2017-01-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Fel. Vi talar om en idiotisk TOLKNING av det Trump hävdat signerat DIN sida. Men Trump har givetvis inte menat att det är röstfusk ifall man bara röstat en gång. Eftersom det omöjligen kan vara det. De flesta av din sort tycks lida av en grav form av Dunning-Kruger måste jag säga. Hur orolig är du över vad Trumps utredning kommer att visa?

Jag är inte det minsta orolig. Låt honom bekosta en oberoende utredning privat om det nu är så viktigt för honom. Har man däremot lovat att dra ned på staten och att spara skattebetalarnas pengar så framstår man som ytterst hycklande om man beter sig som Trump gör i den här frågan. Hade jag varit Trumpsupporter och ropat så högt om den heliga konstitutionen som hans supportrar gör så hade jag varit vansing över att han försöker köra över det 10:e tillägget.
2017-01-25, 23:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
DÅ var ordern signad. Muren ska byggas, ni vet den där muren som är helt omööööööjlig att bygga. Bara en gaaalning som kan komma på nåt sånt.

Trump fortsätter leverera.
Sluta nu. Trump är bara tomma ord,han har ingen politik, han vill inte ens bli president, egentligen ^^. Ska bli kul att se vilka "omöjliga " saker han gör imorgon.
2017-01-25, 23:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
De felsta har semester, om än något kort. Men visst kan detta ställa till med problem för den lilla grupp som saknar körkort och som vill rösta och har rätt till det.

Exakt hur liten grupp tror du det är som saknar körkort i USA?
http://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/01/the-decline-of-the-drivers-license/425169/

Citat:
Lösningen är givetvis att skita i dessa fåtal människor, alternativt låta DMV ha öppet på lördagar och söndagar i någon månad innan nästa val. Det viktiga är att förtroendet för valsystemet återupprättas. Annars riskerar USA enorma slitningar om dems lyckas fuska till sig valet nästa gång de försöker.

Det ligger inte i Trumps intresse att kräva att DMV har öppet på lördagar och söndagar av flera anledningar. Problemet är att det här är ett systemfel i USA som nyttjas på ena sidan av det politiska spektrat. En lösning vore att kompromissa med ex. vapenlagarna som är precis samma sak fast åt andra hållet (absolut INGEN kontroll överhuvudtaget). Inför en kontroll över både vapen OCH röstning och gör det enklare att få ett ID. Men nej, det är givetvis otänkbart.
2017-01-25, 23:16
Medlem
Citat:
DÅ var ordern signad. Muren ska byggas, ni vet den där muren som är helt omööööööjlig att bygga. Bara en gaaalning som kan komma på nåt sånt.

Ok, så när får vi se första spadtaget i marken?
2017-01-25, 23:16
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Nu är det iofs skillnad på att skriva under ett papper och bygga en mur på några hundra mil.
2017-01-25, 23:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sluta nu. Trump är bara tomma ord,han har ingen politik, han vill inte ens bli president, egentligen ^^. Ska bli kul att se vilka "omöjliga " saker han gör imorgon.
Okej. Om du säger det måste det vara sant. Han satsade ju bara några hundra mille ur egen ficka, reste genom hela USA, höll massmöten i nästan varenda delstat, ibland tre per dag, trots att han egentligen inte ville. Han är nog gaaaalen. Imorgon kanske han utser en ny domare till HD.
2017-01-25, 23:21
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Jag är inte det minsta orolig. Låt honom bekosta en oberoende utredning privat om det nu är så viktigt för honom. Har man däremot lovat att dra ned på staten och att spara skattebetalarnas pengar så framstår man som ytterst hycklande om man beter sig som Trump gör i den här frågan. Hade jag varit Trumpsupporter och ropat så högt om den heliga konstitutionen som hans supportrar gör så hade jag varit vansing över att han försöker köra över det 10:e tillägget.

Jag tvivlar på att en utredning om eventuellt röstfusk äventyrar budgeten hörrudu. På vilket sätt skulle en sådan utredning strida mot 10:e tillägget menar du? Nog låter du lite orolig allt.
2017-01-25, 23:23
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Rika samhällen har oftast bättre service och rika brukar ofta ha lättare att komma ifrån för att göra såna här saker på arbetstid p.g.a bättre arbetsvillkor.
Å andra sidan borde de personer som går sysslolösa dagarna i ända ha störst fördel av systemet med gratis ansökan om ID-kort under kontorstid.

Nä, det som det handlar om här är att de välartade personer som arbetar och gör rätt för sig i USA redan har ID-kort. De som har ett heltidsjobb som gör att de har svårt att åka till DMV för att hämta ut sitt körkort måste ändå göra just det, för det går i princip inte att fungera utan körkort eller någon annan form av ID-kort.

De amerikaner som inte har ett ID-kort idag är inte samma personer som arbetar heltid (bortsett från illegala immigranter från Mexico).

Både Republikanerna och Demokraterna gör bedömningen att de latmaskar som inte orkat skaffa ett ID-kort (och eventuellt även illegala immigranter) i högre grad röstar på Demokraterna, därav de olika uppfattningarna gällande krav på ID-handlingar för att få rösta.
2017-01-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag tvivlar på att en utredning om eventuellt röstfusk äventyrar budgeten hörrudu. På vilket sätt skulle en sådan utredning strida mot 10:e tillägget menar du? Nog låter du lite orolig allt.

Trump sa att om det kommer fram att det har förekommit omfattande valfusk så ska det införas voter id. Att lägga sig i hur delstater genomför röstningsförfarandet är inte något som presidenten har fått mandat att bestämma över, och således är det ett brott mot det 10:e tillägget.
2017-01-25, 23:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Exakt hur liten grupp tror du det är som saknar körkort i USA?
http://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/01/the-decline-of-the-drivers-license/425169/

Det ligger inte i Trumps intresse att kräva att DMV har öppet på lördagar och söndagar av flera anledningar. Problemet är att det här är ett systemfel i USA som nyttjas på ena sidan av det politiska spektrat. En lösning vore att kompromissa med ex. vapenlagarna som är precis samma sak fast åt andra hållet (absolut INGEN kontroll överhuvudtaget). Inför en kontroll över både vapen OCH röstning och gör det enklare att få ett ID. Men nej, det är givetvis otänkbart.
The right to bear arms shall not be infringed, du vet.

Det skulle var intressant att få reda på hur många som saknar körkort i USA, men din länk pratar bara om procent färre, inte om hur många som faktiskt saknar det, vilket var lite trist. Men det går säkert att googla fram.

Enligt de flesta är det viktigare att bevara respekten för och integriteten i valsystemet, än att hjälpa hjälplösa människor att skaffa id-kort. Fungerar det i Ryssland kommer det nog fungera i USA också, tror du inte? Om Trump väljer att bortse från de fåtal som saknar körkort/ID, spelar det ingen större roll. Det viktiga är, som sagt, att återupprätta förtroendet.
2017-01-25, 23:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Å andra sidan borde de personer som går sysslolösa dagarna i ända ha störst fördel av systemet med gratis ansökan om ID-kort under kontorstid.

Du tänker att alla som inte haft råd att plugga på amerikanskt universitet går sysslolösa hela dagarna? För vilket jobb tror du att du får utan högutbildning i USA?
2017-01-25, 23:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Ok, jag håller inte andan medan jag väntar.
Du hör till de som tror att kongressen ska göra revolution och avsätta presidenten för att de inte gillar folkets fria val och demokrati? Eller ska de helt enkelt vägra? Ordern är signad och muren kommer börja byggas inom kort. Faktum är att beslutet att bygga en mur fattades för många år sedan, men Obama har fördröjt konstruktionen. Nu är ordningen återställd.

Håll du andan. Kanske kan det minska koldioxidutsläppen så isbjörnarna överlever.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in