2017-01-21, 16:13
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Trots att du uppenbarligen inte vill kännas vid det, så finns det grader i helvetet. Vilket även rättssystemet är anpassat för. När någon orsakar en annans död kan det juridiskt bli vållande till annans död, dråo, eller mord. Även inom dessa finns det grader i form av straffskala.

När du börjar prata om fiskar så misstänker jag faktiskt att du är ett troll. Självklart kan man ta livet av en fisk utav misstag (ex: giftigt utsläpp) Jag lämnar denna debatt nu, då det spårat ur och hamnat långt från trådens ämne.

När det gäller detta fall rör det sig nog om ett sexualbrott, som utmynnat i att de tog livet av offret, varpå hennes kropp sedan dumpats i vattnet. Jag hoppas verkligen att de finner kroppen. Annars får åklagaren en tuff uppgift att väcka åtal för mord.

Ja visst! " Oj jag som bara tänkte våldta henne..inte meningen att mörda henne men hon skrek ku så jag råkade...."

Tror vårat samhälle behöver att tagga ner en smula på bevisbördan, för demokratins skull.

Ta bort straffrabatter och allt annat sjuk skit som hånar brottsoffren.
Citera
2017-01-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Fra en annen tråd:

https://www.reddit.com/r/Iceland/comments/5o68in/a_girl_is_missing/

Citat:
It was also hinted that there may have been found traces of sperm in the car.

Inga konstigheter alls att de misstänkta medger att de har träffat Birna. Det skulle ju förklara varför samma spår hittas på/i kroppen.
Citera
2017-01-21, 16:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Avvärjningsskada, kan vara det.

Nää knappast,, skadorna på handen ser mer yrkesrelaterade ut. Blod har trängt ut även vid nagelbandet.
Citera
2017-01-21, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namnet Birna.

Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Ja, precis. Björn och Birna. Björnar = birnir.

Edit: Birna är inte bara ett namn, man använder det också för att specificera kön på björn. Som typ älgko/älgtjur.

Intressant information ang. namnet Birna.

Visste inte detta tidigare.
Citera
2017-01-21, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blod i hyrbilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
"Nå bekrefter politiet at de har funnet blod i bilen til en av de to politiet mener står bak forsvinningen."

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/island/birna-20-fortsatt-savnet-paa-island-har-funnet-blod-i-bil/a/23903955/

Bra!

Då har detta blivit bekräftat av polisen att man har hittat blod i hyrbilen efter en av de misstänkta männen.
Citera
2017-01-21, 16:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blod.

Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Det har inte framkommit vems blod det är, bara att det finns blod i bilen. Det är en hyrbil så blodet kan vara gammalt också.

Har det inte det?

Enligt polisen skall det vara blod från en av de misstänkta männen.
Citera
2017-01-21, 17:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte speciellt långt från Hafnarfjördur.

Citat:
Ja, det är viktigt att ha det i åtanke. En plats dit mördaren kan ha kört med bilen, andra platser är ju osannolikt. Kanske en plats där det fanns snö vid tillfället?

En nyhetsblogg som verkar vara pålitlig, sammanfattar bra, citat;

De två männen kliver ur bilen i hamnen. De pratar en längre tid med varandra innan en av dem sätter sig i bilen medan den andre går ombord trålaren. Föraren stannar till en stund vid en flytdocka i hamnen. Han kör sedan därifrån och återkommer först omkring en timme senare. Resten av dagen görs flera olika resor med bilen.

Efter att Birna Brjánsdóttirs försvinnande blivit känt får polisen flera tips om en liten röd bil som kör omkring på Strandarheiði, ett område väster om Hafnarfjörður.

http://www.islandsbloggen.com/2017/01/tva-haktade-men-inga-nya-spar-efter.html

Flera olika resor under dagen betyder således att dumpningsplatsen inte måste ligga väldigt långt ifrån Hafnarfjördur.

EDIT;

Intressant!

Citat;

De två grönländare som sitter häktade misstänkta för inblandning i försvinnandet förnekar inte att de träffat Birna Brjánsdóttir. Däremot fortsätter de att neka till brott.

Det tror jag också. Dumpningsplatsen lär ligga troligtvis inte speciellt långt från Hafnarfjödur. Att ev. köra omkring med ett lik i bilen långa sträckor vill inte någon göra.

Så klart att dessa personer inte nekar till att de har träffat Birna Brjánsdóttir. De kan nog inte neka till detta. Finns troligtvis en del som kopplar samman de båda med henne.
Citera
2017-01-21, 17:40
Moderator
OYs avatar
Vi vet att polisen har avgränsat sökområdet, någonstans läste jag också att man resonerar som så, att en person knappast transporterar en kropp långt ifrån farbar väg. I sökområdet är det relativt glest med vägar, åtminstone sådana som en KIA kan ta sig fram på.

Vad tror ni, högst femtio meter på vardera sida längs med vägarna, borde kunna sökas av relativt fort?

Om de börjar med de platser som har varit snöbelagda så har man avgränsat området ytterligare.
Citera
2017-01-21, 17:56
Medlem
Citat:
Vi vet att polisen har avgränsat sökområdet, någonstans läste jag också att man resonerar som så, att en person knappast transporterar en kropp långt ifrån farbar väg. I sökområdet är det relativt glest med vägar, åtminstone sådana som en KIA kan ta sig fram på.

Vad tror ni, högst femtio meter på vardera sida längs med vägarna, borde kunna sökas av relativt fort?

Om de börjar med de platser som har varit snöbelagda så har man avgränsat området ytterligare.

Läste nånstans att bilen kört ca 300 km och att de uteslöt att den passerat genom en tunnel.. Var en Google översättning och minns inte var jag läste det.
Citera
2017-01-21, 17:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Mordplatsen förefaller vara en helt annan än dumpningsplatsen. Varför snön under skorna nog får härledas från annan plats. Bilen förefaller inte heller ha varit platsen för övergrepp.

I nedanstående tror jag dock att du ligger helt rätt.

”Vad tror ni, högst femtio meter på vardera sida längs med vägarna, borde kunna sökas av relativt fort?”
Citera
2017-01-21, 18:08
Medlem
santos_devilles avatar
Att alla besättningsmän på båten skulle vara medskyldiga är ju en löjlig tanke.

Men finns det något sätt en eller två personer kan smuggla på en kropp på båten utan att andra ser och sedan dumpa den till havs utan att någon något märker?

Någon fiskare som vet?
Citera
2017-01-21, 18:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Att alla besättningsmän på båten skulle vara medskyldiga är ju en löjlig tanke.

Men finns det något sätt en eller två personer kan smuggla på en kropp på båten utan att andra ser och sedan dumpa den till havs utan att någon något märker?

Någon fiskare som vet?

Fartygen är inte övervakade i hamnen utan de ligger bara där. Bara de undviker ev. övervakningskameror och vakna besättningsmedlemmar. Nattetid är det fullt möjligt att bära ombord en kropp och gömma på däck någonstans där de vet att ingen tittar. Finns många ställen, det brukar vara trångt med grejer på däck. Kasta överbord eller dumpa i aktern ute till havs. Det var väl en aktertrålare. De kanske var desperata och chansade på att lyckas med detta att ta ombord kroppen. Nattetid när fartyget går ute till sjöss vore det nog ganska enkelt att dumpa den, bara de undviker att någon från bryggan ser det o.likn. Enkelt om man känner till rutinerna.
Fast jag ser inte heller en dumpning på land som utesluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in