2017-02-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddogboy
Vilka kan överklaga? Privat person?

Nej. De som kan överklaga är Johaug själv, Antidoping Norge, FIS och WADA.
Citera
2017-02-10, 16:48
Medlem
Klart att det var en medvetet val att använda just Trofodermin. Den första krämen hon använde gav ju enligt egen uppgift ingen effekt och man valde då i samråd den effektivare Trofodermin med instruktion om endast ett tunnt lager så skulle det inte vara någon fara. Typiskt nonchalans från Norrmännen som nu visar sig allt vanligare. En självklarhet att Fis överklagar till Cas.
Citera
2017-02-10, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det finns ju några klassiker på dåliga-bortförklaringar-listan, som tyske löparen Dieter Baumanns spetsade tandkräm eller kanadensiske stavhopparen Shawn Barbers kokainspäckade kyss Men frågan är om inte Johaug-soppan med alla stinkande ingredienser börjar närma sig samma låga nivå.

Fast här är det mest iögonfallande hur domsutvalget motiverar påföljden. Det är mycket värre än Johaugs [bort]förklaring.
Citera
2017-02-10, 17:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
En självklarhet att Fis överklagar till Cas.

Något inom mig säger att det inte är så självklart. Tror att det blir WADA som överklagar, om det nu blir en överklagan.
Citera
2017-02-10, 17:14
Medlem
13 månader känns för genomskinligt, sett till vad det i praktiken innebär.

Tycker det känns som att flera länder(dock ej Sverige) ligger på FIS. FIS är också snabba på att fördöma grejer, men deras handlingskraft är rätt usel. Oavsett vem det blir som överklagar tror jag inte att det var slutliga domen.
Citera
2017-02-10, 17:22
Medlem
Skräddarsytt straff för att kunna åka hela nästa säsong. Imponerande. Det känns väldigt viktigt att CAS får avgöra detta, blir en gigantisk skillnad på tex. 13, 14 eller 16 månader när längdskidsäsongen är så kort och pågår precis där i krokarna. Det är svårt att få känslan av att det inte påverkat domen i detta fall. Johaug tycker knappast att 24 månader är värre än 16...

Om inte annat så lär WADA överklaga är min uppfattning.
Citera
2017-02-10, 17:28
Medlem
Enligt Ilta-Sanomat är det till och med ”väldigt sannolikt”. I en intervju med tidningen säger Martti Uusitalo, som är medlem i det internationella skiförbundet Fis styrelse, att man knappast kommer att gå med på en dom under två år.

– Fis styrelse har inte bestämt sig för om man överklagar domen till Cas, men min bild är att vi med stor sannolikhet överklagar. Samma sak diskuteras nu i den andra möjliga instansen Wada. Att någon överklagar är väldigt sannolik. Vi kanske gör det tillsammans, säger han.

– Straffet på tretton månader grundar sig inte på Wadas regler. Därför är det också bäst om proffsen i Cas för undersöka saken ordentligt så att man får ett rättvist beslut.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/10/sista-ordet-inte-sagt-i-fallet-johaug-overklagan-sannolik
Citera
2017-02-10, 17:31
Medlem
Harrfenas avatar
Finnarna verkar icke nöjda med domen.

"”Spelet är inte över”
– Spelet verkar inte vara över än, säger Ilta-Sanomats reporter Pekka Holopainen som talat med Uusitalo.
Enligt den finska tidningen väntas Fis, som ska mötas i nästa vecka för att diskutera hur de ska gå vidare, ta beslutet att pröva Johaugs straff i högre instans. Ilta-Sanomat uppger att Fis yrkar på att Johaug stängs av i två år vilket skulle innebära att norskan missar OS som invigs den 9 februari 2018."

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/O5L8w/kan-missa-os--trots-forkortad-avstangning
Citera
2017-02-10, 17:49
Medlem
Aldrig att WADA går med på förmildrande omständigheter att de missat och inte känt igen varningssymbolen. Är man utomlands och dessutom får tag i ett okänt preparat ökar det enda ansvaret att ta reda på vad det är.
Citera
2017-02-10, 17:58
Medlem
foool13s avatar
Det är sjukt.. 2 år och sedan möjligtvis ner till 18 månader med "förmildrande omständigheter".. specialdesignade straff skall inte utdömande makten syssla med överhuvudtaget.. 13 månader har jag aldrig hört tidigare som straff. mma, friidrott, cycling etc.
Senast redigerad av foool13 2017-02-10 kl. 18:07.
Citera
2017-02-10, 18:02
Medlem
Jag hoppas och tror att iaf WADA ämnar överklaga denna dom där utövarens eget ansvar väger mycket lätt i jämförelse med vad som stipuleras i deras egna regler. Rent logiskt borde det inte vara nåt snack om att de kommer att överklaga. Men så kommer pengarna in i ekvationen. Stora summor för sponsorer och andra samt att Johaug är (var?) en superstjärna i sporten. Tror ni detta påverkar WADA? Att fis tar med sånt i ekvationen gissar jag är rätt givet.. hur hårda är Wada i tidigare fall, överklagar man ofta?
Citera
2017-02-10, 18:29
Medlem
Joe Blows avatar
Den stora skandalen som avslöjats i denna affär är hur sällan norrmännen testas under året. Att övriga länder ej heller markerar på minsta sätt visar att det är genomruttet i hela startfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in