2020-09-09, 17:15
Medlem
Supertuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte helt lyckat att ställa den frågan här på Fb.

Är ganska säker på att du får en massa korkade/överdrivna/falska påståenden från folk på "yttersta högerkanten"...

Mjoo... absolut. Men tänkte om någon mer har koll på statistik, sker det mer våldsrelaterade brott där än, låt oss säga, Kista eller Farsta?

Egna åsikter om personers ursprung bryr jag mig faktiskt inte om
Citera
2020-09-09, 17:17
Medlem
Supertuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Tog du inte reda på hur området är innan du skrev kontrakt?

Inte skrivit kontraktet än, men i bostadskön är jag nästa person på tur. Det är därför jag skulle vilja veta hur området rent brottsmässigt ter sig!
Citera
2020-09-09, 17:19
Medlem
outoforders avatar
Hässelby gård är inget klassiskt miljonprogram utan byggdes tidigare.

Så det är inte klassiska betong miljonprogram bilden som man kan tro utan 3 vånings 50-tals hus med utspridda höghus.

Dock dras hässelby gård med en del sociala problem (redan innan det blev en majoritet människor med utländsk bakgrund) .

Jag skulle jämföra hässelby gård med Rågsved i söderort om du har någon koll på det området.

Absolut inte det värsta området(finns många områden i stockholm som är värre ) men också långt ifrån en medelklass idyll även fast jag har vänner som skulle klassas som medelklass som bor där och trivs.

Trygghet är mycket en personlig känsla blandat med en del statistik . Så mitt tips är att ta med några vänner och känna av trakten lite innan flytt.

Personligen har jag till och från hängt väldigt mycket i hässelby gård och haft många vänner som bott/bor där trots att jag bor på en helt annan sida. Har aldrig råkat ut för något allvarligt och heller aldrig sett. Var med om en incident för en massa år sedan men personen hade ingen relation till hässelby och det avstyrdes ganska kvickt för att kunna gå allt för långt.

Dock är jag en man och tryggheten skiljer sig ju självklart när det kommer till vissa saker och om man känner till området eller inte.

Mitt stora problem är att det är så sjukt många stationer in till stan.
Citera
2020-09-09, 17:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supertuff
Mjoo... absolut. Men tänkte om någon mer har koll på statistik, sker det mer våldsrelaterade brott där än, låt oss säga, Kista eller Farsta?

Finns ingen statistik för området, ingen jävel vågar ringa eller rapportera ngt. Så du kommer få din livs resa i nya lyan. Klaner, skjutningar, våldtäkter, rånad så fort du handlat o råkar via ica kassen.

Lycka till.
Citera
2020-09-09, 17:23
Citat:
Inte skrivit kontraktet än, men i bostadskön är jag nästa person på tur. Det är därför jag skulle vilja veta hur området rent brottsmässigt ter sig!
Aha okej, trodde du hade gjort det nämligen.
Jag har noll och ingen koll på det området, men det finns väl bra områden i alla förorter. Om det nu är en förort.
Citera
2020-09-09, 17:25
Medlem
Supertuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoforder
Hässelby gård är inget klassiskt miljonprogram utan byggdes tidigare.

Så det är inte klassiska betong miljonprogram bilden som man kan tro utan 3 vånings 50-tals hus med utspridda höghus.

Dock dras hässelby gård med en del sociala problem (redan innan det blev en majoritet människor med utländsk bakgrund) .

Jag skulle jämföra hässelby gård med Rågsved i söderort om du har någon koll på det området.

Absolut inte det värsta området(finns många områden i stockholm som är värre ) men också långt ifrån en medelklass idyll även fast jag har vänner som skulle klassas som medelklass som bor där och trivs.

Trygghet är mycket en personlig känsla blandat med en del statistik . Så mitt tips är att ta med några vänner och känna av trakten lite innan flytt.

Personligen har jag till och från hängt väldigt mycket i hässelby gård och haft många vänner som bott/bor där trots att jag bor på en helt annan sida. Har aldrig råkat ut för något allvarligt och heller aldrig sett. Var med om en incident för en massa år sedan men personen hade ingen relation till hässelby och det avstyrdes ganska kvickt för att kunna gå allt för långt.

Dock är jag en man och tryggheten skiljer sig ju självklart när det kommer till vissa saker och om man känner till området eller inte.

Mitt stora problem är att det är så sjukt många stationer in till stan.

Du förtjänar en medalj för ditt svar.
Fick en lite bättre bild av Hässelby nu, och vilken tunnelbanalinje som helst är bättre än slussenbussarna
Citera
2020-09-09, 17:26
Medlem
Supertuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Aha okej, trodde du hade gjort det nämligen.
Jag har noll och ingen koll på det området, men det finns väl bra områden i alla förorter. Om det nu är en förort.
Åhnej, inte ens jag skulle göra något så korkat
Citera
2020-09-09, 17:28
Medlem
Telepatisks avatar
Antar att det är en trolltråd bara för att provocera, men kolla här:
https://start.stockholm/globalassets...selby-gard.pdf

60 % invandrare. Jag skulle inte ens vilja bo i ett område som hade 30 % invandrare. Antagligen ännu värre för dig om du är tjej dessutom.
Citera
2020-09-09, 17:30
Medlem
Jagersros avatar
Undvik Hässelby. Står du så bra till som 2a i bostadskön så avvakta . Pga av Corona får du inte heller se lgn innan. Har själv stått i ca 20 år .. Tveksamt om jag tar en lgn utan syn. Avvakta !
Citera
2020-09-09, 17:42
Medlem
outoforders avatar
Citat:

Utseendemässigt och typ av tunnelbanelinje skulle jag jämföra h-by gård mycket mer med farsta än kista . Dock är Hässelby gård lite mer problemfyllt än Farsta samt att Gallerian i trakterna ligger i vällingby och Hässelbygård har ett litet stadsdels centrum i typ gubbängen/hökarängen storlek.

Kista Består nästan bara av bostadsrätter(därav fler människor med hög utbildning) men har en större del människor med utländsk bakgrund än Hässelby gård om nu sånt är viktigt för folk och du ser bra mycket färre hipsters där än i framförallt Farsta men även hässelby byggdes dessutom 20 år senare som stockholms sista miljonprogram. Kista ligger dessutom på blåa linjen vilket är ganska stor konstrast mot gröna linjen.

Kista har hallonbergen och husby som närmsta grannar och Farsta har hökarängen och Farsta strand som närmsta. Hässelby gård har Vällingby och Hässelby strand som närmsta grannar så även i det fallet mer jämförbart med Farsta än Kista då grannområdena är ganska lugna platser både när det gäller Farsta och Hässelby gård.

Har själv bott i Farsta Strand som gränsar till Farsta och i Hallonbergen samt en kort period i husby som gränsar till kista.
Senast redigerad av outoforder 2020-09-09 kl. 17:44.
Citera
2020-09-09, 17:59
Medlem
Har du aldrig hört talas om mördargänget Lejonen med säte i Hässelby Gård? Är väl dumt att välja ett av de värsta ställena. Låt tokindoktrinerade miljöpartister ta lägenheten och vänta på något bättre. Ska du till stan så är det en romresa med den långsamma tunnelbanan som stannar vid varje buske som det var på 50-talet.
https://mitti.se/nyheter/storvreten-...?omrade=bromma
Citera
2020-09-09, 18:07
Medlem
Pausaniass avatar
Av det som jag sett så är området helt ok, men problemen kommer ofta när man ska ge sig ut i kollektivtrafiken på kvällen. Om jag var som du skulle jag börja att kolla i den ändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in