2017-01-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Dom har fortsatt letande i det område som är rimligt som dumpningsplats, bl.a. efter ett eventuellt vapen som ska dock inte vara skjutvapen.

Och ja, den tesen kanske är rimlig, fast dom samtalar ändå en längre stund när N blir avsläppt, och många tvivlar på att hon skulle snällt ha väntat i bilen. Hon var liksom inte en sån tjej om du fattar, inte nån som bara hakade på en skjuts med lite halvskumma fiskare.
Alright. Ja den tesen utgick mer från att hon var så berusad att hon hade somnat i baksätet.

http://www.visir.is/munu-ekki-fa-ur-thvi-skorid-hvort-slokkt-var-a-sima-birnu/article/2017170129155

Så bilen står stilla i 15-16 sekunder i korsningen? Det är under denna tid B har satt sig i bilen frivilligt eller TMO/NO tvingat in B i bilen alt. slagit henne medvetslös redan där. Det är ett ganska kort tidsspann hur som.

Detta är väl också en normalt ganska vältrafikerad gata, trots tiden på dygnet. Tycker det verkar vara hyfsat med folk i rörelse på de andra övervakningsfilmerna. Är det boende i området eller bara affärer?
Citera
2017-01-27, 17:37
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Alright. Ja den tesen utgick mer från att hon var så berusad att hon hade somnat i baksätet.

http://www.visir.is/munu-ekki-fa-ur-thvi-skorid-hvort-slokkt-var-a-sima-birnu/article/2017170129155

Så bilen står stilla i 15-16 sekunder i korsningen? Det är under denna tid B har satt sig i bilen frivilligt eller TMO/NO tvingat in B i bilen alt. slagit henne medvetslös redan där. Det är ett ganska kort tidsspann hur som.

Detta är väl också en normalt ganska vältrafikerad gata, trots tiden på dygnet. Tycker det verkar vara hyfsat med folk i rörelse på de andra övervakningsfilmerna. Är det boende i området eller bara affärer?

Nej, Birna försvinner från kameran men 15-16 sekunder senare syns Kian köra förbi där hon går.

Det är ett shopping och restaurang/krog/café stråk. Några lägenheter men i huvudsak butiker och servering, och en tvättäkta "go cruising down the street" gata. Man åker gärna den om och om igen på kvällarna, en mötesplats liksom.
Citera
2017-01-27, 17:43
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/27/ekkert_sem_bendir_til_akeyrslu/

En till islänning här!

Enligt artikeln som citerar den mycket upptagna polisen Grímur, finns det ingenting som tyder på att Birna har blivit påkörd (vilket har tidigare varit en spekulation här i tråden och även bland gemene man på Island där man pratar väldigt mycket om detta, för befolkningen, mycket ovanliga fall).

Ekki íslendingur hér en Svíi sem hefur búið á landinu 3 ár / inte islännning här men har bott där 3 år.

Känner du ngn som känner till Birna? Hon är för ung för min umgängeskrets, tom för ung för de barn jag då passade.
Citera
2017-01-27, 17:44
Medlem
Citat:
Nej, Birna försvinner från kameran men 15-16 sekunder senare syns Kian köra förbi där hon går.

Det är ett shopping och restaurang/krog/café stråk. Några lägenheter men i huvudsak butiker och servering, och en tvättäkta "go cruising down the street" gata. Man åker gärna den om och om igen på kvällarna, en mötesplats liksom.
Aha, svårt med google translate ibland .

Hade fått för mig att hon skulle ha försvunnit under dessa 15-16 sekunder. Men det är alltså så att hon fortsätter att gå på gatan och bilden på bilen är ungefär när bilen passerar B vid 'Vatnastigu...'? Polisen bör väl ha fler kameror att tillgå såklart, tycks ju finnas hur många kameror som helst på Island.

Edit: Eller ska vara vid Laugavegur 31 polishundarna tappat spåret så borde vara i den korsningen något sker.
Senast redigerad av Suup 2017-01-27 kl. 17:52.
Citera
2017-01-27, 17:51
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Ekki íslendingur hér en Svíi sem hefur búið á landinu 3 ár / inte islännning här men har bott där 3 år.

Känner du ngn som känner till Birna? Hon är för ung för min umgängeskrets, tom för ung för de barn jag då passade.

Blessaður, þú talar virkilega góða íslensku!

Hennes mor är god väninna till en kusin, men jag har dragit mig för att ringa min kusin. Känns inte bra att "skvallra" liksom. Silla och jag är inte långt ifrån varandra åldersmässigt eller i umgänge och livet. Hon lever den ultimata mardrömmen, och hela nationen bär henne och Brjánn just nu i gemensam sorg och ilska.

En intensiv insamling pågår just nu, för räddningssällskapet samt polisen/för bättre övervakningskameror. Och en sorgemarch avgår imorgon 16:30 från Laugavegur 31 där hon försvann från kamerorna, och från livet.
Citera
2017-01-27, 17:53
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Aha, svårt med google translate ibland .

Hade fått för mig att hon skulle ha försvunnit under dessa 15-16 sekunder. Men det är alltså så att hon fortsätter att gå på gatan och bilden på bilen är ungefär när bilen passerar B vid 'Vatnastigu...'? Polisen bör väl ha fler kameror att tillgå såklart, tycks ju finnas hur många kameror som helst på Island.

Bilden är ca när bilen passerar/har passerat/alt förföljer henne på Laugavegur, vid korsningen mot Vatnastigur, ja precis.
Citera
2017-01-27, 17:54
Medlem
Citat:

Ser man den röde Kiaen på noen av overvåkningsfilmene som er lagt ut på nettet?
Citera
2017-01-27, 17:54
Medlem
MegaLomanis avatar
Det som framkommit om dödsorsak är hittills "yttre våld". "Inte skjutvapen" heller, tydligen.

Det har inte framkommit något om att rättsmedicinska undersökiningen talat om tecken på sexuellt våld. Hade t ex den döda kläder på sig? (inte kängorna då). Har de talat om detta?

Yttre våld kan ju vara skallskador orsakade av tillhyggen. Ett farligt tillhygge, som man bevisligen hanterat, är ju bilen.

Varken BO eller misstänkt(a) gärningsmän verkar ju ha varit särskilt nyktra.

Mot den bakgrunden verkar det ju inte helt osannolikt att det har skett en olycka.

Visst kan det ha varit så att man varit ute efter henne. Kanske förföljt med bilen och kört på henne. Birna har dött genast eller efter en stund av sina skador. Efter samråd kommer man på att det bästa vore att skaffa undan den döda kroppen: slänga den i sjön och själva försvinna ut med båten.

Det finns spår i bilen och tillhörigheter har till och med hamnat på fiskebåten i hastigheten och förvirringen. (fyllan och villan, är nog mer rätt)

Gärningsmännen är väl sannolikt inte ens i sina bästa stunder några ljus, om man säger så. Nu har de dessutom varit panikslagna, trötta och lindrigt nyktra. Snarast blir man lite förvånad att de tydligen haft sinnesnärvaro nog att inte ha mobilen påslagen ii fickan.

Är hon strypt eller knivad så är det naturligtvis mord, men det kan ju faktiskt vara vållande utifrån vad vi hittills vet, eller har jag missat något?
Citera
2017-01-27, 17:55
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Varsågod, jag är mycket berörd och ledsen över det som hänt på min vackra ö. Jag är 40+ och kan bara minnas ett enda "riktigt" mordfall men inget som detta. "Hon var jag" är nåt många av våra systrar kommenterar nu, jag har själv vandrat upp Laugavegur i exakt det tillståndet, i Doc Martens med fyllekäk i handen. Blivit erbjuden att besöka nån trålare ett par gånger, men aldrig tackat ja.

Och så spelade hon så vackert också 😥

https://instagram.com/p/BNxSoizheAY/

Jag vet! Jag flyttade till Reykjavík när jag var 21 (är 46 nu) och hur många ggr har man inte vinglat Laugavegur på fyllan efter utekväll på Café Reykjavík, Astró, Gaukur á Stöng, Sólon Íslandus, Barokk/Tveir Vínir? För att inte tala om fulölen man drack på Mónakkó?? 😝 Aldrig att det var farligt eller hotfullt. Man hade gott kunnat vara Birna. Så jäkla tragiskt 😡
Senast redigerad av Deadwood 2017-01-27 kl. 17:59.
Citera
2017-01-27, 17:58
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Blessaður, þú talar virkilega góða íslensku!

Hennes mor är god väninna till en kusin, men jag har dragit mig för att ringa min kusin. Känns inte bra att "skvallra" liksom. Silla och jag är inte långt ifrån varandra åldersmässigt eller i umgänge och livet. Hon lever den ultimata mardrömmen, och hela nationen bär henne och Brjánn just nu i gemensam sorg och ilska.

En intensiv insamling pågår just nu, för räddningssällskapet samt polisen/för bättre övervakningskameror. Och en sorgemarch avgår imorgon 16:30 från Laugavegur 31 där hon försvann från kamerorna, och från livet.

Blessuð! Er kona 😁

Jag kan knappt föreställa mig vad de går igenom. Det är så onödigt och sorgligt. Jag hoppasde har allt stöd de behöver. Vid möjlighet och när tillfället passar; hälsa dem att hela Norden tänker på dem.
Citera
2017-01-27, 18:02
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det som framkommit om dödsorsak är hittills "yttre våld". "Inte skjutvapen" heller, tydligen.

Det har inte framkommit något om att rättsmedicinska undersökiningen talat om tecken på sexuellt våld. Hade t ex den döda kläder på sig? (inte kängorna då). Har de talat om detta?

Yttre våld kan ju vara skallskador orsakade av tillhyggen. Ett farligt tillhygge, som man bevisligen hanterat, är ju bilen.

Varken BO eller misstänkt(a) gärningsmän verkar ju ha varit särskilt nyktra.

Mot den bakgrunden verkar det ju inte helt osannolikt att det har skett en olycka.

Visst kan det ha varit så att man varit ute efter henne. Kanske förföljt med bilen och kört på henne. Birna har dött genast eller efter en stund av sina skador. Efter samråd kommer man på att det bästa vore att skaffa undan den döda kroppen: slänga den i sjön och själva försvinna ut med båten.

Det finns spår i bilen och tillhörigheter har till och med hamnat på fiskebåten i hastigheten och förvirringen. (fyllan och villan, är nog mer rätt)

Gärningsmännen är väl sannolikt inte ens i sina bästa stunder några ljus, om man säger så. Nu har de dessutom varit panikslagna, trötta och lindrigt nyktra. Snarast blir man lite förvånad att de tydligen haft sinnesnärvaro nog att inte ha mobilen påslagen ii fickan.

Är hon strypt eller knivad så är det naturligtvis mord, men det kan ju faktiskt vara vållande utifrån vad vi hittills vet, eller har jag missat något?

Hon saknade fler plagg än bara skorna när hon hittades.

Polisen har kommenterat och bestämt avfärdat att hon blev påkörd. Hon blev inte påkörd av nånting säger dom, och påkörd är inte hennes dödsorsak.
Citera
2017-01-27, 18:02
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Ser man den röde Kiaen på noen av overvåkningsfilmene som er lagt ut på nettet?

Nej, alla filmerna är klippta så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in