2017-01-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfarfrasse
Uppsåt = var handlingen medvetet utförd ( till skillnad från tex en olycka). Det spelar ingen roll om man känner till om det är olagligt eller inte. Man behöver alltså inte bevisa att man visste att man inte fick sälja hjälmen.

Jag tänkte mer att han kanske trodde att han fått hjälmen, att den alltså var hans och att han fick göra vad han vill med den. Men nu vet jag att man skriver under ett papper när man får ut den.
Citera
2017-01-27, 10:36
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdhopiggen
Ursäkta om jag stalkar lite men tröttsamt när du försöker äga en debatt genom att ifrågasätta självklarheter. men absolut om du inte tror på Wiki...

https://lagen.nu/1980:123
En militärpolisman är, då han eller hon fullgör uppgifter enligt 1 §, att anse som polisman. Det som är föreskrivet om polismän gäller därför i tilllämpliga delar också för militärpolismän som fullgör sådana uppgifter.

Husrannsakan av MP:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18705907.ab
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/man-salde-krigsmaterial

Forskningsrapport MP: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:781431/FULLTEXT01.pdf
Angående tvångsmedel uppger kompanichefen att MP normalt gör husrannsakan tillsammans med civila polisen, men att det även händer att MP utför sådana åtgärder utan civilpolisiär inblandning.

Tack för lagtexten. Jag har inte argumenterat för att MP inte skulle kunna göra husrannsakan, bara att det var obekant för mig och därför ville jag ha hänvisning till lagrum.

Men du utelämnar faktiskt första paragrafen, som den av dig citerade paragrafen hänvisar till:
Citat:
1 § Militärpolisen skall upprätthålla den allmänna ordningen och säkerheten inom Försvarsmakten samt vid sådana övningar som Försvarsmakten genomför tillsammans med andra myndigheter.

Därvid har militärpolisen till uppgift särskilt att

1. förebygga brott samt hindra att ordningen och säkerheten störs genom brott eller på annat sätt,
2. avslöja brott samt vidta de åtgärder som behövs, när ordningen och säkerheten störs på annat sätt än genom brott,
3. i övrigt lämna personal som tjänstgör inom Försvarsmakten upplysningar och annan hjälp. Förordning (1994:392)
Jag tycker inte att det utifrån förordningen är självklart att MP har delegation på att utföra husrannsakan hemma hos någon även om det rör en hjälm och en anställd i försvarsmakten, möjligt att det är en tolkningsfråga. Utöver detta så har TS varit ganska otydlig i sin beskrivning av händelseförloppet. Kan ju lika gärna varit så att en polisman varit med och översett MP vid husrannsakan.
Citera
2017-01-27, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Tack för lagtexten. Jag har inte argumenterat för att MP inte skulle kunna göra husrannsakan, bara att det var obekant för mig och därför ville jag ha hänvisning till lagrum.

Men du utelämnar faktiskt första paragrafen, som den av dig citerade paragrafen hänvisar till:
Jag tycker inte att det utifrån förordningen är självklart att MP har delegation på att utföra husrannsakan hemma hos någon även om det rör en hjälm och en anställd i försvarsmakten, möjligt att det är en tolkningsfråga. Utöver detta så har TS varit ganska otydlig i sin beskrivning av händelseförloppet. Kan ju lika gärna varit så att en polisman varit med och översett MP vid husrannsakan.

Nu fick du ju lagtext och exempel i länk och jag har inte lust att mata någon som spelar motvalls du får såklart göra dina tolkningar utifrån att du tror dig ha rätt. men så är det ju inte du har ofta fel i andra trådar eller hur...

Till TS säger jag att du har agerat bra och jag hoppas du får upprättelse då du inte agerat i uppsåt och därefter korrigerade ditt misstag. borde få friande dom om du stod på dig men å andra sidan kanske bara bättre att gå vidare..?
Senast redigerad av Galdhopiggen 2017-01-27 kl. 11:00.
Citera
2017-01-27, 12:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
Hej.

Jag har fått nyligen veta att jag står åtalad för ett brott och jag har praktiskt taget noll koll på juridik och har heller inte råd att skaffa advokat så kanske ni kan analysera det hela.

Bakgrund:
Historien börjar för ca 1,5 år sedan när jag som dåvarande hemvärnssoldat hade problem med min tilldelade m90 hjälm som konstant lossade i gängorna. (Skruvarna som håller inredningen lossnade). Ofta flög hjälmen av vid snabbare framryckning och annan fysisk aktivitet. Oftast var det ren irritation men ibland kunde det kännas rent obehagligt att hjälmen flög av under skarpövningar.

Jag bad om att få en ny, men fick till svar att det tyvärr inte fanns fler att tillgå för tillfället. Jag fick helt enkelt försöka laga hjälmen på egen hand så gott det gick. Både jag och flera befäl försökte skruva åt och det höll sig på plats ett litet tag innan problemet återkom igen och igen.

Jag hade vetskap om att hjälmar av denna typ cirkulerat på olika köp-och-sälj-sidor på internet och facebook länge och till slut fann jag en precis lika dan till försäljning, vilket jag också köpte.
Hjälmen funkade fint och jag kunde nu fortsätta min tjänst som vanligt.

Ca 6 månader senare, med innehav av båda dessa hjälmar så tyckte jag att det var onödigt att jag skulle ha två så jag tog det dumma beslutet att lägga upp den trasiga hjälmen till försäljning på en sida på facebook. Jag förstod dock rätt snart av moraliska anledningar att det hade vart bättre att lämna in hjälmen till försvarsmakten igen så jag skrev i annonsen att försäljningen avbryts och jag tog sedan bort annonsen.

Ca 2-3 månader senare fick jag besök av militärpolis angående annonsen och hjälmen som denna avsåg. De satte mig på förhör och det framgick först att de trodde först att jag hade sålt den. Dock hade jag den kvar och dom fick hemnycklar och beskrivning vart den fanns (absolut inte dold eller så).
Därefter frågade dom vart jag fått den andra hjälmen ifrån, vilket jag förklarade.
De frågade vem det var som sålde den till mig, minns jag ännu inte idag.

Det enda jag "erkände" var att det var min annons.

Efter lite mer frågor om min familjesituation, frågor om skulder och annat så avslutades förhöret med att dom frågade ifall jag ville ha strafföreläggande. De sa att det skulle gå fortare vilket jag tyckte lät bra.

En intressant grej var att jag frågade dom lite på skoj (alltså att jag inte räknade med det) om de inte kunde ta den trasiga hjälmen i beslag (jag skulle på hemvärnsövning veckan efter) vilket dom också gjorde. Dom tog alltså med sig min tilldelade hjälm och lämnade kvar den jag köpt på nätet.

6 månader fick jag förundersökningen där det står att jag var misstänkt för:
-Stöld alt. Häleri alt. Brott mot krigsmatriellagen.
Nu 6 månader efter det har jag fått veta genom media att jag blivit åtalad. Har dock inte fått några papper hemskickat (trodde att jag skulle skriva på papper om strafföreläggande?).

Så vad betyder då detta?
Hur lång tid kommer det ta innan jag får papper eller om det går till rättegång?
Vad är mina chanser?

Lägger till ett exempel på ett liknande fall som avgjordes nyligen (så att ni har något att jämföra med).

http://www.sydostran.se/karlskrona/salde-militarhjalm-pa-natet-frias/

Till att börja med: Du har dragit tillbaka annonsen då du insett att du inte kan sälja din tilldelade hjälm. Detta torde inte kunna ge dig några bekymmer, brottet (att sälja kronans egendom) verkar ju inte ens varit i riskzonen att fullbordas, genom din egen åtgärd (att ta tillbaka annonsen).

När det gäller ditt eventuella häleribrott, att köpa en begagnad hjälm på annons, blir det i alla fall möjligt att åtala dig för detta, du har ju (uppenbarligen) köpt en brottsligt tillkommen hjälm (jag utgår från att m/90-hjkälmar inte finns till salu "ärligt"). Men här gäller ju att du KAN vara i "god tro", och att bevisa motsatsen är i så fall åklagarens sak. Det kan inte vara lätt, ty det är ju inte otänkbart att en privatperson faktiskt har en m/90-hjälm som sin lagliga egendom.

Att du inte fått något besked från åklageriet kan ju helt enkelt bero på att åklagaren anser att det blir svårt att styrka brott och därför låter saken ligga.
Citera
2017-01-27, 12:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag undrar om häleridelen är i uppsåt? tycker TS inte beskriver vetskap om att M90-hjälmar är stulna och hur bedöms det då? han vill ju bara lösa sitt hjälmproblem som FM inte ville lösa åt honom?
Det är ju faktiskt farligt att ha en hjälm som inte fungerar, finns massvis av soldater som skadats just pga hjälm. Man har mer att önska av FM än att de åtalar hederliga hemvärnsmän som gör sin plikt. Ett diciplinärende hade löst detta, åtal är ju sjukt

Hjälmen skick och funktion har ingenting med det juridiska att göra. Att försvaret inte har en hel hjälm att dela ut är inte när den juridiska frågan i detta fall.

Här finns det grader av elände att reda ut:

Uppsåt, rakt av = köparen vet fullt väl att det är en stulen hjälm

Oaktsamhet, straffbar = köparen har inte brytt sig, men borde insett efter en rimlighetskontroll

Oaktsamhet, ej straffbar = köparen har anledning att tro (god tro) att det varit OK (även om det inte varit fallet, därför att det man köpt visar sig vara stulet, rånat eller tilltvingat).

Ett giltigt godtrosförvärv = köparen har kollat på rimligt sätt att lösöret är säljarens att sälja, och sedan köpt det - kan vara så även om säljaren inte haft den rätten i verkligheten. (En tilldelad hjälm får man inte sälja, men är den utkvitterad och frivilligt utlämnad till soldaten, så är det inte lika självklart fel som att köpa den "nystulen och het"....

Men kan åklagaren inte visa uppsåt (i detta fall direkt- eller likgiltighetsuppsåt) blir det inget, det gissar jag.
Citera
2017-01-27, 17:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tack för klargörande jag hoppas du har rätt. Ändå...skärp er FM!

I vanlig ordning:

När signaturen "olyckligt missförstådd & oskyldig" (samlingsnamn) berättar om sina problem med rättvisan händer det ofta att viktiga delar av historien inte kommer med, antingen därför att man inte förstår vad som är viktigt, eller (ibland) därför att man förstår det...

Skulle försvaret skickat ut sina emissarier (MP) för att genomföra en husis avseende misstänkta tillgrepp av utrustning beror naturligtvis inte detta endast på att det förekommit en annons som dragits tillbaka, utan det finns misstankar om tillgrepp. Har man då extra utrustning som man förklarar att man "köpt men inte vet av vem" ihop med en avsaluannons (om än återtagen) så kan det ju vara mindre oskyldigt än den historia vi fått här.
Citera
2017-02-08, 21:37
Medlem
Hej igen och tackar för svar. Även påhoppen antar jag. Ni skänkte en tanke iallafall även fall det inte var så värst positivt. Men sånt här rör upp känslor så får ta det helt enkelt.

Hur som haver.

Lite uppdatering iallafall:
Nu fått reda på att jag blivit kallad till rättegång om en månad. Fått papper där det står att den handlar om Brott mot lagen om krigsmatriel.

Lagrum: 25 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel.
Alltså inget om häleriet och stölden som det nämndes om i förundersökningsprotokollet.

Så vad ska man tolka av det här? Ni får ursäkta men jag fattar ingenting om detta. Jag har försökt läsa om lagen men kan inte hitta vad det handlar om riktigt.

Som den 25 som de nämner om. Det står såhär:

Citat:
25 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen
1. bryter mot någon av 3–5 §§, 6 § när det gäller krav på tillstånd för lämnande av tekniskt bistånd eller 7–10 §§ eller mot förbud som har meddelats med stöd av 12 §, eller
2. genom vilseledande förmår Inspektionen för strategiska produkter eller regeringen att lämna tillstånd enligt någon av 3–5 §§, 6 § när det gäller krav på tillstånd för lämnande av tekniskt bistånd eller 7–10 §§ och därigenom föranleder att avtal fullföljs, att tekniskt bistånd lämnas till någon utanför landet eller att tillhandahållande kommer till stånd.
Om gärningen har begåtts av oaktsamhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:849)

Så vadå ska jag åka in i 2 år för det?
Och den enda jag hittar om handlar om att föra ut krigsmatriel ur landet eller sälja till någon utanför landet. Ja jag blir snurrig och ni får ursäkta åter igen. Men ni får gärna ta en titt om vad det är jag har att göra med. Skulle vara tacksam.

https://lagen.nu/1992:1300#P6S1
Citera
2017-02-15, 00:13
Medlem
TröttSvensks avatar
  1. Skaffa juridiskt biträde.
  2. Nej du får inte fängelse om du blir dömd för att ha försökt sälja en hjälm. Du får i så fall dagsböter.
  3. Försvaret har infört nolltolerans mot dem som säljer stulen utrustning, därför jagar de nu via nätets annonstexter.
  4. Är det precis som du säger så verkar det konstigt att de kör detta i domstol, du erkände och var villig till strafföreläggande.

Detta är ett typexempel på när "vanligt folk" åker dit som inte vet hur man ska göra när man hamnar i en förhörssituation.
Du erkände direkt de faktiska omständigheterna, du gav dem nycklar och tillåtelse att söka i ditt hem.
Hade de inte nu åklagarbeslut om husis så gav du dem alltså tillåtelse att leta ändå.

Är man skyldig till något så säger man inget, man går inte med på något om inte det finns beslut om tvångsåtgärd, exempelvis en husis.
Blev du upplyst om att du hade rätt till juridiskt biträde vid förhöret ?
Var du gripen ?
Blev du delgiven en misstanke vid förhöret ?
Eller fiska de bara med ett sk. upplysningsvis förhör... ?

Hur som, skaffa nu juridiskt biträde bums.
Kan ingå ca 10 h i hemförsäkringen om du har tur.
Citera
2017-02-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
  1. Skaffa juridiskt biträde.
  2. Nej du får inte fängelse om du blir dömd för att ha försökt sälja en hjälm. Du får i så fall dagsböter.
  3. Försvaret har infört nolltolerans mot dem som säljer stulen utrustning, därför jagar de nu via nätets annonstexter.
  4. Är det precis som du säger så verkar det konstigt att de kör detta i domstol, du erkände och var villig till strafföreläggande.

Hej och tack för svar. Har vart lite upptagen för att kunna svara men ska försöka göra det nu.

1. Ja jag har funderat på det och det vore bra att kunna prata med någon om det. Dock är rättegången runt hörnet så tror inte att jag kommer att hinna ansöka nu.

2. Nej fängelse är väl något överdrivet, dock tycker jag inte att konsekvensen inte riktigt är i relation till "brottet" iom att risken att jag förlorar jobbet samt försvårar möjligheten till annat jobb och då speciellt till försvarsmakten. Det är dock en annan diskussion.

3. Ja detta är en annan intressant punkt. Jag förstår att försvarsmakten nu gör krafttag mot matriel som finns ute. Dock som tidigare nämnt så finns det många som har vittnat om att hjälmar och andra saker funnits till försäljning (som inte varit stulet) under många år. Vissa påstår att hjälmar rent av skänktes bort till bland annat brandkår eller såldes av tex ÖoB "pallvis".

4. Angående denna punkten så vill jag tydliggöra att jag erkänner att annonsen var min och inte att jag sålt en hjälm (då jag aldrig sålde den). Efter att ha granskat förundersökningen så tycker jag att det är otydligt vad det är dom åtalar mig för. Det står enbart "brott mot krigsmatriellagen" och inte specifikt om det gäller försäljning, försök till försäljning, stöld ect.

Jag må vara korkad och naiv, men jag erkänner mig inte skyldig till brott som dom konstig nog tolkar det som att jag gjort. I förhöret tryckte dom på frågan om jag visste att det var olagligt - vilket jag svarade ja på.
Vad jag dock svarade ja på var att jag visste det då - 1 månad efter att jag lade upp annonsen och sedan tog bort den.
Citera
2017-02-27, 14:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
2. Nej fängelse är väl något överdrivet, dock tycker jag inte att konsekvensen inte riktigt är i relation till "brottet" iom att risken att jag förlorar jobbet samt försvårar möjligheten till annat jobb och då speciellt till försvarsmakten. Det är dock en annan diskussion.

Det kanske du skulle ha tänkt på före du muppade dig när den här historien började utredas, så att både MP och åklagare surnade till rejält. Det finns ju lite mer i det här än vad du har berättat här, eller hur...

I vilket fall kommer det bli intressant att se hur detta går, krigsmaterielbrott är ju en intressant åtalspunkt. Naturligtvis har de valt den då själva innehavet ju är bevisat, det spelar ingen roll hur du kommit över utrustningen, lagligt eller olagligt. Försökt sälja den har du ju också gjort.

/capmac
Citera
2017-02-27, 14:49
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Lagrum: 25 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel.

Så vad ska man tolka av det här? Ni får ursäkta men jag fattar ingenting om detta. Jag har försökt läsa om lagen men kan inte hitta vad det handlar om riktigt.

https://lagen.nu/1992:1300#P6S1

Det är inte så svårt. Börja med definitionen av tillhandahållande:

tillhandahållande: försäljning, upplåtelse, utbjudande mot vederlag, lån, gåva eller förmedling,

Se vad det står om detta i 4 §:

Tillhandahållande
4 § Verksamhet som avser tillhandahållande av krigsmateriel, uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel samt verksamhet som avser tillhandahållande av tekniskt bistånd till någon i utlandet får inte bedrivas här i landet utan tillstånd.
Svenska myndigheter, svenska företag samt den som är bosatt eller stadigvarande vistas här får inte heller utom landet bedriva sådan verksamhet utan tillstånd.

Och 25 § beskriver straffet för brott mot 4 §:

25 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen
1. bryter mot någon av 3–5 §§,

Om gärningen har begåtts av oaktsamhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:849).

Du får väl hoppas på att rätten ser det som ringa.

/capmac
Senast redigerad av capmac 2017-02-27 kl. 14:52.
Citera
2017-02-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det kanske du skulle ha tänkt på före du muppade dig när den här historien började utredas

Ja och det är just därför jag skrev "Det är dock en annan diskussion".
Sen skriver dom flesta här om juridisk rådgivning just på grund av att man tabbat sig olika anledningar. Dessutom kan ju saken gå på många olika sätt. Om du missade så visade jag även på det nyligen avslutade fallet med mannen som blev friad trots att man bevisat att han faktiskt sålt en hjälm:

http://www.sydostran.se/karlskrona/salde-militarhjalm-pa-natet-frias/

Även en annan som jag dock inte kan visa mer pga av att artikeln kostar. Men det står såhär:

Citat:
Sålde krigsmateriel på nätet - frias - Smålandsposten

17 feb. 2016 - Enligt åklagaren hade den 35-årige Markarydsbon utan tillstånd sålt en skyddsmask, en hjälm och ett kroppsskydd.

Sen kanske du önskar att den här historien är större än vad den är men tyvärr är detta ganska simpelt. Det handlar om en hjälm som inköptes för att ersätta en trasig och att jag la upp en annons men tog sedan bort den och ingen hjälm såldes. Uppenbarligen har folk friats för mer.
Senast redigerad av Apotea 2017-02-27 kl. 15:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in