2017-01-26, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag gör en liten bump, eftersom något mycket spännande har skett! = ) Vi har ny överläkare på min vårdenhet och jag har samtalat med henne - jag nämnde mina goda resultat på Tianeptin och visade på förbättrade resultat på MADRS och om att jag varit intresserad av licensförskrivning länge.

Till min stora förvåning så får jag medhåll! Hon har bakgrund med praktik i andra EU-länder och har därför erfarenhet av preparatet - hon menar, så som jag, att det är ett av dom allra bästa preparaten för just dom mer inaktiva depressiva tillstånden - apati, anhedoni, utbrändhet.

Så hon meddelade mig om att hon ska försöka ansöka om LICENS PÅ TIANEPTIN! ^^

En viss strålande glädje spreds sig över mitt ansikte i det ögonblicket...

Så! Jag kommer meddela hur det går, möjligen kommer jag bli den första svensken på kanske 10 år som får Tianeptin på licens! = )
Det är i princip bara enstaka fall som har haft den i Sverige, ända sen lanseringen på 1960-talet.

Vilken dos och hur doserade du? Vem som helst lär få bättring på MADRS om man överdoserar medicinen då mild eufori infinner sig. Viktigt såklart att särskilja detta från just antidepressiv effekt. Säger inte att så är fallet för dig, men intressant att veta vilken dos du stod på.

Kul med eventuell licens i.a.f. Hade varit spännande att se mer patienter i Sverige testa Tianeptin och se hur dessa påverkas.
Citera
2017-01-26, 12:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Vilken dos och hur doserade du? Vem som helst lär få bättring på MADRS om man överdoserar medicinen då mild eufori infinner sig. Viktigt såklart att särskilja detta från just antidepressiv effekt. Säger inte att så är fallet för dig, men intressant att veta vilken dos du stod på.

Kul med eventuell licens i.a.f. Hade varit spännande att se mer patienter i Sverige testa Tianeptin och se hur dessa påverkas.

Någon större euforisk effekt är inte så trolig - från NSI-189 så försvinner alla sådana effekter redan efter första veckan.

Tianeptin hade jag såpass lite kvar, faktum är att tianeptinet var slut när jag gjorde MADRS senast. Mot slutet så tog jag ca 10 mg x 2 per dag. (för den som undrar så är standard-dosen 12,5 mg x 3 per dag)

Jag tror en stor del i varför jag fick bättre resultat den här gången är för att jag fick lite mer aktivitet från Atomoxetin samt betydligt bättre sömn från Gabapentin.

Så här såg medicineringen ut:

Dag:
------
NSI-189 20 mg
Tianeptin 10 mg (sista dagen hade jag bara en kapsel av vardera)
Atomoxetin 60 mg
Omega-3 3 kapslar

Kväll:
-------
Mirtazapin 12 mg
Magnesium Citrat 3 tabletter
Zink-citrat 2 tabletter
Melatonin 1 mg
GABApentin 300 mg
Citera
2017-01-28, 00:57
Bannlyst
Medicinsk Vetenskap, svensk tidskrift, nummer 2 - 2016. Stor artikel om depression där man även tar upp Tianeptin. Mycket intressant. En svensk forskare på KI (om jag minns rätt) har publicerat lite om Tianeptin och är positivt inställd till medicinen. Läs gärna hela artikeln. Inte direkt uppdaterat, men kul att svensk vård inte ligger mer än ca 2-3 år bakåt i tiden gällande nya preparat.

Bläddra till sid. 39:

https://issuu.com/karolinska_institu...s/mv_nr_2_2016
Citera
2017-01-29, 06:29
Medlem
Är det ok att beställa detta från eu land?
Citera
2017-01-29, 09:35
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Är det ok att beställa detta från eu land?

Ok och ok, det är lite fel ordval skulle jag säga.

Så här är det:

Ickelicensierad import av oregistrerade och receptbelagda läkemedel är brott mot läkemedelslagen - dock så är det så att lagen finns enbart för att skydda konsumenterna, det finns ma o INGEN straffsats kopplad till brottet - så det som kan hända är att tullen konfiskerar ditt brev och sedan slänger det, du löper ingen risk förutom den ekonomiska.

Med det sagt, så borde det vara relativt enkelt för dig att få någon från EU-land att tillämpa enkel diskretion och skicka det till dig, något straff finns ju egentligen inte, så kör på.

Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Medicinsk Vetenskap, svensk tidskrift, nummer 2 - 2016. Stor artikel om depression där man även tar upp Tianeptin. Mycket intressant. En svensk forskare på KI (om jag minns rätt) har publicerat lite om Tianeptin och är positivt inställd till medicinen. Läs gärna hela artikeln. Inte direkt uppdaterat, men kul att svensk vård inte ligger mer än ca 2-3 år bakåt i tiden gällande nya preparat.

Bläddra till sid. 39:

https://issuu.com/karolinska_institu...s/mv_nr_2_2016

Tack för länken! Kul att se att Sverige börjar komma ikapp resten av världen till viss mån i vart fall.

Vad jag fann noterbart är dock att dom svenska forskarna tycks fortfarande vara omedvetna om att man kopplat Ketamins antidepressiva effekter till AMPA-receptorerna också (samma som tianeptin) och att man faktiskt isolerat rätt isomer och rätt metabolit av sagda isomer för att få fram en ny och SÄKER, för att inte säga extremt effektiv, ny variant av Ketamin: HydroxyNorKetamin.

Jaja, kul att det forskas lite i Sverige om Tianeptin ändå! Törs man kanske hoppas på en ny variant av -neptinerna inom en inte allt för avlägsen framtid??

Dom är ju rent kemiskt enklare att framställa än Ketaminerna och har inte samma stigma kopplat till sig, så ett visst intresse borde ju ändå logiskt sett infinna sig!
Senast redigerad av Ninjor1987 2017-01-29 kl. 09:40.
Citera
2017-01-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ok och ok, det är lite fel ordval skulle jag säga.

Så här är det:

Ickelicensierad import av oregistrerade och receptbelagda läkemedel är brott mot läkemedelslagen - dock så är det så att lagen finns enbart för att skydda konsumenterna, det finns ma o INGEN straffsats kopplad till brottet - så det som kan hända är att tullen konfiskerar ditt brev och sedan slänger det, du löper ingen risk förutom den ekonomiska.

Med det sagt, så borde det vara relativt enkelt för dig att få någon från EU-land att tillämpa enkel diskretion och skicka det till dig, något straff finns ju egentligen inte, så kör på.

Tack för länken! Kul att se att Sverige börjar komma ikapp resten av världen till viss mån i vart fall.

Vad jag fann noterbart är dock att dom svenska forskarna tycks fortfarande vara omedvetna om att man kopplat Ketamins antidepressiva effekter till AMPA-receptorerna också (samma som tianeptin) och att man faktiskt isolerat rätt isomer och rätt metabolit av sagda isomer för att få fram en ny och SÄKER, för att inte säga extremt effektiv, ny variant av Ketamin: HydroxyNorKetamin.

Jaja, kul att det forskas lite i Sverige om Tianeptin ändå! Törs man kanske hoppas på en ny variant av -neptinerna inom en inte allt för avlägsen framtid??

Dom är ju rent kemiskt enklare att framställa än Ketaminerna och har inte samma stigma kopplat till sig, så ett visst intresse borde ju ändå logiskt sett infinna sig!

Stort tack för svaret. Var inte enkelt att hitta info om det nämligen.
Citera
2017-01-31, 11:18
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Stort tack för svaret. Var inte enkelt att hitta info om det nämligen.

Inga problem!

Lycka till med att hitta och prova Tianeptin - har du en säker källa så är det en utmärkt medicin som hjälper många! = )
Citera
2017-03-11, 09:56
Medlem
soosanys avatar
Den här Tianeptine är annorlunda..

Jag brukar ibland ta 50mg-75mg (Tianeptine, sulfat, kapslar) och ganska snabbt så blir det bättre.
Väldigt likt ett svagt opiod-rus (typ 2-3 citodon) tycker jag.

Någon annan som upplever samma sak?
Jag provade i början att ta flera dagar i rad men det höll inte i sig.

Har redan tagit upp denna med min läkare som jag har förtroende för, är just nu på Lamictal, och hon blev överraskande positiv. Är ej bipolär.
Jag berättade även om 5-HTP, L-theanin och L-tryptophan som jag har provat och hon var inte negativt inställd, tvärtom.
Kanske ska prova Tianeptin på ett lite mer proffsigt sätt med hjälp av min läkare. Det behövs lite special för att få den i Sverige va? Vad jag vet är märkena: Stablon, Coaxil, Tatinol, Tianeurax och Salymbra.

Har för övrigt provat ett flertal SSRI och SNRI med fruktansvärda resultat. Utlöser nån slags depressiv mani hos mig som jag aldrig tidigare fått utan SSRI/SNRI.

I alla fall tycker jag denna borde undersökas närmare.
Återkommer med om jag lyckas få den utskriven!
Citera
2017-03-11, 10:02
Medlem
soosanys avatar
Nu är jag uppe i 150 mg/dag sedan ett par dagar. Har ätit den i ca fem veckor.

Märker fortfarande ingenting. Då menar jag inget. Inga biverkningar, ingen förändring i humör.

Men som det verkar vara med denna så kan det behövas 300-600 mg/dag så jag ger den fortfarande en chans. Verkar ändå vara många som blivit hjälpta av den (av dom som inte fått hemska biverkningar)

Tycker det är ovanligt få svar i denna tråd på en så vanlig medicin som Lamictal/Lamotrigin.

Tacksam för svar ändå!
Citera
2017-03-11, 13:51
Medlem
soosanys avatar
Ovanstående är felpost..

Gäller Tianeptin
Citera
2017-03-11, 16:58
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Den här Tianeptine är annorlunda..

Jag brukar ibland ta 50mg-75mg (Tianeptine, sulfat, kapslar) och ganska snabbt så blir det bättre.
Väldigt likt ett svagt opiod-rus (typ 2-3 citodon) tycker jag.

Någon annan som upplever samma sak?
Jag provade i början att ta flera dagar i rad men det höll inte i sig.

Har redan tagit upp denna med min läkare som jag har förtroende för, är just nu på Lamictal, och hon blev överraskande positiv. Är ej bipolär.
Jag berättade även om 5-HTP, L-theanin och L-tryptophan som jag har provat och hon var inte negativt inställd, tvärtom.
Kanske ska prova Tianeptin på ett lite mer proffsigt sätt med hjälp av min läkare. Det behövs lite special för att få den i Sverige va? Vad jag vet är märkena: Stablon, Coaxil, Tatinol, Tianeurax och Salymbra.

Har för övrigt provat ett flertal SSRI och SNRI med fruktansvärda resultat. Utlöser nån slags depressiv mani hos mig som jag aldrig tidigare fått utan SSRI/SNRI.

I alla fall tycker jag denna borde undersökas närmare.
Återkommer med om jag lyckas få den utskriven!

Hmm.

Du säger att du inte är bipolär, men det tillstånd du nämner att du får från SSRI/SNRI, stämmer dessvärre väldigt bra in på något som kallas "bland-episod" (mixed episode) och är i regel nästan helt exklusivt en bipolär företeelse - det finns något som kallas Bipolär UNS - Utan Närmare Specifikation - inom den gruppen så finns det även diskuterat en grupp som använder drogmissbruk för att framställa mani, men som i övrigt är stabilare än andra Bipolära grupper.

Det är som sagt fortfarande något som diskuteras, men rent praktiskt så är det mer eller mindre accepterat att det finns MER än bara två sorters Bipolära - Typ 1 och 2 - snarare finns det möjligen åtminstone 6 olika varianter.

När du nämner svagt opioidrus... Tianeptin ÄR faktiskt en svag opiat! Detta är en relativt ny upptäckt och många läkare är fortfarande lite ovetande om den här effekten, men det är i vart fall därför som Tianeptin ett tag användes intravenöst av Herointorskar i Ryssland för att mildra avtändningen - detta ledde senare till rapporterna om "KROKODIL". Nu för tiden så använder man i regel en annan svag opiat dock, som är billigare och lättare att få tag i - Desomorfin.

Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Nu är jag uppe i 150 mg/dag sedan ett par dagar. Har ätit den i ca fem veckor.

Märker fortfarande ingenting. Då menar jag inget. Inga biverkningar, ingen förändring i humör.

Men som det verkar vara med denna så kan det behövas 300-600 mg/dag så jag ger den fortfarande en chans. Verkar ändå vara många som blivit hjälpta av den (av dom som inte fått hemska biverkningar)

Tycker det är ovanligt få svar i denna tråd på en så vanlig medicin som Lamictal/Lamotrigin.

Tacksam för svar ändå!

Är du verkligen förskriven denna av läkare? Du låter absolut som om du har missbruksproblematik i grunden, och den dosen är på TOK för hög!

Det finns inga studier som bevisar att doser så höga som 150 mg, och absolut inte 600(!) mg skulle vara mer effektiva antidepressivt.

Standarddosen, men även MAX-dosen, är 37,5 mg per dag - just för att denna ansetts vara den bäst lämpade. Att sedan höja till 150 mg, m ao 4 ggr högre, det är fullkomligt galet.

Det här måste du sluta med - kommer gå riktigt illa.

Om du inte har märkt effekt på en sådan hög dos, efter hela 5 veckor, ja då är det INTE rätt medicin för dig - bara att lägga ner och gå vidare.

Dock... vanligtvis så finns inga utsättningssymptom från Tianeptin, men det är på den vanliga dosen, och kanske upp till dubbla, men du är på 4 ggr dosen... därför är det nog säkrast att du trappar ner den långsamt, annars kan du få smaka på Tianeptins överdoseringsutsättningssyndrom - detta är något som man inte ens visste existerade förut, men tack vare människor som använder hästdoser illegalt, så vet vi nu att så är fallet...

Det är en form av modifierad opiat avtändning, förstärkt, pg a att Tianeptin även påverkar glutamat och dopamin i högre doser - resultatet blir en sorts trippelavtändning, som en del menar är värre än avtändningen från heroin...
Citera
2017-03-27, 22:05
Medlem
Ninjor1987s avatar
D'OH!! Såg just att min stora rant kom från ett missförstånd av Soosany's felpost! Ber om ursäkt för ranten - Tianeptin i sådana doser är farliga, däremot så är lamotrigin förmodligen inte det, om det sker under läkares övervakan.

Nåväl, till saken: just påbörjat en ny cykel av behandling med Tianeptin! Använder Sulfatformen, som har något längre halveringstid än Fosfatformen, som är den som vanligen används inom psykiatrin.

Började känna av depressiva symptom igen, efter långvarig behandling med Atomoxetin, särskilt när jag började komma upp i dom HÖGRE doserna...! : O Inget skämt den där drogen - den orsakar verkligen depression - dock kan jag tycka att farorna är överdrivna, tog nämligen rätt rejäl dos och tid innan jag märkte något negativt på den fronten. (har välan antagligen med min metabolism att göra, som tidigare nämnts)

I vart fall så påbörjade jag behandlingen idag och jag märker redan effekt! = ) Antagligen är det antingen placebo eller eufori (ma o, jag är hög som ett hus!) eftersom det brukar ta längre tid än så, men det är skitsamma för mig just nu! Det fungerar, det är allt som är viktigt.

Sådan här snabb antidepressiv effekt har faktiskt studerats tidigare vid Tianeptinbehandling, men det tvistas en aning om det verkligen är så att Tianeptin kan ha så snabb effekt som på bara ett par timmar - så helt omöjligt är det inte, men en viss skepsis bör man ju ha.

Anledningen varför jag valde just Tianeptin är för att jag haft liknande snabba effekter innan, och främst för att dom depressiva effekterna från Atomoxetin tros bero på en KAPPA-opiat metabolit från densamma - i teorin skulle därmed Tianeptin angripa problemet väldigt kraftfullt, då den har svag effekt på dom ANDRA opiata receptorerna, och skulle därmed stabilisera det opiata systemet, så att kappa-signaleringen inte är den dominerande.

FI FAN! Gött mos! ^^

Effekten från Atomoxetin uteblir dock fortfarande... Men nu kan jag åtminstone stå ut bättre med titreringsfasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in