Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Trumps approval tycks vara uppe i 59% nu, bubben. +13% på kort tid. Sug på den du istället.
(FB) Stora tråden om amerikansk inrikespolitik
Du måste ju vara totalt okunnig om ekonomi om du inte begriper hur beroendeförhållandet mellan USA och Mexiko ser ut. Det du säger är ungefär motsvarande att EU är beroende av Sverige. Titta bara på skillnaden i BNP mellan USA och Mexiko och hur låg exportandelen är i USAs BNP. Vem tror du tjänar mest på NAFTA relativt sin ekonomi? USA eller Mexiko? Sen måste du väl för tusan begripa att i sådana här sammanhang spelar storleken faktiskt roll.

Så tar du minus 10% för att det är Rasmussen. De ligger alltid 10% över alla andra.
Enligt Rasmussen låg Trump på 56% vid installationen. Alla andra(och då menar jag alla andra) låg på 42-47%. Det är för övrigt samma siffror som han hade i början av December. Ökningen är från början av Januari då den dippade ner rejält. Ner till 46% enligt Rasmussen, runt 36% enligt alla andra.
Rasmussen har alltid legat högre än alla andra polls. De låg 10% över alla andra för Obama och G.W Bush också
Och den "kraftigt stigande" populariteten du talar om ligger på 3% sedan installationen, alltså inom deras felmarginal.
Jag begriper precis hur beroende förhållandet ser ut mellan Mexiko och USA.
Mexiko är helt beroende av USA, USA är inte beroende av Mexiko alls. Det har jag aldrig ifrågasatt.
Det jag poängterar är att Mexiko inte är ett litet skitland utan betydelse för USA utan det är deras näst största handelspartner efter Kanada.
Handeln mellan Mexiko och USA uppgår till 500miljarder dollar/år och står för nästan 15% av USAs totala handel.
Jämförelsevis så ligger hela USAs federala budget på ca 4000 miljarder.
Att skada Mexikos ekonomi skulle alltså drabba USA själva. Och sen kan du ju lista ut med lilltån vad som kommer hända med migrationsströmmarna om Mexikos ekonomi kraschar.
Trump tycker det finns mycket illegala idag...