Citat:
Ursprungligen postat av
Wahnsinn
Aldrig haft ett kreditkort och känner typ ingen som har det heller. Trodde debitkort var standard i Sverige? Det vill säga kort som det står VISA eller Mastercard på men där beloppet dras direkt. Känns knappast värt att offra den konstanta överblicken över sin ekonomi genom att istället få en räkning varje eller varannan månad på alla utgifter sedan förra räkningen, bara för att åtnjuta någon fjuttig bonus.
Jag har norwegian och har en snabbetalning till det kortet, så jag väntar inte på fakturan som många andra här i tråden, jag betalar när det passar.
Det går också att sätta in mer än vad du är skyldig.
Hade lite samma inställning som dig till jag lärde mig att jag kan betala när jag vill. Efter varje inköp om det skulle vara så.
Nu när jag vant mig tycker jag att jag har bättre översikt. Innan gick jag runt och betalade med med debitkortet direkt från lönskontot. En tia här, en hundring där, en tusing där. Nu måste jag aktivt föra alla dessa små betalningar i en samlad klump - och pengarna man spenderat får mer tyngd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smockad
Amex. Visst, finns säkert enskilda tillfällen då andra företag kan ha bättre erbjudanden, men i regel är Amex bäst och du gör aldrig bort dig om du skaffar Amex.
Amex verkade suga. Är man ny på kreditkort ta naturligtvis ett alternativ utan årsavgift. 600 spänn för det billigaste!? Nej tack.
Sen bonuspoäng som är limiterade till vissa shoppar är jävligt dåligt, som amex är och som mitt norwegian-kort är. Men norwegian-kortet har i alla fall tydliga regler, 1 poäng per 100kr, 1 poäng = 1 kr, och sen ett par extrabonusar på flygbiljetter. Amex kändes som det var all over the place. Står att man får bonus, men inte hur mycket och inte hur mycket ett bonuspoäng är värt. 700 bonuspoäng är värt en blender i bonusshoppen?
Nej, blir byte till shell-kortet för min del. 0kr årsavgift och hard cold cash tillbaka.