2017-01-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag tror personligen att du är nåt på spåren. Att nyckeln ligger i att boosta sig själv. Sedan lägger du på massa trams som flyttar ansvaret från kvinnan till andra, vilket inte är en sund syn på saken. Kvinnor är inte offer mer än vad män är det. Män behöver också boosta sig själva för att lyckas. I konkurrenssituationer är inte män mer välvilligt inställda till andra män. Män måste också kämpa för att ta sig ur trygghetszonen.

Har du någon studie som indikerar att kvinnor är mer självnedvärderande än män?

Nyckeln till "boosting" ligger självkalrt i samhällets attityder runt omkring dig.
Ser du skillander mellan könen i dessa saker, ex självförtroende, så har du ju ett starkt tecken på att något inte helt korrekt i den allmänna "bosstingen" eller hur?
elelr vänta ska vi börja traggla någon biologi kring att kvinnor anser sig som sämre än vad de är kanske? OOOOOOantaslig!!!!!! han har säkert 300 citat från Pinker varför detta är ett faktum.
nån gen, eller hormon? eller kanske medfödd kycklingben i halsen? kan förklara saken.
men för allt i världen anklaga inte allmän kvinnosyn!! eller din m.fl fixerade bild kring kvinnor DET är osunt!

Snabb googling
har dock inte läst dessa eller ens kollat dem så går inte i god.......bara servar dig med googling, eftersom jag är lite extra snäll idag.

https://www.insidehighered.com/news/2015/08/25/study-finds-men-are-more-likely-women-engage-self-citation
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:120892/FULLTEXT01.pdf
http://fof.se/tidning/2005/8/man-satsar-hogre-men-lyckas-inte-battre
som.gu.se/digitalAssets/1287/1287291_kapitel_12.pdf
Citera
2017-01-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nyckeln till "boosting" ligger självkalrt i samhällets attityder runt omkring dig.
Ser du skillander mellan könen i dessa saker, ex självförtroende, så har du ju ett starkt tecken på att något inte helt korrekt i den allmänna "bosstingen" eller hur?
elelr vänta ska vi börja traggla någon biologi kring att kvinnor anser sig som sämre än vad de är kanske? OOOOOOantaslig!!!!!! han har säkert 300 citat från Pinker varför detta är ett faktum.
nån gen, eller hormon? eller kanske medfödd kycklingben i halsen? kan förklara saken.
men för allt i världen anklaga inte allmän kvinnosyn!! eller din m.fl fixerade bild kring kvinnor DET är osunt!

Snabb googling
har dock inte läst dessa eller ens kollat dem så går inte i god.......bara servar dig med googling, eftersom jag är lite extra snäll idag.

https://www.insidehighered.com/news/2015/08/25/study-finds-men-are-more-likely-women-engage-self-citation

Attityden att samhället ska bädda för en, eller att andra externa faktorer ska kammas medhårs så det blir lätt att komma fram tror jag är central här. Män har inte bättre självförtroende än kvinnor, men män tvingas att aktivt kämpa för allt de vill ha, medan kvinnor ges förväntingarna att de ska få saker de förtjänar. Det går igen i hur vi kommunicerar att det underförstått är så. Det kan man naturligtvis argumentera är en skadlig norm, men det är just en sådan norm som Apjävel refererade till (gissar jag), en som är för bekväm för kvinnor för att de själva ska utmana den.
Citera
2017-01-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persbrandt2k
Det har nu bevisats att kvinnliga lärare ger pojkar lägre betyg än vad de förtjänar och eftersom majoriteten utav lärare är kvinnor så leder detta till att pojkar får sämre betyg än flickor i matematik.

TIMSS som finns hos Skolverket visar skillnaden mellan flickor & pojkar i 4:an och 8:an. Pojkar är bättre på vissa uppgifter men slarvar betydligt mer.
Citera
2017-01-24, 14:51
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Om det är mig du syftar på med glin så är en ursäkt på sin plats. Vidare så var jag supertydlig med att det var mina personliga observationer jag delgav, och jag gav ingen förklaring till varför det skulle vara så eller huruvida det var medfött, enbart att det är min erfarenhet från arbete i branschen under många år.
Jag hade inte specifikt dig i åtanke i min spydiga kommentar om de kvinnoföraktande FB-glina.

Du hänvisar till dina egna personliga observationer, erfarenheter och upplevelser i ett försök att förklara bristen på kvinnor inom STEM-branschen. Sådan anekdotisk evidens har i kontrast till vetenskaplig dito låg reliabilitet.

Du måste backa upp dina "personliga observationer" med sakliga fakta. Observationer, erfarenheter och upplevelser är både subjektiva och selektiva. Andra personer kanske uppfattar exakt samma sak annorlunda än du, t ex upplever att sexism och "grabbighet" förekommer på mansdominerande arbetsplatser och skrämmer bort kvinnor.
Citera
2017-01-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag hade inte specifikt dig i åtanke i min spydiga kommentar om de kvinnoföraktande FB-glina.

Du hänvisar till dina egna personliga observationer, erfarenheter och upplevelser i ett försök att förklara bristen på kvinnor inom STEM-branschen. Sådan anekdotisk evidens har i kontrast till vetenskaplig dito låg reliabilitet.

Du måste backa upp dina "personliga observationer" med sakliga fakta. Observationer, erfarenheter och upplevelser är både subjektiva och selektiva. Andra personer kanske uppfattar exakt samma sak annorlunda än du, t ex upplever att sexism och "grabbighet" förekommer på mansdominerande arbetsplatser och skrämmer bort kvinnor.

Ok, cool.

Jag är medveten om att min input bygger på anekdotal data, och som nämnt var jag näst intill övertydlig med det. Jag håller också med om att en större datamängd är bättre för att utläsa mönster. Men att det ena är bättre innebär inte att det andra är värdelöst. Jag kan lova dig att det skulle vara lätt att hitta andra som kan stämma in i beskrivningen att kvinnor ofta kommer in i tekniska positioner men senare söker sig till administrativa.

Förklaringarna till det kan vara många, det kan vara som du säger att det är en upplevt fientlig atmosfär. De andra positionerna kanske är mer lukrativa. De kanske är mer lukrativa konstraterat insatsen. Man kan enbart spekulera. Man kan till och med spekulera att kvinnor ger upp och sedan anger fientlig miljö som skälet.

Vad vi kan vara säkra på är att kvinnor är väldigt välkomna i tekniska branscher, och att det inte finns något större aktivt motstånd mot att kvinnor rekryteras. I alla fall inte om man kontrasterar det mot de ekonomiska incitament som finns (jag skulle tro att i princip alla IT-konsultbolag t.ex. har dubbel rekryteringsbonus för tips som leder till en kvinnlig rekryt, och ingen man älskar den manliga gemenskapen så mycket att de tar tiotusen spänn över tjugotusen).

Det kan naturligtvis finnas passivt motstånd i en faktiskt upplevt fientlig miljö såklart. Det är väl troligt eftersom det inte behövs mer än ett rötägg för att förstöra en hel smet. Samtidigt är det ju en omständighet, inte en föränderlig parameter.
Citera
2017-01-24, 15:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:

Snabb googling

Ytterligare studier med förklaringar till att det är så få kvinnor inom teknik, ingenjörskonst och matematik. De tog jag upp i tidigare inlägg.

http://www.businessinsider.com/there-are-2-simple-reasons-behind-the-gender-gap-in-tech-engineering-and-math-2015-7?r=US&IR=T&IR=T

"Here are the two biggest cognitive biases that limit student achievement:

Positivity bias

If you take a random group of boys and girls and give them the same math problems, chances are they'll get similar test scores. But if you follow up with each student and ask them how they think they did, you'll quickly realize that, while the girls give a fairly accurate account, the boys will think they did much better than their scores show. Importantly, they'll be more likely to tell you they're interested in pursuing math as a career.
....
Girls may be on equal ground with boys in math, but if the boys think they're doing better, they'll enjoy the act of persistence more.
...
The Dunning-Kruger effect
...
A mountain of research shows girls actually outperform boys in most subjects, including math and science. But it seems to be the case that girls discount their actual skill while boys can't recognize their deficiencies. According to Dunning and Kruger, this can lead the competent group — in this case, girls — to feel average even when they out-perform boys. Boys, meanwhile, might feel superior when they're really behind.
"

http://link.springer.com/article/10.1007/s11199-015-0486-9

"Gender Gaps in Overestimation of Math Performance

The findings suggest that gender gaps in STEM fields are not necessarily the result of women underestimating their abilities, but rather may be due to men overestimating their abilities.
"

http://www.theatlantic.com/education/archive/2014/09/why-girls-get-better-grades-than-boys-do/380318/

"New research shows that girls are ahead in every subject, including math and science."
Citera
2017-01-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ytterligare studier med förklaringar till att det är så få kvinnor inom teknik, ingenjörskonst och matematik. De tog jag upp i tidigare inlägg.

http://www.businessinsider.com/there-are-2-simple-reasons-behind-the-gender-gap-in-tech-engineering-and-math-2015-7?r=US&IR=T&IR=T

"Here are the two biggest cognitive biases that limit student achievement:

Positivity bias

If you take a random group of boys and girls and give them the same math problems, chances are they'll get similar test scores. But if you follow up with each student and ask them how they think they did, you'll quickly realize that, while the girls give a fairly accurate account, the boys will think they did much better than their scores show. Importantly, they'll be more likely to tell you they're interested in pursuing math as a career.
....
Girls may be on equal ground with boys in math, but if the boys think they're doing better, they'll enjoy the act of persistence more.
...
The Dunning-Kruger effect
...
A mountain of research shows girls actually outperform boys in most subjects, including math and science. But it seems to be the case that girls discount their actual skill while boys can't recognize their deficiencies. According to Dunning and Kruger, this can lead the competent group — in this case, girls — to feel average even when they out-perform boys. Boys, meanwhile, might feel superior when they're really behind.
"

http://link.springer.com/article/10.1007/s11199-015-0486-9

"Gender Gaps in Overestimation of Math Performance

The findings suggest that gender gaps in STEM fields are not necessarily the result of women underestimating their abilities, but rather may be due to men overestimating their abilities.
"

http://www.theatlantic.com/education/archive/2014/09/why-girls-get-better-grades-than-boys-do/380318/

"New research shows that girls are ahead in every subject, including math and science."

På något sätt känns det här lite som ett fantastiskt enträget försök till att förklara varför den som hoppat högst på träning egentligen är världens bästa höjdhoppare.
Citera
2017-01-25, 21:31
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte så gärna vill ha fler kvinnor i de mansdominerande hårda vetenskaperna. För enligt din uppfattning är män mer metodiska i sitt arbetssätt, har ett bättre logiskt tänkande och är mer objektiva än kvinnor. Så av den anledningen anser du att kvinnor inte passar för hårda vetenskaper som fysik och kemi.
Episk halmgubbe, för min del spelar det ingen roll om det så är 100% kvinnor i de hårda vetenskaperna så länge det är meritokratiskt. Vi försöker förstå varför det ser ut som det gör, inte lägga någon värdering i det.
Citat:
Det är fler kvinnliga än manliga programmerare i Singapore (58 %) och Malaysia (52 %), medan i Singapore är 52 % av systemanalytikerna/-designers kvinnor. I Kina är 55 % av studenterna vid de tekniska universiteten kvinnor. I Mongoliet är andelen kvinnor på ingenjörsutbildningarna 38 %, i Polen 36 % och i Oman vid Gulfen är över hälften av studenterna på ingenjörsutbildningarna kvinnor. Liknande förhållanden råder i Iran.

Turning to the issue of women’s underrepresentation in STEM fields, Sommers quotes an article bemoaning the fact that, “In China, 40 percent of engineers are women, and in the former USSR, women accounted for 58 percent of the engineering workforce”—whereas in the West, as we know, female engineers are fewer and further between. Should we conclude from this that Western women are more oppressed than women in China or the former Soviet Union? Clearly not. As Sommers notes, the relatively small number of female engineers in the West doesn't stem from Western oppression; it stems from the exact opposite: Western freedom.
Länk

Citat:
Menar du den studien från Lippa: http://link.springer.com/article/10.1007/s10508-008-9380-7? Där står ju ingenting om att homosexuella män skulle vara mindre intresserade av matematik än heterosexuella män och bisexuella kvinnor mer intresserade. Alan Turing var både bög och en av världens mest framstående matematiker.
Länk
I övrigt är det helt meningslöst att hänvisa till en anekdot. Män är generellt längre än kvinnor och det ändras inte för att du hittar en lång kvinna.

Citat:
Är du så säker på att det är så många gånger fler manliga genier än kvinnliga? Låt oss se vilket resultat som sexisten och vetenskapsrasisten Richard Lynn, en av "de 52 forskarna", har kommit fram till angående den högre variabiliteten i sin meta-analys. Honom håller du säkert med, inte sant?

Vem bryr sig om vad en pedofil som du tycker.
Senast redigerad av Oantastlig 2017-01-25 kl. 21:34.
Citera
2017-01-25, 21:39
Medlem
Citat:
Könsmognaden varierar från land till land...
Det enda som är relevant är att flickor i genomsnitt mognar 1-2 år tidigare.

Citat:
Det förändrar inte faktumet att män förbättrar sin läsförståelse senare i livet.
Inte ens senare i livet, i samma ålder som de mognar i kapp flickorna.

Citat:
Hur förklarar du själv...
Nu var det Sverige vi pratade om. Har eller har inte svenska pojkars resultat i matematik fallit snabbare än flickornas så båda nu är lika dåliga?

Citat:
Det säger du först nu efter att jag lagt fram statistiska data från PISA 2015 som vänder upp och ner på Stoets & Gearys teorier.
Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån. Hur kan du vända upp och ner på något när du säger exakt vad de skriver? "Sex differences in mathematics were consistently and strongly inversely correlated with sex differences in reading: Countries with a smaller sex difference in mathematics had a larger sex difference in reading and vice versa."

Från en artikel: Generally, when conditions are good, the math gap increases and the reading gap decreases and when conditions are bad the math gap decreases and the reading gap increases.
Citera
2017-01-25, 21:43
Medlem
Citat:
Länder med mer jämställdhet har större könsskillnader i rädsla för matematik jämfört med mindre jämställda länder, ja! Men inte att skillnaderna ökar där. Det är fortfarande skillnad på "ökar" och "är större".
Fair enough, om du inte tänker dig ett kausalt samband här (vilket jag gör).

Citat:
Du läste förstås inte det som kom efter din citerade mening:

"Of course, our results do not mean that it is impossible to close the gender gap with additional training. Some studies that have used extensive training have indeed found that the gender gap can be attenuated and perhaps eliminated (e.g., Feng et al., 2007)."
Ja, det finns studier som hittar undantag men det är just det, undantag.

Citat:
Det var just den meta-studien (den enda som du lyckades gräva fram) i vilken könsskillnaden inte minskade efter ett träningsprogram som forskaren Uttal m fl lät sina undersökningspersoner genomgå. Resultaten kan variera från en studie till en annan. Verkligheten är betydligt mer komplex än en kliniskt kontrollerad laboratoriemiljö där försökspersoner av båda könen får gå igenom ett bestämt antal timmars träningsprogram. Sedan studerar man träningseffekten genom att jämföra försöksgruppen med en kontrollgrupp som inte alls tränade. Tidslängden på träningsprogrammet spelar också en roll.
Själva poängen med en metastudie är ju att det är en sammanvägning av alla studier på området d.v.s. så vi slipper få dina enskilda exempel.

Citat:
När jag lägger fram meta-analyser från mina egna källor viftar du bara bort dem och byter fokus istället för att bemöta dem. Det är inte precis några hederliga debattmetoder du använder dig av.
Har du en metastudie?
Citera
2017-01-25, 21:46
Medlem
Citat:
Alldels för lång artikel kl 22 en fredag.

Att sitta och ständigt mala om biologi och motsäga alla andra förklaringar är helt enkelt inte speciellt seriöst eller logiskt hållbart.

Har du hunnit läsa artikeln ännu? The Sticking Point: Why Men Still Outnumber Women in Science Så slipper jag bemöta dina halmgubbar hela tiden.
Citera
2017-01-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Fast skillnaderna är ju i själva verket inte i närheten av så stora som du vill påskina. Ingen seriös forskare kommer att säga dig att det går två män på varje kvinna med en IQ över 130.
Tittar vi ex. på SAT-math går det ca två män för varje kvinna som skriver 800. En metastudie den matematiska förmågan hos 12-åringar i USA "there were large sex differences in high achievers, with males being overrepresented by a factor of over 2:1 at the upper right of the ability distribution for both mathematics and science". Tittar vi på topp 0.01% går det ca 4 män på varje kvinna och tittar vi på de 12-åringar som skrev 800 på SAT-math går det ca 7 män på varje kvinna etc.

Jag håller dock med om att vi skulle behöva större representativa studier för att klara ut detta en gång för alla.

Citat:
Sedan finns det ju uppmätta skillnader i en rad specifika egenskaper, där vissa säkert kan sägas vara indikatorer på akademisk framgång. Fast att selektera säg "spatial förmåga" och säga att det därför måste vara så att män är mer framgångsrika inom säg matematik, är inte ett speciellt vetenskapligt tillvägagångssätt. Då kan jag lika gärna titta på grundskolebetyg i matematik och säga "egentligen borde vi se fler kvinnor än män i matematiken".
Nej, jag sa att ALLT ANNAT LIKA förväntar vi oss i så fall fler män som är riktigt duktiga i högre matematik (om de alltså, allt annat lika, har högre spatial förmåga som verkar ha en kausal positiv effekt på matematisk förmåga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in