Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-23, 14:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Har också bara hört positiva omdömen om Ulricehamn från åkarna. Någon som hört något annat?

Ska bara bekräfta att det var en succé. Ord från vår danske vän Lasse Hulgaard:

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Hulgaard
I går var en mindeværdig dag. Både i min langrendskarriere og vel også i langrendssportens historie. Da det blev afgjort, at Ulricehamn skulle være vært for en stor langrendsbegivenhed, som en World Cup er, var der næppe mange der havde forventet en folkefest af de dimensioner, som denne weekend bød på.
Publikum var ganske enkelt det bedste jeg nogensinde har oplevet til en skikonkurrence. VM i Oslo og Falun var større begivenheder, men Ulricehamn leverede en hel anden nærhed og atmosfære, som jeg har til gode at opleve andre steder. Det var vildt! 30.000 tilskuere var placeret over hele løjpen, og de danske tilråb var massive. Publikum heppede til sidste sekund – på trods af, at jeg startede næstsidst, og at konkurrencen reelt var afgjort, da jeg gik ud på min sidste runde på 5 km (vi løb 3×5 km).
De havde startlister med, kunne navne på løberne, råbte dem i kor, og sang “Vi er røde, vi er hvide.” Publikum virkede taknemmlige over, at netop deres by var udvalgt som World Cup arrangør, og de kvitterede med et brag af en fest. Jeg er taknemmlig, både overfor dem og for de danske tilskuere, som havde taget turen over sundet. Heriblandt min familie og kæreste. Det gav motivation hele vejen rundt.

Mäktigt!

I vanlig ordning var Lasse lite bitter efter att än en gång haft sekunderna emot sig:

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Hulgaard
Nu til det lidt mindre gode.
7 sek. Det var ca. hvad jeg manglede i mål, for at komme under de magiske og vigtige 100 FIS point. Jeg har brug for to World Cup konkurrencer under 100 FIS point inden januar næste år, og i går var en god mulighed. Jeg missede den.
Følelsen af at være så tæt på er forfærdelig. Jeg tænker tilbage på alle de tidspunkter i løbet, hvor jeg måske kunne have fundet de 7 sek. Lagde jeg mon for hårdt ud? Hvad nu hvis jeg ikke havde løbet Kaiser Maximilian Lauf forrige lørdag? Hvad nu hvis jeg havde trænet lidt mere tirsdag og onsdag, eller lidt mindre? Hvad nu hvis jeg strukket mere ud i de sidste par uger – havde mine stive ben så været lidt mere spændstige? Hvad nu hvis jeg havde satset lidt mere i nedkørslerne? Hvad nu hvis, hvad nu hvis.
Svar jeg aldrig får.
Nu kigger jeg i stedet frem, og tager et godt og hårdt løb med mig – det var trods alt tæt på, og der skal ikke meget til, før jeg ligger på den rigtige side af OL kravet i hvert løb. Jeg er blevet bedre, mere stabil, og fortsætter en god stime af konkurrencer, på et niveau, der ligger lige på kanten af OL kval. kravet.
Kan jeg være så tæt på nu, efter en et par år uden så hård satsning, så VED jeg, at jeg kan være stabilt under OL kravet næste år. Mere tid med ski-specifik træning og mere fokus på mine svagheder.
2017-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
En förklaring skulle ju kunna vara att hon är mer eller mindre klar för VM och att man vill låta Henriksson och Wikén (och kanske också Ida och Falk) köra mot varandra i det klassiska distansloppet med lika förutsättningar (båda/alla med landslagsvallning). Haag har presterat klart bättre resultat än både Wikén och Henriksson denna säsong.

var hitta du den där nationella truppen ? känns som något inte stämmer

är förövrigt inte alls övertygad att Haag kommer åka...känns som någonting gått väldigt fel
2017-01-23, 15:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
var hitta du den där nationella truppen ? känns som något inte stämmer

är förövrigt inte alls övertygad att Haag kommer åka...känns som någonting gått väldigt fel

http://www.vk.se/1914920/sex-umeaakare-i-varldscupen
2017-01-23, 15:45
Medlem
Citat:
http://www.vk.se/1914920/sex-umeaakare-i-varldscupen

Tack! Jag tror Haag är i den gruppen för de är osäkert om hon kommer åka...vad har hänt väldigt tyst från Henne inget gott tecken väl

tycker de var märkligt att den inte fanns på skidförbundets hemsida därför jag blev osäker på den
2017-01-23, 15:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Tack! Jag tror Haag är i den gruppen för de är osäkert om hon kommer åka...vad har hänt väldigt tyst från Henne inget gott tecken väl

tycker de var märkligt att den inte fanns på skidförbundets hemsida därför jag blev osäker på den

Fast om hon var sjuk så tycker jag man borde nämnt det när man presenterade landslagstruppen.
2017-01-23, 15:58
Medlem
Citat:
Fast om hon var sjuk så tycker jag man borde nämnt det när man presenterade landslagstruppen.

skulle vara roligt få mer info om hennes status vad som hänt. så tyst från henne själv åxå de är oroande kan jag tycka.. men jag tror hårt på min teori om varför hon är i nationella gruppen för att de är osäkert med henne därför vill man inte att hon upptar en landslagsplats
2017-01-23, 15:58
Medlem
Stefan4s avatar
Hellner står alltså över tävlingarna i Falun, för att ta igen den träning inför VM han missade pga sjukdom veckan efter TDS.
2017-01-23, 16:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
skulle vara roligt få mer info om hennes status vad som hänt. så tyst från henne själv åxå de är oroande kan jag tycka.. men jag tror hårt på min teori om varför hon är i nationella gruppen för att de är osäkert med henne därför vill man inte att hon upptar en landslagsplats

Ja, det kan vara en rimlig förklaring oxå.

Men märkligt att ingen journalist rett ut detta.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-23 kl. 16:05.
2017-01-23, 17:26
Medlem
Pålle Golberg, ledare i sprintcupen är inte alltför nöjd med att inte ha blivit uttagen till Falun-sprinten: http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/sprintcupleder-golberg-vraket-til-falun-sprint-er-jo-rart/a/23905398/
2017-01-23, 17:38
Medlem
Det ska bli roligt att se alla våra bästa damåkare på samma startlinje i ett distanslopp, blir väl första gången för säsongen. Bra möjlighet för några att göra ett case till VM-skiathlonen, även om t.ex. Rydqvist kraftigt missgynnas av enbart klassisk åkning.
2017-01-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Hellner står alltså över tävlingarna i Falun, för att ta igen den träning inför VM han missade pga sjukdom veckan efter TDS.

Det känns vettigt. I en klassisk masstart han han inte mycket att hämta. Visst kan han säkert gå med länge, men han ju chanslös i rusningen på slutet. Dessutom har han fått goda klassiska besked inför VM-skiathlonen i både Lillhammer och TdS.
2017-01-23, 18:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Franska laget till Falun

Sprint
Lucas Chanavat
Baptiste Gros
Paul Goalabre
Maurice Manificat

Distans
Adrien Backscheider
Jean-Marc Gaillard
Maurice Manificat
Damien Tarantola
Alexis Jeannerod

Inga damer i det franska laget. Frankrike ligger för övrigt dåligt till i nationscupen, bara på en nionde plats och riskerar att tappa en kvotplats till nästa säsong. Men så är de också sårbara när de inte har några damer som åker eller tar världscuppoäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in