2017-01-25, 19:21
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Stackars lilla berra har gott om ensamtid, därmed tid nog att skriva noggrant och knyta en hård näve i fickan vars ilska sipprar rätt upp i huvudet. We get it. Det är jätte, jättesynd om dig berra77. Allt är samhällets fel. Dumma, dumma samhället som behandlar lilla dig så dåligt trots att du är så bra. Dumma bortskämda Trillske har råd att göra som han vill, trots att han är så dålig.

Om vi alla enas i att det är synd om dig, är du klar då? Du skitar nämligen ner värre än någon annan lyckas med i en tråd som är allt annat än ren.

De som det är synd om är:

- De som bor i andra hand.
- De som har lånat så mycket av banken att de inte klarar en räntehöjning.
- De som har så låg inkomst att de inte kommer in på bostadsmarknaden.
- De som inte sparat till en kontantinsats trots hyfsad lön.
- De som inte vågar köpa ett boende trots att de har råd.
- De som står längst bak i bostadskön.
- De som bott i Gävle.

Jag tillhör inte någon av dessa kategorier, jag gissar att minst tre passar in på dig.
2017-01-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Problemet är att folk inte själva förstår att de hade blivit lyckligare om de inte sett den där fjärde fotbollsmatchen i veckan och istället gjort något betydligt roligare. Precis om folk inte själva förstår att de hade blivit lyckligare av att leva i en villa nära naturen i en levande stad istället för att bli inlåsta i en källare efter jobbet. Nu kan de inte leva så för allt trycks in i stockholm.
Dom kan ju få avgöra själva vad dom föredrar.

Vad "trycks in" i Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men hur trög är du?

Ingen har förbjudit någon något.

Jag och många andra anser oss ha rätt att kritisera andras val. Kritisera. Inte hata eller förbjuda. Lär dig sortera ord för fan 😀

Kan vi inte kritisera andras livsval finns bara ren idioti kvar, och ingen reell debatt alls.
Psykologiforum skulle kanske passa för sådant.

Att du har problem med andras val är inte riktigt temat för den här tråden.
Senast redigerad av Alpha101 2017-01-25 kl. 19:31.
2017-01-25, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Står ni fortfarande kvar på perrongen grabbar, varför då, tåget har redan gått och ni ser bara fåniga ut. Gå hem nu, det går visserligen fler tåg men inga i er klass.
2017-01-25, 20:26
Medlem
Hej!

Här kommer säkert en dum fråga men...

Iallafall så är jag och min sambo i valet eller kvalet att köpa bostad.
Vi hyr i dagsläget en 4 rummare på 115 kvm. Månadshyra ink el och parkering ligger på 5400:-
Tv/Bredband ca 750:- / månad.

Hur skall vi agera? Köpa eller bo i hyresrätt ett par år till och fortsätta investera pengar i fonder? För att sedan om möjligt bygga nytt..

Ålder på oss är 26 respektive 25.
Månadsinkomst brutto ca 50 000:-

Tacksam för alla svar vi kan få!
2017-01-25, 20:31
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Dom kan ju få avgöra själva vad dom föredrar.

Vad "trycks in" i Stockholm?

Nej det får de inte,det är jag som avgör det.

Huvudkontor som lika gärna hade kunnat stanna i sin ursprunliga stad och en onödig mängd statliga jobb som hade kunnat delas upp till andra städer för att få igång befolkningsutvecklingen där.
2017-01-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Huvudkontor som lika gärna hade kunnat stanna i sin ursprunliga stad och en onödig mängd statliga jobb som hade kunnat delas upp till andra städer för att få igång befolkningsutvecklingen där.
Hur har du avgjort att de lika gärna kunde ligga kvar?
2017-01-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astec
Hej!

Här kommer säkert en dum fråga men...

Iallafall så är jag och min sambo i valet eller kvalet att köpa bostad.
Vi hyr i dagsläget en 4 rummare på 115 kvm. Månadshyra ink el och parkering ligger på 5400:-
Tv/Bredband ca 750:- / månad.

Hur skall vi agera? Köpa eller bo i hyresrätt ett par år till och fortsätta investera pengar i fonder? För att sedan om möjligt bygga nytt..

Ålder på oss är 26 respektive 25.
Månadsinkomst brutto ca 50 000:-

Tacksam för alla svar vi kan få!

Räntorna tickar sakta uppåt efter flera år backat och hastigheten ökar. Tro mig ; Svenne-i-Banan banan har inte råd med en ökad boendekostnad!
2017-01-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Står ni fortfarande kvar på perrongen grabbar, varför då, tåget har redan gått och ni ser bara fåniga ut. Gå hem nu, det går visserligen fler tåg men inga i er klass.

Vi hoppar inte på ett tåg som åker åt fel håll. Ärthjärna
Senast redigerad av Pompripossan 2017-01-25 kl. 20:49. Anledning: Jjj
2017-01-25, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Du låter bitter, är det kallt där på perrongen?
2017-01-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du låter bitter, är det kallt där på perrongen?

Haha, denna tråd börjar bli legendarisk.
2017-01-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.di.se/nyheter/svenska-folket-ger-ingves-medvind/
Detta är ljuv musik i Ingves öron.

Vi når inflationsmålet på 2% om fem år.

Kanske blir så att vi får 3% boränta om fem år. Och under tiden har lönerna stigit, så att paret ifråga har 39 KSEK kvar varje månad vid 3% boränta. Just det kanske inte leder till någon krasch.

Hoppas prognoserna stämmer här, är lite tveksam själv och tror det finns chans att inflationen drar iväg snabbare.
Tror på 60% chans att den går ner till 1,4% i jan, 20% oförändrad, 15% 2,3%, 5% 2,8%.

Men, Men, vi får se.
2017-01-25, 22:17
Medlem
slemmigsnigels avatar
Två år gammal DN-artikel. Hur ser genomsnittlig återbetalningstid ut idag? Någon som har aktuella siffror?

Citat:
De svenska hushållens skulder har ökat kraftigt sedan 1990-talet – men svenskarna är usla på att amortera, konstaterade Internationella valutafonden i rapport för drygt ett år sedan. Sverige har de längsta amorteringstiderna i Europa, i snitt 125 år, enligt IMF.
...
I Finland till exempel tillåts inte amorteringsfria lån. Den genomsnittliga amorteringstiden för bolån 30 år medan den i Norge är kortare än så, 22–23 år, enligt den norska finansinspektionen.

I Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike är de genomsnittliga amorteringstiderna 20–30 år. I Tyskland sätter man en amorteringstid på 30 år, maximalt 40 år, på ett bostadslån.
http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in