2017-01-20, 06:30
Medlem
Intressanta inlägg av massive, clandenzino och nylaserman. Infon från massive kan ju komma från polisläckor eller tidigare anställd i butiken.
Att pojken är målet är uppenbart och likaså finns ett motiv som kan ha med butiken eller konflikt mellan ungdomar och/eller barn att göra.

Finns det någon färsk genomgång och beskrivning av butiken, pojkens beteende i butiken, hans agerande mot andra barn, mobbning och liknande?

Om pojken lekte med kundernas datorer och hittade något (fick höra ngt om en kund av pappan eller släkting) eller helt sonika saboterade ngt på en dator och därefter pinade kunden med detta så finns ju flera tänkbara spår om polisen gick igenom kundregistret.
Det kan ju handla om en blåsning av pappan men lika gärna om ngt pojken själv gjort eller sagt. Kanske ngn kund inte fick sin dator pga oförmåga att betala en kryddad faktura och fick svaret att pojken skulle få den istället.

Det borde ha räckt för en GM oavsett om han är nio eller femton och äger en butterfly (som så många i den åldern).
Antingen har GM mobbats, har syskon som mobbats eller så är det kopplat till butiken via en misslyckad affär (betalning, reparation, fakturering, läckt ngt som finns på dator vilket pojken känt till).
Citera
2017-01-25, 03:51
Medlem
Härmed presenterar jag lite ideer: Egonleifs inlägg om Leif teorin är intressant på så sätt att om gärningsmannen tränade i klubben LGIF så är han känd med området trädgårdsföreningen som har adressen drottninggatan 40 som ligger vid trädgårdsföreningen!!!!!!!!!!!!!!! LGIF är också känt som Ik Akele. Om gärningsmannen har varit i trädgårdsföreningen efter mordet så är det kanske så att han gick dit för att vänta på att klubbhuset skulle öppna så han kunde ta en dusch eller tvätta sig där, samt att trädgårdsföreningen är lite folk som rör sig där och en rastplats. Om man googlar lite bilder på Linköpings if och kollar alla smågrabbar som är där ser de ut som en blandning av spänstiga men skötsamma grabbar. En bra kombination för att göra en sådan gärning och fortsätta leva under radarn.
Den person som tränar friidrott på den nivån där de springer väldigt snabbt på sträckor som 400-800- 1600 meter kan lätt förflytta sig snabbt flera stadsdelar på några minuter.

En annan idrottsförening är BK Derby. Man kan leta gärningsman där, någon som stört sig på Mohammed.En lagkamrat eller någon några år äldre..."spänstig, stora lår" är beskrivningen på gärningsmannen och därmed kanske fotbollsspelare eller snabb sprinter..Stora fotbolls lår börjar man utveckla vid 13 års ålder, någon storväxt kille i den generationen och uppåt.. Mohammed spelade i fotboll i BK Derby. Det kan även vara en doldis i föreningen, om inte en spelare, mer en funktionär isåfall.
Senast redigerad av APO123 2017-01-25 kl. 04:44.
Citera
2017-01-25, 17:03
Medlem
Har på senare tid intresserat mig för fallet och min känsla är att polisen begått grova misstag från början. Såg bla Veckans brott där GW argumenterar med en av utredarna och han är helt övertygad om att detta är en galnings verk. Detta är för mig skrattretande.
Att GM är ute efter Mohammad är väl en självklarhet?
Att sedan polisen inte hittat något som stärker den teorin gör ju inte GMs dåd till ett vansinnesdåd.
Kan någon med bättre insyn berätta om hur noggrann kartläggning av pojken och dennes familj egentligen varit? Skolkamrater med äldre syskon som stämmer in på signalement och profil osv
Citera
2017-01-25, 17:08
Medlem
Angående utpressning och hot mot familjen så kan jag tänka mig att hade dom varit utsatta för det och någon skulle klippa den pojken skulle GM med största sannolikhet ha spår av droger vilket inte är fallet
Citera
2017-01-25, 20:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Har på senare tid intresserat mig för fallet och min känsla är att polisen begått grova misstag från början. Såg bla Veckans brott där GW argumenterar med en av utredarna och han är helt övertygad om att detta är en galnings verk. Detta är för mig skrattretande.
Att GM är ute efter Mohammad är väl en självklarhet?
Att sedan polisen inte hittat något som stärker den teorin gör ju inte GMs dåd till ett vansinnesdåd.
Kan någon med bättre insyn berätta om hur noggrann kartläggning av pojken och dennes familj egentligen varit? Skolkamrater med äldre syskon som stämmer in på signalement och profil osv

Finns det inte en risk att man låser sig vid en teori om man resonerar såhär?
Citera
2017-01-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Finns det inte en risk att man låser sig vid en teori om man resonerar såhär?

Givetvis finns det det. Men denna teorin är betydligt mer sannolik än teorin som polisen i alla fall inledningsvis låste sig vid, galningen som bara hugger folk på måfå.
Han väntar på pojken, han hugger honom många gånger jämfört med kvinnan. Om han nu var en galning, varför nöja sig med bara 2 offer. Jämfört med exempelvis Järnspettsmannen som slog vilt omkring sig på alla som kom i vägen.
Ni får gärna upplysa mig om det finns andra faktorer i fallet, jag är inte 100% påläst
Citera
2017-01-26, 08:34
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APO123
Härmed presenterar jag lite ideer: Egonleifs inlägg om Leif teorin är intressant på så sätt att om gärningsmannen tränade i klubben LGIF så är han känd med området trädgårdsföreningen som har adressen drottninggatan 40 som ligger vid trädgårdsföreningen!!!!!!!!!!!!!!! LGIF är också känt som Ik Akele. Om gärningsmannen har varit i trädgårdsföreningen efter mordet så är det kanske så att han gick dit för att vänta på att klubbhuset skulle öppna så han kunde ta en dusch eller tvätta sig där, samt att trädgårdsföreningen är lite folk som rör sig där och en rastplats. Om man googlar lite bilder på Linköpings if och kollar alla smågrabbar som är där ser de ut som en blandning av spänstiga men skötsamma grabbar. En bra kombination för att göra en sådan gärning och fortsätta leva under radarn.
Den person som tränar friidrott på den nivån där de springer väldigt snabbt på sträckor som 400-800- 1600 meter kan lätt förflytta sig snabbt flera stadsdelar på några minuter.

En annan idrottsförening är BK Derby. Man kan leta gärningsman där, någon som stört sig på Mohammed.En lagkamrat eller någon några år äldre..."spänstig, stora lår" är beskrivningen på gärningsmannen och därmed kanske fotbollsspelare eller snabb sprinter..Stora fotbolls lår börjar man utveckla vid 13 års ålder, någon storväxt kille i den generationen och uppåt.. Mohammed spelade i fotboll i BK Derby. Det kan även vara en doldis i föreningen, om inte en spelare, mer en funktionär isåfall.

Kan också vara en downie, de är ju ofta lite päronformade i kroppen. Misstänker även att det inte heller finns många som misstänker personer med downs-syndrom för mycket mer händelseskapande än att klappa händer och eventuellt kladda med bajs.

Det är säkert därför det inte blivit löst? Ska fan kolla snett på varenda djävel från och med nu!
Citera
2017-01-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Kan också vara en downie, de är ju ofta lite päronformade i kroppen. Misstänker även att det inte heller finns många som misstänker personer med downs-syndrom för mycket mer händelseskapande än att klappa händer och eventuellt kladda med bajs.

Jag vet inte om du var seriös nu, men downs lär man ju se skitlätt på DNA-provet. Kan man ju se på foster till och med.
Citera
2017-01-27, 11:57
Medlem
Skribent-1s avatar
Har polis inte fått rätsida på det här mordfallet än? Skumt.
Citera
2017-01-27, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under drygt 12 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Har polis inte fått rätsida på det här mordfallet än? Skumt.

Verkligen mycket märkligt att dubbelmordet inte har klarats upp med tanke på hur mycket information det ändå finns om denne GM. Ändå har han lyckats undgå lagens långa arm under hela dryga 12 år.

Att detta dubbelmord inte skulle klaras upp var för mig helt främmande 2004-05.
Citera
2017-01-27, 22:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Verkligen mycket märkligt att dubbelmordet inte har klarats upp med tanke på hur mycket information det ändå finns om denne GM. Ändå har han lyckats undgå lagens långa arm under hela dryga 12 år.

Jo. Det är väl en kombination av maximal otur överlag och olyckliga omständigheter att polisen inte fick tag i rätt trådar från start. Det är så ibland. Detta är ju ett typ av brott som man knappt kan tänka tanken att det går att klara sig undan från för en GM.

Detta måste ju ta priset i kriminalhistorien, även internationellt, att en sådant fall inte klarats upp.
Citera
2017-01-27, 22:35
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Kan inte göra annat än instämma. Gick länge i tron att fallet skulle klaras upp. Polisen har signalement och teknisk bevisning och en gärningsmannaprofil att gå på.

Frågeställningen vi måste ställa oss är varför polisen inte hittat gärningsmannen än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in