2017-01-23, 22:14
Medlem
Jag undrar om man kan göra sig "osynlig" för allmänheten på något sätt?

Om jag tex ska flytta och inte vill att folk ska veta var jag tar vägen men jag har ingen rätt till skyddad identitet eller så.

Måste jag skriva mig på adressen där jag har kontrakt på bostad?
Detta förutsätter givetvis att jag inte är berättigad till någon form av bidrag där bostaden eller adressen har någon betydelse.

Man skulle ju kunna låta bli att adressändra när man flyttar men då kan man ju gå miste om viktig post, tex.

Kan man på den gamla adressen skriva sig på en postbox i området/orten och sen ha en eftersändning därifrån till en ny postbox i/på den nya/a området/orten?

Ratsit har ju den benägenheten att göra klart för både kreti och pleti var alla bor, kan man komma runt det här på något sätt?

Tips?
Citera
2017-01-23, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag undrar om man kan göra sig "osynlig" för allmänheten på något sätt?

Om jag tex ska flytta och inte vill att folk ska veta var jag tar vägen men jag har ingen rätt till skyddad identitet eller så.

Måste jag skriva mig på adressen där jag har kontrakt på bostad?
Detta förutsätter givetvis att jag inte är berättigad till någon form av bidrag där bostaden eller adressen har någon betydelse.

Man skulle ju kunna låta bli att adressändra när man flyttar men då kan man ju gå miste om viktig post, tex.

Kan man på den gamla adressen skriva sig på en postbox i området/orten och sen ha en eftersändning därifrån till en ny postbox i/på den nya/a området/orten?

Ratsit har ju den benägenheten att göra klart för både kreti och pleti var alla bor, kan man komma runt det här på något sätt?

Tips?

Det finns inget direkt krav på att du måste vara folkbokförd där du bor, men du kan riskera att hyresvärden inte tycker att du uppfyller kraven för att få behålla lägenheten.
Citera
2017-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns inget direkt krav på att du måste vara folkbokförd där du bor, men du kan riskera att hyresvärden inte tycker att du uppfyller kraven för att få behålla lägenheten.

Låt säga att hyresvärden går med på det, då är ju frågan, hur gör man med adressen?
Citera
2017-01-23, 22:53
Medlem
Tillfällig eftersändning av post. Förnya varje halvår. Skriv dig på gamla stället el hos nån vän mormor el nåt
Citera
2017-01-24, 06:59
Medlem
maxorrs avatar
Hyresvärden har inget med din adressändring att göra. Det är ett frivilligt val. Hyresvärden har redan ingått i en avtal med dig så han vet nog vart du bor ändå så länga han bifogar kontraktet till sin övervakning vad det nu kallas. Hyresvärds ed i hyreslagarna typ. Och själv kan du gå med i en hyresrättsförening

Kan iinte svaret med kolla om skyddad adress här tex

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/ansokan.4.18e1b10334ebe8bc80004675.html

Sen vet jag inte om man kan välja på att ha bara sitt namn och persnummer och tel nr på eniro men ingen adress på upplysning.nu, hitta.nu men det borde ju gå
Senast redigerad av maxorr 2017-01-24 kl. 07:04.
Citera
2017-01-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Hyresvärden har inget med din adressändring att göra. Det är ett frivilligt val. Hyresvärden har redan ingått i en avtal med dig så han vet nog vart du bor ändå så länga han bifogar kontraktet till sin övervakning vad det nu kallas. Hyresvärds ed i hyreslagarna typ. Och själv kan du gå med i en hyresrättsförening

Kan iinte svaret med kolla om skyddad adress här tex

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/ansokan.4.18e1b10334ebe8bc80004675.html

Sen vet jag inte om man kan välja på att ha bara sitt namn och persnummer och tel nr på eniro men ingen adress på upplysning.nu, hitta.nu men det borde ju gå

Skyddad adress är det inte frågan om och på alla de där olika telefon- och adressregistren går det att ta bort sig, utom Ratsit och finns man på en så spelar ju allt det andra ingen roll.
Citera
2017-01-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisene
Tillfällig eftersändning av post. Förnya varje halvår. Skriv dig på gamla stället el hos nån vän mormor el nåt

Hur säkert är eftersändning av post?
Den adressen meddelas väl inte till höger och vänster utan man står kvar på den gamla adressen.
Jag tror inte att man kan förnya den om tex den nya hyresgästen klagar på att man inte har ändrat adress och då tappar man bort sin post.
Men, jag kan tänka mig att i ett inledningsskede så är det nåt man kan göra, till den nya hyresgästen klagar.

Någon som vet om man kan ha postbox på ett ställe och eftersändning från den postboxen och om man i så fall riskerar att adressen på den nya postboxen är lätt att hitta?

Alltså, det är ju bara fråga om själva adressen för allmänheten om man säger så, så förklaring på om tex myndighet, polis eller nåt sånt hittar en det kommer inte att behövas SÅ säker behöver inte adressändringen vara.
Citera
2017-01-26, 15:17
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Skyddad adress är det inte frågan om och på alla de där olika telefon- och adressregistren går det att ta bort sig, utom Ratsit och finns man på en så spelar ju allt det andra ingen roll.

Ja det va som fan...
Tycker väl att det ska gå att ta bort det men det beror ju på om ni har kollat upp det? Tycker personligen det är egentligen ingen annans rätt att snoka i var man bor och vilka inomster och krediter eller anmärkningar man har? Detta borde regleras och reserveras endast till myndighetsutövning eller lånebolag ,- företag som har tystnadsplikt inkl ensamrätt på detta, eller mellan företag med organisationsnummer, ifråga om ett avtal eller ekonomisk överenskommelse.

Att privata personer emellan ska snoka i detta är inte av någons intresse i övrigt anser jag. Blir man ens varse, meddelad om en privat person skulle få, köpa kredituppgifter om en till en kostnad?
Citera
2017-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ja det va som fan...
Tycker väl att det ska gå att ta bort det men det beror ju på om ni har kollat upp det? Tycker personligen det är egentligen ingen annans rätt att snoka i var man bor och vilka inomster och krediter eller anmärkningar man har? Detta borde regleras och reserveras endast till myndighetsutövning eller lånebolag ,- företag som har tystnadsplikt inkl ensamrätt på detta, eller mellan företag med organisationsnummer, ifråga om ett avtal eller ekonomisk överenskommelse.

Att privata personer emellan ska snoka i detta är inte av någons intresse i övrigt anser jag. Blir man ens varse, meddelad om en privat person skulle få, köpa kredituppgifter om en till en kostnad?

Detta svar fick jag när jag skrev till dem och frågade om man kunde få sina uppgifter borttagna därifrån:

"Uppgifterna som presenteras på Ratsit är offentliga uppgifter som bland annat hämtas från Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, Bolagsverket och SCB. Med offentliga uppgifter menas att vem som helst kan höra av sig till respektive myndighet och få ut samma information där. Alla personer över 16 år som är mantalsskrivna i Sverige finns med. Skyddad adress eller identitet är det enda sättet att dölja sin adress och övriga personuppgifter hos myndigheterna och det kan man få genom Skattemyndigheten eller Polismyndigheten om det t.ex. finns en hotbild. När ett beslut om skyddad adress eller identitet tagits döljer vi även uppgifterna på Ratsit. Vi varken lägger till eller tar bort uppgifter om personer eller företag vid önskemål om detta, vi presenterar det som är offentligt och finns tillgängligt.
Vi publicerar förutom offentlig information även telefonnummer, karta och streetview som kommer från privata aktörer så som Telia, Telenor och Google.
Publiceringen sker med stöd av YGL och Ratsit har utgivningsbevis från Radio och TV verket. Mer om YGL finner du här:
http://www.ratsit.se/Content/Legal.aspx"

Detta står på deras sida om meddelanden vid omfråningar:

"När du vill veta inkomster och betalningsanmärkningar helt anonymt är Ratsitkatalogen perfekt. Den är som en tryckt kreditupplysning och kan användas för såväl intresse som nytta. Ingen omfrågadkopia skickas ut".

De hänvisar till att det är offentliga uppgifter som vem som helst kan ta del av, ja men låt då alla dessa som vill veta något få jobba för det själva, kan jag tycka. Nej, för Ratsit handlar det om att tjäna pengar och om man sen trampar på den personliga integriteten, det är tydligen oväsentligt. Det är nog inte fler som vill ta bort sina uppgifter därifrån än att deras verksamhet ändå skulle gå med vinst.
Citera
2017-02-05, 13:28
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Detta svar fick jag när jag skrev till dem och frågade om man kunde få sina uppgifter borttagna därifrån:

Med offentliga uppgifter menas att vem som helst kan höra av sig till respektive myndighet och få ut samma information där. Alla personer över 16 år som är mantalsskrivna i Sverige finns med.

Ja det var ett bra substansfullt svar. Märkligt att inte folk generellt reagerar negativt på att man inte ska bli varse o upplyst av vem som efterfrågar ens kredituppgifter i detalj på i princip allt, lön, lån, fastigheter, skulder, skatt etc mm. Verkligen utelämnande och integritets kränkande speciellt när man inte vet vet som kollar en. Förstår inte att det är acceptabelt speciellt vid en privat koll?

Har för mig man fick brev i lådan förr om nån gjort en kreditkoll inkl att taxeringskalender fanns endast på bibliotek?

Skyddad adress eller identitet är det enda sättet att dölja sin adress och övriga personuppgifter hos myndigheterna och det kan man få genom Skattemyndigheten eller Polismyndigheten om det t.ex. finns en hotbild.

Måste det finnas en hotbild? Varför inte bara fixa det men det kan man ju fråga dom om?

De hänvisar till att det är offentliga uppgifter som vem som helst kan ta del av, ja men låt då alla dessa som vill veta något få jobba för det själva, kan jag tycka. Nej, för Ratsit handlar det om att tjäna pengar och om man sen trampar på den personliga integriteten, det är tydligen oväsentligt. Det är nog inte fler som vill ta bort sina uppgifter därifrån än att deras verksamhet ändå skulle gå med vinst.

Ja rätt sjukt att det accepteras faktiskt helt dolt och anonymt utan ett mail ens om vem som isf kollat upp en. En kreditkoll är normal från ett lånebolag, företag vid tex huslån, billån, amortering och kredit etc på mindre belopp och som troligen går att göra i ett nafs på automatik på nån minut utan en närmare granskning från kreditupplysningen. Och anser väl ändå vid att vid närmare granskning är det tystadsplikt som gäller.
Citera
2017-02-05, 19:55
Medlem
killawifes avatar
Uppgifterna som ratsit hanterar är ju helt offentliga. Det innebär att vem som helst kan ta redan på dem med en förfrågan via mail eller telefon. Skillnaden är inte särskilt stor mellan det och vad ratsit gör. Det är inte så att ratsit har nån egen databas med hemliga uppgifter som de delar med sig av.
Man bör även tänka på att det finns en hel del positivt med att lätt kunna kontrollera någons uppgifter för att skydda sig mot bedragare och annat löst folk.
De negativa aspekterna kan man ändå inte skydda sig ifrån, oavsett om ratsit fanns eller ej.
Citera
2017-02-05, 20:01
Medlem
kraftfoders avatar
Enklaste lösningen är, som någon sa, att skriva sig hos en vän eller släkting, men i verkligheten bo någon annanstans. Rent juridiskt ska man vara skriven på den adressen man har sin huvudsakliga dygnsvila, men det är det nog ingen som kollar. (Med "ingen" syftar jag på myndigheter.)

När det gäller telefoni, kan man ha oregistrerat kontantkort. (Samma med bredband, mobilt sådant)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in