2017-01-28, 20:10
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Kan någon förklara vad det är för bonusar och rabatter man missar om man inte betalar med kreditkort?

Jag har American Express.
Då har jag tillgång till lounges på en mängd olika flygplatser. Har aldrig använt men ger tydligen rabatter på en del restauranger. Får även poäng som jag kan byta till t.ex flygbiljetter/hotell.

Perfekt när man dessutom är den i umgängeskretsen som oftast är den som ligger ute med pengar. T.ex bokas det en resa, käkas ute på restaurang så är det oftast jag som betalar och sedan swishar de, perfekt nu när man har skaffat ett Amex och får poäng.
Citera
2017-01-28, 21:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Fast det måste väl ändå vara tvärtom? När du betalar med kreditkort och tänker att du "tjänar på alla dina inköp" är det ju du som gör av med stora summor som du sen jublar över att du får enstaka procents rabatt på!

Finns säkert många smidiga fördelar med kreditkort, men sålänge det får Svenne Banan att känna sig som en smart storfräsare och tro att han "tjänar på sina inköp" med poänger och procentsatser hit och dit så kommer kortbolagen fortsätta att tjäna multum.

Varför delar t.ex ICA ut massa bonuscheckar till höger och vänster? Jo, för att folk tänker att de "tjänar på allt de handlar" och köper mer än vad de tänkt, plus att våra hjärnor biter på allt som heter "bonus" för att det låter mycket flottare än "rabatt" trots att det är samma sak.
Har svårt att tänka mig någon som knallar runt och handlar med sitt kort och tror den tjänar pengar.
Handlas skall det vare sig man vill eller inte, grejen är hur man väljer att betala, en väljer cash för det är king, en väljer sitt swebanknordeaseb kort för det känns tryggt, nån väljer ett kort som man får en fruktpress i premie när man handlat för 50k

Prems mastercard ger 1% återbäring på bolaget, Ica och pressbyrån.. ställen där jag ändå skulle handlat, där jag handlat i urminnes tider.
Intefan är det så man köper 30 kilo ost på Ica för man får 1% tillbaka eller?
Citera
2017-01-28, 21:21
Medlem
Jag kör både debit och kreditkort, men föredrar kredit... känns lite säkrare med ett kort som inte är direkt knutet till mina konton. Kanske bara jag som känner så?
Citera
2017-01-28, 21:53
Medlem
Wxps avatar
Är det alla höginkomsttagare som känner sig jävligt nöjda med att få någon tusenlapp åter en gång om året? Är man så fruktansvärt misstänksam mot branschen som handhar kontokort och inte vill ligga ute med pengar om man vill lämna tillbaka en vara ,så ska man väl betala i cash. I ärlighetens namn så finns det väl inget minus att pengarna dras direkt när man köper sin cola?
Citera
2017-01-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wxp
Är det alla höginkomsttagare som känner sig jävligt nöjda med att få någon tusenlapp åter en gång om året? Är man så fruktansvärt misstänksam mot branschen som handhar kontokort och inte vill ligga ute med pengar om man vill lämna tillbaka en vara ,så ska man väl betala i cash. I ärlighetens namn så finns det väl inget minus att pengarna dras direkt när man köper sin cola?
Instämmer. Ursäkta, men vem fan bryr sig om man får tillbaka 1000kr / år eller får sitta i nån jävla lounge på en flygplats de gånger man reser. För mig är allt kredit/lån/avbetalning etc B. Man planerar sina inköp och köper saker man har råd att betala kontant. Och det fungerar ett vanligt bankkort utmärkt för.
Citera
2017-01-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Instämmer. Ursäkta, men vem fan bryr sig om man får tillbaka 1000kr / år eller får sitta i nån jävla lounge på en flygplats de gånger man reser. För mig är allt kredit/lån/avbetalning etc B. Man planerar sina inköp och köper saker man har råd att betala kontant. Och det fungerar ett vanligt bankkort utmärkt för.

Varför skulle jag INTE vilja ha tillbaka 1000 kr per år om jag kan? Varför ska jag frivilligt avstå det? Det kostar mig inte ett skit, eftersom jag har ordnad ekonomi och alltid betalar mina räkningar när de ska betalas.
Citera
2017-01-28, 22:26
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man får åka mycket tåg om man skall ha nytta av det där, shit vilka taskiga villkor http://www.sebkortbank.com/sv/pris/sv/sjpriomastercard/Pris-och-villkor/

Man kan dra till SJs lounge i Stockholm och använda som kontor när man vill
Citera
2017-01-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Varför skulle jag INTE vilja ha tillbaka 1000 kr per år om jag kan? Varför ska jag frivilligt avstå det? Det kostar mig inte ett skit, eftersom jag har ordnad ekonomi och alltid betalar mina räkningar när de ska betalas.
För mig räcker det att jag måste ha ett till kort för att de ska vara värt att avstå 1000kr.
Citera
2017-01-28, 22:39
Medlem
Många här verkar tro att vi som handlar med kreditkort gör det för att vi inte har råd att betala kontant. Ack så fel ni har. Jag handlar som sagt var allt med kreditkort och betalar fakturan i slutet av månaden räntefritt för att det är bekvämt, jag får tillbaka tusentals kronor per år samt är bättre skyddad mot kortbedrägerier eftersom jag måste godkänna varje köp på fakturan.

Har man vanligt debitkort så kan den som kommer över dina kortuppgifter ta ut allt du har på kontot som kortet är kopplat till, du får heller ingen köpbonus.
Citera
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Amex verkade suga. Är man ny på kreditkort ta naturligtvis ett alternativ utan årsavgift. 600 spänn för det billigaste!? Nej tack.
Sen bonuspoäng som är limiterade till vissa shoppar är jävligt dåligt, som amex är och som mitt norwegian-kort är. Men norwegian-kortet har i alla fall tydliga regler, 1 poäng per 100kr, 1 poäng = 1 kr, och sen ett par extrabonusar på flygbiljetter. Amex kändes som det var all over the place. Står att man får bonus, men inte hur mycket och inte hur mycket ett bonuspoäng är värt. 700 bonuspoäng är värt en blender i bonusshoppen?

Nej, blir byte till shell-kortet för min del. 0kr årsavgift och hard cold cash tillbaka.

Amex Eurobonuskort är goda om man kommer upp i 2 för 1 summor och gillar att resa.

Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Fast det måste väl ändå vara tvärtom? När du betalar med kreditkort och tänker att du "tjänar på alla dina inköp" är det ju du som gör av med stora summor som du sen jublar över att du får enstaka procents rabatt på!

Finns säkert många smidiga fördelar med kreditkort, men sålänge det får Svenne Banan att känna sig som en smart storfräsare och tro att han "tjänar på sina inköp" med poänger och procentsatser hit och dit så kommer kortbolagen fortsätta att tjäna multum.

Varför delar t.ex ICA ut massa bonuscheckar till höger och vänster? Jo, för att folk tänker att de "tjänar på allt de handlar" och köper mer än vad de tänkt, plus att våra hjärnor biter på allt som heter "bonus" för att det låter mycket flottare än "rabatt" trots att det är samma sak.

Har man så dålig självkontroll att man går loss i affären för att man har ett kreditkort ska man nog överväga att skaffa en god man.

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Jag har American Express.
Då har jag tillgång till lounges på en mängd olika flygplatser. Har aldrig använt men ger tydligen rabatter på en del restauranger. Får även poäng som jag kan byta till t.ex flygbiljetter/hotell.

Perfekt när man dessutom är den i umgängeskretsen som oftast är den som ligger ute med pengar. T.ex bokas det en resa, käkas ute på restaurang så är det oftast jag som betalar och sedan swishar de, perfekt nu när man har skaffat ett Amex och får poäng.

Det gäller att ordentligt utvärdera huruvida man kommer tjäna på att bjuda in någon vän, visst får man en härlig klump poäng, men det blir kamp om notorna!
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

Jag får bonus när jag använder kreditkortet, idiotiskt att inte använda det. Jag betalar ingen ränta första månaden utan endast en årsavgift som jag kan leva med. Ta reda på lite mer är mitt tips.
Citera
2017-01-28, 23:18
Medlem
sigurts avatar
När man väl får sin bonus utbetald, kan man bara använda den på en preem mack om man har preemkortet tex?

Man vill ju helst välja själv vart man vill lägga pengarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in