Citat:
Ursprungligen postat av
iloveteengirls
Ponera på följande fiktiva scenario.
- Du är 40 år gammal.
- Du har aldrig arbetet.
- Du börjar arbeta vid 40.
- Du har möjlighet att placera 10,000 kr/mån.
Hur skulle du göra för att säkerställa en dräglig pension om du inte vill ta stora risker med pengarna?
Lite ovanligt att hamna i den beskrivna situationen, men om jag går all in i mina fördomar så tänker jag att du haft psykiska eller ortopediska bekymmer och i långa perioder varit sjukskriven och/eller arbetslös.
Scenario 1: Du har dock repat dig på äldre dagar och nu har du hittat en svart inkomstkälla, typ internethandel, hantverksarbete, mekaniker eller liknande. I den situationen kan du förstås inte räkna med att även fortsättningsvis lägga undan 10 tusen i månaden. Din inkomstsituation kan förändras, men framförallt du själv kan förändras och vilja prioritera annorlunda. Plus att det är olagligt och du kan åka på skatterevision. Rådet är att skaffa en vit fast anställning så du får trygghet, din svarta hobby fortsätter du med i reducerad skala för lite extra rörelsekapital, men åk inte fast.
Scenario 2: Du har fått din i princip första fungerande anställning och dina första löner. Summan känna svindlande jämfört med det ekonomiska utrymme du haft förut. Ja, naturligtvis ska du hålla ut så länge du kan och inte leva över dina tillgångar, men å andra sidan lever man bara en gång. Du har hållit igen i många år, så se till att unna dig något ibland också. Försök att köpa en fastighet, gärna med mark. Mark tillverkas inte längre, och även husbyggandet är det ju sisådär med. Det är en bra trygghet, i synnerhet om du har låga driftskostnader och hinner bli skuldfri till pensionen. Trots låga räntor är amortering fortfarande en relativt bra, men framförallt väldigt säker, sparform.