2017-01-28, 19:12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Kreditkort är överlägset bäst om man betalar av allt varje månad. Om man inte kan betala ned alla korten till 0 varje månad så är det överlägset sämsta betalsättet.
Vi har flera olika kort som vi använder för olika saker. Dom ger mellan 1 och 6% tillbaka i form av poäng eller kontantbonus.

Håller med här!

Använder själv i princip bara Kreditkortet (Mastercard- HB) men så har jag stenkoll på budgeten.
Man betalar ju dyrt för detta kort så då är det bara att använda det, dessutom får man bonus även om det inte är jättemycket.

Sedan dom här nya förbannade mynten börjat komma och plånboken svämmar över av mynt, har jag börjat använda kortet mera och mera även för rena småköp.

I sammanhanget vill jag påminna er om att "slå av" era kreditkort från internet köp /utlandsköp via Internetbanken/mobilapp när ni inte har behov, så är säkrare och tryggare för ev kortkapning..
Citera
2017-01-28, 19:13
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
De som egentligen ska ha kreditkort är sådana som inte behöver det, d.v.s. folk med pengar.

Exakt. Och med mera pengar så får man tillgång till bättre kreditkort med mer bonusar.
Citera
2017-01-28, 19:16
Medlem
Kan någon förklara vad det är för bonusar och rabatter man missar om man inte betalar med kreditkort?
Citera
2017-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbidawi
Eller så kan man göra som man gör i Malmö. Kvinnan har inget jobb, har aldrig haft ett jobb och kommer aldrig att ha ett jobb och drar alla bidrag hon kan komma över. Mannen har något skitjobb och jobbar svart och tar alla familjens utgifter på kreditkortet och alla andra kort och sedan betalar en liten del så att de ska se ut som om man är ett patrask, vilket man också är...ett bidragsfifflande, svartjobbande äckligt och vidrigt patrask. Följ pengaströmmarna. Varje gång man båser skattebetalarna på pengar blåser man engarna på konsumtion och kan leva ett mycket bättre liv än de som jobbar och gör rätt för sig.

Jag har nog andemeningen klar för mig, vart du vill komma, men blev lite nyfiken på vad du menar med det markerade ovan och hur användandet av kreditkort hjälper upp deras arrangemang. Utveckla gärna

Skojig utveckling på tråden för övrigt, där högg du i sten TS
Citera
2017-01-28, 19:30
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Aldrig haft ett kreditkort och känner typ ingen som har det heller. Trodde debitkort var standard i Sverige? Det vill säga kort som det står VISA eller Mastercard på men där beloppet dras direkt. Känns knappast värt att offra den konstanta överblicken över sin ekonomi genom att istället få en räkning varje eller varannan månad på alla utgifter sedan förra räkningen, bara för att åtnjuta någon fjuttig bonus.
Jag har norwegian och har en snabbetalning till det kortet, så jag väntar inte på fakturan som många andra här i tråden, jag betalar när det passar.
Det går också att sätta in mer än vad du är skyldig.

Hade lite samma inställning som dig till jag lärde mig att jag kan betala när jag vill. Efter varje inköp om det skulle vara så.
Nu när jag vant mig tycker jag att jag har bättre översikt. Innan gick jag runt och betalade med med debitkortet direkt från lönskontot. En tia här, en hundring där, en tusing där. Nu måste jag aktivt föra alla dessa små betalningar i en samlad klump - och pengarna man spenderat får mer tyngd.

Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Amex. Visst, finns säkert enskilda tillfällen då andra företag kan ha bättre erbjudanden, men i regel är Amex bäst och du gör aldrig bort dig om du skaffar Amex.
Amex verkade suga. Är man ny på kreditkort ta naturligtvis ett alternativ utan årsavgift. 600 spänn för det billigaste!? Nej tack.
Sen bonuspoäng som är limiterade till vissa shoppar är jävligt dåligt, som amex är och som mitt norwegian-kort är. Men norwegian-kortet har i alla fall tydliga regler, 1 poäng per 100kr, 1 poäng = 1 kr, och sen ett par extrabonusar på flygbiljetter. Amex kändes som det var all over the place. Står att man får bonus, men inte hur mycket och inte hur mycket ett bonuspoäng är värt. 700 bonuspoäng är värt en blender i bonusshoppen?

Nej, blir byte till shell-kortet för min del. 0kr årsavgift och hard cold cash tillbaka.
Citera
2017-01-28, 19:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Kan någon förklara vad det är för bonusar och rabatter man missar om man inte betalar med kreditkort?
Cashback. 1% i form av en rabattcheck var tredje månad med preem.. har man inte vägarna förbi preem-macken så ringer man och ber dem sätt in slanten på kontot.
Blir runt 200 var tredje månad för mig, mer om man köpt något dyrare typ elektronik eller kostym.
Gör du som jag gör och sätter över pengar i förväg har du 1,45% ränta, de har du INTE på ditt lönekonto på skitbanken.
Reseföräkring om resan köps med kortet.
Kortet är gratis givetvis

Andra kort har andra förmåner, poäng på flygresor, hotell, olika onödiga och nödiga prylar etc.
Citera
2017-01-28, 19:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det varierar ju beroende på vilket kort du använder men eftersom preem verkar vara ett populärt exempel så: http://preem.se/privat/kampanj/mastercard/

Du handlar för 100 kronor med vanligt bankkort, betalar 100 kronor.

Preemkortinnehavaren handlar för 100 kronor med sitt kort, betalar 100 kronor men får 1 krona i kickback från preem = 99 kronor.
Citera
2017-01-28, 19:33
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Enklaste exemplet är väl just shellkortet eller preemkortet.
Allt du betalar med shellkortet får du 1% tillbaka till ditt konto någon/ett par gånger om året.
Så handlar du med shellkortet för 100.000kr får du 1000kr till ditt bankkonto per år.

Står flera exempel på bonusar i tråden om du orkar läsa den.
Citera
2017-01-28, 19:38
Moderator
Tystnads avatar
När vi ändå diskutera kreditkort...

Är det någon här som nappat på LOs kort?? något nytt dom hittat på om man är med i ett LO fack.
LO Mervärde heter det visst, ingen årsavgift.

Ser inga ytterliggare fördelar med detta förutom att det inte har årsavgift.
Citera
2017-01-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

När jag en gång skulle skaffa ett konto på en bank, sa "lilla fröken" som expedierade mig: Du ska skaffa ett konto som är kopplat till ett bankkort. Det är det bästa. (detta hade hon lärt sig att man ska säga). Jag bad om att få reda på de olika alternativen och kostnader, resp intäkter. Det visade sig att det var mycket dyrare med bankkort (den gången).. Jag sa det till henne, och jag minns hennes röda kinder, då hon försökte förklara sig.

Bankkort är väldigt förrädiska - för det är ett system som är gjort för att människor inte ska vara medvetna om kostnader.
Om man inte ser själva pengarna - så tappar man kontrollen.( gäller förstås inte alla, men tillräckligt många för att det ska vara bra för "systemet")
Fler hålls förslavade, och i okunnighet..
Banker och staten - du vet, sitter i samma "båt"..
Citera
2017-01-28, 19:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Hur håller du koll på hur mycket du lånar från kreditkortsinstitutet? Loggar du in på deras hemsida var tredje dag för att sedan skriva ner på papper hur mycket du kan fortsätta låna för att inte hamna back?
Det spelar väl ingen roll? Man handlar väl inte för att använda alla pengar man har utan man handlar ju det man har tänkt att handla. Summan blir ju vad den blir liksom. Jag handlar allt på betalkort. Dels så ger det bra kickback och dels så är jag skyddad mot skimming eftersom det inte går att dra nåt från mitt konto och om det inte är jag som handlat är det kortutgivarens problem.

Det negativa är... inget.
Citera
2017-01-28, 20:10
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
folk som trådstartaren är sådana som gärna betalar för mycket i skatt för att få tillbaka pengar vid deklaration

Fast det måste väl ändå vara tvärtom? När du betalar med kreditkort och tänker att du "tjänar på alla dina inköp" är det ju du som gör av med stora summor som du sen jublar över att du får enstaka procents rabatt på!

Finns säkert många smidiga fördelar med kreditkort, men sålänge det får Svenne Banan att känna sig som en smart storfräsare och tro att han "tjänar på sina inköp" med poänger och procentsatser hit och dit så kommer kortbolagen fortsätta att tjäna multum.

Varför delar t.ex ICA ut massa bonuscheckar till höger och vänster? Jo, för att folk tänker att de "tjänar på allt de handlar" och köper mer än vad de tänkt, plus att våra hjärnor biter på allt som heter "bonus" för att det låter mycket flottare än "rabatt" trots att det är samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in