Citat:
Jag är förbryllad över hela historien, men ändå mest förbryllad över det ekonomiska dilemma som jag antar att hon haft i och med att hon väljer att exponera sig offentligt.
Scenario 1: får skyddad identitet och har lagt ner sin dåvarande sysselsättning. Hon är tillsynes en smart tjej som skulle kunna briljera på anställningsintervjuer och trots div "hål" i ett CV landa ett väldigt bra normalt jobb. Tryggt leva sitt liv utan att någon någonsin känner igen henne. Utan att stämplas som eskort och med betydligt större chans att den dömde mannen skulle kunna hitta henne igen. Med sitt utseende och intellekt hittar hon även en partner relativt fort och kan välja att berätta delar eller hela storyn. Happy happy life.
Scenario 2: eventuellt van vid en rätt så hög levnadsstandard och blir approachad av bokförlag/ approachar dem själv. Säkerligen löften och planer på att tjäna rätt bra med pengar - men då under förutsättning att hon exponerar sig i media för att få spridning. Totalt exponerad, nu och för resten av sitt liv samt "stämplad" oavsett vald väg i livet framöver. Fortfarande goda möjligheter att skaffa familj osv, men hon har ju helt och hållet växlat en människohandel mot en annan. Även om boken skulle sälja bra i Sverige och internationellt, så blir den mängden pengar inte alls i nivå för vad hon gjort för att få dem. Hon kommer aldrig kunna slappna av helt och hållet. Kanske någon känner igen henne. Skaffar hon barn kan barnen hitta detta när de blir vuxna, fruktansvärt trauma att leva med. Den dömde kan enklare hitta henne, även utomlands. Jag tycker detta är fruktansvärt tragiskt och jag hoppas nu innerligt att hon faktiskt säljer en massa böcker nu när hon ändå "sålt" sitt ansikte och röjt sin person.
Scenario 1: får skyddad identitet och har lagt ner sin dåvarande sysselsättning. Hon är tillsynes en smart tjej som skulle kunna briljera på anställningsintervjuer och trots div "hål" i ett CV landa ett väldigt bra normalt jobb. Tryggt leva sitt liv utan att någon någonsin känner igen henne. Utan att stämplas som eskort och med betydligt större chans att den dömde mannen skulle kunna hitta henne igen. Med sitt utseende och intellekt hittar hon även en partner relativt fort och kan välja att berätta delar eller hela storyn. Happy happy life.
Scenario 2: eventuellt van vid en rätt så hög levnadsstandard och blir approachad av bokförlag/ approachar dem själv. Säkerligen löften och planer på att tjäna rätt bra med pengar - men då under förutsättning att hon exponerar sig i media för att få spridning. Totalt exponerad, nu och för resten av sitt liv samt "stämplad" oavsett vald väg i livet framöver. Fortfarande goda möjligheter att skaffa familj osv, men hon har ju helt och hållet växlat en människohandel mot en annan. Även om boken skulle sälja bra i Sverige och internationellt, så blir den mängden pengar inte alls i nivå för vad hon gjort för att få dem. Hon kommer aldrig kunna slappna av helt och hållet. Kanske någon känner igen henne. Skaffar hon barn kan barnen hitta detta när de blir vuxna, fruktansvärt trauma att leva med. Den dömde kan enklare hitta henne, även utomlands. Jag tycker detta är fruktansvärt tragiskt och jag hoppas nu innerligt att hon faktiskt säljer en massa böcker nu när hon ändå "sålt" sitt ansikte och röjt sin person.
Nu vet jag inte hur många kunder hon haft, men hon kanske inte kan slappna av problemfritt och leva "happy happy life" bara genom att skänka inkomsterna från böckerna till oljefonden eller liknande och sedan leva asketuskt i anoymitet. Även om hon skulle slita ut sig på ett äldreboende riskerar hon att vårdtagares son som kommer på besök råkar vara kund och flinar menande och vill ha lite på köpet (och tjallar för hennes arbetsgivare att en hora jobbar på boendet om hon säger ifrån). Om man jämför med i stort sett vilket yrke som helst av servicekaraktär är det nog mer sannolikt att hennes kunder känner igen henne men att hon inte känner igen kunderna.
Men nu är det ju inte den sortens obehag skyddad identitet åsyftar att vara verksam mot. Det är väl att just Martin inte ska komma åt henne, veta var hon bor eller liknande. Och då spelar det ingen roll att hon visar sin nuna offentligt.
Ett annat fenomen är något jag läste om på berlingske om såkallad "sugardating", kvinnorna där som ändå inte såg sig som prostituerade utan något annat (oklart vad) hade i vissa fall haft ett hundratal partners och beskrev att de ganska snabbt blev likgiltiga inför det. Jag tror inte den påverkan lätt försvinner bara för att man går med på att leva på socialbidrag och går i säck och aska.
Det låter som en sociademokratisk variant av de medeltida avlatsbreven. (S) - märkta Christina Kirchner är också skattesmitare, men hon måste inte köpa böcker för det.