2017-01-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då vet vi det, utesluter dock inte att någon av de misstänkta, eller båda två, var i Danmark vid tillfället.

Ett fordon har använts i anslutning till brottet, sannolikt en nykter person, men mördaren kan ha varit berusad.

Tveksam till att mördaren haft medhjälpare vid båda brotten. Vid ett mord, visst, men vid två mord..njae..
Citera
2017-01-25, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
P*ul kommer ju från Maniitsoq, samma ort som de misstänkta männen bor i. Det kan givetvis finnas en personlig relation mellan alla tre.

Var låg Polar Nanoq i Danmark, var det den helgen som EM mördades? Man kan ju tänka sig att någon körde eller blev skjutsad till fartyget från Korsör, och då passerar man kanske fyndplatsen där EM hittades.

Hittar du information som motsvarar ett sådant scenario så är det givetvis intressant, då kan det finnas ett samband mellan morden.

Jag förseställer mig att om mördaren kommer undan en gång så chansar han en gång till, Birna var kanske inte mördarens första offer.

I ett ställe där det endast bor 2.800 invånare vore det snarare konstigt om de inte kände varandra.
Citera
2017-01-25, 02:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I ett ställe där det endast bor 2.800 invånare vore det snarare konstigt om de inte kände varandra.

Jag har inte påstått att det är konstigt, dock så är sannolikt inte alla 2.800 vänner med varandra på Facebook.

Det spelar egentligen ingen roll, än så länge finns det inget konkret som tydligt talar för att någon av de misstänkta kan ha begått ett allvarligt brott i Danmark. Vi vet inte ens var haschet lastades på fartyget.
Citera
2017-01-25, 07:42
Medlem
Det var tre personer som ble hektet for forsvinningen först. Han som var hovedmistenkt for hasjsmuglingen på båten ble löslatt. Det ble konkludert at sakene ikke hadde noe å gjöre med hverandre. Det kunne väre interessant å vite hvem denne tredjepersonen er.
Citera
2017-01-25, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du helt rätt i.

Sedan har de troligtvis ytterligare bevis som vi inte känner till.

Enligt AB har de tydligen hittat hennes ID kort ombord fartyget med.
Citera
2017-01-25, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Det var tre personer som ble hektet for forsvinningen först. Han som var hovedmistenkt for hasjsmuglingen på båten ble löslatt. Det ble konkludert at sakene ikke hadde noe å gjöre med hverandre. Det kunne väre interessant å vite hvem denne tredjepersonen er.
Varför då?

Försök till sammanfattning:

MGM: Nik*laj Olsen (NO) och Thomas M*ller Olsen (TMO)

Om jag har förstått tidsaxeln rätt så borde den vara ungefär såhär:
Lördag 14/1
05.25 - Birna ses sista gången vid liv vid Laugavegur 31, hon gick hem ensam efter att ha varit på nattklubben Húrra med vänner. Här sätter hon sig i MGMs bil, en röd KIA, troligen i passagerarsätet.
05.50 - Birnas telefon stängs av alt. batteriet tar slut.
05.53 - KIAn syns på en övervakningskamera vid en golfklubb
~06.10 - Bilen parkeras vid Polar Nanoq (Båten MGM arbetar på) i Hafnarfjörður.
~06.10 - NO lämnar bilen och går omord på Polar Nanoq
07.00 - TMO lämnar hamnen med bilen.
11.30 - TMO återvänder till hamnen
21.00 Polar Nanoq lämnar hamnen för att återvända till Grönland.

Måndag 16/1
Birnas skor hittas av av en förbipasserande, skosulorna var fulla med snö trots att det inte fanns någon snö i området vid tidpunkten då Birna försvann. Skorna hittades ca 300 meter söderut från hamnen där Polar Nanoq låg.

Tisdag 17/1
Polisen beslagtar en röd KIA årsmodell 2015. Samma bil hade setts på övervakningskameror nära Birna vid tidpunkten då hon försvann. Det är TMO eller NO som har hyrt bilen under fredag - lördag.

Onsdag 18/1
Polar Nanoq återvänder till Island efter uppmaning från polis och ledningen av företaget och tre personer grips (Bl a TMO och NO). Alla tre förnekar inblandning i försvinnandet.

Torsdag 19/1
TMO och NO begärs häktade av utredningsskäl. Polisen hittar spår (blod) i hyrbilen som tyder på att ett brott har begåtts, någon har dessutom tydligt försökt att sanera bilen invändigt. Fynden skickas till Sverige för DNA-analys. Polisen hittar även ca 20 kg hasch ombord på trålaren.

Fredag 20/1
TMO och NO förnekar inte att de har träffat Birna men förnekar fortfarande iblandning i försvinnandet.

Lördag 21/1
DNA-analysen bekräftar att det är Birnas blod som hittats i hyrbilen

Söndag 22/1
Birnas kropp hittas uppspolad på en strand nära en fyr vid Selvogur av kustbevakningens helikopter. Polisens teori är att hon har kastats i vattnet någonstans och sedan drivit i land, men man tror inte att en båt har använts. Bron Óseyrarbrú över älven Ölfusá är en teori polisen verkar arbeta efter.

Tidsag 24/1
Polisen håller sina första förhör med TMO och NO efter att de nya fynden har gjorts (Blod i bilen samt kroppen).

Värt att notera:
* Birnas mobiltelefon är fortfarande försvunnen
* KIAn hade stötskador på undersidan
* TMO och NO är också misstänkta för haschet som tros vara från Danmark där trålaren låg över nyår.
* Polar Seafood (Företaget som äger trålaren) skänkte 1,6 miljoner kr till isländska räddningstjänsten.
* Birnas ID-handling sägs ha hittats i en sophink ombord på Polar Nonaq, har dock inte bekräftats av polisen än.
* Det har inte framkommit hur Birna dog ännu.
Senast redigerad av Suup 2017-01-25 kl. 10:01.
Citera
2017-01-25, 10:08
Medlem
Citat:
En av de misstänkta sjömännen fortsätter att neka till att ha varit inblandad i Birna Brjánsdóttirs död. Polis förhörde i går en av de två grönländska besättningsmän som sitter häktade misstänkta för dråp. Förhören fortsätter i dag. Samtidigt fortsätter analysen av havsströmmar för att kunna avgöra på vilken plats Birna Brjánsdóttir kastades i vattnet.

Den rättsmedicinska analysen ska också ha gett polisen "vissa svar".

http://www.islandsbloggen.com/
Citera
2017-01-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Den rättsmedicinska analysen ska också ha gett polisen "vissa svar".

http://www.islandsbloggen.com/

Gissar att N förhördes först och i dag grillas MO.
Citera
2017-01-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Gissar att N förhördes först och i dag grillas MO.

Fel TM förhördes först https://www.dv.is/frettir/2017/1/25/thomas-moller-var-yfirheyrdur-i-gaer-neitar-sok-i-malinu/
Citera
2017-01-25, 10:24
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Om man vill vara optimistisk så kanske det betyder (hoppas) att polisen/åklagare redan har tillräckligt med bevis för att gå vidare? Konstigt att domstolen gör så annars, särskilt i ett fall som detta. Tänker på Lisa Holm där häktningen förlängdes hela tiden, "efter behov", om jag inte minns fel. Men det är kanske annorlunda på Island.

Ja, systemet påminner om Danmark (där häktningstider sätts till max 4 veckor och sedan kan förlängas x antal gånger).
https://da.wikipedia.org/wiki/Varet%C3%A6gtsf%C3%A6ngsling
Citera
2017-01-25, 12:55
Moderator
blomvattnares avatar
Det får nog anses klarlagt att någon form av brott har begåtts, därav trådflytt.

Försvunna personer --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2017-01-25, 13:04
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag kommer ihåg när jag själv var där att mannen framför mig i kassakön (i en vanlig matvaruaffär) köpte en limpa cigaretter och 3-4 flaskor wiskey. Till barnet köpte han en lollipop..

Tja. Han kanske hade redan hemma en massa valkött och sälkött och annat. Det var bara spriten som fattades.. Men det stack i ögonen när jag tittade på den lilla ungen han hade med sig.

Islänningen festar ju också ordentligt och super hejvilt. Men de blir inte aggressiva på samma sätt som grönlänningarna.

Jag vet inte varför grönlänningarna är så arga. Har du någon uppfattning/gissning på den punkten?

Så gott som alla människor kan bli mer aggressiva när alkoholen får hämningarna att släppa. Jag gissar att eftersom inuiterna generellt tål sprit sämre än de flesta andra folk,så ligger våldet också närmare ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in