Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
En mycket bra fråga. Tror inte att det har varit uppe i tråden.
Man ska inte glömma att P-A vid tidpunkten för mordet även hade tillgång till sitt barndomshem på Slaktargatan (där han även bor idag). Från lägenheten på Björstagatan tar det endast 2-3 minuter att gå dit.
P-A's far som bodde ensam kvar i huset avled i mars -87 dvs ett halvår innan Eva mördades och i något av uthusen på tomten bör det rimligtvis ha stått en minst en cykel av äldre modell, P-A måste givetvis haft både nyckel och tillgång till huset. Om man utgår från att det stod en eller ett par gamla cyklar i uthuset på faderns tomt så lär ingen i grannskapet ha känt igen eller kommit ihåg dom för det finns anledning att misstänka att det var länge sedan dessa cyklar användes. Vilket i sådant fall passar mycket bra in på vittnenas beskrivning av cykeln som sågs vid mordplatsen: "Saknar fram och baklykta, utrustad med ficklampshållare, verkade gammal och sliten, röd eller orange med blank framskärm".
Polisen gjorde ingen husrannsakan i P-A's lägenhet efter mordet, än mindre i hans far's hus eller uthus 2-3 minuters promenadväg därifrån. Om P-A, när han hämtade upp cykeln sent under mordnatten och antingen lastade in den i sin bil eller cyklade tillbaka cykeln hem och sen ställde in den i ett uthus på tomten till den här fastigheten så är det t.o.m. ett bättre gömställe än att dumpa den någonstans, för då kan den hittas, i uthuset hittas den garanterat aldrig. Jag har länge misstänkt att även mordvapnet skulle kunna ligga nergrävt på den här tomten, det är stensäkert för ingen människa kan klampa in och börja gräva eller rota runt på P-A's tomt, däremot kan en kniv hittas om den slängs i t.ex. en å eller i en tjärn. Jag vet inte när P-A flyttade tillbaka till sitt barndomshem efter att hans far hade dött, men man kan anta att han kanske gjorde det året därpå 1988 eller möjligen -89.
Jag har för mig att hans föräldrar skilde sig 1963, när P-A var ca. 7 år. Han och modern flyttade då till en lägenhet på Björstagatan 18 som låg alldeles i närheten. När P-A blev äldre och skaffade sig en egen lägenhet så flyttade han till en 1:a i samma port och på samma våning som mamman, dom bodde dörr i dörr så någon lång flytt blev det alltså inte tal om. P-A har med andra ord bott hela sitt 60-åriga liv i ett och samma område, dessutom inom extremt litet område, vilket är något som definitivt inte hör till vanligheterna, men det passar bra in på en person som P-A som av många har beskrivits som lite udda och som en kuf.