2017-01-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kul att du som lekman tänker utanför boxen. Kanske borde man anställa dig eftersom du säkert kommer göra ett bättre jobb än de som är där just nu. Det är ju tyvärr för mycket pengar inblandat. Alla vet om det och testerna är där bla för syns skull. Det är inte meningen att någon ska åka fast av de idrottarna som betyder något. De som åker fast skyller alltid på något. Jon Jones som var det största namnet i Ufc skilde på "Dick pills". Nu skyller de på en salva i detta fallet.
Blir löjligare och löjligare.

Åker man fast så ska man bli avstängd så man ska kunna byta jobb precis som alla andra. Men systemet är gjort för att skydda länderna. Alla sitter ju i samma båt när det gäller fuskandet. Men man kan inte släppa dopingen fri pga av de negativa följderna det skulle innebära. Själv är jag orolig för vad som skulle hända om man gav doping till barn i låg ålder. Bättre de tror det är fair play

Det finns ingen rimlighet i att använda salv-historien som svepskäl. Hade hon varit genuint oskyldig hade hon tagit upp fler möjliga orsaker till hur substansen hamnade i hennes kropp. Kan man ens vara så dum att man tror sig kunna få en mätbar mängd i sig via läpparna? Nej detta skådespel uppstod genom desperation.

Nu valde de en osannolik historia som de tror sig kunna regissera med full kontroll.
Citera
2017-01-25, 16:31
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Det er en oversikt som viser at Johaug ikke har gjort det web-baserte antidopingprogrammet til Antidoping Norge. Men det er heller ingen andre utøvere som har gjennomført dette på et tidligere tidspunkt. Advokat Hjort sier at derfor er ikke Johaug i noen særstilling med tanke på å gjennomføre kunnskapsprogrammet rundt antidoping.

Vad har det för betydelse att ingen annan heller har gjort det? Så om jag skulle ha struntat i att göra något är det lugnt för ingen annan har heller gjort det?
Citera
2017-01-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det finns ingen rimlighet i att använda salv-historien som svepskäl. Hade hon varit genuint oskyldig hade hon tagit upp fler möjliga orsaker till hur substansen hamnade i hennes kropp. Kan man ens vara så dum att man tror sig kunna få en mätbar mängd i sig via läpparna? Nej detta skådespel uppstod genom desperation.

Nu valde de en osannolik historia som de tror sig kunna regissera med full kontroll.

Låter som du skriver att man inte borde få i sig så mycket via läpparna. Låter mystiskt det hela.
Citera
2017-01-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Låter som du skriver att man inte borde få i sig så mycket via läpparna. Låter mystiskt det hela.

Ja det verkar osannolikt att lite klet på munnen skulle ge sådant utslag, tycker inte du?

En sådan dålig historia kommer man bara med om man vet att sanningen är så mycket värre och man av desperation vill dölja den.
Citera
2017-01-25, 16:52
Medlem
exceptionals avatar
Vilken fars. Nu snackar vi salvor. Snacka om att flytta fokus från huvudfrågan. Anabola i kroppen. Minst 2 års avstängning. Norge har lyckats
Citera
2017-01-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Eh, en av domarna frågade Johaug om hur det skulle vara att få 16 månaders avstängning enligt bladets liverapport. Det här känns lite korrupt, ska inte ha någon betydelse vad hon tycker om strafflängd.

Hon kommer väl få de 14 månaderna så att hon blir startklar till OS ska ni se.
Jag tar för givet att hon får 14 månader, eftersom det är vad de yrkar på. Förhoppningsvis överklagas det dock till CAS så att det blir en korrekt dom.

Jag säger inte nödvändigtvis att 14 månader behöver vara fel, men det känns ju verkligen som att man försöker hålla balansen och bestraffa henne så hårt som möjligt med ändå så att hon kan tävla i OS igen. Skillnaden på 14 och exempelvis 16 månader kan ju verkligen låta lite, men i längdskidor blir det i princip en halv tävlingssäsong och i detta fall ett OS (för med 16 missar hon väl?) som står på spel.

_____

Om jag minns rätt vad som skrivits här i tråden tidigare är det så att ouppsåtligt bruk av steroider i grunden ska dömas med 24 månaders avstängning. Antidoping Norge valde däremot att sänka tiden eftersom de inte ansåg att hon varit grovt oaktsam. (Tror jag läst det uttrycket någonstans.)

Jag måste säga att jag inte förstår hur man kan vara mycket mer oaktsam än hon varit utan att uppsåtligt ta preparatet.
Citera
2017-01-25, 17:14
Medlem
whogivesafucks avatar
Hur hårt strider en hästägare vars kuse blivit ertappad med förbjudet preparat i blodet och 10 mille åker rakt ner i slasken ?
ATG är väl benhårda, eller finns förmildrande omständigheter att skylla på. Som att veterinären läste inte på förpackningen.....
Citera
2017-01-25, 17:24
Medlem
Klart det skall vara minst 2år,allt annat är orimligt!!
Hoppas dom får hålla på hennes och läkarens historia.
Men juryn käns ju minst sagt partiska...
Citera
2017-01-25, 17:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hur hårt strider en hästägare vars kuse blivit ertappad med förbjudet preparat i blodet och 10 mille åker rakt ner i slasken ?
ATG är väl benhårda, eller finns förmildrande omständigheter att skylla på. Som att veterinären läste inte på förpackningen.....

ATG har absolut ingenting att göra med det. Det är ST som reglerar frågor rörande sporten och där ingår självklart dopning. Det kan absolut finnas förmildrande omständigheter, men det finns alltid ett strikt tränaransvar. Det senare stämmer överens med att åkarna alltid har ett eget ansvar.

Vad jag förstår är det uppmätta värdet hos Johaug att betrakta som lågt. Är tämligen övertygad om att påföljden kommer att bli de 14 månader det yrkats på.
Citera
2017-01-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
ATG har absolut ingenting att göra med det. Det är ST som reglerar frågor rörande sporten och där ingår självklart dopning. Det kan absolut finnas förmildrande omständigheter, men det finns alltid ett strikt tränaransvar. Det senare stämmer överens med att åkarna alltid har ett eget ansvar.

Vad jag förstår är det uppmätta värdet hos Johaug att betrakta som lågt. Är tämligen övertygad om att påföljden kommer att bli de 14 månader det yrkats på.

Ursäkta en lekman, vad har värdet för betydelse när det råder noll tolerans mot anabola?
Hur kan johaug komma ifrån grov oaktsamhet när hon fått en förpackning med en stor varningssymbol på?

Enda räddningen för max 14 månader bör vara att de påpekar att johaug är omyndigförklarad och inte kan hantera åtaganden en elitidrottare bör klara av, såsom att tyda en stor varningssymbol och gå obligatoriska kurser
Citera
2017-01-25, 18:03
Medlem
Hur står sig Contador mot Johaug han hade dessa doser ? jag vet inte riktigt hur man jämför

Contador’s urine sample was found to contain only a minute amount of clenbuterol – 50 picograms, or 0.00005mcg. This concentration is unlikely to have had any affect on Contador’s performance at all.
Citera
2017-01-25, 18:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hur står sig Contador mot Johaug han hade dessa doser ? jag vet inte riktigt hur man jämför

Contador’s urine sample was found to contain only a minute amount of clenbuterol – 50 picograms, or 0.00005mcg. This concentration is unlikely to have had any affect on Contador’s performance at all.

I Contadors fall handlade det om att cykelsporten och UCI skulle visa sig handlingskraftiga efter alla skandaler och visa att man tog dopningsproblemet på allvar. Därför stängde man av den störste av dem alla vid tillfället, trots att det mesta talade för att han fått i sig preparatet av misstag via kontaminerat kött. Tilläggas kan att den pyttelilla koncentrationen clenbuterol var så liten att de flesta dopningslaboratorier inte ens hade klarat av att mäta den. I mina ögon ett justitiemord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in