2017-01-14, 11:29
  #1801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nej det vet du uppenbarligen inte, det spelar ingen roll vad du har läst dig till, verkligheten ser inte ut så. Jag har varit inblandad i två sådana ärenden själv och i bägge fallen stod den skuldsatta kvar med en skuld kvar efter auktionen, det ena ärendet så sent som i September.

Jag försökte köpa loss den bilen efter att KFM hade tagit beslut då det var en kollegas bil det handlade om men det gick inte...den skulle säljas på auktion. Den blev såld för 26k och han hade skuld kvar på strax över 70 kan.


Men ditt exempel är ju inte vad TS efterfrågar!!! TS frågar om det är risk för han skall bli av med bilen som det är FINANS PÅ Och finns ett visst övervärde. Ditt exempel är ju på en obelånad bil.
Jag vet! Därför jag har jobbat med återtaganden för finansbolag.
Citera
2017-01-14, 11:55
  #1802
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Men ditt exempel är ju inte vad TS efterfrågar!!! TS frågar om det är risk för han skall bli av med bilen som det är FINANS PÅ Och finns ett visst övervärde. Ditt exempel är ju på en obelånad bil.
Jag vet! Därför jag har jobbat med återtaganden för finansbolag.
Är du full eller? I bägge fallen var det bilar som var finans på, kollegan hade ca 70000 kvar på billånet att betala och bilen gick på auktion för en bråkdel av den summan och kvar står han med restvärdet i skuld.

Jag svarade exakt på vad TS efterfrågar.
Citera
2017-01-15, 12:19
  #1803
Medlem
techno_the_kings avatar
Hur lång tid kan det dröja innan Kronofogden gör en full utmätning utav lönen?
Idag så går runt 6500kr av lönen direkt till KronKalle och denna summa har varit likadan under 2 år. Jag uppgav vad jag hade i månadslön och ungefär vad jag får i OB, nu har man jobbat en hel del extra samt att det är svårt att säga exakt hur mycket jag får i OB varje månad då tiderna man jobbar är olika från månad till månad och lönen efter utmätning och skatt ligger mellan 14-20 000kr varje månad .

De extrapengar som blir över efter att hyra el bredband är betalt går till inkassobolagen som inte har valt att skicka ärendena vidare då jag har gjort upp betalningsplan med dessa.
Nu är jag snart klar (om ca 6 månader) med inkassobolagen och kommer då välja att spara en stor del av lönen så att jag kan förhandla med CitiBank som skickade det stora lånet till kronkalle för många år sen och efter detta så kommer det gå snabbt, räknar fullt med att skulden på 120 000kr kommer att kunna förhandlas ner till 70-80k då jag har betalt in stora summor till dessa och skulden borde ha varit klar sen lång tid tillbaka.

Är bara rädd för att de denna månad kommer göra full utmätning på lönen då min årsinkomst sen förra året har stigit rejält och då kommer avbetalningsplanerna med inkassobolagen att spricka vilket jag inte vill.

Ni i denna tråd som har utmätning på lönen under längre tid, hur lång tid tog det innan kronkalle gjorde en full utmätning på eran lön?
Citera
2017-01-16, 18:24
  #1804
Medlem
Hej!

Ögonen trillade ur huvudet idag när jag kom hem. Brev ifrån Kronofogden. Ej betalt skatteskulden jag - som privatperson - har hos Skatteverket. Inte fått en tillstymmelse till brev innan där det står att jag ska betala min skatteskuld. Givetvis försökt nå de nu innan kl 18.00, inga handläggare lediga, var god ring igen och samtalet avslutas. Aldrig haft en betalningsanmärkning innan. Via TINK-appen ser jag att min kreditvärdighet har sänkts samt att appen har plockat upp att jag har en skuld hos Skatteverket.

Är det kört? Hur förbereder jag mitt samtal till Skatteverket imorgon bäst? Kan de dra tillbaka betalningsanmärkningen? Har ju inte fått något som helst om inbetalning från Skatteverket själva, känns ju som de inte kommer tro det när jag säger det till dem.


Så här ser flödet ut från mitt Skattekonto i datum.
2015-06-09
Utbetalning -X XXX
2016-11-18
Slutlig skatt -XX XXX
2016-11-18
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter XX XXX
2016-12-03
Korrigerad kostnadsränta -XX
2016-12-03
Kostnadsränta -XX
2017-01-07
Kostnadsränta -XXX
2017-01-07
Överlämnat till KFM X XXX -X XXX
Citera
2017-01-17, 10:54
  #1805
Medlem
Det är viktigt att man hör av sig i tid till den som man har skuld hos. Dessutom bör man alltid skriva till kronofogden och bestrida räkningen. Detta för att skaffa sig tid och diskutera med den som ställt ut kravet.
Citera
2017-01-18, 22:13
  #1806
Medlem
ministryofdrugss avatar
Har tidigare varit jävligt strulig och samlat på mig en del skulder. Det rör sig framförallt om obetalda böter från kollektivtrafiken och smslån som sedan fått ligga och marinera med en rejäl skvätt ränta - Skulden steg från ca 3-4 tusen till närmare 15 tusen.

Jag betedde mig lite som någon ur lyxfällan, och la alla skulder & kravbrev i en låda. Självklart vet jag att det straffar sig men jag hade inga medel att betala tillbaka med, delvis pga. ett numera avslutat drogmissbruk.

Ville inte heller träffa fogdemannen. Så jag undvek honom trots att de ringde på flera gånger i veckan. Alltså så kunde de aldrig officiellt delge mig återkravet. Myndigheten i fråga gjorde även en utredning om mina eventulla tillgångar, och fann ingenting. Den lilla lön jag hade (6K netto) var förmodligen ändå svart.


Nu när jag ville betala tillbaka så var skulderna plötsligt avskriva. Är det dyrare att försöka jaga ett spöke som mig än att bara acceptera en förlust på 15K? Eller finns det någon annan förklaring?
Citera
2017-01-18, 22:42
  #1807
Medlem
Sven-eriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Har tidigare varit jävligt strulig och samlat på mig en del skulder. Det rör sig framförallt om obetalda böter från kollektivtrafiken och smslån som sedan fått ligga och marinera med en rejäl skvätt ränta - Skulden steg från ca 3-4 tusen till närmare 15 tusen.

Jag betedde mig lite som någon ur lyxfällan, och la alla skulder & kravbrev i en låda. Självklart vet jag att det straffar sig men jag hade inga medel att betala tillbaka med, delvis pga. ett numera avslutat drogmissbruk.

Ville inte heller träffa fogdemannen. Så jag undvek honom trots att de ringde på flera gånger i veckan. Alltså så kunde de aldrig officiellt delge mig återkravet. Myndigheten i fråga gjorde även en utredning om mina eventulla tillgångar, och fann ingenting. Den lilla lön jag hade (6K netto) var förmodligen ändå svart.


Nu när jag ville betala tillbaka så var skulderna plötsligt avskriva. Är det dyrare att försöka jaga ett spöke som mig än att bara acceptera en förlust på 15K? Eller finns det någon annan förklaring?


Om fogden misslyckas med att delge dig så kommer dom att ställa frågan till de du har skulder till om dom själva vill försöka delge dig. Om dom känner att dom inte vill lägga resurser på det så avskrivs ärendet.
Tror inte dom betalar en privat delgivningsman för stt leta reda på dig för en skuld på 15k
Citera
2017-01-23, 16:34
  #1808
Medlem
Fruitbaskets avatar
Har haft en delgivningsman springande hemma ett antal gånger. Dock har jag aldrig varit hemma...
Sist han var förbi lämnade han kvar ett föreläggande i brevlådan. Han frågade en i hushållet om han fick göra det och denne svarade, ja.
I föreläggandet står det att jag skall underteckna delgivningskvittot och skicka in, men det finns inget delgivningskvitto med.
Vet någon vad som gäller? Kan jag bara skita i det hela eller vad?
Citera
2017-01-27, 15:39
  #1809
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Har haft en delgivningsman springande hemma ett antal gånger. Dock har jag aldrig varit hemma...
Sist han var förbi lämnade han kvar ett föreläggande i brevlådan. Han frågade en i hushållet om han fick göra det och denne svarade, ja.
I föreläggandet står det att jag skall underteckna delgivningskvittot och skicka in, men det finns inget delgivningskvitto med.
Vet någon vad som gäller? Kan jag bara skita i det hela eller vad?
Ring delgivningsmannen till att börja med för det finns väl ett telefonnummer på lappen och skit inte bara i det.

Insåg idag att jag i princip aldrig kommer att bli skuldfri.
Fick hem ett brev av Marginalen Bank idag om hur mycket jag har betalat i ränta samt hur mycket jag har betalat på skulden till de under förra året, av de 42 785kr jag har betalt in till de under 2016 så har hela 40 599kr gått till ränta och 2186kr till huvudskulden .

Har 106 180kr kvar att betala på de 120k jag tog i lån för ett bra tag sen och då jag betalat in lite mer än 90k totalt, tror tom att det är mer än så.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Se till att bli uppsagd från min tjänst och ansöka om skuldsanering eller fortsätta och betala och se glad ut.
Citera
2017-01-27, 16:30
  #1810
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Ring delgivningsmannen till att börja med för det finns väl ett telefonnummer på lappen och skit inte bara i det.

Insåg idag att jag i princip aldrig kommer att bli skuldfri.
Fick hem ett brev av Marginalen Bank idag om hur mycket jag har betalat i ränta samt hur mycket jag har betalat på skulden till de under förra året, av de 42 785kr jag har betalt in till de under 2016 så har hela 40 599kr gått till ränta och 2186kr till huvudskulden .

Har 106 180kr kvar att betala på de 120k jag tog i lån för ett bra tag sen och då jag betalat in lite mer än 90k totalt, tror tom att det är mer än så.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Se till att bli uppsagd från min tjänst och ansöka om skuldsanering eller fortsätta och betala och se glad ut.

Betalar du en ränta på 40 599kr på en skuld som är på 106 000 kr? Det låter helt galet, eller har jag missuppfattat något? En dålig ränta idag ligger väl på runt 3-4% på årsbasis?

Har du en hyfsat normal eller t o m något lägre inkomst låter det långt ifrån oöverstigligt att reda ut det där.
Citera
2017-01-27, 17:04
  #1811
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Betalar du en ränta på 40 599kr på en skuld som är på 106 000 kr? Det låter helt galet, eller har jag missuppfattat något? En dålig ränta idag ligger väl på runt 3-4% på årsbasis?

Har du en hyfsat normal eller t o m något lägre inkomst låter det långt ifrån oöverstigligt att reda ut det där.
Sjukt men sant ja
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=24eoy2p&s=9

Skiten hamnade hos kronkalle för ett antal år sen när allt gick åt helvete, vet inte alls vad räntan ligger på men den måste vara skyhög.
Kanske är straffavgiftsränta fan vet.
Citera
2017-01-27, 18:23
  #1812
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Ring delgivningsmannen till att börja med för det finns väl ett telefonnummer på lappen och skit inte bara i det.

Insåg idag att jag i princip aldrig kommer att bli skuldfri.
Fick hem ett brev av Marginalen Bank idag om hur mycket jag har betalat i ränta samt hur mycket jag har betalat på skulden till de under förra året, av de 42 785kr jag har betalt in till de under 2016 så har hela 40 599kr gått till ränta och 2186kr till huvudskulden .

Har 106 180kr kvar att betala på de 120k jag tog i lån för ett bra tag sen och då jag betalat in lite mer än 90k totalt, tror tom att det är mer än så.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Se till att bli uppsagd från min tjänst och ansöka om skuldsanering eller fortsätta och betala och se glad ut.

Du bör ansöka om skuldsanering. Det är enklare att göra det nu. Gå in på kronofogdens hemsida och kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in