2017-02-06, 15:38
Medlem
maxorrs avatar
MÅSTE TILLRÄTTAVISA ALLA SOM SNACKAR SKIT!! och det är många ang detta...

Sett många trådar om personupplysning, ratsit mfl ang helt felaktig info om kreditkoll

Det har gått ut alldeles för många påståenden ryckta ur luften om att företag eller privat personer kan kolla upp allt om ens ekonomi tillgångar och skulder mm etc UTAN att göra sig hörd, helt ANONYMT utan att den som blir kollad får vet vem det är. Dvs att kreditkollaren behöver inte offentliggöra sig mot den som blir kollad.

DETTA är HELT felaktigt och HELT olagligt

INGEN och då menar INGEN har rätt att kolla en utan att mottagaren blir informerad om det via brev eller mail.

1. Det ska först finnas förklaring och goda skäl till skattemyndighet / ratsit för att beviljas kreditkolla en pvt person, firma, flretag myndighet etc
2. Man måste vara medlem i transit och betala avgift
3. MOTTAGARE av ska enligt svensk lag bli informerad vem som kollat en under alla omständigheter till namn adress mm etc och av vilken orsak
4. det finns inget ANONYMT mellan mottagare och sändare PUNKT! Om det är ingen som hackar systemet

Och det var så jag trodde det alltid fungerat på 4 punkter, men många snackar skit här på flashback (såklart) om att det är anonymiserad kontroll, NEJ alldrig och kommer alldrig bli.

Läs på...https://www.ratsit.se/faq
Citera
2017-02-06, 15:41
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa

"När du vill veta inkomster och betalningsanmärkningar helt anonymt är Ratsitkatalogen perfekt. Den är som en tryckt kreditupplysning och kan användas för såväl intresse som nytta. Ingen omfrågadkopia skickas ut".

Helt galet felaktigt, det understryckta
Citera
2017-02-06, 15:43
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man bör även tänka på att det finns en hel del positivt med att lätt kunna kontrollera någons uppgifter för att skydda sig mot bedragare och annat löst folk.
De negativa aspekterna kan man ändå inte skydda sig ifrån, oavsett om ratsit fanns eller ej.

Finns inget negativt pga att du blir varse om vem som kollat dig
Citera
2017-02-06, 15:47
Medlem
GastonLeMans avatar
Åk till närmsta camping. Slå ner en stolpe med en brevlåda på vid campingens tomtgräns.
Skriv dig på adressen.
Citera
2017-02-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Helt galet felaktigt, det understryckta

Du vet att du kan ringa till Skatteverket, presentera dig som Kalle Anka, och sen få inkomstuppgifter på vem som helst?

Så sluta yra...
Citera
2017-02-07, 00:05
Medlem
Ni som säger att det är så enkelt att få ut alla uppgifter om vem som helst då det är offentliga uppgifter. Ja, visst är det så. Men en som vill "rota" i någon annans information får då sitta i telefonväxel och ha besväret att ringa till flera ställen.
Detta tror jag gör att många inte ids ta reda på allt om alla.

Däremot, att klicka in sig på Ratsit och bara skriva ett namn och sen kunna ta del av en hel del direkt, det är det många som sitter och "roar" sig med på fritiden har jag märkt.
Jag vill kunna undanhålla "allmänheten" min adress, av olika anledningar och tycker att det känns lite för lätt för folk att ta reda på var jag bor. De skulle säkert inte ens komma på tanken att ringa nånstans men däremot kanske googla mitt namn och hitta adressen.

En brevlåda på en camping eller att skriva mig hos en vän är inte att tänka på då jag ändå vill vara säker på att få min post. Har fått reda på att man kan "kommun"skriva sig och då hamnar all post hos skattemyndigheten på den ort man senast var skriven.
Detta kan dock skapa bekymmer vid kontakt med tex sjukvård om man då flyttat till annan ort.

Sicket jäkla skitsamhälle vi har där allt är tvång.
Citera
2017-02-07, 03:49
Medlem
killawifes avatar
Det är sant att det är ett skitsamhälle men inte pga av att det skulle vara nåt tvång. Du kan bo vart du vill utan att på något sätt registrera dig på den adressen, du behöver dock skriva kontrakt men jag har aldrig en enda gång behövt legitimera mig när jag hyrt bostad. Du kan ha en postbox där du hämtar ut din post som inte har någon koppling till dig förutom ditt namn men kan även döljas bakom ett bolagsnamn, Du kan ha en kontantkortsmobil med ett nr du bara lämnar ut till dom du känner och du kan skaffa ett bankkonto som är helt anonymt men kopplat till ett kreditkort som du kan använda som vanligt.
Vill du äga fordon och fastigheter kan du skapa ett bolag där du personligen inte behöver vara omnämnd och företaget kan stå som ägare till dessa saker. Det är inte helt okomplicerat dock och skattemyndigheten brukar inte gilla det.
Men om man vill kan man leva ett ganska så undanskymt liv, dolt för de flesta(inte alla) men ändå på ytan helt normalt.
Varför man nu skulle behöva göra detta.
Citera
2017-02-08, 00:13
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Du vet att du kan ringa till Skatteverket, presentera dig som Kalle Anka, och sen få inkomstuppgifter på vem som helst?

Så sluta yra...

Nej helt fel.. Du måste begära in uppgifterna till din egna adress eller den adress du vill ha den på i skriftlig form.. Och det kostar så inget ges ut gratis eller över telefon. Troligen därför ratsit finns sen 2006 som tar betalt av tjänsten, så sluta yra själv
Citera
2017-02-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Nej helt fel.. Du måste begära in uppgifterna till din egna adress eller den adress du vill ha den på i skriftlig form.. Och det kostar så inget ges ut gratis eller över telefon. Troligen därför ratsit finns sen 2006 som tar betalt av tjänsten, så sluta yra själv

Men är du på riktigt eller? Testa och ring själv imorgon, uppge ditt eget personnummer, och fråga vad den personen taxerade förra året.

Jag har själv behövt göra detta vid ett par tillfällen.

Prova så får du se!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in