2017-02-27, 22:49
Medlem
TröttSvensks avatar
Alltså, hur ser förhöret ut ?
Är du delgiven en misstanke i förhöret ?

X X Delges misstanke om brott mot lagen om krigsmateriel genom det att X X uppsåtligen försökt att sälja en hjälm som omfattas av försäljningsrestriktioner enligt lagen nr xxxx : xxx om krigsmateriel.

Typ något sådant ska de ha läst upp för dig och det ska finnas med i förhöret.
Vidare ska det klart och tydligt framgå två saker till i förhöret...

1. Att du givits rätt till att ha biträde vid förhöret
2. Din inställning till delgiven misstanke, dvs exempelvis XX förnekar brott varom han delgivits misstanke.

Jag tycker du ska ta och boka tid på någon juristfirma omgående.
Citera
2017-02-27, 23:04
Medlem
TröttSvensks avatar
Är det rätt uppfattat att de INTE åtalar dig för stöld eller häleri ?
Utan brott mot Lag 1992:1300 om krigsmateriel ?

Det är i så fall snurrigt.
Den lagen handlar till 95 % om export / import.

I §4 står det om Tillhandahållande men det förutsätter en Verksamhet av tillhandahållande, alltså han man handlar med krigsmateriel.
En annons om en hjälm är ingen verksamhet.

Sen står det också i §25 I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:849).

Som jag snabbt ser det så är alltså inte lagen om krigsmateriel tillämplig på någon som vill sälja en hjälm på blocket.
Citera
2017-02-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Är det rätt uppfattat att de INTE åtalar dig för stöld eller häleri ?
Utan brott mot Lag 1992:1300 om krigsmateriel

Ja det är här jag tycker det verkar lite udda. I brottsanmälan står det: Brott mot lagen om Krigsmtrl alt Stöld, alt Häleri.
I Förundersökningsprotokollet står det: brott mot lagen om krigsmtrl alt Stöld.
Och i stämningsansökan står det enbart Brott mot lagen om krigsmatriel.

Så det är lite förvirrande vad jag faktiskt står åtalad mot.
Betyder det att dom släppt de andra åtalspunkterna eller "bakat in" dom i ett övergripande punkt kallad Brott mot lagen om krigsmatriel?
Som sagt förvirrande men jag vet knappt något om juridik.

Citat:
Sen står det också i §25 I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:849).

Som jag snabbt ser det så är alltså inte lagen om krigsmateriel tillämplig på någon som vill sälja en hjälm på blocket.

Ja detta är för mig förvirrande också. Av min egen amatörmässiga forskning så hittar jag enbart ett fall där en person blivit dömd. Och det var genom strafföreläggande. Jag bad också om strafföreläggande under förhöret (då jag inte visste vad det var men hade bestridit det om papper hade kommit). Nu kom dock inget papper och det blir då rättegång iallafall.

Jag är dock nyfiken vad åklagaren förväntar sig med att ta det till domstol? Som visat, dels vad som står i lagen (en hjälm kan knappast räknas som mer än ringa) och hur det blivit med de som blivit åtalade innan (de har alla blivit friade trots att man kunnat bevisa brott).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in