Citat:
Ursprungligen postat av
AlbusDumbledore
Eh, en av domarna frågade Johaug om hur det skulle vara att få 16 månaders avstängning enligt bladets liverapport. Det här känns lite korrupt, ska inte ha någon betydelse vad hon tycker om strafflängd.
Hon kommer väl få de 14 månaderna så att hon blir startklar till OS ska ni se.
Jag tar för givet att hon får 14 månader, eftersom det är vad de yrkar på. Förhoppningsvis överklagas det dock till CAS så att det blir en korrekt dom.
Jag säger inte nödvändigtvis att 14 månader behöver vara fel, men det känns ju verkligen som att man försöker hålla balansen och bestraffa henne så hårt som möjligt med ändå så att hon kan tävla i OS igen. Skillnaden på 14 och exempelvis 16 månader kan ju verkligen låta lite, men i längdskidor blir det i princip en halv tävlingssäsong och i detta fall ett OS (för med 16 missar hon väl?) som står på spel.
_____
Om jag minns rätt vad som skrivits här i tråden tidigare är det så att ouppsåtligt bruk av steroider i grunden ska dömas med 24 månaders avstängning. Antidoping Norge valde däremot att sänka tiden eftersom de inte ansåg att hon varit grovt oaktsam. (Tror jag läst det uttrycket någonstans.)
Jag måste säga att jag inte förstår hur man kan vara mycket mer oaktsam än hon varit utan att uppsåtligt ta preparatet.