2017-01-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Bra modell, dock tycker jag du missar att systemet har en inneboende tröghet. Klassikern är ju personer som röstar på ett visst parti eftersom föräldrarna gjorde det. Det behöver inte vara ett dåligt beslut då nya partier tenderar att locka till sig stolpskott som vädrar en försörjning. Innan Internet fanns var det rent av ett klokt beslut eftersom en vanlig Svensson ändå inte kunde bilda sig en egen uppfattning om sakernas tillstånd.

Det du sammanfattar som pseudovetenskap är påståenden som var sanna under rekordåren, men som fortsätter idisslas i media i decennier efter att de upphört att gälla. Arbetskraftinvandrande finnar var något helt annat än ensamkommande afghaner.

Hela SJW-rörelsen är 60-talets studentrevolt på repeat. Några av studentrevoltörerna har börjat trilla in på ålderdomshemmet, men proffsrevoltörernas barnbarn fortsätter i samma spår. De kommer att tvingas söka annan försörjning i takt med att Internet får skattebetalarna att sluta vilja försörja dem.

Det är en bra iakttagelse och jag utelämnade en del i mitt förra inlägg. Jag har funnit tre olika typer av människor i det som bygger upp det här:

1. De som inte ser sammanhangen och därför inte förstår varför problemen uppstår. Många kanske inte ens inser att det finns problem.

2. De som förstår men som av olika skäl är förhindrade från att påverka situationen. Det kan vara grupptryck och rädsla för att bli utfrusen eller förlora jobbet. Det kan också vara den maktlöshet som enskilda eller ett fåtal individer drabbas av mot ett helt samhällssystem.

3. De som medvetet spelar med i spelet med pseudovetenskap och sekterism. Hit räknas också nyttiga idioter inom olika verksamheter och medier.

Tröghet finns i samtliga grupper och så länge inget bryter beteendet så kommer det att fortsätta - så länge de som har makten tjänar på det.

Det som kan bryta, eller åtminstone störa, beteendet är information om sakernas verkliga tillstånd. Och här är internet en ny och unik möjlighet som aldrig tidigare har funnits.

Med internet kan information bokstavligt talat flyta fritt över både tid och rum. Internet glömmer inte – allt kan sparas och plockas fram igen vid behov. Fakta och bevismaterial finns snabbt tillgängligt (för den som hittar).

All denna information kan användas för att utbilda människor i grupp 1. För att stärka människor i grupp 2. Och för att ställa de i grupp 3 till svars för sveket mot övriga medborgare.
Citera
2017-01-24, 01:33
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
text
Jag tycker att du verkar se internetrevolutionen som en engångshändelse? Trumps och SDs framgångar beror på att problemen hos den befintliga makten plockats isär av nätet. Men även Trump och en framtida SD-regering kommer synas i sömmarna på nätet. Inget blaj som MSM kört med som att Trump sa något sexistiskt och nån SD-are sa något rasistiskt för 10 år sedan, utan en seriös gräsrotsgranskning som exponeras på alternativ alternativmedia när folk börjar anse att dagens alternativmedia är MSM.

En sak som talar emot internet som hålstickare på filterbubblor är att antalet folkvalda minskat medan offentligt anställda tjänstemän ökat de senaste decennierna i Sverige. Tjänstemän behöver inte vara rädda för att röstas bort nästa val och det uppstår kulturer på myndigheter och i kommunhus som lever sitt eget liv oberoende av folkviljan. Mest känt på Flashback är väl hur invandrare anställer varandra på Migrationsverket, men problemet finns även på andra håll. Socialtjänsten har till exempel många jobbsökande som "haft en jobbig uppväxt och vill inte att andra barn ska uppleva samma sak", de är olämpliga för jobbet eftersom de blandar ihop sina egna problem med klienternas. De uppenbara stolpskotten stoppas, men tillräckligt många slinker igenom för att det ska bli problem. Folkvalda i socialnämnden funkar då som ett sunt förnuft. Nämndemän i domstolar är tyvärr ofta partiernas sämsta politiker, men vi såg ju på Thomas Quick vad som händer när tjänstemännen lever sitt eget liv. Så extrema saker lär vi dock inte se i framtiden då domar är offentliga och numera granskas av otaliga på nätet.

Jag tycker inte att det alltid är bra att Internet sparar allt. Ta till exempel debatten om att DN skyddar mördaren Jaques Wallner. Samhällsekonomiskt är det bättre att han recenserar bilar, där gör han ingen skada, än om han skulle utestängas från arbete och bli ett socfall.

När Gustav III gjorde statskupp slutade Bellman med icke rumsrena visor och han hjälpte honom med propaganda. Med Internet hade Bellman blivit stämplad som PK-artist och musikkarriären gått mot ett snabbt slut, antagligen hade hans verk varit glömda idag.
Senast redigerad av Jonasson 2017-01-24 kl. 01:35.
Citera
2017-01-24, 04:27
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Jag tycker att du verkar se internetrevolutionen som en engångshändelse? Trumps och SDs framgångar beror på att problemen hos den befintliga makten plockats isär av nätet. Men även Trump och en framtida SD-regering kommer synas i sömmarna på nätet. Inget blaj som MSM kört med som att Trump sa något sexistiskt och nån SD-are sa något rasistiskt för 10 år sedan, utan en seriös gräsrotsgranskning som exponeras på alternativ alternativmedia när folk börjar anse att dagens alternativmedia är MSM.

En sak som talar emot internet som hålstickare på filterbubblor är att antalet folkvalda minskat medan offentligt anställda tjänstemän ökat de senaste decennierna i Sverige. Tjänstemän behöver inte vara rädda för att röstas bort nästa val och det uppstår kulturer på myndigheter och i kommunhus som lever sitt eget liv oberoende av folkviljan. Mest känt på Flashback är väl hur invandrare anställer varandra på Migrationsverket, men problemet finns även på andra håll. Socialtjänsten har till exempel många jobbsökande som "haft en jobbig uppväxt och vill inte att andra barn ska uppleva samma sak", de är olämpliga för jobbet eftersom de blandar ihop sina egna problem med klienternas. De uppenbara stolpskotten stoppas, men tillräckligt många slinker igenom för att det ska bli problem. Folkvalda i socialnämnden funkar då som ett sunt förnuft. Nämndemän i domstolar är tyvärr ofta partiernas sämsta politiker, men vi såg ju på Thomas Quick vad som händer när tjänstemännen lever sitt eget liv. Så extrema saker lär vi dock inte se i framtiden då domar är offentliga och numera granskas av otaliga på nätet.

Jag tycker inte att det alltid är bra att Internet sparar allt. Ta till exempel debatten om att DN skyddar mördaren Jaques Wallner. Samhällsekonomiskt är det bättre att han recenserar bilar, där gör han ingen skada, än om han skulle utestängas från arbete och bli ett socfall.

När Gustav III gjorde statskupp slutade Bellman med icke rumsrena visor och han hjälpte honom med propaganda. Med Internet hade Bellman blivit stämplad som PK-artist och musikkarriären gått mot ett snabbt slut, antagligen hade hans verk varit glömda idag.

Intressant att du nämner kulturkungen och Bellman, otroliga friktioner i samhället på den tiden. Diskussionen om Sverige som kolonialmakt var en otroligt het potatis.

Bellman var förresten ett sanslöst komiskt geni, vars subtiliteter förmodligen kräver att man var samtida med honom för att de inte ska skjuta över huvudet.

Det var en präktig tid på många sätt, med massa ridderliga ordenssällskap. Bellmans bacchi orden, var istället ett ordenssällskap för fyllbultar och horor, med de skildrades ömt och kärleksfullt, de var hjältar! Men med humor och cynism såklart.

Hans karaktärer hade ju förlagor i verkligheten. Tror förresten att Fredman var klockmästere eller motsvarande, skötte kyrkklockorna, hade otroligt anseende och bra apperance också. Ändå lyckades han vända på kuttingen och blev en fyllbult som hamnade i rännstenen! Tack vare det blev han dock en odödlig hjälte i epistlarna Bellman skrev. Märkliga tider var det då!

Men dessa tider är än märkligare ändå. När folk köper skyddsvästar, live sänder våldtäkter på facebook och feminister som i Berlin skriker allahu akbar, då vet man att både etablissemang och folk är i total splittring. Men så är också ett paradigmskifte på gång för mänskligheten.

En satiriker av Bellmans mått skulle Sverige 2017 behöva. Nu kommer jag inte kunna somna om, kommer bara tänka på Bellman, älskar honom! En fot i samhällets finrum, en fot i dekadensen. Alltid fattig, alltid beredd på sång och skratt.

Bellman kunde förena satir av etablissemanget, dekadensen i samhället och sarkasmer förpackat i högtidlig visa! Tyvärr censurerad ibland. Bjuder på glimmande nymf. Tillsammans med Fred Åkerström som står för framförandet blir det världsklass!

https://www.youtube.com/watch?v=5bUlCRpTs3o
Senast redigerad av Belavia 2017-01-24 kl. 05:16.
Citera
2017-01-24, 21:21
Medlem
Citat:

Jag ser absolut INTE internet som en engångsföreteelse. Tvärtom så menar jag att det vi har nu bara är BÖRJAN på en helt ny informationsera, se vidare mitt tidigare inlägg 3/1.

Citat:

Tjänstemän inom offentlig förvaltning ska följa ett tydligt regelverk som ges av lagar och andra bestämmelser. Hela detta regelverk finns tillgängligt på webben och kan användas för att visa vad som gäller för uppgiften.

Jag har funnit att många tjänstemän har dålig kunskap om regelverket och webben är då ett mycket effektivt ”vapen” mot myndigheterna. Se även följande inlägg:
(FB) Grundlagen säger: Vi ska främja etniska, språkliga och religiösa minoriteter

Citat:

Jag förstår inte varför det skulle vara dåligt att spara sådant som publicerats om Jaques Wallner, eller något annat heller för den delen. Om en person känner sig drabbad kan ju denne be att bli borttagen från söktjänsterna.

Bellman hade kanske slagit igenom internationellt med hjälp av internet. Kanske hade han också kunnat publicera sina verk tidigare.
Citera
2017-01-25, 22:34
Medlem
Belavias avatar
Citat:
text

Citat:
text

Kul att det blev lite genomtänkta inlägg i den här tråden, ofta skriver man ju lite på uppstuds, men ni med flera kom med mycket vettiga inlägg, workingman mfl ska också ha cred.

Blev intressantare än vad jag hade förväntat mig. Ska bli intressant hur det blir med censur i framtiden. Är det någonting samtiden har lärt mig, så är det att människor är människor, och det finns inga gränser för vilken galenskap som kan inträffa.

Vem vet, etablissemanget kanske radas upp på Stortorget för ett nytt blodbad. Vem säger att blodbad är något som bara tillhör historien här i Sverige? Människan är inte klokare idag!

Eller så har etablissemanget tagit ett ordentligt punggrepp på folket och lyckas kuva oss mer än någonsin, med totalcensur för allt som avviker agendan.

Visst, det här är ju såklart orimliga extrembilder, men ingenting förvånar när det gäller människor. Vi brände inte häxor med utgångspunkt av barns godtyckliga vittnesmål för att vi var mer korkade förr, vi gjorde det för att vi är just människor.

Informationsrevolutionen är den mest omvälvande händelsen i människans historia. Tro inget annat än att människan kommer avslöja sina absolut sämsta sidor. Förhoppningsvis sina bästa också.
Citera
2017-01-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ska bli intressant hur det blir med censur i framtiden. Är det någonting samtiden har lärt mig, så är det att människor är människor, och det finns inga gränser för vilken galenskap som kan inträffa.

När det gäller censur är kanske mediernas självcensur det största hotet mot demokratin. Självcensur är censur där den som skapar information själv begränsar den utan direkt tvång från någon auktoritet.

Ordföranden i Reportrar utan gränser, Jonathan Lundqvist, uttrycker det väl i följande artikel i SvD:

Självcensur största hotet mot ett fritt samhälle
http://www.svd.se/sjalvcensur-storsta-hotet-mot-ett-fritt-samhalle

”[...] Och självcensur har den otäcka följden att den inte bara begränsar uttrycket, utan i förlängningen styr den också tankarna. För om vissa artiklar aldrig blir skrivna så blir vissa konversationer aldrig till. Och till slut blir vissa tankar inte heller tänkta. Därför är självcensur det absolut största hotet mot ett fritt och öppet samhälle. Men vi kan ju välja en annan väg också, där vi inte låter oss bli självcensurerade, där vi står upp tillsammans för yttrandefriheten.”
Citera
2017-01-26, 00:08
Avslutad
I framtiden kommer makten att ta ifrån oss flashback, facebook och andra medier där man kan få alternativ information, vi går mer och mer mot ett stängt och kontrollerat internet skulle jag säga. Med allt mer komplexare datalagar så kommer regeringen kunna filtrera bort det som inte anses lämpligt eller som går emot maktens PK regler. Tyvärr har jag en känsla av att det fria ordet en dag kommer försvinna på nätet, om typ 50 år när mavn stiftat så många datalagar att internet inte går att använda förutom att kolla kommenens hemsida.
Citera
2017-01-26, 00:30
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
I framtiden kommer makten att ta ifrån oss flashback, facebook och andra medier där man kan få alternativ information, vi går mer och mer mot ett stängt och kontrollerat internet skulle jag säga. Med allt mer komplexare datalagar så kommer regeringen kunna filtrera bort det som inte anses lämpligt eller som går emot maktens PK regler. Tyvärr har jag en känsla av att det fria ordet en dag kommer försvinna på nätet, om typ 50 år när mavn stiftat så många datalagar att internet inte går att använda förutom att kolla kommenens hemsida.

Vi får hålla tummarna att du har fel. Flashback är verkligen som ett andningshål som behövs! Otroligt vad viktigt det är egentligen!

Jag följer ibland större nyhetshändelser i realtid, kan vara ett terrorattentat eller politisk händelse. Och just att följa något i realtid ger så svart på vitt hur inkompetenta MSM är, och hur överlägset flashback är allt annat.

Förvånansvärt hur fort ni/vi kommer fram till något slag konsensus i hur något har gått till eller utspelat sig, och så visar det sig ofta vara på pricken. Aldrig att man känner den respekten för AB eller någon annan MSM aktör, inte i alternativmedia heller förresten, flashback får inte tas ifrån oss helt enkelt!

Likadant när det gäller prognoser om framtiden, jag har tex roat mig med att läsa gamla trådar, startade för 5 år sedan eller så, fan, det är många som ska ha cred för hur de förutsåg saker, ofta otroligt rätt ute i sina analyser och tankar om framtiden.

Men tråden ska inte handla om flashback, men diskussionen kring censur är ju central för ämnet här, och flashback är nog det viktigaste instrumentet bland de vi hoppas INTE kommer censureras. Då är vi riktigt illa ute. Och då är sista och viktigaste pusselbiten i en demokrati är borta!
Citera
2017-01-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Ja, tyvärr lever ju människor i många länder under censur. I Sverige kan vi skatta oss lyckliga. Nu gäller det att inte förlora den demokrati och yttrandefrihet som våra förfäder gett oss.

Friheten på internet minskar: majoriteten av användarna lever under censur
http://www.idg.se/2.1085/1.669631/internet-frihet-minskar-censur

Freedom on the Net 2016
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2016

Citat:
• Internet freedom around the world declined in 2016 for the sixth consecutive year.

• Two-thirds of all internet users — 67 percent — live in countries where criticism of the government, military, or ruling family are subject to censorship.

• Social media users face unprecedented penalties, as authorities in 38 countries made arrests based on social media posts over the past year. Globally, 27 percent of all internet users live in countries where people have been arrested for publishing, sharing, or merely “liking” content on Facebook.

• Governments are increasingly going after messaging apps like WhatsApp and Telegram, which can spread information quickly and securely.
Citera
2017-02-06, 22:54
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ja, tyvärr lever ju människor i många länder under censur. I Sverige kan vi skatta oss lyckliga. Nu gäller det att inte förlora den demokrati och yttrandefrihet som våra förfäder gett oss.

Friheten på internet minskar: majoriteten av användarna lever under censur
http://www.idg.se/2.1085/1.669631/internet-frihet-minskar-censur

Freedom on the Net 2016
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2016

Kollade på din karta - "Freedom on the Net"

Såg att Vitryssland är det land som ligger närmast oss som inte ens har "partly free" internet, utan listas som "not free"

Märkligt land Vitryssland, ganska stort, så pass nära oss och ändå så anonymt. hehe, Europas Nordkorea kan man nästan säga!

"Belavia", mitt nick här, är för övrigt Vitrysslands statligt ägda flygbolag! Lite onödig kuriosa, men ack så intressant!

Men det var lite skrämmande med din karta, att det såg illa ut i öst förstod man, men att bara Argentina i hela Sydamerika har free internet känns ju sådär faktiskt..visserligen var inte alla länder med i undersökningen, men ändå!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-06 kl. 22:59.
Citera
2017-02-07, 09:59
Medlem
Det är fantastiskt att leva nu och få uppleva apokalypsen
Citera
2018-03-02, 14:26
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureMjuk
Det är fantastiskt att leva nu och få uppleva apokalypsen

Tycker du verkligen det? Jag tycker det är ganska plågsamt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in