2017-01-24, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fluga på väggen.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem skulle inte vilja vara en fluga på väggen, höra hur polisen ställer deras utsagor mot varandra kryddat med lite fragment av fynden.

Jag tror att polisen kommer att få dem att måla in sig i varsitt hörn, någon kommer att försäga sig.

Det är en sak att prata ihop sig om en story, en helt annan sak att utveckla storyn i takt med att bevis läggs fram, särskilt när de inte får prata med varandra. Jag tror att någon av dem berättar sanningen, kanske redan i morgon.

Ja tänk att få ha varit en fluga på väggen när dessa två har blivit och blir förhörda.

Det kan mycket bli så att de båda misstänkta har målat in sig i var sitt hörn och att någon av dem kommer att erkänna.
Citera
2017-01-24, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bra bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett bra bevis har den, Birnas döda kropp.

Det har du helt rätt i.

Sedan har de troligtvis ytterligare bevis som vi inte känner till.
Citera
2017-01-24, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett bra bevis har den, Birnas döda kropp.

Om jag inte missminner mig så har jag tangerat frågan, vet någon hur juridiken ser ut i Island, vad händer om de skyller på varandra? Har de fri bevisvärdering även i Island?

Det finns ett lik, bevis som binder de misstänkta samt offret till RIA:n, samt stödbevisning som talar för att någon har fraktat kroppen till en dumpningsplats med RIA:n.

Hur mycket bevis krävs för att binda en eller båda två till ett mord? Kan båda dömas på indicier?
Citera
2017-01-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men nu verkar det som om kulturen på Island VAR att du kunde ta dig hem hur som och komma hem oskadd oavsett tid på dygnet. Krypande, dyngrak, lättklädd, man som kvinna..
Största faran var en själv.

Fast kulturen kan ju inte skydda en mot precis allt.

Är man kraftigt berusad så kanske man somnar i en snödriva. Eller trillar ner från en klippa och slår ihjäl sig. Eller halkar och hamnar framför en bil. Eller om man är lättklädd så kanske man fryser ihjäl oavsett att ingen skulle försöka våldta en.

Det faktum att hon var så otroligt berusad borde ha varit en hinder så att man inte hade släppt henne vind för våg.

Att gå hem 7km i det tillståndet är ingen bra idé. Att vänta på första bussen i ett par timmar är inte heller någon vidare idé, eftersom hon troligtvis inte skulle kunna hålla sig vaken tills dess.
Citera
2017-01-25, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag tror att du inte kan bortse från genetiska faktorer när du jämför grönländare och islänningar. Till skillnad från islänningarna så är de flesta grönländare inuiter - eller eskimåer - som härstammar från nordamerikanska indianfolk. Dessa folk tål, generellt sett, alkohol mycket sämre än de flesta andra folkslag; det är inte för inte man säger "full som en indianstam". För grönländarna generellt har spriten fått en förödande verkan, jämförbar med "eldvattnet" för präriens indianer. Det är ingen slump att mordfrekvensen är hög och medellivslängden låg på Grönland.

Jag kommer ihåg när jag själv var där att mannen framför mig i kassakön (i en vanlig matvaruaffär) köpte en limpa cigaretter och 3-4 flaskor wiskey. Till barnet köpte han en lollipop..

Tja. Han kanske hade redan hemma en massa valkött och sälkött och annat. Det var bara spriten som fattades.. Men det stack i ögonen när jag tittade på den lilla ungen han hade med sig.

Islänningen festar ju också ordentligt och super hejvilt. Men de blir inte aggressiva på samma sätt som grönlänningarna.

Jag vet inte varför grönlänningarna är så arga. Har du någon uppfattning/gissning på den punkten?
Citera
2017-01-25, 00:07
Medlem

Verden er ikke så stor, selv om det ikke er sikkert at noen av disse har noe med saken å gjøre...
Senast redigerad av Bakvendt 2017-01-25 kl. 00:23.
Citera
2017-01-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt

Verden er ikke så stor, selv om det ikke er sikkert at noen av disse har noe med saken å gjøre...

Vilka bokstäver är * för fiskemannen på Polar Nanoq?
Är TMO vän med fiskemannen men inte med P*ul?
Citera
2017-01-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vilka bokstäver är * för fiskemannen på Polar Nanoq?
Är TMO vän med fiskemannen men inte med P*ul?

fiskermannen og p*ul har samma efternamn. alle *= o. TMO er bare venn med fiskermannen tror jeg.
Citera
2017-01-25, 01:01
Medlem
Citat:
fiskermannen og p*ul har samma efternamn. alle *= o. TMO er bare venn med fiskermannen tror jeg.

Både TMO och NO är vän med fiskemannen.

Då kan man tänka sig att någon av dem varit på besök med eller utan sin fiskevän i Kosör, kanske till och med bakat hash-muffins i Kosör.
Citera
2017-01-25, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:

P*ul kommer ju från Maniitsoq, samma ort som de misstänkta männen bor i. Det kan givetvis finnas en personlig relation mellan alla tre.

Var låg Polar Nanoq i Danmark, var det den helgen som EM mördades? Man kan ju tänka sig att någon körde eller blev skjutsad till fartyget från Korsör, och då passerar man kanske fyndplatsen där EM hittades.

Hittar du information som motsvarar ett sådant scenario så är det givetvis intressant, då kan det finnas ett samband mellan morden.

Jag förseställer mig att om mördaren kommer undan en gång så chansar han en gång till, Birna var kanske inte mördarens första offer.
Citera
2017-01-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
P*ul kommer ju från Maniitsoq, samma ort som de misstänkta männen bor i. Det kan givetvis finnas en personlig relation mellan alla tre.

Var låg Polar Nanoq i Danmark, var det den helgen som EM mördades? Man kan ju tänka sig att någon körde eller blev skjutsad till fartyget från Korsör, och då passerar man kanske fyndplatsen där EM hittades.

Hittar du information som motsvarar ett sådant scenario så är det givetvis intressant, då kan det finnas ett samband mellan morden.

Jag förseställer mig att om mördaren kommer undan en gång så chansar han en gång till, Birna var kanske inte mördarens första offer.

Passerar fyndplatsen var också min tanke. Men Polar Nanoq var inte i Danmark när EM försvann.
Citera
2017-01-25, 02:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Passerar fyndplatsen var också min tanke. Men Polar Nanoq var inte i Danmark när EM försvann.

Då vet vi det, utesluter dock inte att någon av de misstänkta, eller båda två, var i Danmark vid tillfället.

Ett fordon har använts i anslutning till brottet, sannolikt en nykter person, men mördaren kan ha varit berusad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in