2017-01-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Två år gammal DN-artikel. Hur ser genomsnittlig återbetalningstid ut idag? Någon som har aktuella siffror?

http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/
Någon som vet medeltiden mellan att folk flyttar?
Vad kan den vara? 8 år?

Det borde vara få som hinner amortera inom 8 år. Så genomsnittlig återbetalningstid borde då vara ca 8 år.
2017-01-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Att du har problem med andras val är inte riktigt temat för den här tråden.

Det var ju inte heller det som mitt inlägg handlade om, saftskalle 😊
2017-01-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Räntorna tickar sakta uppåt efter flera år backat och hastigheten ökar.

Ja, det stämmer.
2017-01-26, 02:17
Medlem
Jag minns att jag läste förra året någonstans en jämförelse av bostadspriser justerat för lokal lön, där Stockholm hade passerat Paris och närmade sig London. Google ger mig dock ingenting, så jag undrar om det är nån som vet vad jag pratar om?
2017-01-26, 06:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
(Men Nordström lär dra in en hel del stålar på sina gig. Tillräckligt för att köpa en BR som du inte har råd att hyra.
Här har vi det, svart på vitt. Inte nog med att Alpha ser upp till komikern Nordström som en slags profet av verklig data (något han inte ens försöker vara), han anser dessutom att inkomst per gig står i direkt proportion till förmåga. Oavsett showens natur.

Vi är alltså alla överrens om att hela den socialdemokratiska regeringen är mer kompetenta än Alpha, eftersom de drar in mer pengar. Det blir dock värre. Alpha är inte nära en höginkomsttagare - merparten av oss i tråden är alltså mycket mer kompetenta än Alpha.

Dags att lära av dig själv då med andra ord. Vi kanske har högre lön än dig av en anledning (eller ptjah - åtminstone är det vad du själv påstår håller som argument).

Ser du vad kul det blir när folk sjunker till den nivå av meta-diskussion du snabbt flyr till när du inser dina misstag?
Senast redigerad av Trillske 2017-01-26 kl. 06:33.
2017-01-26, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Hoppas prognoserna stämmer här, är lite tveksam själv och tror det finns chans att inflationen drar iväg snabbare. Tror på 60% chans att den går ner till 1,4% i jan, 20% oförändrad, 15% 2,3%, 5% 2,8%.

Men, Men, vi får se.

Intresseklubben antecknar. Diskutera KPI ni som tycker att KPI är relevant. Inflationen 2016 var ju bara 8% trots bolånetaket. Priserna på bostäder stack iväg och folket blev fattigare. Deras arbete avlönades ännu sämre än tidigare.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/amnesovergripande-statistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/

Kolla samtidigt inflationens utveckling när finanskrisen drog igång (men inte löstes). Se vad som hände när bomarknaden i Sverige svajade till. Varför gjorde den det? "Det kan ju bara gå upp".

Men visst. Det är en intressant fråga hur en kraftigt försvagad dollar, samt euro, förr eller senare, påverkar Sveriges ekonomi. Mer intressant är hur riksbankernas gemensamma ständiga ingrepp som försvagar valutorna i längden påverkar de svenska bopriserna. Tråden har egentligen aldrig berört det. Okunskapen i tråden har varit för stor.
2017-01-26, 07:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Räntorna tickar sakta uppåt efter flera år backat och hastigheten ökar. Tro mig ; Svenne-i-Banan banan har inte råd med en ökad boendekostnad!

Även bajsbosse skrev att räntorna låg i stigande trend för ett år sedan när 10 årsräntan gick upp mot 1%. Jag invände att 10-årsräntan gick sidledes med slag mellan 0,25% och drygt 1%. Vad som hände efter det vet vi, räntan föll snabbt ned 0,05%, t.o.m. under den tidigare bottnen vid 0,25%.

Historien hindrar er dock inte för att återigen prata om stigande trender trots att vi fortfarande ligger i samma sidledes kanal som då. Tro mig, ja så skrev bajsbosse också och sedan försvann stackarn. Och varför skulle inte jag ha råd med högre räntor, jag som legat obelånad lång tid och bara nyligen tagit ett bolån eftersom jag kan låna till 0,79% som är lägre än vad jag får på banken själv

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
2017-01-26, 09:25
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Någon som vet medeltiden mellan att folk flyttar?
Vad kan den vara? 8 år?

Det borde vara få som hinner amortera inom 8 år. Så genomsnittlig återbetalningstid borde då vara ca 8 år.
Återbetalningstid = amorteringstid. IMF menar att denna tid var 125 år för tre år sedan så återbetalningstiden är nog inte 8 år...

Svårt att hitta siffror på detta idag, banksekretess?
2017-01-26, 09:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Återbetalningstid = amorteringstid. IMF menar att denna tid var 125 år för tre år sedan så återbetalningstiden är nog inte 8 år...

Svårt att hitta siffror på detta idag, banksekretess?

Oj 125 år, längre än folk lever alltså. Annars kunde man gärna tro att lånen åtminstone betalas av när ägarna dör genom att bostaden säljs då. Om det verkligen stämmer måste det betyda att bostaden går i arv, har du dubbelkollat dessa uppgifter? Låter rätt osannolikt att detta skulle vara ett genomsnitt.

Lite komiskt blir det också att ta upp det som ett problem. Lånen som togs upp för 125 år sedan är knappast speciellt höga. När mina föräldrar sålde sitt hus efter att ha bott där i ett halvt sekel hade de fortfarande 50-100,000 kr i lån på det, men det kändes inte direkt besvärande, eller tycker du det?
2017-01-26, 10:15
Medlem
slemmigsnigels avatar
The Telegraph hävdar här att genomsnittlig återbetalningstid i Sverige ökat till 140 år!
Citat:
So as prices rose and affordability became tougher, Swedish banks' response was to extend terms, as had been the case in other high-cost property markets including Japan in the Eighties. The average term is reported to be 140 years.
Sweden cuts maximum mortgage term to 105 years (the average is 140)
http://www.telegraph.co.uk/personal-banking/mortgages/sweden-cuts-maximum-mortgage-term-to-105-years-the-average-is-14/
Senast redigerad av slemmigsnigel 2017-01-26 kl. 10:18.
2017-01-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Även bajsbosse skrev att räntorna låg i stigande trend för ett år sedan när 10 årsräntan gick upp mot 1%. Jag invände att 10-årsräntan gick sidledes med slag mellan 0,25% och drygt 1%. Vad som hände efter det vet vi, räntan föll snabbt ned 0,05%, t.o.m. under den tidigare bottnen vid 0,25%.

Historien hindrar er dock inte för att återigen prata om stigande trender trots att vi fortfarande ligger i samma sidledes kanal som då. Tro mig, ja så skrev bajsbosse också och sedan försvann stackarn. Och varför skulle inte jag ha råd med högre räntor, jag som legat obelånad lång tid och bara nyligen tagit ett bolån eftersom jag kan låna till 0,79% som är lägre än vad jag får på banken själv

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Tror inte den vänder ner denna gången, hög sysselsättning nu.
2017-01-26, 10:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
The Telegraph hävdar här att genomsnittlig återbetalningstid i Sverige ökat till 140 år!

Sweden cuts maximum mortgage term to 105 years (the average is 140)
http://www.telegraph.co.uk/personal-banking/mortgages/sweden-cuts-maximum-mortgage-term-to-105-years-the-average-is-14/

Citat:
The average term is reported to be 140 years. This meant many people who inherited property but who could not afford to take on the mortgage debt had to sell up.

Det låter alltså som det är som jag skrev, att den verkliga återbetalningstiden är kortare eftersom bostäder säljs vid arvsskiften. Du svarade heller inte på min fråga om du tycker att mina föräldrars lån på 50-100 kkr som de hade kvar på huset efter ett halvt sekel var besvärande på något sätt. När de sålde huset för att flytta till BR fick de så klart betydligt mer för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in