Citat:
Ursprungligen postat av
rothery
Fast det måste väl ändå vara tvärtom? När du betalar med kreditkort och tänker att du "tjänar på alla dina inköp" är det ju du som gör av med stora summor som du sen jublar över att du får enstaka procents rabatt på!
Finns säkert många smidiga fördelar med kreditkort, men sålänge det får Svenne Banan att känna sig som en smart storfräsare och tro att han "tjänar på sina inköp" med poänger och procentsatser hit och dit så kommer kortbolagen fortsätta att tjäna multum.
Varför delar t.ex ICA ut massa bonuscheckar till höger och vänster? Jo, för att folk tänker att de "tjänar på allt de handlar" och köper mer än vad de tänkt, plus att våra hjärnor biter på allt som heter "bonus" för att det låter mycket flottare än "rabatt" trots att det är samma sak.
Har svårt att tänka mig någon som knallar runt och handlar med sitt kort och tror den tjänar pengar.
Handlas skall det vare sig man vill eller inte, grejen är hur man väljer att betala, en väljer cash för det är king, en väljer sitt swebanknordeaseb kort för det känns tryggt, nån väljer ett kort som man får en fruktpress i premie när man handlat för 50k
Prems mastercard ger 1% återbäring på bolaget, Ica och pressbyrån.. ställen där jag ändå skulle handlat, där jag handlat i urminnes tider.
Intefan är det så man köper 30 kilo ost på Ica för man får 1% tillbaka eller?