2017-01-23, 22:15
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Hur “dåligt” var TTP och TTIP för de amerikanska företagen. Även om det kallas frihandelsavtal så var väl det väsentliga att skydda deras immateriella rättigheter och investeringar utomlands mot värdstaters inblandning i deras affärer.

Jag hittar inget på amerikanska sidor om det som SVT nyheter påstår om total skattebefrielse. Det som sägs på olika sidor om mötet med storföretagsledarna är det om sänkt skatt till 15-20%. Men det blir kanske nära noll i praktiken med de regler om avsättningar, avdrag mm som finns.
Någon sorts engångsamnesti för de som plockar hem ackumulerade vinster utomlands har det funnits förslag på förr.

Pence verkar ständigt närvarande på olika bilder, det ser ut som han vakar som en hök över Trump.

Nu verkar det som han även backar på att slänga ut illegala, nu handlar det om de kriminella illegala.

Jag hittar heller inget om den där påstådda skatteamnestin för företagen som SR och SVT rapporterade om. De måste ha missuppfattat för det verkar vara den linje du säger, att bolagsskatten ska pressas ned mot 15%. Den planen har ju funnits med länge.

Trump sa redan för flera månader sen att först ska de kriminella illegala deporteras vilka han då uppskattade till ca 3 miljoner. Så han agerar som han sagt och har inte backat från att även de icke-kriminella illegala ska utvisas.
2017-01-23, 22:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Sean pratade också om nån Skype set up eller nånting som skall göra det möjligt för mindre och resurssvagare media med avstånd från Washington att deltaga i press mötena. Jag hörde inte exakt men nånting sånt var meningen.
Vilket enormt nytänkande. En sann demokrat denna Trump. Skulle vara fantastiskt att se Breitbart, Infowars, Savage Nation, Rebel Media och andra från indie-media sitta bredvid CNN och Fox-news. Spännande!
2017-01-23, 22:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Japp. McCain är överkörd och ute ur matchen. Han får nog agera knapptryckare till dagen han dör eller går i pension.
Du har uppenbarligen ingen aning om vem John McCain är. Han har rakryggat stått upp för det han tror på och gått emot presidenten tidigare under alla år som senator. McCain vann tyvärr inte mot Obama.
Självfallet är det snart dags för McCain att dra sig tillbaka och njuta sitt otium. Det har ingenting med Trump att göra utan med det faktum att John McCain är en gammal man.
2017-01-23, 22:38
Medlem
Japhys avatar
Bernie Sanders sträcker ut en hand och erbjuder sig samarbeta med Trump:
Citat:
"Now is the time to develop a new trade policy that helps working families, not just multi-national corporations," Sanders said in a statement. "If President Trump is serious about a new policy to help American workers then I would be delighted to work with him.”

Sanders hailed the move, saying the TPP is "dead and gone."

"For the past 30 years, we have had a series of trade deals ... which have cost us millions of decent-paying jobs and caused a 'race to the bottom' which has lowered wages for American workers," he said.
http://thehill.com/blogs/floor-action/senate/315655-sanders-ill-work-with-trump-on-trade
2017-01-23, 22:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har uppenbarligen ingen aning om vem John McCain är. Han har rakryggat stått upp för det han tror på och gått emot presidenten tidigare under alla år som senator. McCain vann tyvärr inte mot Obama.
Självfallet är det snart dags för McCain att dra sig tillbaka och njuta sitt otium. Det har ingenting med Trump att göra utan med det faktum att John McCain är en gammal man.
Tycker snarare han stått upp för neokonservativa värderingar om global dominans genom anfallskrig och folkmord, men så är jag starkt kritisk till Project for New American Century och deras plan för etnisk rensning av shiamuslimer till förmån för sunni, Israel och krigsindustrin.

Nej, jag håller verkligen inte med om att han varit rakryggad. Kanske du kan ge några exempel?
2017-01-23, 22:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tycker snarare han stått upp för neokonservativa värderingar om global dominans genom anfallskrig och folkmord, men så är jag starkt kritisk till Project for New American Century och deras plan för etnisk rensning av shiamuslimer till förmån för sunni, Israel och krigsindustrin.

Nej, jag håller verkligen inte med om att han varit rakryggad. Kanske du kan ge några exempel?
Jag skrev att McCain stått upp för det han tror på. Konsekvent.
Att du inte håller med honom är inte relevant för tråden.

Nej, jag tänker inte serva dig med en redogörelse för McCains politiska karriär.

Det är bara ni troende som inte inser att er gud inte är envåldshärskare. Det amerikanska folket och senaten finns kvar.
2017-01-23, 23:01
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag skrev att McCain stått upp för det han tror på. Konsekvent.
Att du inte håller med honom är inte relevant för tråden.

Nej, jag tänker inte serva dig med en redogörelse för McCains politiska karriär.

Det är bara ni troende som inte inser att er gud inte är envåldshärskare. Det amerikanska folket och senaten finns kvar.

Efter sin inblandning i "Pissgate" så är karriären i praktiken över för Insane McCain. Denne neo-con dåre har ingen ryggrad överhuvudtaget utan den ligger i en byrålåda hos någon av Wall Street bankirerna. Men jag håller med dig om att han varit konsekvent. För konsekvent har han kämpat för Bilderberggruppens mål om en global världsordning med USA som "enforcer" av densamma.
Senast redigerad av Endevil 2017-01-23 kl. 23:17.
2017-01-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Efter sin inblandning i "Pissgate" så är karriären i praktiken över för Insane McCain. Denne neo-con dåre har ingen ryggrad överhuvudtaget utan den ligger i en byrålåda hos någon av Wall Street bankirerna. Men jag håller med dig om att han varit konsekvent. För konsekvent har han kämpat för Bilderggruppens mål om en global världsordning med USA som "enforcer" av densamma.
Insane McCain är nu sur över att Trump stoppade TPP. Men inte är det mycket han orkar moppsa.
2017-01-24, 03:26
Medlem
TPP exit kan nog bli positivt för USA, dock är det tragiskt med aborterna men samtidigt är det ju USA så det hade skett oavsett vilken republikan som satt i vita huset.
2017-01-24, 04:42
Bannlyst
Ett av Trumps första löfte till det amerikanska folket har nu blivit en verklighet, idag så beordrade presidenten att Amerika lämnar TPP! TPP är ett trade avtal på 5000 sidor som skulle ha gett utländska företag och ledare makt att regulera företag i Amerika

http://www.zerohedge.com/news/2017-01-23/trump-signs-3-executive-orders-withdraws-tpp-freezes-federal-hiring-limits-overseas-
2017-01-24, 05:17
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Till frågan om Trump kommer att lönnmördas så säger jag NEJ.

Trump är väl skyddad mot attentat. Hans regim är en veritabel militärregim. They've got his back. Och det vet CIA med fler co-optade grenar av republiken om. Enligt uppgift har Pentagon läst The Riot Law för dem och där gäller ingen Genèvekonvention, där är det snabb utradering av delinkventen som gäller.

Military might under civilian rulership, det är vad vi ser med Trumps tillträde.

Sett historiskt, nog har även USA:s militär utsatts för försök av infiltration av republikens fiender. Men de var mindre framgångsrika där än i finans, politik, juridik och mediasektorn.

Därför kan den som vill "hysa hopp" kring den lagliga, veritabla militärregim vi ser i USA idag. Restoration rock liksom.
Det militära inslaget i Trumps regim finns där. Som att försvarsministern (James Mattis, USMC) är en fd general. Man brukar ha civil försvarsminister i USA men inte i denna regim.

Sedan har vi chefen för Homeland Security, John Kelly, USMC general. Military brass in leading positions. Enligt obekräftade uppgifter spelar även förre CJCos Joseph Dunford, USMC general som de två ovannämnda, en roll i Trumps regim, såsom att Dunford övervakade säkerheten vid installationen.

Med denna trojka som stöd kunde Trump (enligt uppgift) åka till CIA och säga åt dem var skåpet ska stå. Slut med era privata drogkrig, nu råder legitim makt supported by force.

Vad gäller Riot Law (citatet ovan) så tillämpar men den också på demonstranterna som störde installationen. Obama hade väl sett mellan fingrarna med sådant och hävdat "freedom of speech" men den nuvarande regimen har hårdare bandage.
2017-01-24, 09:33
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
TPP exit kan nog bli positivt för USA, dock är det tragiskt med aborterna men samtidigt är det ju USA så det hade skett oavsett vilken republikan som satt i vita huset.
Men den enda som har vunnit på detta är ju Kina!
TPP var förvisso ett jävla knepigt avtal, med en hel del tveksamma planer inbakade här och var, men dess enda syfte var att sätta USA i samarbete med sydostasiatiska länder för att stänga in handel med Kina bakom regleringar och förbättrade arbetsförhållanden.

Så big win! #makechinaevengreateragain
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/01/24/trump-kills-tpp-giving-china-its-first-big-win/?utm_term=.5c93c0b44762
Citat:
Trump kills TPP, giving China its first big win
President Trump signed an executive order on Monday ending the United States' participation in the Trans-Pacific Partnership, a sweeping trade pact negotiated with eleven other nations. It was neither ratified by American lawmakers nor expected to pass a vote in Congress. But Trump chose to kill it anyway with an executive action, underscoring how different he is from his Republican predecessors — and some of the party's current leaders — who embraced free trade and preached the dogma of open markets.

A retreat from the TPP now gives Beijing, which has been negotiating its own trade blocs, a chance to fill a void. Since Trump's election, the Philippines, Singapore and Malaysia have shifted toward China's proposed Regional Comprehensive Economic Partnership, which would also reduce tariffs — without many of the standards put in place by Obama's plan — and redirect Asian trade China's way. Other nations in the region are likely to follow suit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in