Citat:
Har någon någonsin berättat för dig hur SAT inte är ett IQ-test, och att det till skillnad från riktiga IQ-test gynnar män över kvinnor i graderingen?Tittar vi ex. på SAT-math går det ca två män för varje kvinna som skriver 800. En metastudie den matematiska förmågan hos 12-åringar i USA "there were large sex differences in high achievers, with males being overrepresented by a factor of over 2:1 at the upper right of the ability distribution for both mathematics and science". Tittar vi på topp 0.01% går det ca 4 män på varje kvinna och tittar vi på de 12-åringar som skrev 800 på SAT-math går det ca 7 män på varje kvinna etc.
Jag håller dock med om att vi skulle behöva större representativa studier för att klara ut detta en gång för alla.
Jag håller dock med om att vi skulle behöva större representativa studier för att klara ut detta en gång för alla.
Vad gäller faktisk IQ så råder det ju verkligen ingen brist på studier med representativa urval - saken råkar ju bara vara den att dessa studier inte backar upp dina sexistiska vanföreställningar och därför ignorerar du dem. Skillnaden i varians mellan män och kvinnor uppmäts till en dryg tiondel när det kommer till IQ i gemen, i flera undersökningar observeras ingen skillnad alls. Ingen seriös forskare kommer att säga dig att det går två män på varje kvinna med en IQ över 130.
Citat:
Ja, fast vad är det egentligen för töntresonemang? Då kan jag ju fortsatt säga att om vi tittar på matematikbetyg så förväntar vi oss allt annat lika fler kvinnor än män inom matematiken. Vilken sorts argument bygger på premissen att mottagaren bara ska fokusera på en enskild detalj som backar upp din uppfattning och ignorera allt som talar för det motsatta?
Nej, jag sa att ALLT ANNAT LIKA förväntar vi oss i så fall fler män som är riktigt duktiga i högre matematik (om de alltså, allt annat lika, har högre spatial förmåga som verkar ha en kausal positiv effekt på matematisk förmåga).