2017-01-29, 00:28
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle vara faktiskt intressant att få en uppföljning i "detta".., en timmes strejk om jag uppfattar det rätt. Är det fråga om alla taxis i NYC ?

Men.., varför engagerade sig taxi-chaffisarna i NYC så sig i denna sak..?

För att de flesta som kör taxi i New York är immigrants och muslimer.
Som jag har förstått det så är det bara taxis som går till och från JFK
2017-01-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det var ju intressant. Alla lip-eraler som bölat sig genom tråden om att en mur minsann aldrig kommer att fungera får här obestridliga empiriska bevis från Israel. Så varför skulle en mur mot Mexiko inte fungera när Israel bevisligen fått sin mur att utestänga illegala?

44mil lång mur, övervakad dygnet runt av Israels militär. Kostar dem ca 1miljard/år i underhåll.
Och illegala kommer in ändå.
USA-Mexiko gränsen är 320 mil lång, kommer krävas enormt mycket mer för att kunna hålla den nivån som Israel har.

Sen kan problemet ifrågasättas, de ligger på lägsta nivån av illegala som passerar gränsen på 40år. Samtidigt så är har över 40% av alla illegala från början tagit sig in lagligt och antal illegala i USA är minskande.

Trump och hans sida har framställt det som om det är horder som kommer över gränserna och att det blir mer och mer. Men det är precis tvärt om. Det blir färre som kommer in över gränsen och antalet illegala har minskat från 12,2miljoner 2007 till 11miljoiner 2014.
2017-01-29, 00:36
Medlem
bernad_laws avatar
Det är uppenbart att beslutet om inreseförbud från flera länder inte är tillräckligt förberett. Iran har förbjudit amerikaner att komma in i landet, men det samma gäller eventuellt också Irak och det kan drabba kampen mot IS på ett negativt sätt.

Vidare har vi de med dubbla medborgarskap som inte skulle släppas in i USA på grund av denna regel; det var väl knappast tänkt att denna regel kom till för att förhindra den flerfaldige olympiamästaren Mo Farah (britt och somalier) från att tävla i USA?

Antingen drar man tillbaks denna regel och ser till att den blir mer anpassad mot terrorister eller så kommer man få oerhörda problem; om inte folk med västerländska pass kan komma in i USA kommer amerikaner få svårt att resa snart.
2017-01-29, 00:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
För att de flesta som kör taxi i New York är immigrants och muslimer. Som jag har förstått det så är det bara taxis som går till och från JFK

Nå joo..(det fetade).., det kan jag köpa (men absolut inte helt).

Dessa immigranter (med legala papper i.o.m att de är fackanslutna) är ju alleredan på plats i NYC/USA, dessutom jobbar de. Likaså kommer väl "strejk-orden" uppifrån..

Det låter mysko i mina öron.., taxi är service.., och transport.. Transport är ju iallafall "Teamsters". Och Trump har ju lyckats att charmera traditionella tunga demokratiska fackföreningar de sista dagarna, med löften om framtida jobb. Många jobb..

Får känslan av något annat här.., något som jag ej riktigt begriper.., eller ser.., hmm...
2017-01-29, 00:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är uppenbart att beslutet om inreseförbud från flera länder inte är tillräckligt förberett. Iran har förbjudit amerikaner att komma in i landet, men det samma gäller eventuellt också Irak och det kan drabba kampen mot IS på ett negativt sätt.

Gäller dock inte retroaktivt i Irans fall, dvs amerikaner med giltig tidigare utfärdad visering/uppehållstillstånd tillåts fortfarande komma in i landet som vanligt i, detta i motsats till konsekvenserna av Trumps vrickade och improduktiva beslut.

Iran faller alltså inte i fällan och reagerar med ryggmärgen som Trump möjligen räknat med. Cred till Iranierna.
2017-01-29, 01:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Får känslan av något annat här.., något som jag ej riktigt begriper.., eller ser.., hmm...

Kan ju visa sig vara den första stora felbedömningen av Trump när det gäller utövandet av den exekutiva makten. Vi vet ju alla att den kommer förr eller senare.

Irakier med permanent uppehållstillstånd sedan flera år tillbaka i tiden, personer som stridit sida vid sida med Amerikanska soldater i Irak sitter fast på flygplatser och släpps inte in till sina familjer....få se om pressen hittar någon som kanske till och med fått en medalj?

http://www.cracked.com/personal-experiences-2448-these-soldiers-fought-u.s.-trump-just-banned-them.html

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/iraqi-refugee-helped-us-military-detained-jfk-airport-donald-trump-immigration-ban-a7551016.html
Senast redigerad av DaEzz 2017-01-29 kl. 01:09.
2017-01-29, 01:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ok. Jag ger dig rätt. Trump kommer inte att kunna få igenom 100% av sin politik. Det är alltså normalläge i den federala republiken USA. Som jag sa. D kommer att försöka att obstruera Trumps politik som R Obamas? Ja, som ja sa
Du ville dock insinuera att Trump kommer att totalt misslyckas med sina lagförslag. Menar du att dina källor bekräftar det?
Hur ska du ha det egentligen? Först ger du mig rätt i att Trump inte kommer att kunna få igenom 100% av sina lagförslag och sedan påstår du att jag insinuerat att Trump kommer att totalt misslyckas med sina lagförslag.

Citat:
McCain och Graham? De backar Tillerson nu till exempel. Precis som Rubio. De kan ställa till i enstaka frågor, ja. Men håller de inte med Trump i de flesta frågor menar du?

Utsedda ministrar måste ju granskas och godkännas av senaten innan de kan tillträda.
Det är den processen som pågår. Menar du att senaten inte ska följa konstitutionen?

I vilka frågor av vikt har Trump kongressens fulla stöd menar du?
2017-01-29, 01:02
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Vidare har vi de med dubbla medborgarskap som inte skulle släppas in i USA på grund av denna regel; det var väl knappast tänkt att denna regel kom till för att förhindra den flerfaldige olympiamästaren Mo Farah (britt och somalier) från att tävla i USA?

Antingen drar man tillbaks denna regel och ser till att den blir mer anpassad mot terrorister eller så kommer man få oerhörda problem; om inte folk med västerländska pass kan komma in i USA kommer amerikaner få svårt att resa snart.

Trump administrationen tänker som en middagsbord agitator "äh vafan hur svårt ska det vara, det är ju bara att stänga gränsen." hade man signalerat att man ville utöka bakgrundskontrollerna så hade det inte blivit så mycket tjafs som saken. Nu verkar man vara ute efter konfrontation. Daesh behöver ingen propagandavdelning länge, de behöver bara visa upp artiklar om Trumpetens senaste eskapader.

Om Trumpeten skulle pudla och dra tillbaka förslaget så kommer han framstå ännu mer som en clown och oförutsägbar tomte
2017-01-29, 01:14
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kan ju visa sig vara den första stora felbedömningen av Trump när det gäller utövandet av den exekutiva makten. Vi vet ju alla att den kommer förr eller senare.

Irakier med uppehållstillstånd sedan flera år tillbaka i tiden, personer som stridit sida vid sida med Amerikanska soldater i Irak sitter fast på flygplatser och släpps inte in till sina familjer....få se om pressen hittar någon som kanske till och med fått en medalj?

http://www.cracked.com/personal-experiences-2448-these-soldiers-fought-u.s.-trump-just-banned-them.html

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/iraqi-refugee-helped-us-military-detained-jfk-airport-donald-trump-immigration-ban-a7551016.html
Många i den amerikanska armén och marinkåren måste vara extra förbannad nu

These men and women have served our country honorably — in some cases, for more than a decade. A decade of combat service to America, fighting alongside Americans, wearing the same uniforms, bleeding their blood for our country. Is that not the most American thing one could do

Would we deny a man who was injured in multiple improvised explosive device (IED) attacks, repeatedly led U.S. service members through enemy territory safely and fostered local relations?

Givetvis så kommer journalisterna att hitta någon irakier eller afghan som har fått utmärkelse men som inte får komma in i USA nu.
2017-01-29, 01:37
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Många i den amerikanska armén och marinkåren måste vara extra förbannad nu

These men and women have served our country honorably — in some cases, for more than a decade. A decade of combat service to America, fighting alongside Americans, wearing the same uniforms, bleeding their blood for our country. Is that not the most American thing one could do

Would we deny a man who was injured in multiple improvised explosive device (IED) attacks, repeatedly led U.S. service members through enemy territory safely and fostered local relations?
Ser mycket kommentarer om detta från folk som vart på tours i Irak etc. som säger att de inte hade varit vid liv idag om det inte varit för översättaren de jobbat med, och som inte är lite förbannade över spontan-infallet från Dear Leader:
https://twitter.com/MalcolmNance/status/825398159992090624
Citat:
TWO MORE! Just contacted by two more of my Iraqi Special ops interpreters. Both got SIV 5 days ago. All cancelled this AM at 0900. FFS!!
Citat:
Imma have to take a break cause this shit specifically drives me up the wall. Our translator saved lives damn near every day and the thought that he or any other couldn't gain citizenship or at the very least safety in America is utter fucking bullshit.

För att detta är, i bästa fall, ett spontaninfall framgår med all önskvärd tydlighet...
https://twitter.com/AriMelber/status/825439087582650368
Citat:
Whoa
DHS says WH denied them input on ban, now scrambling to implement

"Nobody has any idea what is going on," source tells
...eller så försöker administrationen i värsta fall bryta ner gällande beslutsprocess.
https://twitter.com/AymanM/status/825444243044986880
Citat:
DoJ had no input on EO & isnt sure who in WH wrote EO. Standard agency consultation process is not functioning
2017-01-29, 01:58
Medlem
Bergatroll1s avatar
Vi ska på klassresa till USA den 22 April vilket innebär att vi åker inom dessa 90 dagar då inreseförbudet skulle gälla. Jag har en kompis i en förövrigt svensk skola och klass, som är ifrån Irak. Nu trodde jag inreseförbudet bara gällde om man kommer direkt ifrån MENA länderna och inte om man redan har medborgarskap i t.ex europa. Men nu hörde jag på nyheterna att en svensk somalie inte får resa in till USA.

Kan visserligen förstå varför Trump gör så då många personer som garanterat inte borde ha medborgarskap ha fått det redan. Särskilt i Sverige.

Nu till frågan: Vad tror ni kommer att hända? Min kompis skulle ansöka om visum men detta känns inte bra alls.

Faktumet att det är en kristen friskola som ska åka tror jag dock gör att han kommer in.
Senast redigerad av Bergatroll1 2017-01-29 kl. 02:12.
2017-01-29, 01:59
Medlem
Jävla efterblivet beslut. Inte för att jag bryr mig allt för mycket om beslutet men vems idé var det att ha födelselandet som utgångsläge för att porta någon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in