Citat:
Ursprungligen postat av
soosany
Den här Tianeptine är annorlunda..
Jag brukar ibland ta 50mg-75mg (Tianeptine, sulfat, kapslar) och ganska snabbt så blir det bättre.
Väldigt likt ett svagt opiod-rus (typ 2-3 citodon) tycker jag.
Någon annan som upplever samma sak?
Jag provade i början att ta flera dagar i rad men det höll inte i sig.
Har redan tagit upp denna med min läkare som jag har förtroende för, är just nu på Lamictal, och hon blev överraskande positiv. Är ej bipolär.
Jag berättade även om 5-HTP, L-theanin och L-tryptophan som jag har provat och hon var inte negativt inställd, tvärtom.
Kanske ska prova Tianeptin på ett lite mer proffsigt sätt med hjälp av min läkare. Det behövs lite special för att få den i Sverige va? Vad jag vet är märkena: Stablon, Coaxil, Tatinol, Tianeurax och Salymbra.
Har för övrigt provat ett flertal SSRI och SNRI med fruktansvärda resultat. Utlöser nån slags depressiv mani hos mig som jag aldrig tidigare fått utan SSRI/SNRI.
I alla fall tycker jag denna borde undersökas närmare.
Återkommer med om jag lyckas få den utskriven!
Hmm.
Du säger att du inte är bipolär, men det tillstånd du nämner att du får från SSRI/SNRI, stämmer dessvärre väldigt bra in på något som kallas "bland-episod" (mixed episode) och är i regel nästan helt exklusivt en bipolär företeelse - det finns något som kallas Bipolär UNS - Utan Närmare Specifikation - inom den gruppen så finns det även diskuterat en grupp som använder drogmissbruk för att framställa mani, men som i övrigt är stabilare än andra Bipolära grupper.
Det är som sagt fortfarande något som diskuteras, men rent praktiskt så är det mer eller mindre accepterat att det finns MER än bara två sorters Bipolära - Typ 1 och 2 - snarare finns det möjligen åtminstone 6 olika varianter.
När du nämner svagt opioidrus... Tianeptin ÄR faktiskt en svag opiat! Detta är en relativt ny upptäckt och många läkare är fortfarande lite ovetande om den här effekten, men det är i vart fall därför som Tianeptin ett tag användes intravenöst av Herointorskar i Ryssland för att mildra avtändningen - detta ledde senare till rapporterna om
"KROKODIL". Nu för tiden så använder man i regel en annan svag opiat dock, som är billigare och lättare att få tag i - Desomorfin.
Citat:
Ursprungligen postat av
soosany
Nu är jag uppe i 150 mg/dag sedan ett par dagar. Har ätit den i ca fem veckor.
Märker fortfarande ingenting. Då menar jag inget. Inga biverkningar, ingen förändring i humör.
Men som det verkar vara med denna så kan det behövas 300-600 mg/dag så jag ger den fortfarande en chans. Verkar ändå vara många som blivit hjälpta av den (av dom som inte fått hemska biverkningar)
Tycker det är ovanligt få svar i denna tråd på en så vanlig medicin som Lamictal/Lamotrigin.
Tacksam för svar ändå!
Är du verkligen förskriven denna av läkare? Du låter absolut som om du har missbruksproblematik i grunden, och den dosen är på TOK för hög!
Det finns inga studier som bevisar att doser så höga som 150 mg, och absolut inte 600(!) mg skulle vara mer effektiva antidepressivt.
Standarddosen, men även MAX-dosen, är 37,5 mg per dag - just för att denna ansetts vara den bäst lämpade. Att sedan höja till 150 mg, m ao 4 ggr högre, det är fullkomligt galet.
Det här måste du sluta med - kommer gå riktigt illa.
Om du inte har märkt effekt på en sådan hög dos, efter hela 5 veckor, ja då är det INTE rätt medicin för dig - bara att lägga ner och gå vidare.
Dock... vanligtvis så finns inga utsättningssymptom från Tianeptin, men det är på den vanliga dosen, och kanske upp till dubbla, men du är på 4 ggr dosen... därför är det nog säkrast att du trappar ner den långsamt, annars kan du få smaka på Tianeptins överdoseringsutsättningssyndrom - detta är något som man inte ens visste existerade förut, men tack vare människor som använder hästdoser illegalt, så vet vi nu att så är fallet...
Det är en form av modifierad opiat avtändning, förstärkt, pg a att Tianeptin även påverkar glutamat och dopamin i högre doser - resultatet blir en sorts trippelavtändning, som en del menar är värre än avtändningen från heroin...