2017-01-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Någon som har en färdig ritning på en sådan flotte, ungefär som jag skissade fram den? Möjligvis lite bredare!

Jag misstänker att ritningen på en flotte beror väldigt mycket på tunnorna (eller annat) man använder för att få den att flyta. Mitt tips är att du satsar på att bygga en ram, "fackverk" för att hålla tunnorna på plats. Du bör dessutom ha något under och på sidorna av tunnorna, så att de inte kan slita sig. Dessutom borde du, av säkerhetsskäl, ha en reling. Och ett motorfäste som passar din valda motor, om du skall ha en sådan.
Citera
2017-01-28, 00:42
Medlem
"Ritningar" på såna här projekt finns inte. Såväl iden som tankarna på hur den ska konstrueras måste finnas hos dig - eventuellt med hjälp av kompisar och/eller forumsidor som FB.

Om du tänker dig måttet på själva däcket - ca 1,5 m bred x 4 m långt. Jag försöker få dig att inse att du ska satsa på sex tunnor - alltså två rader om tre i varje.

Om du monterar tunnorna så att hälften av tunnans omkrets ligger utanför flottens däck, alltså att tunnan sticker ut halva sin omkrets utanför däckets bredd. Eftersom tunnan är ca 50 cm tjock, kommer ca 25 cm att ligga utanför däckets bredd. Det ger en über-ökad flytkraft som är mer än tillräcklig för att flotten inte ska kapsejsa.

Om farkosten är ca 1,5 meter bred, plus tunnornas utstick ca 50 cm (2x 25 cm). Då bör du kunna sitta och ro farkosten relativt obehindrat. Årtullana bör vara placerade på lägsta tänkbara ställe. Du kan också passa på att kolla hur en "vickåra" fungerar. Det är ett urgammalt framdrivningssätt som bygger på att man har en speciell åra som man manövrerar från aktern. Långseglaren Yrvind är en känd brukare av vickåran på sina omotoriserade båtar. Såväl vickårans som de vanliga årorna låter sig väl stuvas längs relingen på flotten.

Jag gissar att flottens djupgående är ca 15 cm(+?). D v s att tunnorna inte sticker djupare än ca 15 cm. Det innebär ett blygsamt latteralplan, och flotten kommer därför att vara ganska vindkänslig - om du inte monterar en sänkköl.

Ganska snart kommer du nog att längta efter en liten motor, vilket utan svårighter går att lägga till på i stort sett valfri plats på flotten.

Snart nog kommer du nog också att önska ett bättre väderskydd på din flotte. Ganska enkelt går det att bygga en snygg liten ruff i plywood, från ca mitten och 2 meter akterut, där du kan söka skydd för dåligt väder och övernatta.

Angående plats att gömma flotten. Du kan lägga flotten på svaj var du vill, utom där den hindrar sjötrafiken. Du får alltså inte förtöja den mitt i stora containerhamnen så att utrikestrafiken hindras. I övrigt medger inte lagen att någon ens år peta på din flotte, än mindre kasta loss den om den ligger förtöjd på svaj någonstans. Faran har visat sig vara pundare och olika kategorier av uteliggare som ibland bosätter sig på svajliggare.

Om alla drömmar slår in - vilket farvatten kommer denna flotte att trafikera?

Det är inte utan att man blir lite sugen på ditt projekt.
Senast redigerad av HgF 2017-01-28 kl. 01:00.
Citera
2017-01-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
"Ritningar" på såna här projekt finns inte. Såväl iden som tankarna på hur den ska konstrueras måste finnas hos dig - eventuellt med hjälp av kompisar och/eller forumsidor som FB.

Om du tänker dig måttet på själva däcket - ca 1,5 m bred x 4 m långt. Jag försöker få dig att inse att du ska satsa på sex tunnor - alltså två rader om tre i varje.

Om du monterar tunnorna så att hälften av tunnans omkrets ligger utanför flottens däck, alltså att tunnan sticker ut halva sin omkrets utanför däckets bredd. Eftersom tunnan är ca 50 cm tjock, kommer ca 25 cm att ligga utanför däckets bredd. Det ger en über-ökad flytkraft som är mer än tillräcklig för att flotten inte ska kapsejsa.

Om farkosten är ca 1,5 meter bred, plus tunnornas utstick ca 50 cm (2x 25 cm). Då bör du kunna sitta och ro farkosten relativt obehindrat. Årtullana bör vara placerade på lägsta tänkbara ställe. Du kan också passa på att kolla hur en "vickåra" fungerar. Det är ett urgammalt framdrivningssätt som bygger på att man har en speciell åra som man manövrerar från aktern. Långseglaren Yrvind är en känd brukare av vickåran på sina omotoriserade båtar. Såväl vickårans som de vanliga årorna låter sig väl stuvas längs relingen på flotten.

Jag gissar att flottens djupgående är ca 15 cm(+?). D v s att tunnorna inte sticker djupare än ca 15 cm. Det innebär ett blygsamt latteralplan, och flotten kommer därför att vara ganska vindkänslig - om du inte monterar en sänkköl.

Ganska snart kommer du nog att längta efter en liten motor, vilket utan svårighter går att lägga till på i stort sett valfri plats på flotten.

Snart nog kommer du nog också att önska ett bättre väderskydd på din flotte. Ganska enkelt går det att bygga en snygg liten ruff i plywood, från ca mitten och 2 meter akterut, där du kan söka skydd för dåligt väder och övernatta.

Angående plats att gömma flotten. Du kan lägga flotten på svaj var du vill, utom där den hindrar sjötrafiken. Du får alltså inte förtöja den mitt i stora containerhamnen så att utrikestrafiken hindras. I övrigt medger inte lagen att någon ens år peta på din flotte, än mindre kasta loss den om den ligger förtöjd på svaj någonstans. Faran har visat sig vara pundare och olika kategorier av uteliggare som ibland bosätter sig på svajliggare.

Om alla drömmar slår in - vilket farvatten kommer denna flotte att trafikera?

Det är inte utan att man blir lite sugen på ditt projekt.

Tack för alla tips, jag tycker det är väldigt hjälpsamt!
Om allt går som det ska så ska den trafikera Mälaren. Du borde kanske också starta ett liknande projekt? I vilka vatten tänkte du åka i om du konstruerar en farkost?

Finns det andra sätt att bygga sådan sjöfarkost på? Som kanske har en annan form eller något? Bara en fundering .

Förresten vi kanske blir MAX 4-5 pers på den samtidigt är inte 6 tunnor för mycket? Det ger väl för mycket flytkraft och gör så att den sitter högt och blir instabil?

Hittade en ganska bra bild för att visa hur den skulle kunna se ut, glöm all inredning och allt men kolla på årorna och den biten, det skulle kunna funka?
http://imgur.com/a/peViK

Hur länge kommer en flotte som denna att hålla tror du, om man har den i vattnet hela tiden.

Tack, kommer nog fler frågor med tiden!
Senast redigerad av Lanerman 2017-01-28 kl. 01:33.
Citera
2017-01-28, 01:55
Medlem
En båts stabilitet (eller brist på) är en kombination av en mängd olika saker, men för en flotte så spelar höjden över vattenytan inte så himla stor roll, gissar jag. Det är långt viktigare att den inte är för smal. Detta gäller under rimliga dimensioner för flotten, och rimliga laster. Det går alltid att bygga extremt på något sätt som gör en flotte instabil även om den är bred, men jag utgår från att du vill ha enklast möjliga bygge.

Frågan om hur länge flotten kan tänkas överleva är inte helt lätt att svara på. Det beror på många saker, tex: hur bra virke du använder, hur bra du bygger, om virket ligger i vattnet hela tiden eller inte, hur stor belastning du utsätter den färdiga flotten för, om flotten ligger i vattnet under vintern eller inte....

Min personliga gissning är att det borde inte vara något större problem att snickra ihop något som överlever 5 somrar (eller mer) i vattnet. Men flotten kommer inte nödvändigtvis att överleva vintrarna däremellan! Isen har en fantastisk förmåga att krossa saker som kommer i vägen. Det heta tipset är att du redan innan du börjar bygga ser till att hitta någon plats där du antingen kan få upp flotten ur vattnet, eller där den kan ligga förtöjd hela vintern, och ligga skyddad för drivande is (tänk skyddad vik eller liknande).
Citera
2017-01-28, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En båts stabilitet (eller brist på) är en kombination av en mängd olika saker, men för en flotte så spelar höjden över vattenytan inte så himla stor roll, gissar jag. Det är långt viktigare att den inte är för smal. Detta gäller under rimliga dimensioner för flotten, och rimliga laster. Det går alltid att bygga extremt på något sätt som gör en flotte instabil även om den är bred, men jag utgår från att du vill ha enklast möjliga bygge.

Frågan om hur länge flotten kan tänkas överleva är inte helt lätt att svara på. Det beror på många saker, tex: hur bra virke du använder, hur bra du bygger, om virket ligger i vattnet hela tiden eller inte, hur stor belastning du utsätter den färdiga flotten för, om flotten ligger i vattnet under vintern eller inte....

Min personliga gissning är att det borde inte vara något större problem att snickra ihop något som överlever 5 somrar (eller mer) i vattnet. Men flotten kommer inte nödvändigtvis att överleva vintrarna däremellan! Isen har en fantastisk förmåga att krossa saker som kommer i vägen. Det heta tipset är att du redan innan du börjar bygga ser till att hitta någon plats där du antingen kan få upp flotten ur vattnet, eller där den kan ligga förtöjd hela vintern, och ligga skyddad för drivande is (tänk skyddad vik eller liknande).

Jo på vintern kommer jag naturligtvis dra upp den och även gömma den väl i något buskage så ingen hittar den, sedan på våren så drar jag ner den igen.

För stabilisation på sidorna tänkte jag reglar som går ut på varsin sida, kanske 70-100cm?, höger och vänster med flera plastdunkar på för att förhindra att den kapsejsar (Om det nu kallas så)

Måste man ha speciella skruvar för tryckimpregnerat? För vad jag har hört så kommer vanliga skruvar brytas ner..

Och hur ska jag få fast tunnorna under ramen? Tänkte med såna där plåtband.. Men var fäster jag dessa plåtband? Direkt i ramen eller?

Tack
Citera
2017-01-28, 11:51
Medlem
Du kan använda mer eller mindre vilka skruvar som helst, men om du använder skruvar i rostfritt stål så kommer de inte att rosta. Därmed kommer de att hålla längre. Nåja, de skall inte rosta, men kan rosta ändå....

Flyttunnorna kan du fästa på vilket sätt du vill, så länge du inte gör hål i dem för att fästa dem. Två enkla sätt som jag kommer på i skrivande stund är att knyta fast dem med rep (men det kräver lite specialkunskap, om det skall bli bra) och det som kallas montageband. Detta är ungefär en rulle band i någon förzinkad metall, med hål i varierande storlekar. En fördel med att använda rep för att knyta fast flyttunnorna är att det inte rostar, men det kan kräva kunskap/erfarenhet för att bli bra. En klar nackdel är att repen kan bli lätt äckliga efter ett tag i vattnet. Montagebanden har fördelen att det inte krävs någon specialkunskap för att få fast grejerna, men å andra sidan kan de rosta sönder.
Citera
2017-01-28, 12:59
Medlem
INTPs avatar
Min erfarenhet från hembyggda flottar är att dom går riktigt tungt i vattnet, och helst bara följer vinden. Har du inte motor känns risken stor att du får ta sikte på stranden på andra sidan av Mälaren om det börjar blåsa ut från land medan du är ute på flotten - för du kommer inte kunna ro tillbaka till land på "din" sida!
Citera
2017-01-28, 23:14
Medlem
Elmotor, tveklöst!

Har själv byggt en flytbrygga, som jag enkelt kan koppla loss och köra runt med en elmotor på ån vid sommarstugan. Snarlik din design, med räcken, och ett hemmasnickrat fäste för elmotorn. Har även byggt en förlängningsarm, gjord av en kraftigare runstav samt en stark plastklämma, så man kan sitta bekvämt när man ska styra motorn.

Denna har jag själv: http://www.ofc.nu/elmotorer/watersnake-fwt-54lbs

Satsa på en stark när du ändå köper en, det kommer bara vara positivt när det väl blåser.
Kan köra 3-4timmar konstant på ett 75ah batteri om man ligger och puttrar på halvfart.
Citera
2017-01-29, 00:50
Medlem
Mälaren är ett perfekt hav för detta ekipage.

Liten repetition:
Bränn inte krut på frågan om att flotten ska välta - (kapsejsa). Lägg tunnorna i ytterkant /plus/ av flottens däck, så kommer den att flyta i rätt läge utan risk för att välta - detta vare sig du använder fyra eller sex tunnor.

Använd alltid rostfria skruvar och bultar, mm i konstruktionen. Syrafast rostfritt stål. Det låter komplicerat men är numer standard i båtsammanhang. För att fästa tunnorna ska du använda band av rostfri plåt, som du kan beställa hos firma som jobbar med detta material. Välj band som är fem cm breda och 1-1,5 mm tjocka. Längden ska vara ca tunnans omkrets. Banden (två för varje tunna) har två fästpunkter, en inre som är fast och en yttre som är spännbar med en skruvanordning.

Skruvarna är av två typen: dels plåtskruvgängade, dels järngängade med mutter och brickor. I det senare fallet - järngängade - tror jag M8 är lagom/tillräckligt - samt med stora brickor. (I det fall du väljer att nita, använd kopparspik, egentligen kopparnit med kopparbricka.) (Nitning kan komma ifråga vid t ex laskning (skarvning) av två brädor).

Bränn mycket krut på att konstruera däcket, stommen, så gediget som möjligt. Det får inte gå att "skjuva" - (kolla vad ordet skjuva betyder) Möjligheten att skjuva är flottens största fiende och fara. Motmedel heter: gedigen och genomtänkta konstruktion - vilket leder till minsta tänkbara skjuvmöjlighet.

Projektera (rita) flottens konstruktion på vanligt rutigt papper - förslagsvis att fyra rutor motsvarar en meter. Då är det lättare att i grova drag se hur den kan komma att se ut. Förslagsvis: fyra tunnor - 350 cm x 175 cm. Sex tunnor 450 cm x 175 cm.
Citera
2017-01-29, 01:05
Medlem
Du kan kolla på Moraflotten.se för inspiration. De säljer även pontoner, gör-det-själv-paket, och färdiga flottar

Enda problemet är priset..
Citera
2017-01-29, 15:51
Medlem
Tack alla! Verkligen tack! Detta kommer jag att komma långt med! Skriv gärna fler tips om någonting kommer upp i huvudet !

Tack!
Citera
2017-01-29, 17:37
Medlem
Dejads avatar
http://svenskaflytblock.se

Kan vara en idé, han i tråden som hade byggt en flytbrygga har en bra idé, att gömma den som flytbrygga när du inte är ute och fiskar gör att chansen är mindre att någon idiot kommer sno den och trasha den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in