en svensk somalie inte får resa in till USA.

Kan visserligen förstå varför Trump gör så då många personer som garanterat inte borde ha medborgarskap ha fått det redan. Särskilt i Sverige.

Nu till frågan: Vad tror ni kommer att hända? Min kompis skulle ansöka om visum men detta känns inte bra alls.

Faktumet att det är en kristen friskola som ska åka tror jag dock gör att han kommer in.
Varför trodde du det? Du vet ju att Sverige och andra EU länder släppt in massor utan någon som helst kontroll. Har ju Trump varit mycket upprörd över. Att någon fått svenskt pass betyder ju ingenting när det gäller USAs säkerhet.
2017-01-29, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ser mycket kommentarer om detta från folk som vart på tours i Irak etc. som säger att de inte hade varit vid liv idag om det inte varit för översättaren de jobbat med, och som inte är lite förbannade över spontan-infallet från Dear Leader:
https://twitter.com/MalcolmNance/status/825398159992090624

För att detta är, i bästa fall, ett spontaninfall framgår med all önskvärd tydlighet...
https://twitter.com/AriMelber/status/825439087582650368

...eller så försöker administrationen i värsta fall bryta ner gällande beslutsprocess.
https://twitter.com/AymanM/status/825444243044986880
Verkar mera vara en anti-Trump aktivist än någon annat om du bläddrar igenom personens post historia. Dom globalistiska nättrollsfabrikerna jobbar ju naturligtvis på högtryck nu på sociala medier.
2017-01-29, 02:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Varför trodde du det? Du vet ju att Sverige och andra EU länder släppt in massor utan någon som helst kontroll. Har ju Trump varit mycket upprörd över. Att någon fått svenskt pass betyder ju ingenting när det gäller USAs säkerhet.

Fast om USA väljer att inte respektera europeiska pass finns det en uppenbar risk att europeiska länder inte kommer respektera amerikanska pass. Syftet kan ju inte vara att låsa in amerikanerna i sitt eget land?
2017-01-29, 02:25
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Syftet kan ju inte vara att låsa in amerikanerna i sitt eget land?
Vilket syfte ska den där muren annars tjäna till? Illegals tar sig ju in med flyg.
2017-01-29, 02:33
Medlem
Citat:
Fast om USA väljer att inte respektera europeiska pass finns det en uppenbar risk att europeiska länder inte kommer respektera amerikanska pass. Syftet kan ju inte vara att låsa in amerikanerna i sitt eget land?
Min ståndpunkt är att USA inte delat ut amerikanska pass på samma sätt som EU delat ut sina. Så varför skulle vi inte respektera Amerikanska pass?
2017-01-29, 02:38
Medlem
Min åsikt är att det Svenska passet är devalverat till mycket låg trovärdighet genom vad som pågått dom senaste 10-15 åren. Jag kan inte bli upprörd av att USA markerar detta faktum.
2017-01-29, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
44mil lång mur, övervakad dygnet runt av Israels militär. Kostar dem ca 1miljard/år i underhåll.
Och illegala kommer in ändå.
USA-Mexiko gränsen är 320 mil lång, kommer krävas enormt mycket mer för att kunna hålla den nivån som Israel har.

Sen kan problemet ifrågasättas, de ligger på lägsta nivån av illegala som passerar gränsen på 40år. Samtidigt så är har över 40% av alla illegala från början tagit sig in lagligt och antal illegala i USA är minskande.

Trump och hans sida har framställt det som om det är horder som kommer över gränserna och att det blir mer och mer. Men det är precis tvärt om. Det blir färre som kommer in över gränsen och antalet illegala har minskat från 12,2miljoner 2007 till 11miljoiner 2014.

Nordamerika har 500 miljoner invånare, Israel har 9 varav endast 6 miljoner judar, så klarar puttelilla Israel av 44 mil utan några som helst problem, så ska nog USA och Mexiko klara av 320 mil utan problem.

Det är inte många som kommer in i Israel utan illegalt kan jag lova, det har försökts med tunnelgrävande och liknande utan framgång.
De tunnlar du har sett på TV är inte till Israel utan in i västbanken där Hamas härskar.

Du kallar inte 13.000.000 pers för horder? Det är mer en hela Sveriges befolkning.

Jag är helt fascinerad över att vissa verkar tro att muren skulle vara svår att uppföra, det är ett litet strunt projekt som kommer spara USA ett par miljarder årligen, vilket även det är en struntsumma i sammanhanget.

Mycket ogenomtänkt ur propagandasyfte att måla upp muren som något omöjligt, den kommer kastas upp på nolltid, 320 mil mur är ingenting.

Donald Trump kommer framstå som rena trollkaren när muren är uppförd, trots att det bara är simpla prefab betongklossar som trycks ned i backen.
2017-01-29, 02:45
Medlem
Bergatroll1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara

Jag trodde inte utan tror, därför att det är en kristen skola och jag tror han kommer in bara de får det bekräftat. Dessutom kristet förflutet i MENA gör att man förmodligen kommer in, är bara osäker.
2017-01-29, 02:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är uppenbart att beslutet om inreseförbud från flera länder inte är tillräckligt förberett. Iran har förbjudit amerikaner att komma in i landet, men det samma gäller eventuellt också Irak och det kan drabba kampen mot IS på ett negativt sätt.

Vidare har vi de med dubbla medborgarskap som inte skulle släppas in i USA på grund av denna regel; det var väl knappast tänkt att denna regel kom till för att förhindra den flerfaldige olympiamästaren Mo Farah (britt och somalier) från att tävla i USA?

Antingen drar man tillbaks denna regel och ser till att den blir mer anpassad mot terrorister eller så kommer man få oerhörda problem; om inte folk med västerländska pass kan komma in i USA kommer amerikaner få svårt att resa snart.
Jag har svårt att tro att Trump kommer att ta tillbaka sitt beslut även om konsekvenserna blir omfattande och negativa. Återstår att se vad det går att göra på juridisk väg.
En framstående expert inom området tror att administrationen skulle kunna vinna en domstolsprövning:

Citat:
"The plaintiffs are alleging a variety of reasons why they should not be detained under the executive order. Their arguments include the equal protection clause of the Constitution and a provision in the immigration law that prohibits national origin discrimination," Yale-Loehr said. "However, presidents have wide discretion on immigration, because immigration touches national sovereignty and foreign relations. Courts tend to defer to whatever a president declares on immigration. I think the administration could win."

http://edition.cnn.com/2017/01/28/politics/2-iraqis-file-lawsuit-after-being-detained-in-ny-due-to-travel-ban/index.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in