Citat:
Det där låter mer som lite konspiratoriskt.Nej, vad jag menade var att stora företag ofta (nu är min kunskap inte helt kurant på det här området) kan trixa bort resultat och jämna ut över åren med diverse avsättningar till interna fonder. Dvs åren det går bra plockar man in pengar i fonder för att slippa skatta för dom och när det går dåligt om man går back plockar man fram pengarna igen så man gör nollresultat. Byggföretagen vill naturligtvis inte skylta med enorma vinster med dagens bopriser eftersom folk då skulle kunna koppla de höga bopriserna till den begränsade konkurrensen inom byggsektorn.
Du bör kunna påvisa hur byggföretagens såväl intäkter som vinst, som eget kapital etc bara exploderat de senaste 15-20 åren. Till att idag vara enorma. Det kan du inte. Och det gör du inte. Utan kommer i stället med konspiratoriska spekulationer. Du får väl komma med hårda fakta.
Sedan förstår jag inte hur du ska lyckas med det heller. Boverkets egen rapport visar inte på det.
Är det inte så att det i grunden handlar om blinda spekulativa gissningar.
http://www.peab.se/om-peab/finansiell-information/ekonomisk-oversikt/femarsoversikt/
Var är ens ökningen de senaste fem åren?
Nej du har inte rätt i att man vill gömma undan vinster. Det är tvärtom så att man vill framstå som lönsam så att aktiekursen drar iväg. Trixas det med något så är det för att tvärtom framstå som mer lönsam.
Citat:
Återigen, Soros hade ingen nämnvärd inverkan. Fonden spred ut sina korta positioner på många valutor. Det blev inte över så mycket till SEK.För en gångs skull får jag hålla med Alpha! Visst var det våra egna hemmagjorda problem som knäckte kronan även om det var Soros som formellt utlöste kronfallet med sin blankning. Men som Alpha säger hade inte kronan gått från 5SEK/USD till 8SEK om det inte funnits underliggande problem i den Svenska ekonomin.
Den stora påverkan var att näringslivet lät intäkterna i utländsk valuta stanna kvar i den. Efterfrågan på SEK uteblev. Samtidig som importen rullade på, varvid man växlade ifrån sig SEK. Det pressade ned efterfrågan på SEK drastiskt, varvid RB fick dra upp räntan. Detta hade den stora påverkan. Och till slut blev räntan orimligt hög och man fick kasta in handduken.
(Kastat in handduken skulle man gjort långt tidigare. Men (S) vill ju styra och ställa och reglera så det var en otänkbar tanke att kronan skull få flyta fritt. Borgarna ville inte ta decennier av beskyllningar utan väntade helt enkelt in kapitulation hos (S)).
Att Soros ens nämns handlar bara om att politiker och mediala figurer vill skylla den egna misslyckade politiken de stått för på någon annan. Speciellt (S) har historiskt varit väldigt benägna att skylla på andra.