Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 19:56
  #1
Medlem
Hej.

Jag har fått nyligen veta att jag står åtalad för ett brott och jag har praktiskt taget noll koll på juridik och har heller inte råd att skaffa advokat så kanske ni kan analysera det hela.

Bakgrund:
Historien börjar för ca 1,5 år sedan när jag som dåvarande hemvärnssoldat hade problem med min tilldelade m90 hjälm som konstant lossade i gängorna. (Skruvarna som håller inredningen lossnade). Ofta flög hjälmen av vid snabbare framryckning och annan fysisk aktivitet. Oftast var det ren irritation men ibland kunde det kännas rent obehagligt att hjälmen flög av under skarpövningar.

Jag bad om att få en ny, men fick till svar att det tyvärr inte fanns fler att tillgå för tillfället. Jag fick helt enkelt försöka laga hjälmen på egen hand så gott det gick. Både jag och flera befäl försökte skruva åt och det höll sig på plats ett litet tag innan problemet återkom igen och igen.

Jag hade vetskap om att hjälmar av denna typ cirkulerat på olika köp-och-sälj-sidor på internet och facebook länge och till slut fann jag en precis lika dan till försäljning, vilket jag också köpte.
Hjälmen funkade fint och jag kunde nu fortsätta min tjänst som vanligt.

Ca 6 månader senare, med innehav av båda dessa hjälmar så tyckte jag att det var onödigt att jag skulle ha två så jag tog det dumma beslutet att lägga upp den trasiga hjälmen till försäljning på en sida på facebook. Jag förstod dock rätt snart av moraliska anledningar att det hade vart bättre att lämna in hjälmen till försvarsmakten igen så jag skrev i annonsen att försäljningen avbryts och jag tog sedan bort annonsen.

Ca 2-3 månader senare fick jag besök av militärpolis angående annonsen och hjälmen som denna avsåg. De satte mig på förhör och det framgick först att de trodde först att jag hade sålt den. Dock hade jag den kvar och dom fick hemnycklar och beskrivning vart den fanns (absolut inte dold eller så).
Därefter frågade dom vart jag fått den andra hjälmen ifrån, vilket jag förklarade.
De frågade vem det var som sålde den till mig, minns jag ännu inte idag.

Det enda jag "erkände" var att det var min annons.

Efter lite mer frågor om min familjesituation, frågor om skulder och annat så avslutades förhöret med att dom frågade ifall jag ville ha strafföreläggande. De sa att det skulle gå fortare vilket jag tyckte lät bra.

En intressant grej var att jag frågade dom lite på skoj (alltså att jag inte räknade med det) om de inte kunde ta den trasiga hjälmen i beslag (jag skulle på hemvärnsövning veckan efter) vilket dom också gjorde. Dom tog alltså med sig min tilldelade hjälm och lämnade kvar den jag köpt på nätet.

6 månader fick jag förundersökningen där det står att jag var misstänkt för:
-Stöld alt. Häleri alt. Brott mot krigsmatriellagen.
Nu 6 månader efter det har jag fått veta genom media att jag blivit åtalad. Har dock inte fått några papper hemskickat (trodde att jag skulle skriva på papper om strafföreläggande?).

Så vad betyder då detta?
Hur lång tid kommer det ta innan jag får papper eller om det går till rättegång?
Vad är mina chanser?

Lägger till ett exempel på ett liknande fall som avgjordes nyligen (så att ni har något att jämföra med).

http://www.sydostran.se/karlskrona/s...a-natet-frias/

Citat:
Det var i februari i år som en 46-åring från Karlskrona sålde en militärhjälm på Tradera. Detta tilltag gjort att han åtalades för brott mot lagen om krigsmateriel.

I dag kom domen – som friade mannen från dessa anklagelser.

I förhör säger han att han inte känna till att hjälmen utgjorde krigsmateriel och mannen säger sig att köpt hjälmen över disk på ett överskottbolag eller liknande.

Rätten tycker inte att 46-åringen agerat oaktsamt då han sålt den öppet på en allmän auktionssajt: ”hjälmen och försvarets märkning av den finns med på bilderna i annonsen, vilket närmast talar mot att NN insett att hjälmen klassificerats som krigsmateriel och att det varit otillåtet att sälja den”, skriver tingsrätten i sin dom.
Citera
2017-01-20, 23:00
  #2
Medlem
Klant,
Tror inte du behöver oroa dig. Försvarsmaten vet att vapen, ammo, utrustning försvinner hela tiden.

Ingen bråkar om en hjälm. Erkänn, säg förlåt o gåvidare.

Sälj inte kronans prylar så slipper du problem.

Men du är ju ett exempel på begåvnings reserven i försvarsmakten.
Citera
2017-01-21, 02:23
  #3
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
jag står åtalad för ett brott och jag har praktiskt taget noll koll på juridik och har heller inte råd att skaffa advokat så kanske ni kan analysera det hela.

This is a real bullshit charge, that's the simple analysis.
Another analysis is you finally get a chance to exercise your training onto a known enemy. Although ignorant and naive, you are obviously a man full of innocence. Yet you are attacked and victimized.
My guess to what have happened is that there are two dickwits walking around as MP when they should have spent their day picking trash along our highways and that some prosecutor glanced at this case and thought it to be an easy one. Thought you to be an easy one.

I'll give you three keywords to learn:
Uppsåt, this is what they want for prosecution, think twice about giving it to them.
Strafföreläggande, this is how they want to do you when they feel too bothered to do the full work of prosecution or they come to realise you are not such easy prey. Do not give them your signature in this bullshit case justifying their behaviour. They have a weak case considering your story to be the truth but you lack that someone holding your back. An offentlig försvarare is that someone.

Just saying, in your defence, who really knows which helmet really is the one you bought and which is the one you've recieved, the one you got at home is also broken in the same way, right.
And selling off one of the helmets was of course only to recoup some of the expenses you personally paid out of pocket in order to get one functional basic safety helmet in the first place, you never needed more than one neither have you dealt military supplies like this in the past. The ad for the helmet was cancelled as soon as you understood the question of legality and it was cancelled before any transaction of any kind and thus no crime was committed by your person. I would not have demanded but humbly asked for these expenses for your helmet to be rightfully paid.
Citera
2017-01-25, 11:55
  #4
Medlem
Åklagaren måste bevisa uppsåt, dvs att du visste att du inte fick sälja hjälmen. Visste du inte det kan du inte blev dömd.

Annars kan du säga att du skulle sälja vidare hjälmen du köpt, eftersom att den inte passade dig så bra. Du skulle naturligtvis inte sälja försvarets hjälm.
Citera
2017-01-25, 16:57
  #5
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oh-yeeah
Åklagaren måste bevisa uppsåt, dvs att du visste att du inte fick sälja hjälmen. Visste du inte det kan du inte blev dömd.

Annars kan du säga att du skulle sälja vidare hjälmen du köpt, eftersom att den inte passade dig så bra. Du skulle naturligtvis inte sälja försvarets hjälm.
Det ingår väl i allmänkunskapen att man inte får sälja saker som tillhör andra utan att man fått det uppdraget från ägaren.

Åklagaren lär ju inte han någon större svårighet att visa uppsåt i den delen. När du hämtar ut din utrustning får du dessutom skriva på ett kontrakt, där det framgår att utrustningen är lånad osv..
Citera
2017-01-25, 18:39
  #6
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
Ca 2-3 månader senare fick jag besök av militärpolis angående annonsen och hjälmen som denna avsåg. De satte mig på förhör och det framgick först att de trodde först att jag hade sålt den. Dock hade jag den kvar och dom fick hemnycklar och beskrivning vart den fanns (absolut inte dold eller så).
Därefter frågade dom vart jag fått den andra hjälmen ifrån, vilket jag förklarade.
De frågade vem det var som sålde den till mig, minns jag ännu inte idag.
Var det verkligen militärpolis som gick in i ditt hem och genomförde husrannsakan? Mig veterligen har militärpolis inga befogenheter alls annat än på militärt område.
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
Det enda jag "erkände" var att det var min annons.

Efter lite mer frågor om min familjesituation, frågor om skulder och annat så avslutades förhöret med att dom frågade ifall jag ville ha strafföreläggande. De sa att det skulle gå fortare vilket jag tyckte lät bra.
Att godkänna ett strafföreläggande innebär att den misstänkte erkänner sig skyldig och är villig att ta straffet utan rättegång. Ett godkänt strafföreläggande räknas precis som en dom och antecknas även i brottsregistret.
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
En intressant grej var att jag frågade dom lite på skoj (alltså att jag inte räknade med det) om de inte kunde ta den trasiga hjälmen i beslag (jag skulle på hemvärnsövning veckan efter) vilket dom också gjorde. Dom tog alltså med sig min tilldelade hjälm och lämnade kvar den jag köpt på nätet.
Är väl inte intressant att de tar det som de betraktar som stöldgods. (Nu är det inte stöldgods eftersom du inte stulit hjälmen men den tillhör ändå inte dig.)
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
6 månader fick jag förundersökningen där det står att jag var misstänkt för:
-Stöld alt. Häleri alt. Brott mot krigsmatriellagen.
Nu 6 månader efter det har jag fått veta genom media att jag blivit åtalad. Har dock inte fått några papper hemskickat (trodde att jag skulle skriva på papper om strafföreläggande?).

Så vad betyder då detta?
Hur lång tid kommer det ta innan jag får papper eller om det går till rättegång?
Vad är mina chanser?
Jag skulle säga att dina chanser är ganska goda förutsatt att din berättelse är sann och korrekt. Stöld är det garanterat inte då du inte stulit något, såvida det inte fanns förbud mot att ta hem hjälmen. Även om det fanns ett sådant förbud så kan det ifrågasättas att du skulle ha stulit hjälmen. Du hade ju inte rapporterat den som försvunnen för att försöka få ut en ny? Häleri kan det vara frågan om gällande den hjälmen som du köpt, det åligger åklagaren att bevisa att du skäligen kunde misstänka att den hjälmen var stulen och det är verkligen svårt när det gäller försvarsmateriel då försvarsmakten säljer mycket skit. Brott mot krigsmateriellagen...inte en chans! Möjligen skulle åklagaren försöka bevisa stöld genom att påstå att du velat sälja din hjälm, här skulle en duktig försvarare kunna göra gällande att det gällde den andra hjälmen, att även om domstolen skulle finna att du försökt sälja din tjänstehjälm så förelåg det ingen skada eftersom hjälmen skulle ersatts med en likvärdig (tom bättre) och även om domstolen anser att du haft uppsåt så har du genomfört ett sk frivilligt tillbakadragande, dvs tagit bort annonsen självmant.

Förvånar mig att det här har gått till åtal. Antingen är något inte korrekt i din berättelse eller så har du snackat ner dig själv totalt. Ett exempel på hur du själv kan ha lagt snaran om din egen hals är om du svarat ja på fråga om du kanske tänkt tanken att hjälmen som du köpt skulle vara stulen eller sagt något annat urbota korkat. Jag är fullständigt övertygad efter att ha läst din trådstart här några gånger att du måste ha sagt massa dumheter i förhör, annars hade det inte gått så här långt.

Men jag förstår inte varför du skapat den här tråden. Du är villig att ta strafföreläggande och därmed alltså erkänna brottet och ta ditt straff. Hör av dig till åklagaren och fråga om denne inte kan utfärda ett strafföreläggande istället för att åtala.
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2017-01-25 kl. 18:44.
Citera
2017-01-27, 00:28
  #7
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apotea
Ca 2-3 månader senare fick jag besök av militärpolis angående annonsen och hjälmen som denna avsåg.

Jojo, inte mycket som stämmer i din berättelse. Du trodde väl aldrig du skulle bli hämtad av MP heller, eller hur. Nu blir du åtalad. Man vet ju aldrig hur rätten kommer döma, men jag skulle säga att det är betydligt större chans att du blir fälld än fallet i Karlskrona. Så går det när man uppför sig som en idiot.


Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Mig veterligen har militärpolis inga befogenheter alls annat än på militärt område.

Helt fel. MP behöver bara en anledning att ingripa och har i stort samma befogenheter som vanlig polis, även ute på stan. Jag rekommenderar dig att inte prova din tes i verkligheten, du kommer att bli... negativt överraskad.

/capmac
Citera
2017-01-27, 01:16
  #8
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Helt fel. MP behöver bara en anledning att ingripa och har i stort samma befogenheter som vanlig polis, även ute på stan. Jag rekommenderar dig att inte prova din tes i verkligheten, du kommer att bli... negativt överraskad.

/capmac
Alright. Jag är inte sämre än att jag kan lära mig nya saker. Detta förutsätter givetvis att du har källor i form av laghänvisning?

Att militärpolis har befogenheter för militär personal och på militärt område och även tex dirigering av trafik vet jag. Men jag hade ingen aning om att militärpolis hade befogenhet (givetvis på åklagares order) att genomföra husrannsakan i människors hem. För detta vill jag att du redovisar relevant lagrum.
Citera
2017-01-27, 01:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oh-yeeah
Åklagaren måste bevisa uppsåt, dvs att du visste att du inte fick sälja hjälmen. Visste du inte det kan du inte blev dömd.

Uppsåt = var handlingen medvetet utförd ( till skillnad från tex en olycka). Det spelar ingen roll om man känner till om det är olagligt eller inte. Man behöver alltså inte bevisa att man visste att man inte fick sälja hjälmen.
Citera
2017-01-27, 02:00
  #10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Att militärpolis har befogenheter för militär personal och på militärt område och även tex dirigering av trafik vet jag. Men jag hade ingen aning om att militärpolis hade befogenhet (givetvis på åklagares order) att genomföra husrannsakan i människors hem. För detta vill jag att du redovisar relevant lagrum.

Det är bara du som hävdat att det i det aktuella fallet rört sig om en husrannsakan men om åklagare så beslutat kan det absolut ske.

MP agerar på 2 olika grunder;

1. Som stöd tlll, eller på uppdrag av Polisen. En fråga till LKC om de bör stanna ett fordon räcker.

2. I alla frågor som gäller Försvarsmaktens säkerhet.

En bra och kortfattad förklaring av vad som avses i punkt 2 finns faktiskt på Wikipedia;

I Sverige har militärpolisen i stort samma juridiska mandat som ordinarie polis, med den väsentliga skillnaden att militärpolisen endast hanterar fall inom Försvarsmakten, Begreppet inom Försvarsmakten definieras geografiskt, materiellt och personellt[2]. Vidstående innebär inte att militärpolisen endast agerar inne på militärt område eller mot militär personal.

/capmac
Citera
2017-01-27, 05:31
  #11
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det är bara du som hävdat att det i det aktuella fallet rört sig om en husrannsakan men om åklagare så beslutat kan det absolut ske.

MP agerar på 2 olika grunder;

1. Som stöd tlll, eller på uppdrag av Polisen. En fråga till LKC om de bör stanna ett fordon räcker.

2. I alla frågor som gäller Försvarsmaktens säkerhet.

En bra och kortfattad förklaring av vad som avses i punkt 2 finns faktiskt på Wikipedia;

I Sverige har militärpolisen i stort samma juridiska mandat som ordinarie polis, med den väsentliga skillnaden att militärpolisen endast hanterar fall inom Försvarsmakten, Begreppet inom Försvarsmakten definieras geografiskt, materiellt och personellt[2]. Vidstående innebär inte att militärpolisen endast agerar inne på militärt område eller mot militär personal.

/capmac
Du kan ju ha skrivit den där texten själv på Wikipedia. Jag ville ha hänvisning till lagrum och inte till något klotterplank.

TS skriver ju:
Citat:
Dock hade jag den kvar och dom fick hemnycklar och beskrivning vart den fanns (absolut inte dold eller så).
Citera
2017-01-27, 05:49
  #12
Medlem
LesInfanteTerribles avatar
Om det du skriver är sant ... Sverige har den gayigast försvasmakten i hela världen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback