• 1
  • 2
2017-01-28, 21:49
Medlem
Ponera på följande fiktiva scenario.
  • Du är 40 år gammal.
  • Du har aldrig arbetet.
  • Du börjar arbeta vid 40.
  • Du har möjlighet att placera 10,000 kr/mån.

Hur skulle du göra för att säkerställa en dräglig pension om du inte vill ta stora risker med pengarna?
Citera
2017-01-28, 23:03
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Fixa en bra universitetsutbildning ~5-6 år beroende på om du har behörighet eller inte. Försöka jobba under tiden man pluggar. Kämpa på så hårt det går att klättra i löneutvecklingen. Har du en universitetsutbildning och slipper slita på en industriarbetsplats resten av livet kanske du kan jobba 10 år längre om du har andan. Det är inte försent att börja plugga vid 40 års ålder.
Citera
2017-01-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Fixa en bra universitetsutbildning ~5-6 år beroende på om du har behörighet eller inte. Försöka jobba under tiden man pluggar. Kämpa på så hårt det går att klättra i löneutvecklingen. Har du en universitetsutbildning och slipper slita på en industriarbetsplats resten av livet kanske du kan jobba 10 år längre om du har andan. Det är inte försent att börja plugga vid 40 års ålder.

Jo, men problemet var ju ned att personen inte arbetat innan han fyllde 40 år. Det betyder ju att den allmäna pensionen inte till godo, iom att man måste arbeta i 40 år för att bli behörig till den.

Men kan nu placera 10.000kr/månaden, blir det 120k på ett år, 1,2 miljoner på 10 år, vilket blir 3 miljoner innan man fyllt 65. Vilket ju inte alls är dåligt, fast man kanske har en dålig grundpension. Med lite stabilt ränta på dom pengarna, så kan man säkert dra ihop tillräckligt för att kunna flytta ned till Bulgarien eller något annat billigt land.
Citera
2017-01-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveteengirls
  • Du är 40 år gammal.
  • Du har aldrig arbetet.

Hur skulle du göra för att säkerställa en dräglig pension om du inte vill ta stora risker med pengarna?

Köpt aktier eller fonder och haft runt 10millar när jag är 65
Citera
2017-01-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Jo, men problemet var ju ned att personen inte arbetat innan han fyllde 40 år. Det betyder ju att den allmäna pensionen inte till godo, iom att man måste arbeta i 40 år för att bli behörig till den.

Men kan nu placera 10.000kr/månaden, blir det 120k på ett år, 1,2 miljoner på 10 år, vilket blir 3 miljoner innan man fyllt 65. Vilket ju inte alls är dåligt, fast man kanske har en dålig grundpension. Med lite stabilt ränta på dom pengarna, så kan man säkert dra ihop tillräckligt för att kunna flytta ned till Bulgarien eller något annat billigt land.

Räcker med att vara bosatt i Sverige i 40 år för att få garantipensionen, har du bostadstillägg på det blir det ungefär samma pension som t.ex en lärare någon tusing mindre kanske.
Citera
2017-01-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Räcker med att vara bosatt i Sverige i 40 år för att få garantipensionen, har du bostadstillägg på det blir det ungefär samma pension som t.ex en lärare någon tusing mindre kanske.

"För dig som är född 1976 eller senare gäller andra regler för åren du är 16 år till och med ditt 25:e levnadsår. För att vart och ett av dessa år ska ge rätt till garantipension krävs att du haft pensionsgrundande inkomst som motsvarar det gällande årets inkomstbasbelopp. För 2017 gäller att du ska ha en pensionsgrundande inkomst motsvarande 61 500 kronor."
Citera
2017-01-28, 23:43
Medlem
Citat:
"För dig som är född 1976 eller senare gäller andra regler för åren du är 16 år till och med ditt 25:e levnadsår. För att vart och ett av dessa år ska ge rätt till garantipension krävs att du haft pensionsgrundande inkomst som motsvarar det gällande årets inkomstbasbelopp. För 2017 gäller att du ska ha en pensionsgrundande inkomst motsvarande 61 500 kronor."

Okej , så man måste ha varit bosatt i Sverige 49 år för att få ut full garantipension m.a.o, om man är född 76 el senare?
Citera
2017-01-28, 23:46
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Köpt aktier eller fonder och haft runt 10millar när jag är 65
Om det inte skiter sig.
Citera
2017-01-29, 01:37
Medlem
Skit i det. Världen kanske inte ens finns kvar om 30 år?
Dessutom tror jag att vi har gått över till medborgarlön vid den tiden.
Citera
2017-01-29, 03:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Om det inte skiter sig.
Har man inte jobbat vid 40 har det redan skitit sig.

Om man inte vågar gå ur sängen på grund av allt som kan hända så är tyvärr pensionen körd.

Livet också.
Citera
2017-01-29, 10:45
Medlem
Citat:
  • Du är 40 år gammal.
  • Du har aldrig arbetet.

Lite ovanligt att hamna i den beskrivna situationen, men om jag går all in i mina fördomar så tänker jag att du haft psykiska eller ortopediska bekymmer och i långa perioder varit sjukskriven och/eller arbetslös.
Scenario 1: Du har dock repat dig på äldre dagar och nu har du hittat en svart inkomstkälla, typ internethandel, hantverksarbete, mekaniker eller liknande. I den situationen kan du förstås inte räkna med att även fortsättningsvis lägga undan 10 tusen i månaden. Din inkomstsituation kan förändras, men framförallt du själv kan förändras och vilja prioritera annorlunda. Plus att det är olagligt och du kan åka på skatterevision. Rådet är att skaffa en vit fast anställning så du får trygghet, din svarta hobby fortsätter du med i reducerad skala för lite extra rörelsekapital, men åk inte fast.
Scenario 2: Du har fått din i princip första fungerande anställning och dina första löner. Summan känna svindlande jämfört med det ekonomiska utrymme du haft förut. Ja, naturligtvis ska du hålla ut så länge du kan och inte leva över dina tillgångar, men å andra sidan lever man bara en gång. Du har hållit igen i många år, så se till att unna dig något ibland också. Försök att köpa en fastighet, gärna med mark. Mark tillverkas inte längre, och även husbyggandet är det ju sisådär med. Det är en bra trygghet, i synnerhet om du har låga driftskostnader och hinner bli skuldfri till pensionen. Trots låga räntor är amortering fortfarande en relativt bra, men framförallt väldigt säker, sparform.
Citera
2017-01-29, 13:03
Medlem
Unisertits avatar
Allt som läggs undan ska på ett fondkonto (OMX 30).
Prioritet ska läggas på att öka inkomsten och bibehålla utgifterna låga.

Det kan vara alltifrån: Hitta ett andra jobb, öka kompetensen, plugga osv.

Låt oss säga att vi har blivit städare. Har en inkomst på 19 000 brutto. För över 10 000 per månad in på ett fondkonto.
Möjligheterna att klättra i lön i detta arbetsområde är låga. Därför går jag på yrkeshögskola vid sidan av jobbet inom IT, programmering på 1-2 år. Lär ha iallafall 280 000 på bankkontot efter 2 år som städare (om jag tar CSN och lån lär jag ligga på iallafall 500 000). Skulle nog faktiskt efter 1 år se till att ha jobbat på mig en portfolio av diverse program som jag har gjort vid sidan av studierna och söka programmeringsjobb och acceptera ett jobb som betalar 22 000 per månad att byta till. Då bör jag kunna nå iallafall 330 000 efter 2 år. Vid det andra året söker jag ett nytt jobb och begär en lön på minst 27 000 kr/månad. Efter 5 år bör lönen ligga på 40 000 kr/månad. Byter jobb varandra år. Jobbar tills jag är 60 och har några miljoner på kontot och säkrad "pension". Går nog att leva ganska frikostat under tiden som programmerare om så önskas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in