2017-01-27, 23:28
Avslutad
Bo i Hässelby Gård

Hur är det att bo i Hässelby Gård?
Vad finns att göra, affärer, underhållning, natur?

Är det mycket brått och så eller kan man känna trygg?
Citera
2017-01-27, 23:44
Medlem
Kollade på en hyreslägenhet i hässelby gård en gång. Som ung vit man så kände jag mig inte direkt välkommen i området. Sneda blickar, människor som skrek utomhus, öppen knarkhandel vid tunnelbanan. 2 dagar efter jag hade varit där så hade en man blivit skjuten i parken bredvid. När skymmningen kom så blev det direkt otryggt.

Jag skulle inte kunna leva där, alls. Jag skulle ärligt talat hellre lämna stockholm helt om hässelby gård var mitt enda alternativ. Det finns även bättre områden om man inte vill lämna hässelby.
Citera
2017-01-28, 00:02
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hur är det att bo i Hässelby Gård?
Vad finns att göra, affärer, underhållning, natur?

Är det mycket brått och så eller kan man känna trygg?

Beror på hur stressigt liv du lever

Jag bodde två år i Hässelby Gård. Gångavstånd till ICA och tunnelbanan och system (om man nu gillar det) är helt okej. Samtidigt gångavstånd till Vällingby City som faktiskt gör sig rättvisa som köpcentrum.

Det absolut bästa, by far, är dock gångavståndet till Mälaren. Tio minuters lugn promenad och du har ett otroligt vackert promenadstråk för att vara betongdjungel. Miltals med elljusspår i Grimstaskogen och stora öppna fält är riktigt vackert, sommaren är Hässelbys bästa årstid utan tvekan.
Maltesholmsbadet som ligger några hundra meter därifrån är o.k., men gå någon kilometer till så kommer du till Kanaanbadet, som är ett av sthlmsområdets bästa! Hopptornet och trampolinerna där är wünderbar.

Det negativa är att du hör sirener varje dag utan undantag. Det blir mer och mer babbar, och de har ingen grannsämja alls. Gapar från balkongerna och gärna sent på kvällen också (de äter middag vid 23+ varje kväll sommartid).
Skottlossning läser man om veckovis i lokalbladet, ibland är centrum avspärrat för att något liknande ägt rum.

Områdets bänkalkisar är av lugna typen och de är mer roliga än besvärande.
Citera
2017-01-28, 03:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Var där för drygt 20 år sedan. Då var det PRO kontrollerat område, fullt av gammlingar.

Var där och letade efter ett stall för något år sedan, och blev lätt chockad.

Nej. Ingen vill bo i Hässelby idag.

Men det kan förändras. Höjs bostadspriserna så flyttar de fattiga och stökiga längre bort...
Citera
2017-02-14, 11:39
Medlem
Erbjuden lägga där, funderar på att ta den i brist på annat. Men blir ju inte supersugen på att flytta dit efter det jag läst här, är Villastaden lika vidrig=
Citera
2017-04-18, 10:37
Medlem
Bumpar denna, områdena runt astrakangatan. Går det att bo där?
Citera
2017-08-16, 16:18
Medlem
Skogswalds avatar
Hur ser situationen ut idag, 2017?
Ken bor inte kvar längre, väl?
Ormängsgatan, hyggligt att bo där?
Citera
2017-08-16, 16:38
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citerar mig själv från en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Beror på hur stressigt liv du lever

Jag bodde två år i Hässelby Gård. Gångavstånd till ICA och tunnelbanan och system (om man nu gillar det) är helt okej. Samtidigt gångavstånd till Vällingby City som faktiskt gör sig rättvisa som köpcentrum.

Det absolut bästa, by far, är dock gångavståndet till Mälaren. Tio minuters lugn promenad och du har ett otroligt vackert promenadstråk för att vara betongdjungel. Miltals med elljusspår i Grimstaskogen och stora öppna fält är riktigt vackert, sommaren är Hässelbys bästa årstid utan tvekan.
Maltesholmsbadet som ligger några hundra meter därifrån är o.k., men gå någon kilometer till så kommer du till Kanaanbadet, som är ett av sthlmsområdets bästa! Hopptornet och trampolinerna där är wünderbar.

Det negativa är att du hör sirener varje dag utan undantag. Det blir mer och mer babbar, och de har ingen grannsämja alls. Gapar från balkongerna och gärna sent på kvällen också (de äter middag vid 23+ varje kväll sommartid).
Skottlossning läser man om veckovis i lokalbladet, ibland är centrum avspärrat för att något liknande ägt rum.

Områdets bänkalkisar är av lugna typen och de är mer roliga än besvärande.

Det där var fram till slutet av 2015.
När jag är förbi i krokarna nuförtiden verkar det riktigt lugnt. I och med att Hässelby Strands t-baneområde förnyats så pass verkar en ny liten demografi ta form.
Citera
2020-09-09, 17:02
Medlem
Supertuffs avatar
Hässelby gård

Hej FB!

Jag är en tjej på snart 20 år som ÄNTLIGEN ska flytta hemifrån. Men det finns ett litet problem....

Jag ska flytta till Hässelby gård och jag har så extremt dålig koll på hur ”säkert” det är för en blond tjej att vistas där på kvällarna? Är det någon som har koll? Bör Tilläggas att jag är uppvuxen på en annan sida av stan därför är jag så grön i just detta område.
Citera
2020-09-09, 17:14
Medlem
Polackfans avatar
Kolla in Svenska zoner (samt bihanget Svenska idyller) på Fascistbok. Där kan du förkovra dig med statistik och analyser. Have fun.
Citera
2020-09-09, 17:14
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Åk dit en fredag kl 02 och gå ett par kilometer så kan du sen helt klart bilda dig en uppfattning.

Själv skulle jag inte sätta min fot där men det kanske beror på att jag är på yttersta högerkanten och inte pga en massa gäng med invandrarbakgrund som vill göra livet surt för svennehoror.

De vänsterblivna på Flashback kommer säga ett det är som en Edens Lustgård där alla går hand i hand och sjunger "we shall overcome".
Citera
2020-09-09, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Supertuff
Hej FB!

Jag är en tjej på snart 20 år som ÄNTLIGEN ska flytta hemifrån. Men det finns ett litet problem....

Jag ska flytta till Hässelby gård och jag har så extremt dålig koll på hur ”säkert” det är för en blond tjej att vistas där på kvällarna? Är det någon som har koll? Bör Tilläggas att jag är uppvuxen på en annan sida av stan därför är jag så grön i just detta område.
Tog du inte reda på hur området är innan du skrev kontrakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in