2017-01-26, 06:01
Medlem
Min polare Erik är en lycklig människa. Som 16-åring började han jobba på ICA. När han var klar med gymnasiet med lagom betyg fick han ännu bättre lön på ICA och gick in på heltid efter lumpen. Han är nu en hyfsad butikschef på samma ICA vid 26-års ålder. Drar in 25 efter skatt kanske? Och då har han inte slösat bort alla pengar. På fritiden är det öl, bingolotto, bilar, pubben och flickvännen och barnen som gäller. Han har ett playstation 4 hemma, han tittar en del på film och spelar lite. Är fysiskt aktiv och i god form.

Han läser inte nyheterna, aldrig. Han skiter i att rösta, han bryr sig inte. Han vet inget om historia eller politik, absolut nada. Men han är inte korkad heller. Han läser inga böcker. Om du frågar honom om hur något tekniskt fungerar så svarar han "inte en aning", han bryr sig inte. Rätt så händig är han i hemmet dock. Kan laga en del rätter.

Han är sällan ute på internet, han tycker att det mest bara finns skit där. Facebook-grupper, instagram och sånt orkar han inte pilla med. Hans enda e-post är den han har på ICA.

Han oroar sig inte över skit som inte angår honom, han kommer inte in på flashback och läser eller skriver alltså. Endast i relationsforumet isåfall om sig själv. Ganska gillad och trevlig individ. Inte dum alls och duktig på att lösa problem på jobbet på ett bra sätt.

En annan (jag) började rita kretscheman när jag var 14, har tagit min forskarexamen, läser flera böcker om året, skriver något paper då och då, bekymrar mig och funderar på hur saker fungerar och hur de kan göras bättre. Jag kan använda all min vakna tid till att fundera på ett optimeringsproblem. Jag deltar i debatter, analyserar det politiska läget, lär mig språk och en stor portion psykologi. Filosofi har jag grävt mig en hel del i, historia ägnar jag en del tid åt inom olika fält. Jag försöker skaffa mig en helhetsbild, ett sökande som aldrig tar slut.

Jag gör det för att jag tycker att det är viktigt för samhällsutvecklingen, att det är min plikt (trots att det inte är någon som belönar mig.. jag hade tjänat mer som strippa) och för att vara en så bra och informerad forskare som möjligt.

Jag är inte ett dugg lyckligare för det och jag anstränger mig enormt, detta är krävande. Bortse från hur det påverkar min karriär, jag har pengar och utbildning så det blir över och lite till. Jag vill alltid vara där i forskningsfronten, jag lever för det. Jag lever för att forska, jag forskar inte för att leva.

Tro mig, det är ett mycket krävande och otacksamt arbete. Som konsument behöver man inte bry sig om hur den där mobilprocessorn utvecklades och hur många har slitit för att vara på topp, erfarna och uppdaterade för att få fram den. Min vän Erik gör sitt jobb på ICA, köper sin playstation och njuter av frukten som intellektuella genom historien dedikerat sina liv för att få fram. Att enbart vara jurist/affärsman och investerare kan vara nog för att skörda forskarnas frukt. Men de får ju saker att gå runt de också, men ibland kan man fundera på hur systemet egentligen fungerar.

Jag undrar vad som händer om jag slutar tänka, bara tänker på månadens lön och lägger resten av allt fokus på livet? Många saker jag gjort har varit ett mål i sig. En gång gjorde jag mina egna transistorer hemma och implementerade spelet pong med dem. Nyfikenhet, jag har svårt att förklara varför jag gjorde det, men jag lever för det.

Jag tänker ibland på hur kravlöst man hade kunnat leva, i ignoransens dimma. Fram och tillbaka till jobbet, låta alla andra människor få världen att gå runt, stå i labben hela dagarna och skriva rapporter. Ju mer jag lär mig om människan och världen desto mer misantropisk har jag blivit. Jag grubbar, jag tänker, jag funderar, jag snickrar och knåpar.

Jag tänker tänker och tänker. Funderar, informerar mig, diskuterar. Om Erik är till vänster på det spektrumet så är jag till höger. Erik har det rätt så bra. En lördag lutar han sig tillbaka med frugan i famnen, tar en öl och tittar på något underhållningsprogram och äter en god middag. Jag sätter mig i biblioteket, det är det jag lever för. Jag grubblar över hur relationer stjäl tid från det jag bryr mig om mest, vetenskap, men samtidigt känner jag mig ensam och försöker balansera detta. Jag grubblar över hur mitt insnöande gör mig mindre social, samtidigt vill jag maximera mitt akademiska arbete.

Jag har alltid undrat hur det är och vad som händer i det korta och långa loppet om man har det som Erik och slutar tänka? Inte engagerar sig i saker. Inte filosoferar alls.
Citera
2017-01-26, 06:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
"Vad händer om man slutar tänka?"

Fantasin tar över, och man börjar se det man vill se, snarare än det som är.

För normala människor, krävs dock massivt drogbruk alt. +36 timmars vakenhet, innan så sker.

Ditt exempel är tramsflams på "thou shall smell good on me spit"-nivå.

VAD är det du VILL veta?
Senast redigerad av Trolltestet 2017-01-26 kl. 06:35.
Citera
2017-01-26, 06:29
Medlem
MrMadoffs avatar
Du tror inte på ödet alltså? Du kanske skulle börja med det då så slipper du starta trådar som denna.
Citera
2017-01-26, 06:53
Medlem
AA-suiteds avatar
Ju mindre man vet desto bättre mår man. Men hur kul är det att bara vara en apa?
Citera
2017-01-26, 07:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Men hur kul är det att bara vara en apa?

I'd love to be one.
Citera
2017-01-26, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
VAD är det du VILL veta?

I mitt yrke vill jag exempelvis veta hur man bäst packar så mycket energi som möljigt i en så liten volym som möjligt så säkert, hållbart och effektivt som möjligt. Inga konstigheter. Det är mitt jobb att vilja veta och att ta reda på saker.

Men på min fritid vill jag också veta varför människor gör som de gör, spekulera om vad människor kommer att göra i framtiden, hur samhällen kan fungera bättre, hur samhället fungerar ur olika synvinklar och händelseförlopp.

Jag undrar över en rad olika filosofiska problem, en del tekniska, en del akademiska. Inget med direkt anknytning till jobbet. That's what I do. Varför vet jag inte, säkert den enorma dusch dopamin jag får av att utforska det okända. Jag vet hur dopamin käns och jag känner det varje gång jag löser en gåta.

Svaret på din fråga är allt, om jag kunde. Men mina teman är oftast om människan, universum, vetenskap, forskning och teknik. Jag har ett brett intresseområde.

Saker jag fullständigt skiter i är musik (förutom från ett psykologiskt perspektiv), dans, mat, TV-program, konst (förutom från ett psykologiskt perspektiv), religion och lagar (föga intresse), snus och tobak, V75, bilracing, MTV, skvaller & miley cyrus, apple produkter, pole dancing, chips och godis, öl och spritsorter, ... tittar bara på det ibland när jag "studerar antropologi".

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du tror inte på ödet alltså? Du kanske skulle börja med det då så slipper du starta trådar som denna.

"Det blir som det blir.". Nej, jag är en person som tar kontroll, oavsett om det är "förutbestämt", äkta fri vilja eller inte. Jag är inte omnipotent, men jag lämnar inte saker helt åt ödet.
Citera
2017-01-26, 07:27
Medlem
Det fina med universum är att hur högt och hur länge du än skriker så kan du aldrig överrösta tystnaden.

Hur mycket eller hur lite du än tänker så kommer du alltid fram till samma sak.
Det är bara vägen dit som kommer att se annorlunda ut.
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-26 kl. 07:33.
Citera
2017-01-26, 07:57
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag går i liknande tankar som dig, TS.

Man kanske skulle prova det i några månader? Tvinga sig själv att inte söka information, hänga här eller grubbla. Några månader är ju inte mycket i det stora hela, så trivs man inte så har inte mycket kunskap gått förlorat
Citera
2017-01-26, 09:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
Din kompis låter som en lycklig människa...
Citera
2017-01-26, 09:55
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninnie2
Jag är inte ett dugg lyckligare för det och jag anstränger mig enormt, detta är krävande. Bortse från hur det påverkar min karriär, jag har pengar och utbildning så det blir över och lite till. Jag vill alltid vara där i forskningsfronten, jag lever för det. Jag lever för att forska, jag forskar inte för att leva.
Jag tror du får skapa dig ett bredare perspektiv. Jag är för att forska på saker man är intresserad av, men man måste ju hålla det i balans med ens andra intressen och personliga lycka.

Du verkar ju ha hjärnkapaciteten att hantera det här på ett vettigt sätt. Vissa påstår att smarta människor är olyckligare. Jag anser att om de prioriterar sin lycka (vilket alla borde göra till någon grad) men inte lyckas forma det som man vill, då är man nog inte så smart trots allt.

Gå igenom de saker du gör och väg den lycka du får ut mot andra intressen, som självförbättring eller känslan av att klara av något. Tro inte att det ena eller det andra är det som gäller, hitta en kombination som fungerar i båda aspekter.
Citera
2017-01-26, 09:59
Medlem
Grattis du har nu kommit till nivå ett på livets reflektion-och-mind-blown-skala. Är du över 23 år så ligger du efter. Nu finns det otaliga nivåer till där de sista tar dig till inskrivning på en psykavdelning och sista nivån är att hoppa ifrån en bro.

Det finns ingen som helst relation mellan att vara "tänkande/välutbildad/strävande" och att vara lycklig, vilket du fiskar efter i ditt inlägg och egentligen undrar över. Lena i kassan som älskar sin nallesamling och tycker att vinet på fredagar är det bästa som finns kan vara sju resor lyckligare än Raketforskar-Rolf. Ignorance is bliss.

Du kommer aldrig bli lyckligare av att grubbla. Försök att få din existens till att bli så lycklig som möjligt, sen vad det innebär för dig vet bara du. Att "offra" sig för att ta samhället framåt har du inget för när du ligger i graven, om det i sig inte gör dig lycklig dvs.

Det du vill diskutera är inget nytt, sorgsen blir man dock av att se att någon med fler år på nacken (av att döma av det du skriver i dit inlägg) först nu upptäcker denna relation. Du kan skatta dig lycklig över att du lyckats vara ignorant länge nog, mindre lycklig över att du vaknat så sent. Beroende hur du funkar kan du ha X antal "livskriser" framför dig, ju längre du tar dig på "Reflektion-och-mind-blown-skalan". Lycka till!
Citera
2017-01-26, 10:02
Medlem
japanskbruds avatar
det enklaste är att bara sluta bry sig, skita i nästan allt och bara fundera på hur den där snygga bruden ser ut naken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in