2017-01-28, 14:11
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Ok grabbar detta var faktiskt något nytt för mig.

Jag har alltid tänkt att jag inte behöver någon kredit eftersom jag aldrig haft ett lån och betalar med mina intjänade pengar.

Men det är alltså så att jag kan skaffa ett rent kreditkort, handla allt på det och få en räkning i slutet av månaden. Det kostar mig ingenting? Ingen uppläggningsavgift, dolda avgifter osv?

Sen utöver det får jag tillbaka 1% på allt efter ett år?

Vilka kort rekommenderar ni?

Det beror på vad som är intressant för dig. Spenderar du mycket och flyger en del så är kanske Eurobonus-poäng intressant, vill du hellre ha 1% i rena pengar eller om du hellre får poäng som du kan köpa saker för i en bonusshop är upp till dig. Det finns guider att googla sig till om man är nyfiken.

Det är inte så särskilt svårt att med lite jobb få till en gratis flygresa eller två om året om man samlar Eurobonus om man spenderar lite pengar. Det finns gott om sidor på nätet om hur man maximerar sin Eurobonus som t.ex. http://www.flyforfree.se/.

Just nu har jag ett Multicard Premium eftersom man då och då kan göra fynd i deras bonusshop. Jag har fått många hotellnätter, små köksmaskiner och flera 500-kronors presentkort på t.ex. Elgiganten under åren. Men mycket ligger precis under 1% i värde så pengar är kanske att föredra. 10.000:- i inköp ger en biobiljett, 35.000:- ger fyra Orrefors-glas etc. vilket blir mer än 1%.
Citera
2017-01-28, 14:27
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Jag har alltid tänkt att jag inte behöver någon kredit eftersom jag aldrig haft ett lån och betalar med mina intjänade pengar.

Men det är alltså så att jag kan skaffa ett rent kreditkort, handla allt på det och få en räkning i slutet av månaden. Det kostar mig ingenting? Ingen uppläggningsavgift, dolda avgifter osv?

Shell eller Preems Mastercard beroende på vilken som ligger bekvämast för dig. Båda ger 1% bonus kontant på allt du handlar. De kostar inget vid den användning du beskriver.

Just nu verkar det populärt att införa fakturaavgift om man vill ha pappersfaktura. E-faktura är dock gratis.

Shell har en liten edge då de även ger 2% ränta på innestående kapital upp till 15k.
Senast redigerad av Doctor 2017-01-28 kl. 14:29.
Citera
2017-01-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Jag använder kreditkortet som ett sätt att straffa snåla handlare när jag misslyckas att pruta på något dyrt. Då vet jag i vart fall att de får en hög avgift på mitt köp. Alltid lika kul att se deras min!
Jag började precis undra om någon visste var bonusen som man får för att man handlar med kreditkort kommer ifrån. Just det du beskriver är ju ett föredömligt användande av kreditkort, kan ju med fördel användas även på multinationell, ondskefull big business.

Däremot är det ju inte så schysst att betala sitt lokala konditori med kreditkort eftersom det äter upp en stor del av deras vinst.
Citera
2017-01-28, 14:39
Medlem
tryggtochbras avatar
Ytterligare en fördel med kreditkort kan vara om man reser en del i tjänsten men inte tillräckligt för att ha företagskort. Då kan man ta utläggen på räntefri kredit tills man fått ersättning för sina utlägg från arbetsgivaren, så slipper man belasta det egna lönekontot.
Citera
2017-01-28, 14:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Santander "mitt kort", inga fasta avgifter och noll i valutapåslag. Jag handlar en hel del på nätet från andra länder och det passar även bra när man reser.

Citat:
Ursprungligen postat av Berralainen
Kreditkort brukar ju dessutom vara säkrare mot bedrägerier, så det är en till fördel där.

Verkligen, svårt att bestrida ett felaktigt köp när banken redan tagit pengarna. Man har en edge när det är en faktura som man kan bestrida.
Citera
2017-01-28, 14:48
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär.
Förutom att det är säkrare, ger bonus, och dessutom ger en bättre överblick över hur mycket man faktiskt spenderar varje månad då? Det kostar ingenting att använda ett kreditkort förutsatt att man betalar hela räkningen varje månad. Om man inte gör det är man ute på tunn is, men det är en annan historia.
Citera
2017-01-28, 14:50
Medlem
Kul att TS blev duktigt ägd och väljer att inte svara mer här i tråden
Citera
2017-01-28, 14:53
Medlem
Newkies avatar
Har ett Amex med SAS eurobonus kopplat. Har även ett Mastercard med SAS kopplat. Betalar allt med dessa två kort och betalar alltid i slutet av månaden. Det fina? Jag har massor av EB-poäng att resa med och kommer alltid upp i 2 för en beloppet på kortet utan problem. Dessa poäng betalar jag resor med. Har typ två resor tur och retur på SAS längsta linjer i EB just nu samt två för en. Amexkortet har bra reseförsäkringar och fin säkerhetsservice. Mastercardet använder jag där dom inte tar Amex, vilket börjar vara ganska få ställen.

Stora inköp med avbetalning på kreditkort, nej tack! Räntan är på tok för hög. Köper man möbler eller annat finns det oftast avbetalning, till bra ränta och ofta räntefritt!
Citera
2017-01-28, 14:54
Medlem
Kom att undra över ett par saker:

1. Varifrån kommer pengarna som folk får i bonus om det är exakt samma transaktionskostnad som för bankkort?

2. Vad tjänar kortföretagen på att lämna ut bonus till dig? Välgörenhet?

3. Vad är den effektiva räntan när en person inte betalar sin kreditanvändning med en gång?
Citera
2017-01-28, 14:58
Medlem
Citat:

Så har jag har strukturerat mitt spenderande. Min filosofi är att maximera bonus och minimera onödiga avgifter. Det finns många tusenlappar du kan tjäna i det långa loppet av att bara bygga upp en struktur i ditt egna spenderande.

Huvudkort:
Re:member More (MasterCard)
+ Ger 1% cashback på allt
+ God reseförsäkring och finns flera extra försäkringar man kan lägga till kostnadsfritt
- Årsavgift 295 kr (har hört att det går att förhandla bort den avgiften)

Utlandskort:
Santander Mitt Kort (MasterCard)
+ 0kr årsavgift
+ Inget valutapåslag
+ Gratis uttag utomlands
- Ingen cashback

Extrakort:
Ikano Kort (VISA)
+ 0kr årsavgift
+ 3% rabatt på restauranger året runt
+ 5-25% rabatt i en utvald bransch varje månad (även fast det är rea, så dvs du får dubbel rabatt)
+ Gratis att betala räkningar via Betalo
+ Bra att ha ett extrakort som är VISA ifall ditt MasterCard någonsin skulle bli nekat (exempelvis, VISA köpte i princip upp alla rättigheter under OS i London)
Citera
2017-01-28, 14:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Kom att undra över ett par saker:

1. Varifrån kommer pengarna som folk får i bonus om det är exakt samma transaktionskostnad som för bankkort?

2. Vad tjänar kortföretagen på att lämna ut bonus till dig? Välgörenhet?

3. Vad är den effektiva räntan när en person inte betalar sin kreditanvändning med en gång?
Givetvis tjänar kortutgivarna på att du använder deras kort för att betala med och deras intjäning är större än vad de ger dig i bonus.
Det är dyrt att dela upp skulden och betala räntor, då är kreditkort meningslösa då kostnaderna överstiger det du får i bonus.
Betalar du av månadens alla utgifter direkt när fakturan kommer och aldrig ligger med en räntedragande skuld så ser jag inga nackdelar.

Men visst, det gäller att ha disciplin och inte göra av med mer än vad man kan betala varje månad.
Citera
2017-01-28, 15:00
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Shell eller Preems Mastercard beroende på vilken som ligger bekvämast för dig. Båda ger 1% bonus kontant på allt du handlar. De kostar inget vid den användning du beskriver.

Just nu verkar det populärt att införa fakturaavgift om man vill ha pappersfaktura. E-faktura är dock gratis.

Shell har en liten edge då de även ger 2% ränta på innestående kapital upp till 15k.

Dock så ger preemkortet 25öres rabatt på bemannade (shell 15öre) och 10öres rabatt på obemannade stationer (shell 0öre)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in