2017-01-25, 14:34
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Alltså seriöst, 2,2 mille för det där?

Folk har ju tappat all rim och reson, maken till sunkhål får man ju leta efter.

Säljaren lär ju vara nöjd iaf.

Många är ju ute efter orginaldetaljer som kan bevaras vid renovering, den där har ju gamla dörrar, gamla skåp/luckor i kök, fiskbensparketten osv. De som vill ha sekelskiftes stilen hade ju ändå fått börja riva ut om någon hade lagt in ekparkett och satt in ett för modernt kök.

Renovering i sig är inte dyrt i en såpass liten lägenhet för den som gör det själv.
2017-01-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Många är ju ute efter orginaldetaljer som kan bevaras vid renovering, den där har ju gamla dörrar, gamla skåp/luckor i kök, fiskbensparketten osv. De som vill ha sekelskiftes stilen hade ju ändå fått börja riva ut om någon hade lagt in ekparkett och satt in ett för modernt kök.

Renovering i sig är inte dyrt i en såpass liten lägenhet för den som gör det själv.

Har man en lägenhet på 20 kvadrat bryr man sig nog inte om hur det ser ut utan behöver någon stans att sova enbart.
2017-01-25, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha och vad ska halvera priset på lgh tänkte du? Att köparna stannar hemma?

Och att highbanker och hans kompisar fått nog och inte vill betala mer?

Tycker själv att det verkar vara en helt ok deal förutsatt att lgh säljs på denna nivå. Små lgh har alltid varit dyra sålänge jag kan minnas och är såklart inte de mest prisvärda.

Sedan lämnade ju förstås skicket en del att önska på just detta objekt, men av någon konstig anledning så brukar renoveringsobjekt locka många spekulanter också.

Ja, köparna stannar hemma, av någon anledning som fått bubblan att spricka.

Din fråga till mig är precis detsamma som att du i hela tråden inte gjort något annat än att hoppa över riskfaktorn helt och att det inte finns en gräns för priserna. Det är inte jag som sätter tråden på källarnivå.
2017-01-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Kanske studsar mot 2% för att sedan dyka igen. Inflationen lär dyka till sommaren igen om kronan fortsätter stärkas, så då har vi eventuellt åter räntesänkningar ...

Det som fått inflationen att stiga är just att kronan blev allt svagare. En annan grej som håller tillbaka inflationen är Trumps avregleringar på energisektorn. Detta kommer hålla oljepriset lågt.

Du spekulerar om inflationen här. Varken du eller jag vet hur den kommer att utvecklas.
Oljepriset verkar relativt stabilt fnv, det har du rätt i. Stora inventarier, avreglering samt att marknaden tror på lägre priser i det korta perspektivet.
Den svaga kronan har ju hjälpt oss bra på exportsidan, vi vill ju INTE ha en stärkt krona nu, kom ihåg att det sitter en affärsman i vita huset nu som tycker dollarn är övervärderad...

Vad som talar för en oväntat snabbt stigande inflation nu är en mycket gynnsam kreditmarknad och importerad inflation.
Inflationsförväntningar steg rejält den 8 nov.

Summan av kardemumman är att vi får se hur januariinflationen utvecklas, traditionellt sjunker den med några tiondelar.
Ser vi att den inte sjunker eller till och med ökar får vi släppa på gasen.
Ökar den i januari, så har vi problem, så har det varit historiskt sett.
2017-01-25, 16:56
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Nu är den uppe i nästan 2.4 miljoner och säljarna är nästintill alltid nöjda.
Tyvärr ska dom oftast in på ett annat objekt och lär få betala högt där också, vinnarna är som regel dom som har sin bostad och ärver en massa pengar från en som bott i en bostadsrätt.

Det ska komma ytterligare 2.5 miljon människor på 30 år till Sthlm, så finns det dom som tror på att priserna på bostäder ska sjunka.
2017-01-25, 18:12
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Du spekulerar om inflationen här.

Jag ser att du skriver ett inlägg på flashback. I detta inlägg skriver du att jag spekulerar kring inflationen. Och det är ju en riktig observation av dig. Grattis!

Citat:
Varken du eller jag vet hur den kommer att utvecklas.

Jag ser här att du konstaterar att varken du eller jag vet hur inflationen kommer utvecklas. Det stämmer ju. Det är ju ett helt riktigt konstaterande av dig. Ingen av oss har en tidsmaskin.

Citat:
Vad som talar för en oväntat snabbt stigande inflation nu är en mycket gynnsam kreditmarknad och importerad inflation.

Just därför skrev jag att om kronan fortsätter att stärkas så kommer det motverka stigande inflation. Det som drivit på inflationen senaste tiden har bl.a. varit den importerade inflationen, men nu när kronan stärks så reverseras ju den kraften och vi får en "oväntat snabbt fallande inflation".

Min gissning är alltså att inflationen åter sjunker till sommaren om kronan fortsätter stiga.

Men jag vill förstås understryka för alla som sitter och groggar samtidigt som ni läser detta, att jag skrev att det var en gissning i förra meningen (ord nummer #2) och förutsättningen är att kronan fortsätter stärkas.

Citat:
Inflationsförväntningar steg rejält den 8 nov.

Det är inte gallups kring förväntningar nu när inflationen stiger som är det viktiga. Inte ens en gallup framåt sommaren där inflationsförväntningar åter sjunker eftersom inflationen sjunker är intressant. Det intressanta är inflationen. Och fortsätter kronan stärkas, så är min gissning att inflationen åter dyker framåt sommaren.

Inflationen har varit extremt lätt-tippad senaste 5 åren, fast det innebär ju inte att den är det fortsättningsvis.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-25 kl. 18:22.
2017-01-25, 18:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det här är problemet med den extrema sthlms-inflyttningen. Vad är det för skitliv folk får egentligen? Inte ens som höginkomsttagare kan man bo trevligt längre. Lev i en källare eller i en tråkig charmlös förort.
Nu utgår ni från era egna värderingar/preferenser/känslor. Och insinuerar att andra är galna/vettlösa bara för att dom kanske har lite andra preferenser. Ni går samma fel som Eremona2.

Prova att begrunda att det är inget konstigare att folk betalar 2.2 MSEK för den här bostaden än att en del bränner av tid på att titta på fotbollsmatcher, och en del bränner av tid på att titta på hockeymatcher, och en del bränner av tid på att titta filmer, och en del bränner av tid på att titta dokusåpor. Och allt är lika ok. Det är deras val. Inte ert val. Det är tillåtet för andra att välja annorlunda.
2017-01-25, 18:55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu utgår ni från era egna värderingar/preferenser/känslor. Och insinuerar att andra är galna/vettlösa bara för att dom kanske har lite andra preferenser. Ni går samma fel som Eremona2.

Prova att begrunda att det är inget konstigare att folk betalar 2.2 MSEK för den här bostaden än att en del bränner av tid på att titta på fotbollsmatcher, och en del bränner av tid på att titta på hockeymatcher, och en del bränner av tid på att titta filmer, och en del bränner av tid på att titta dokusåpor. Och allt är lika ok. Det är deras val. Inte ert val. Det är tillåtet för andra att välja annorlunda.
Problemet är att folk inte själva förstår att de hade blivit lyckligare om de inte sett den där fjärde fotbollsmatchen i veckan och istället gjort något betydligt roligare. Precis om folk inte själva förstår att de hade blivit lyckligare av att leva i en villa nära naturen i en levande stad istället för att bli inlåsta i en källare efter jobbet. Nu kan de inte leva så för allt trycks in i stockholm.
2017-01-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du tvingar mig förnedra dig gång på gång. Det är inte så att jag tycker det är kul att skriva det jag nu måste återupprepa: det handlar inte om "folk". Det handlar om dig. Du har väldigt stora problem att förstå väldigt enkla saker. Det är inte "folk" som har problem med detta, det är du.
Jag blir inte förnedrad av dina skriverier. Jag ser inte hur det skulle kunna inträffa.
Men som vanligt har du bara förvirrade personangrepp att komma med.

Citat:
Du går igång på data där VA har skrivit om vad en komiker hittat på. Det är extra dåligt med tanke på att siffrorna du sitter och leker med är så trivialt felaktiga att en uns förståelse för vår svenska ekonomi skulle räcka för att förstå det, helt oberoende av om du hade hört talas om komikern förut eller ej.
Nja, nu får du ta och skaffa iaf lite läsförståelse.
Jag citerar delar av en kort artikel, där några murvlar skrivit lite. Det är inget jag har "godkänt". Vi vet inte ens vad Nordström faktiskt sa. Du verkar ha fått för dig att artikeln gjort en 100% korrekt återgivning. Det är lite naivt.

(Men Nordström lär dra in en hel del stålar på sina gig. Tillräckligt för att köpa en BR som du inte har råd att hyra. Kanske upplevs som irriterande för dig).

Sedan är Nordströms gissningar om framtiden lite intressanta. Om nu befolkningsökningen tom skall öka så lär en eventuell set-back dröja några decennier. Har du positionerat dig väl för de kommande decennierna?
Den som har en BR i innerstaden ligger nog ganska bra till. (Notera nu att jag inte har det).

Citat:
Vänta nu för guds skull några månader innan du kritiserar andra användare för att sitta och gissa fram data. Annars får vi dra upp dina inlägg här igen, och precis som de första meningarna här är det inte speciellt kul för någon. Det är pinsamt.
Skulle ju faktiskt vara ett framsteg om en del började gissa data. Nu struntar dom fullständigt i verkligheten, och ägnar sig bra åt fria fantasier.

Det vore nog inte så tokigt att dra upp mina inlägg igen. Dom har mycket fakta och rationellt tänkande i sig. Det behövs mycket mer sådant i tråden.

Citat:
Stackars lilla berra har gott om ensamtid, därmed tid nog att skriva noggrant och knyta en hård näve i fickan vars ilska sipprar rätt upp i huvudet. We get it. Det är jätte, jättesynd om dig berra77. Allt är samhällets fel. Dumma, dumma samhället som behandlar lilla dig så dåligt trots att du är så bra. Dumma bortskämda Trillske har råd att göra som han vill, trots att han är så dålig.

Om vi alla enas i att det är synd om dig, är du klar då? Du skitar nämligen ner värre än någon annan lyckas med i en tråd som är allt annat än ren.
Och där kom det bara personangrepp.
Har du öht skrivit något substantiellt i tråden någon gång. Det är mest bara personangrepp och förvirrat yrande.
2017-01-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Under tusingen i avgift och 875 kr per lånad miljon. Billigare än ett valfritt studentrum och då får man bo i hippaste stadsdelen dessutom.

Inga konstigheter utom för BBK förstås...
Ja, drygt 2.9 i månaden för något som är bättre än ett studentrum och billigare. Och dessutom nära till "draget" i stan. Inte tokigt alls som ungdomsbostad.

Går räntorna upp en dag så går ju boendeutgiften upp. Men det gör det för HR också. Räntorna skall ju betalas i båda fallen.

Säger vi att produktionskostnaden går upp med 4% per år och priserna likaså, så går denna för 4 MSEK om 15 år.
2017-01-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och allt är lika ok. Det är deras val. Inte ert val. Det är tillåtet för andra att välja annorlunda.

Men hur trög är du?

Ingen har förbjudit någon något.

Jag och många andra anser oss ha rätt att kritisera andras val. Kritisera. Inte hata eller förbjuda. Lär dig sortera ord för fan 😀

Kan vi inte kritisera andras livsval finns bara ren idioti kvar, och ingen reell debatt alls.

Det gillar ju du 😊

Pucko.

Och det intressanta är ju vad människors val betyder.

Just nu är Sverige proppfullt med bubbelsymptom.

Det ser du inte.

Och när bubblan spricker kommer du att gasta: Det var ingen bubbla! Det var ett prisras, men ingen bubbla...

Jösses.
2017-01-25, 19:16
Medlem
Citat:
En ränta på 3% tror jag de flesta tagit höjd för, skulle GISSA på en nedgång på några procent, max 10, kanske ingen alls. Det skulle ju påverka handeln, detta är ju lite osäkrare men 10-20 miljarder mindre köpkraft årligen.
http://www.di.se/nyheter/svenska-folket-ger-ingves-medvind/
Detta är ljuv musik i Ingves öron.

Vi når inflationsmålet på 2% om fem år.

Kanske blir så att vi får 3% boränta om fem år. Och under tiden har lönerna stigit, så att paret ifråga har 39 KSEK kvar varje månad vid 3% boränta. Just det kanske inte leder till någon krasch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in