2017-01-29, 14:15
Medlem
Se till att gömma undan dina pengar så inte staten kan se dem samt se till så alla dina tillgångar står på någon annan (barn/fru). Sen när du pensioneras så får du ekonomiskt bistånd då du inte har nån tillgångar, vilket är din boendekostnad+el+vård+mediciner+lite annat+ca 4000kr per månad. Så säg att du då har en grundplåt på 10.000kr i månaden. Sen har du dina sparade pengar att utöka detta med.
Citera
2017-01-29, 16:06
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Skit i det. Världen kanske inte ens finns kvar om 30 år?
Dessutom tror jag att vi har gått över till medborgarlön vid den tiden.

Skön inställning, "vet inte om vi lever nästa månad så låt oss överbelåna oss och dra utomlands".

Tycker du att Sveriges framtid ser såpass säkrad ut att en bör luta sig tillbaka och vänta på att skörda frukterna? För nästan alla jag pratar med så ser de flesta inget annat än misär och problem. Företag lägger ner, flyttar utomlands eller börjar med fulspel ( utnyttja praktikanter, instegsjobb m.m ), landsbygden dör ut, bostadsbrist, etniska konflikter, brotten ökar och förblir olösta, "ladorna är tomma" och vi har ett av de högst belånade hushållen i hela världen och jobben försvinner i rasande takt utav olika anledningar.

Nej, planera. För den dagen man står där vill man inte leva på skorpor och vatten, och det är var och ens skyldighet att värna om sig själv och sin framtid. Att hoppas på bättre tider är lika lönlöst som att hoppas på att det en dag regnar guld.

För övrigt verkar ISK vara något, sätta in en summa varje månad och därefter sprida ut det i olika aktier, för att inte lägga alla ägg i en korg. Till alla därute, lyssna inte på nöten jag citerar - då kan ni snart räkna er som fattigpensionärer och min uppfattning är att det inte är så glamoröst som det låter.
Citera
2017-01-29, 19:12
Medlem
Jobba i Danmark, där får du själv bestämma hur stor del av lönen som skall spara som tjänstepension.
Citera
2017-01-29, 19:21
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveteengirls
Ponera på följande fiktiva scenario.
  • Du är 40 år gammal.
  • Du har aldrig arbetet.
  • Du börjar arbeta vid 40.
  • Du har möjlighet att placera 10,000 kr/mån.

Hur skulle du göra för att säkerställa en dräglig pension om du inte vill ta stora risker med pengarna?

Det första jag hade gjort hade vart att ha lämnat Sverige, det kommer inte att finnas någon pension att hämta här.
Citera
2017-01-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det första jag hade gjort hade vart att ha lämnat Sverige, det kommer inte att finnas någon pension att hämta här.

Vilket fruktansvärt korkat inlägg kan tyckas men jag tror du har rätt...
Citera
2017-01-29, 21:41
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Allt som läggs undan ska på ett fondkonto (OMX 30).
Prioritet ska läggas på att öka inkomsten och bibehålla utgifterna låga.

Det kan vara alltifrån: Hitta ett andra jobb, öka kompetensen, plugga osv.

Låt oss säga att vi har blivit städare. Har en inkomst på 19 000 brutto. För över 10 000 per månad in på ett fondkonto.
Möjligheterna att klättra i lön i detta arbetsområde är låga. Därför går jag på yrkeshögskola vid sidan av jobbet inom IT, programmering på 1-2 år. Lär ha iallafall 280 000 på bankkontot efter 2 år som städare (om jag tar CSN och lån lär jag ligga på iallafall 500 000). Skulle nog faktiskt efter 1 år se till att ha jobbat på mig en portfolio av diverse program som jag har gjort vid sidan av studierna och söka programmeringsjobb och acceptera ett jobb som betalar 22 000 per månad att byta till. Då bör jag kunna nå iallafall 330 000 efter 2 år. Vid det andra året söker jag ett nytt jobb och begär en lön på minst 27 000 kr/månad. Efter 5 år bör lönen ligga på 40 000 kr/månad. Byter jobb varandra år. Jobbar tills jag är 60 och har några miljoner på kontot och säkrad "pension". Går nog att leva ganska frikostat under tiden som programmerare om så önskas.

Spara 10 lax på en bruttolön på 19 lax?
Bor du hemma hos mamma heller?
19 brutto borde väl bli kanske 14-15 netto, eller?
Hur fan lyckas du leva så billigt som du påstår?
Citera
2017-01-29, 22:10
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Spara 10 lax på en bruttolön på 19 lax?
Bor du hemma hos mamma heller?
19 brutto borde väl bli kanske 14-15 netto, eller?
Hur fan lyckas du leva så billigt som du påstår?
Drog ett exempel från då jag endast betalade 1000 kr i hyra för ett boende som min arbetsgivare erbjöd, med en lön på 18k. Det går såklart att spara 10k om man är inneboende. Men om vi struntar i "extrema" exempel likt dessa så var det endast en liten detalj då jag var tvungen att måla upp någon typ av bild av den fagra beskrivningen TS gav. Det jag ville komma åt var att man förmodligen hade en rätt så låg lön om man aldrig har jobbat tills man är 40, men samtidigt hade råd att spara undan 10k i månaden.
Citera
2017-06-19, 02:32
Medlem
Tjacka GULD för de du får över (eller myglar till dig)
...bubblan spricker snart...Då blir du en rik pancho,
förutsatt du hinner samla ett tag!?
Citera
2017-06-20, 01:32
Medlem
nins avatar
Om man har möjlighet att löneväxla mot tjänstepension, så skulle jag göra det. Och om det går, sen ta ut tjänstepensionen när man är "bosatt" i Portugal, då man slipper skatt på den delen.
Citera
2017-06-22, 15:31
Medlem
Hade investerat varje månad i en av mina långsiktiga investeringsmodeller. Då blir det ~18% avkastning om året till en låg risk och haft 20 mkr när jag går i pension vid 60 år.

Har man bara rätt verktyg så finns det obegränsade mängder gratis pengar där ute.
Citera
2023-02-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Skit i det. Världen kanske inte ens finns kvar om 30 år?
Dessutom tror jag att vi har gått över till medborgarlön vid den tiden.
Varför tror du det?
Citera
2023-02-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Varför tror du det?

Varför jag trodde det 2017? För att jag förutspådde att vi skulle befinna oss i en ekonomisk härdsmälta i nutid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in