2017-01-25, 23:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tänker att alla som inte haft råd att plugga på amerikanskt universitet går sysslolösa hela dagarna? För vilket jobb tror du att du får utan högutbildning i USA?
Golvläggare, bilreparatör, snickare, rörmokare, städare, handelsanställd, gatsopare, massör, komiker, skådis, polis, militär, ja listan kan göras lång.
2017-01-25, 23:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
The right to bear arms shall not be infringed, du vet.

Men uppenbarligen rätten att rösta.

Citat:
Det skulle var intressant att få reda på hur många som saknar körkort i USA, men din länk pratar bara om procent färre, inte om hur många som faktiskt saknar det, vilket var lite trist. Men det går säkert att googla fram.

Ja, det var inte speciellt svårt. 210 miljoner förare och 323 miljoner medborgare. Räkna bort ca 20% så blir det väl ca 15% av alla röstberättigade. Kanske ska passa på att plocka bort socialbidragstagarna som röstar på SD i Sverige också?

Citat:
Enligt de flesta är det viktigare att bevara respekten för och integriteten i valsystemet, än att hjälpa hjälplösa människor att skaffa id-kort. Fungerar det i Ryssland kommer det nog fungera i USA också, tror du inte? Om Trump väljer att bortse från de fåtal som saknar körkort/ID, spelar det ingen större roll. Det viktiga är, som sagt, att återupprätta förtroendet.

Som sagt har jag inget problem med att införa ID-kontroll vid röstning, tycker det är en självklarhet. Jag försöker bara kommunicera att det inte fungerar i USA och anledningarna till att folk inte vill ha det.
2017-01-25, 23:40
Medlem
Citat:
Du hör till de som tror att kongressen ska göra revolution och avsätta presidenten för att de inte gillar folkets fria val och demokrati? Eller ska de helt enkelt vägra? Ordern är signad och muren kommer börja byggas inom kort. Faktum är att beslutet att bygga en mur fattades för många år sedan, men Obama har fördröjt konstruktionen. Nu är ordningen återställd.

Håll du andan. Kanske kan det minska koldioxidutsläppen så isbjörnarna överlever.

Kan du för en gångs skull föra en diskusion om sakfrågorna istället för att försöka smeta åsikter och personliga egenskaper på alla som inte håller med dig?
Det är en sak att skriva en signatur på ett papper, det är något helt annat att tackla den faktiska realiteten.
2017-01-25, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nä. Trump kör ju på Obama style - executive orders. Pengarna är bara en bisak, eftersom allt kommer tillbaks från Mexico.

Finansieringen var för övrigt klar innan 20:e jan, efter överläggningar med republikanska partiet, som ju har majoritet i kongress, senat och snart i högsta domstolen. Muren kommer byggas, tro inget annat. Trump säger och kongressen lyder.

Jag tror det, "när jag ser det", dvs när spadarna åker i marken !

Trump har ju så skrivit under en executive order, sant..

Men hur kan motståndare till muren stoppa den, kan de gå till rätten, alternativt försöka med högsta domstolen i sista hand med "något" argument ?

För det är nog helt klart (i mina ögon) att man kommer att försöka med alla buds medel att stoppa/försena byggandet av muren. Den är ju en utav Trumps absoluta prestige jobb !

(demokrater/människorättsorganisationer/Soros-anhang kan säkert "fiska upp" myycket skickliga jurister ifrån absolut översta hylla som tror på deras sak, och kan med den saken bli närmast odödliga i juss-kretsar vid en ev. vinst)
2017-01-25, 23:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Golvläggare, bilreparatör, snickare, rörmokare, städare, handelsanställd, gatsopare, massör, komiker, skådis, polis, militär, ja listan kan göras lång.

Fniss, tror du att man får bli polis utan att ha gått högskola? Kan garantera att bilreperatörer också går tvåårig högskola.

Sen vidare, du tänker att gatsoparen och de andra inte får sparken om de är borta fyra timmar från jobbet för att fixa ett ID?
2017-01-25, 23:42
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Exakt hur liten grupp tror du det är som saknar körkort i USA?
http://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/01/the-decline-of-the-drivers-license/425169/
Det är ganska ofullständig statistik i den artikeln och i abstracten den länkar till.

I USA har ca 70% av befolkningen körkort.
https://www.fhwa.dot.gov/policyinformation/pubs/hf/pl11028/chapter4.cfm

I Sverige har ca 64% av befolkningen körkort, som jämförelse.
https://korkortonline.se/fakta/statistik/
2017-01-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror det, "när jag ser det", dvs när spadarna åker i marken !

Trump har ju så skrivit under en executive order, sant..

Men hur kan motståndare till muren stoppa den, kan de gå till rätten, alternativt försöka med högsta domstolen i sista hand med "något" argument ?

För det är nog helt klart (i mina ögon) att man kommer att försöka med alla buds medel att stoppa/försena byggandet av muren. Den är ju en utav Trumps absoluta prestige jobb !

(demokrater/människorättsorganisationer/Soros-anhang kan säkert "fiska upp" myycket skickliga jurister ifrån absolut översta hylla som tror på deras sak, och kan med den saken bli närmast odödliga i juss-kretsar vid en ev. vinst)

Det första uppenbara hindret är ju hur Trump ska få loss mark till sitt murbygge. Emminent Domainprocesser kan nog hålla på i evigheter.
Medlem
Citat:
Nä. Trump kör ju på Obama style - executive orders. Pengarna är bara en bisak, eftersom allt kommer tillbaks från Mexico.

Finansieringen var för övrigt klar innan 20:e jan, efter överläggningar med republikanska partiet, som ju har majoritet i kongress, senat och snart i högsta domstolen. Muren kommer byggas, tro inget annat. Trump säger och kongressen lyder.

Hur exakt menar du att pengarna skall komma tillbaks från Mexiko?
Trump har sagt det men inte hur det skall gå till. Från början sa han att Mexikos skulle betala rakt av, sen blev det visst skattebetalarna ändå

Hört många säga att Mexiko inte kommer våga säga nej eftersom de är helt beroende av USA. Men samtidigt så missar man då att om Trump förstör Mexikos ekonomi som hämnd så kommer det kosta 5-10miljoner jobb i USA.

Sen är inte finansieringen "klar", det finns ingen budget med dess kostnad inplanerad/medräknad.
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Trump sa att om det kommer fram att det har förekommit omfattande valfusk så ska det införas voter id. Att lägga sig i hur delstater genomför röstningsförfarandet är inte något som presidenten har fått mandat att bestämma över, och således är det ett brott mot det 10:e tillägget.

Alltså är det inte själva utredningen om röstfusk som skulle strida mot 10:e tillägget, inte sant? Men du kanske utgår ifrån att Trump har rätt och att omfattande röstfusk förekommit?
2017-01-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Alltså är det inte själva utredningen om röstfusk som skulle strida mot 10:e tillägget, inte sant? Men du kanske utgår ifrån att Trump har rätt och att omfattande röstfusk förekommit?

På tal om det här med autistiskt ordmärkeri.
2017-01-25, 23:44
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Men uppenbarligen rätten att rösta.

Ja, det var inte speciellt svårt. 210 miljoner förare och 323 miljoner medborgare. Räkna bort ca 20% så blir det väl ca 15% av alla röstberättigade. Kanske ska passa på att plocka bort socialbidragstagarna som röstar på SD i Sverige också?

Som sagt har jag inget problem med att införa ID-kontroll vid röstning, tycker det är en självklarhet. Jag försöker bara kommunicera att det inte fungerar i USA och anledningarna till att folk inte vill ha det.
Du det verkar stämma ganska bra. 23 % ska vara under 18. Jag skulle för övrigt gärna se att endast skattebetalare fick rösta i Sverige, så att plocka bort socialbidragstagare från röstlängden tycker jag låter strålande!

Folk vill ju ha det, det är bara några demokrater som obstruerar. Men det viktiga är inte att något fåtal blir utestängda pga sin ovilja att skaffa ett ID-kort. Det viktiga är att möjligheten finns och att förtroendet för valsystemet återupprättas.

De som saknar körkort har säkerligen andra möjligheter att identifiera sig. De får helt enkelt skaffa sig ett voter ID.
2017-01-25, 23:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Kan du för en gångs skull föra en diskusion om sakfrågorna istället för att försöka smeta åsikter och personliga egenskaper på alla som inte håller med dig?
Det är en sak att skriva en signatur på ett papper, det är något helt annat att tackla den faktiska realiteten.
Realiteten är att muren kommer byggas. Det är bara du som har svårt att tackla det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in