2017-01-24, 17:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja cykeln var egentligen den enda ledtråd man hade och är en viktig pusselbit.

Den pågick också ett skoldisco den där kvällen , det bör ha varit folk i rörelse trots det usla vädret.
Strax före 23.00 gick en yngre tjej uppför Långbacken och hon såg då ingen cykel

Nej hon måste helt enkelt ha passerat platsen endast några minuter innan Eva kom fram till Långbackens början och P-A dök upp...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-24 kl. 17:47.
Citera
2017-01-24, 18:30
Medlem
Vad hade P för egen cykel vid tidpunkten?
Citera
2017-01-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja P-A hann ju ifatt ju Eva när hon försökte springa ifrån honom och högg henne bakifrån, sen släpade han in henne ca. 25 meter in i skogsdungen. Där inne måste han ha fortsatt att hugga henne ytterligare 9-10 gånger framifrån när hon låg utslagen eller möjligen redan död på marken i ryggläge. Det enda alternativet till detta är att han utdelade dom 9-10 huggen framifrån senare på natten, när han återkom för att "rigga" mordplatsen så det hela skulle se ut som ett "sexmord". Dom extra huggen kanske ingick i riggnings-planen för att man skulle misstänka att mordet hade begåtts av en galning och inte P-A.
Om han högg henne senare vid ett riggade kan detta konstateras av rättsmedesin och blir ytterligare en tung grej mot PA. Inte någon alernativ GM skulle utsätta sig för risken att bli upptäckt.
Senast redigerad av Fnero52 2017-01-24 kl. 19:14.
Citera
2017-01-24, 19:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Vad hade P för egen cykel vid tidpunkten?
En mycket bra fråga. Tror inte att det har varit uppe i tråden.
Citera
2017-01-24, 20:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En mycket bra fråga. Tror inte att det har varit uppe i tråden.

Man ska inte glömma att P-A vid tidpunkten för mordet även hade tillgång till sitt barndomshem på Slaktargatan (där han även bor idag). Från lägenheten på Björstagatan tar det endast 2-3 minuter att gå dit.

P-A's far som bodde ensam kvar i huset avled i mars -87 dvs ett halvår innan Eva mördades och i något av uthusen på tomten bör det rimligtvis ha stått en minst en cykel av äldre modell, P-A måste givetvis haft både nyckel och tillgång till huset. Om man utgår från att det stod en eller ett par gamla cyklar i uthuset på faderns tomt så lär ingen i grannskapet ha känt igen eller kommit ihåg dom för det finns anledning att misstänka att det var länge sedan dessa cyklar användes. Vilket i sådant fall passar mycket bra in på vittnenas beskrivning av cykeln som sågs vid mordplatsen: "Saknar fram och baklykta, utrustad med ficklampshållare, verkade gammal och sliten, röd eller orange med blank framskärm".

Polisen gjorde ingen husrannsakan i P-A's lägenhet efter mordet, än mindre i hans far's hus eller uthus 2-3 minuters promenadväg därifrån. Om P-A, när han hämtade upp cykeln sent under mordnatten och antingen lastade in den i sin bil eller cyklade tillbaka cykeln hem och sen ställde in den i ett uthus på tomten till den här fastigheten så är det t.o.m. ett bättre gömställe än att dumpa den någonstans, för då kan den hittas, i uthuset hittas den garanterat aldrig. Jag har länge misstänkt att även mordvapnet skulle kunna ligga nergrävt på den här tomten, det är stensäkert för ingen människa kan klampa in och börja gräva eller rota runt på P-A's tomt, däremot kan en kniv hittas om den slängs i t.ex. en å eller i en tjärn. Jag vet inte när P-A flyttade tillbaka till sitt barndomshem efter att hans far hade dött, men man kan anta att han kanske gjorde det året därpå 1988 eller möjligen -89.

Jag har för mig att hans föräldrar skilde sig 1963, när P-A var ca. 7 år. Han och modern flyttade då till en lägenhet på Björstagatan 18 som låg alldeles i närheten. När P-A blev äldre och skaffade sig en egen lägenhet så flyttade han till en 1:a i samma port och på samma våning som mamman, dom bodde dörr i dörr så någon lång flytt blev det alltså inte tal om. P-A har med andra ord bott hela sitt 60-åriga liv i ett och samma område, dessutom inom extremt litet område, vilket är något som definitivt inte hör till vanligheterna, men det passar bra in på en person som P-A som av många har beskrivits som lite udda och som en kuf.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-24 kl. 21:12.
Citera
2017-01-24, 23:24
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Hade jag varit polisen hade jag även nu gått in i alla våtutrymmen Paj hade tillgång till vid tidpunkten, villan och dom lägenheter, är dom omgjorda, riv kaklet och spraya luminol bakom/under mattor och kakel. Finns det minsta blodstänk kvar kommer det synas.

Och ja, Paj har någon form av handikapp i hjärnan eftersom han tror att han måste sköta jobbet för att inte bli misstänkt, en normal hade brutit ihop och sjukskrivit sig över dessa falska anklagelser, gått ut och pratat öppet i media och gjort sitt yttersta för att rentvå sig. Men eftersom han är skyldig måste han hela tiden gå rakryggad och låssas som att han inte bryr sig och vara aktiv i kyrkan.

Paj, har kikat in på sin sida här och säkerligen försökt radera det han skrivit som TN, det finns andra här i tråden som känner Paj, kanske hans ungar som försöker ändra inriktning för att skapa olika tvivel. För att helt ha tappat minnet när tv ringer och sen här i tråden ha ett fantastiskt minne, hoppas du får skaka galler resten av ditt liv eller att du får möta din namne så du får uppleva samma sak som Eva fick dom sista minuterna av den tid du gav henne.

Sen har garanterat kärringen som flyttade efter 3 veckor och även Pajs olyckliga barns mamma någonting att berätta för polisen.
Citera
2017-01-25, 00:19
Medlem
Citat:
....B] men det passar bra in på en person som P-A som av många har beskrivits som lite udda och som en kuf.[/b]

Äh!!Det stämmer väl mer in på "Sture" i så fall....då kanske det är han som är mördaren ändå!!?? han räknas ju som en ännu mer udda kuf i samhället om man ska gå efter det...och Eva och systern då...dom umgicks ju tätt med "kufiska" P-A...vad insinuerar du om dom?? Systrarna och P-A ingick ju i samma umgängeskrets..."lika barn leka bäst" som det heter...
Citera
2017-01-25, 01:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Äh!!Det stämmer väl mer in på "Sture" i så fall....då kanske det är han som är mördaren ändå!!?? han räknas ju som en ännu mer udda kuf i samhället om man ska gå efter det...och Eva och systern då...dom umgicks ju tätt med "kufiska" P-A...vad insinuerar du om dom?? Systrarna och P-A ingick ju i samma umgängeskrets..."lika barn leka bäst" som det heter...

Det hela kanske kan förklaras med att Sture av allmänheten uppfattas som en kuf i en mer positiv och "oskuldsfull" mening, medans när P-A beskrivs som en kuf så är det mer i negativ mening.

Ett ord kan ha många betydelser, kuf kan avse en underlig människa, särling, en på något sätt avvikande person. Hur folk som känner eller har känt P-A väljer att definiera honom är inget jag kan sätta mig upp emot. Jag återgav endast det jag själv har fått berättat för mig och det finns säkert andra som skulle välja att beskriva honom på något annat sätt.

Det som rör till det hela är väl att Sture alltid har varit den som har kallats för kuf här i tråden, men som sagt, jag personligen kan inte rå för att några har valt att använda just det ordet när dom har beskrivit P-A för mig. Men jag har ju även fått höra annat som: "Ja... han är ju väldigt speciell", det kanske hade varit mer passande?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-25 kl. 02:12.
Citera
2017-01-25, 03:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Undra om polisen skulle få samma redogörelse från BÅ vid ev. förhör idag som dom fick då. Var hon rädd då så kanske hon inte är det idag med en familj omkring sig. Vet hon något så kanske det är dags att säga det, för Evas skull.

Om någon/några nära bekanta till P eller även personer i den här tråden som yttrat sig negativt om honom skulle utsättas för trakasserier eller råka ut för något så skulle nog misstanken direkt leda till P. Så därför tror jag att den som har något att säga kan göra det utan att vara rädd.

Även ML kanske ska börja vara skiträdd för att det ska komma fram till arbetsgivaren att han är inblandad i nåt sånt här. FÖRR ELLER SENARE KOMMER SANNINGEN ALLTID FRAM.

Jag hoppas att P som läser här känner hur snaran dras åt, det är inte långt borta nu till dess att sanningen ska uppdagas.
Citat:
Ja exakt det är det jag menar.
Jag tror definitivt att om BÅ var tvungen att välja så var det P-A som hade hennes lojalitet och inte Eva. BÅ stod helt klart mer på P-A's sida, dom var arbetskamrater, kompisar privat och´sen en tid tillbaka hade dom alltså även en "kärleksrelation". Så när det kommer till polisförhören osv. så var det nog inte Eva's parti som BÅ tog misstänker jag, hon var nog mest orolig för att P-A skulle bli misstänkt och vittnade och kan därför även ha vittnat till hans fördel.
Kan inte släppa tanken på varför BÅ stack från Kramfors så snart efter mordet och släppte kontakten med sina vänner
Hoppas BÅ läser här med och tänker om och börjar lätta sitt samvete.
Bara tanken på att någon skulle ha dödat hennes hund Sally på det viset som Laban blev dödad borde få hennes mage att vända sig ut och in.
Börja prata nu och ge Evas familj och vänner frid. Det är dags nu!
Citera
2017-01-25, 06:35
Medlem
Sen har garanterat kärringen som flyttade efter 3 veckor och även Pajs olyckliga barns mamma någonting att berätta för polisen.[/quote]

Jag blev nyfiken på detta du skrev. Menar du att Pajs barn är olyckliga eller mamman? Som det står så syftas det på barnen men du menar mamman? Man undrar ju onekligen hur den familjen med PAJ har haft det.
Citera
2017-01-25, 08:20
Medlem
Fast BÅ har krossat P:s alibi. P hävdar att han ringde till henne mitt i natten vilket hon förnekar. Av den anledningen tror jag inte att hon skyddar P. Det kan vara så enkelt att hon inte vet mer.

Den fråga jag vill ha svar på av P är varför han plötsligt blev så orolig för henne att han gav sig ut för att leta efter henne mitt i natten. Det är knappast ett normalt beteende om man vet att en person har fått skjuts hem.
Citera
2017-01-25, 09:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Fast BÅ har krossat P:s alibi. P hävdar att han ringde till henne mitt i natten vilket hon förnekar. Av den anledningen tror jag inte att hon skyddar P. Det kan vara så enkelt att hon inte vet mer.

Den fråga jag vill ha svar på av P är varför han plötsligt blev så orolig för henne att han gav sig ut för att leta efter henne mitt i natten. Det är knappast ett normalt beteende om man vet att en person har fått skjuts hem.

Frågan är om BÅ svarade samma sak på den frågan för 30 år sedan, om hon ens fick den frågan? eller hade hon redan "flytt" då? Dessutom kan svaret som hon gav i programmet huruvida P-A ringde henne eller inte plötsligt göra henne till oskyldig om hon nu faktiskt har skyddat en mördare i tidigare förhör.

Det går ändå inte att utesluta möjligheten att BÅ kan ha lämnat ett falskt vittnesmål för att skydda P-A när det gäller vad som egentligen hände i lägenheten den sista timmen innan Eva mördades. Även om det inte uppstod ett "bråk" i den bemärkelsen mellan P-A och Eva så kan dom definitivt ha blivit osams eller varit oense om något och det kan ha uppstått en otrevlig stämning av okänd anledning. Som t.ex. att P-A av någon anledning kände sig kränkt, vilket inte alls är otänkbart då han enligt uppgift ska vara extremt lättkränkt. Lägg sedan till sjuklig svartsjuka, uppdämt hat, aggressioner och ilska så har man kanske helt plötsligt en tickande bomb att handskas med.

Nej det är givetvis ett helt onormalt och oförklarligt beteende. P-A kommer aldrig att kunna lämna något bra svar på varför han blev orolig för Eva så till den milda grad att han gav sig ut för att leta efter henne. Det hela är en lögn som är ihopdiktad av en enda anledning och det är för att kunna ha ett alibi om någon skulle råka ha sett honom antingen vid eller kring mordplatsen den aktuella kvällen/natten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-25 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in