2017-02-11, 12:03
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Skaffade precis ett OKQ8 VISA kreditkort.

Men nu funderar jag om dom tar en hög avgift för när dom skickar hem pappersfakturan varje månad? Stämmer det?

Kan man få gratis E-faktura eller lösa det utan kostnad på annat sätt?

Fr.o.m 15 mars i år kommer det att kosta 25 kr per pappersfaktura. Men det finns möjlighet till både e-faktura och autogiro utan kostnad.

Kostnader OKQ8 Visa

Varför valde du OKQ8 framför det mer förmånliga kortet från Preem eller Shell?
Citera
2017-02-11, 14:10
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Fr.o.m 15 mars i år kommer det att kosta 25 kr per pappersfaktura. Men det finns möjlighet till både e-faktura och autogiro utan kostnad.

Kostnader OKQ8 Visa

Varför valde du OKQ8 framför det mer förmånliga kortet från Preem eller Shell?

För att jag tankar på OKQ8, men är inte främmande för att byta kort om du kan övertala mig?
Citera
2017-02-11, 16:26
Citat:
För att jag tankar på OKQ8, men är inte främmande för att byta kort om du kan övertala mig?

OKQ8 har cashback på 0,3%. Preem och Shell har 1%.
OKQ8 har tillgodoränta på 0,5%. Preem har 1,45%, Shell 2,0%.
Citera
2017-02-11, 20:48
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
OKQ8 har cashback på 0,3%. Preem och Shell har 1%.
OKQ8 har tillgodoränta på 0,5%. Preem har 1,45%, Shell 2,0%.

SHIT!!

Det stod fan 1% när jag ansökte!!!

Vilken blåsning!!!
Citera
2017-02-11, 20:57
Medlem
Citat:
SHIT!!

Det stod fan 1% när jag ansökte!!!

Vilken blåsning!!!

Sökte runt lite och OKQ8 verkar ha sänkt från 1 % för en tid sedan. Det står 0.6% på hemsidan just nu.

Citat:
Använd din bonus på OKQ8
När du väljer att handla för din bonuscheck på valfri bemannad OKQ8-station är dess värde 0,6 % på dina bonusgrundande köp.*

Men den där stjärnan * på slutet är lätt att missa och läser man inte allt noggrant kan man gå på en nitlott. https://www.okq8.se/kort-lan/visa/bonus-pa-inkop/

Citat:
*Gäller då utställd bonuscheck används som betalmedel på OKQ8. Följande varugrupper är undantagna: drivmedel, tobak, apoteksvaror, post, spel och presentkort. Utfärdad bonuscheck som löses in mot kontanter ger bonus motsvarande 0,3 % av köp gjorda utanför OKQ8 under föregående bonusperiod.

Att dom inte har med den texten i samma veva är ju för att folk ska missa informationen. Jag kan inte se det på något annat sätt. Jag blir förbannad, skulle aldrig skaffa OKQ8 kort.
Senast redigerad av MasterXS 2017-02-11 kl. 21:07.
Citera
2017-02-11, 21:24
Medlem
sigurts avatar
Det blev precis ett Shell-kort!

ansökan klar och krediten beviljad!

Visste faktiskt inte att ST1 var Shell eftersom jag alltid tankat på OKQ8
Citera
2017-02-11, 21:46
Bannlyst
Citat:
Det blev precis ett Shell-kort!

ansökan klar och krediten beviljad!

Visste faktiskt inte att ST1 var Shell eftersom jag alltid tankat på OKQ8
shoppa loss
Citera
2017-02-14, 02:12
Medlem
Jag använder mitt American Express Eurobonus Premium till alla inköp som går. På så sätt får jag Eurobonus poäng på allt jag handlar. Min sambo har även ett extra kort som hon gör alla sina inköp med. Dessutom får jag en resa för två personer till halva eurobonuspriset per år (när man handlar för 150 000 kr under ett kalender år).

Jag får även tillgång till förhandsbokade konsertbiljetter, täcks av en bra reseförsäkring när jag handlar med kortet och jag kommer in på Menzies lounger på Arlanda och Landvetter för 90 kr.

Finns fler fördelar men detta är väl de som jag utnyttjar. Sen kostar det ju 1000 kr per år men det tycker jag det är värt. När jag skaffade kortet var det däremot inte ett kreditkort utan ett betalkort, dvs. man har ingen möjlighet att delbetala beloppet, hela fakturan måste betalas i slutet på varje månad. Nu har de däremot gjort om till kreditkort, vilket jag tycker är synd eftersom jag uppskattar att Amex inte dyker upp på kreditupplysningen. Aja får väl ta ställning till det när kortet går ut och de tvingar på mig det nya kreditkortet.

Har även Coops MedMera Mer kreditkort som jag använder när köpställen inte tar Amex. Tyvärr har det kortet försämrats avsevärt det senaste året i och med att man får färre poäng per krona, medmera till eurobonus växlingen blivit sämre samt att de höjt årsavgiften från 249 till 349. Fördelen är väl att jag får eurobonus på alla mina inköp samt att MedMera Mer har inga kontantuttagsavgifter eller valutaväxlingspåslag utomlands vilket gör att det blir väldigt billigt att ta ut kontanter på resan även om räntan börjar ticka från dag ett. Man kan ju alltid skjuta till stålar omedelbart så kommer det bara handla om några kronor.

Vet ej hur jag skall göra med det när nästa årsavgiften kommer dock. Funderar på att skaffa mig Santanders gratiskort som också har inga uttagsavgifter eller valutaväxlingspåslag utomlands. Kanske även skaffar mig Shells kort för att komma åt sparräntan 2% och få 1% återbäring vid alla köp jag inte kan göra med Amex. I och med att båda inte har någon årsavgift kan man välja ganska små kreditbelopp på båda.

Någon som känner till andra kort som är billiga när man vill ha kontanter på resan?

På ämnet: TS tänker helt fel. Man skall använda kredit/betalkort till alla inköp för att komma åt bonussystemen samt försäkringarna som ingår. Det är även lättare om man råkar ut för att bedrägeri eftersom det är kreditkortsföretaget som ligger ute med pengarna och inte du som kund. Stor fördel som ofta underskattas.

Allt detta är förutsatt att man inte är kredittorsk som bränner varenda krona bara för att man kan.
Senast redigerad av regnis 2017-02-14 kl. 02:15.
Citera
2017-02-14, 16:34
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
.
Någon som känner till andra kort som är billiga när man vill ha kontanter på resan?
.

Forex. Bankkortet är gratis och saknar kontantuttagsavgift inom EU. Kreditkortet kostar 225 kr/år och saknar kontantuttagsavgift utanför EU.
Citera
2017-02-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Vilken är den bästa bensinkortet?
Kommer du flyga en del så är Bank Norwegian vettigt:
https://bensinpriser.nu/ovrigt/kreditkort
Citera
2017-02-15, 21:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Ytterligare en fördel med kreditkort kan vara om man reser en del i tjänsten men inte tillräckligt för att ha företagskort. Då kan man ta utläggen på räntefri kredit tills man fått ersättning för sina utlägg från arbetsgivaren, så slipper man belasta det egna lönekontot.

Det där var dagens, kanske decenniets bästa tips.
Det skall jag skaffa enkom för det ändamålet. Har en jäkla massa resdagar och ligger tamigfan alltid efter känns det som. Inga problem att ligga ute med doleros, men på detta smidiga vis kan jag ju hoppa och skita i det helt. Det brukar vara upp till 60 dgr räntefritt väl?
Citera
2017-02-16, 10:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där var dagens, kanske decenniets bästa tips.
Det skall jag skaffa enkom för det ändamålet. Har en jäkla massa resdagar och ligger tamigfan alltid efter känns det som. Inga problem att ligga ute med doleros, men på detta smidiga vis kan jag ju hoppa och skita i det helt. Det brukar vara upp till 60 dgr räntefritt väl?
Det är lite olika, så kolla villkoren för kortet. Man har ett brytdatum som avgör när ett visst köp faktureras. Vanligt är att alla köp man gör under en månad betalas i slutet av nästa vilket är vad jag tror "upp till 60 dagar" betyder. Andra kort har mycket snävare utrymme där man kanske måste betala alla inköp gjorda till och med den 20:e samma månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in